HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Måling ---> Niveau

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8449

Jeg endte op med at måle ved lidt højere lydstyrke end jeg lytter ved, der passer målingerne bedre med det hørte.

Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Sidste redigering: af Ribbontweeter.

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8454

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Det ser jo uhyggeligt godt ud, hvormeget smoothing bruger du på frekvensgangsvisningen. Nu kender jeg ikke programmet så hvordan måler man det du har vist.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8455

smoothing er 3 og derfor er den temmelig ret. Jeg bruger normalt 9, og også det som mig bekendt er mest anvendt

Edit. Jeg er måske helt oppe på 12. Jeg undersøger lige

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8456

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Kjeldsen skrev: smoothing er 3 og derfor er den temmelig ret. Jeg bruger normal 9, og også det som mig bekendt er mest anvendt

Når du du skriver 9, betyder det 1/9 oktav.
Hvis jeg måler på mine egne højttalere uden smoothing, er resultatet ikke noget der vil kunne bruges i en reklamefolder.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8457

Jeg har brugt 1/6 på min måling, fra der hvor jeg sidder... utroligt du kan få sådan en flot kurve... DET må jeg forbi og hører :cheer:
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Det handler om lyden og ikke hvad det er eller har kostet!!!
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8458

I Holm er smoothing på 9 = 1/9. Det kan ses på grafen til venstre

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8459

Kjeldsen skrev: I Holm er smoothing på 9 = 1/9. Det kan ses på grafen til venstre

Programmet gemmer heldigvis den sidste måling og jeg prøvede lige at lave smoothing om til hhv 9 & 12

Bilag:

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8460

Men ellers kan i kigge her hifi2you.dk/index.php/forum/diy-hojttale...diy-band-ob?start=45
der er lidt mere

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8461

FotoKarsten skrev: Jeg har brugt 1/6 på min måling, fra der hvor jeg sidder... utroligt du kan få sådan en flot kurve... DET må jeg forbi og hører :cheer:

[/quote

Det ser sådan ud på 6 her, men din kurve ser da ganske fin ud ;-)

Bilag:

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8462

Stadig flot og ret. Personligt kan jeg bedst lide en kurve der hælder, hvor bassens niveau er højest og diskant lavest

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8463

Kjeldsen skrev: Stadig flot og ret. Personligt kan jeg bedst lide en kurve der hælder, hvor bassens niveau er højest og diskant lavest

Ja den skal hælde en smule........ Det gør denne her egentlig også, bare kun et par db
Men Bruel/Kjær kurven synes jeg bliver lige en tand for mørk - ikke meget men alligevel.

Men nu er det jo så også dipol hvad du ved er ret svært at måle på - og meget anderledes.
En Bruel/Kjær kurve synes jeg rigtig godt om på en lukket system (lukket/basrefleks)

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8465

Min måling er faktisk lavet på den måde, at min mic. er vendt op mod loftet, og så prøvede jeg en profil til min mic. Hvor den kan måle diskant i 90grader. Og begge højtaler er udmålt og rettet ind der hvor jeg sidder. For de to steder mine højtaler står er der er verden til forskel, desværre. Men virker godt...
Diskanten, kan jeg faktisk godt li der er lidt knald på, ude at løbe fra resten af højtaleren. Men det fede ved at have en aktiv højtaler med dsp er, at jeg bliver aldrig færdig med at juster og rette ind. Jeg vil sige at der skal leges lidt mere med højtaleren. Bassen skal justeres lidt ned, så kurven bliver mere ren uden hurtig stigninger. Og diskanten skal nok også lige ha rettet på.
Men efter sidste justering, skal jeg lige hører på det i nogle uger, så jeg kan får hørt så meget musik igennem, og så jeg tidlige har en mission med næste justering...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8466

FotoKarsten og Kjeldsen......... Hvordan ser jeres akustiske faseforløb ud når i måler ?

Jeg synes mit ser lettere spøjst ud :-D

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8467

Ribbontweeter skrev: FotoKarsten og Kjeldsen......... Hvordan ser jeres akustiske faseforløb ud når i måler ?

Mit kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Men man kan vel heller ikke måle fasen fra højtaleren i et rum der påvirker lyden så meget. Eller også er det bare REW der ikke gør det godt nok.
I mine øre er fasen noget vi kan måle, men ikke rigtig hører i virkligheden, i forhold til så mange ander ting som kurven. I grove træk skal den bare se nogle lune ud.

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Måling ---> Niveau 1 måned 1 uge siden #8468

FotoKarsten skrev:

Ribbontweeter skrev: FotoKarsten og Kjeldsen......... Hvordan ser jeres akustiske faseforløb ud når i måler ?

Mit kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Men man kan vel heller ikke måle fasen fra højtaleren i et rum der påvirker lyden så meget. Eller også er det bare REW der ikke gør det godt nok.
I mine øre er fasen noget vi kan måle, men ikke rigtig hører i virkligheden, i forhold til så mange ander ting som kurven. I grove træk skal den bare se nogle lune ud.

For mig er fasen mindst ligeså vigtig som frekvensgangen.
Er frekvensgangen forholdvis ret og fasen iorden, så kommer resten sådan set af sig selv.
Man kan ikke have forkert timing mellem enhederne og så at de samtidig er i fase i hele det område de sammen dækker

Leveret af Kunena Forum