HiFi2you Banner11

Efterklangstid i lytterummet

Mere
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #13486 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Efterklangstid i lytterummet

Svalen skrev: Er der nogen der har erfaringer med diffusorer, jeg har en masse lister overvejer at lave nogle.


Ikke rigtigt og slet ikke med den type du tænker på (med lister), men jeg hængte nogle CD-holdere op på sidevæggene (en i hver side) der hvor jeg havde en idé om at lyden ville "spejle" sig.

Første forsøg var ikke godt, da de ringede som kirkeklokker når visse toner blev spillet.
Så forede jeg dem indvendig med "liggeunderlag" og det fik den ringen til at gå helt væk.
Så prøvede jeg at hænge diverse forskellige lagner, håndklæder osv på dem for at finde ud af om det gav noget.
Det endte med at jeg beklædte dem udvendigt med det billigste gulvtæppe man kan købe (35 kr m2) - det minder lidt om filt.

Alt i alt endte det op med at lydbilledet blev en lille smule smallere og lidt mere præcist.

Jeg vil selv kalde dem for en form for diffusorer da de ikke ligefrem suger lyden til sig. (ellers ved jeg ikke hvad jeg skal kalde dem :-D )

Bilag ikke fundet



Bilag ikke fundet



Bemærk malertapen på gulvet :-D :-D :-D

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
2 år 5 måneder siden #15141 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Efterklangstid i lytterummet
Faldt over dette indlæg på Youtube, og søgte så hvor det kunne passe her på sitet - det var så i en tråd jeg selv har oprettet - rent tilfælde.

Øj, jeg synes der er mange tip, som man kan blive inspireret af. Til sidst er der nogle forudsætninger, som han siger skal være opfyldt for at få god/dyb basgengivelse - det kan man vælge at springe over (fordi det diskvalificerer bla. mit lille rum;-))



 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #15167 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Efterklangstid i lytterummet
Ja det er slet ikke dumt det han siger selv om meget af det er "gammel viden", men det er en god video for dem som gerne vil have bedre lyd og ikke kender til den slags.
Men jeg er lidt overrasket over at gulv og loft "kun" står for 18-20 % af unoderne, eller hvad vi skal kalde det.
Jeg troede det var en del mere og derfor lavede jeg også mine højttalere som jeg har gjort.

Videoen er postet i 2014 så der er sket en del mht korrektion, selvom korrektion ikke er løsningen på alt.

Jeg har prøvet at optage lyden fra anlægget flere forskellige steder i rummet og når jeg optager lyden 5 cm fra loftet, og 1 - 1½ meter ud fra højttalerens placering, så er lyden meget mørk og det opfatter jeg selv som meget lidt af de højere frekvenser der har retning mod loftet.
Gør jeg det samme på gulvet, er der en smule mere men ikke meget, men gulv og loft er heller ikke samme materiale.
Og ca 5 cm fra loftet i lyttepositionen er lyden også en del mørkere end i almindelig lytte højde, men man kan så heller ikke stå op og lytte til mine højttalere (3 - 3½ meter fra) da det også lyder mørkt og lukket og står man op 1 meter fra dem lyder det faktisk elendigt, da mellemtone og diskant bliver udfaset meget.

 

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
2 år 5 måneder siden #15207 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Efterklangstid i lytterummet
Så endnu en video fra gutten her, og det handler om at man skal IKKE sætte sine subwoofere i hjørnerne, for det giver dels forvrængning, samt det forværrer rumproblemer da de især ophober sig i hjørnerne.

Kan nogen forklare det? Jeg forstår ikke hvordan forvrængningen skulle kunne opstå, for det forudsætter jo at f.eks. en sinuskurve bliver deformeret ved at subwooferen spiller med. Og hvis rumproblemer ophober sig i hjørnerne, kan de vel dæmpes hvis subwooferen udsender signalet i modfase, og dermed mindsker problemerne?


 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 5 måneder siden - 2 år 5 måneder siden #15211 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Efterklangstid i lytterummet
Hjørneplacering af subwoofere (og højttalere) har altid været en dårlig idé da man får ca 9db forstærkning, men ikke ved hele subwooferens område.
Alt efter rummets størrelse vil man få forstærkninger ved nogle frekvenser og evt dæmpning ved andre.
Jeg tror han mener at når man forstærker rumresonanserne og frekvenskurven bliver mere ujævn, så giver det forvrængning, men jeg ved det ikke.

I mit rum har jeg en rumresonans ved 41 hz uanset hvilken gulvhøjttaler jeg spiller med her og når jeg spiller med mine hjørneplacerede  subwoofere, så bliver peaket ved rumresonansen endnu større både pga placeringen og servostyringen.

Førhen !! var det en god idé at sætte subwooferen der hvor man normalt sidder og lytter og så "kravle" rundt i rummet og finde ud af hvor bassen lød bedst. Så kunne man stille subwooferen der og få et rimeligt resultat i lyttepositionen, da bølgelængde, fase osv er den samme den anden vej.

I dag ser det noget anderledes ud. Der er hjørneplaceringen faktisk et plus (ikke kun min opfattelse), fordi man igen får de ca 9 db ekstra forstærkning. Dem kan man så forholdsvis nemt dæmpe med DSP som alle har adgang til i dag og så skal forstærkeren arbejde mindre, da man dæmper effekten til subwooferne og forvrængningen burde også blive mindre, da enheden skal bevæge sig mindre for samme lydtryk.
Med DSP kan man også "flytte" højttalere/subwoofere elektronisk, så de tidsmæssigt rammer lytteren samtidig, selvom subwooferne måske står 1 eller 2 meter længere bagud.

Uden DSP vil jeg give manden i videoen helt ret i det han siger, men jeg tror tiden og mulighederne er løbet fra dengang videoen blev optaget.
Men jeg kan ikke forestille mig andet end det må være bedst med den mest optimale placering inden man bruger DSP, da DSP´en så skal lave mindre ændringer.
I mit tilfælde var den største forskel på gulvplacering 1 meter fra bagvæg og 60 cm fra sidevæg og så til væghængt, niveauet under 30 hz.
Resonanspeaket ved 41 hz var næsten ens. (2 db´s forskel)
Og så er jeg da glad for at han i videoen nævner at det er en god idé at få subwooferne hævet over gulvet, da mine hænger på væggen   
Det var i øvrigt meget imponerende hvad gulv/rum gav af bidrag under 30 hz.

Lyngdorf forklarede at en subwoofer stående 1 meter eller lign fra bagvæg og sidevæg, ville kunne sprede basbølgerne i alle retninger og dem der havde retning mod bagvæg og sidevæg, kunne være både i fase og modfase med bassen når de kom retur.
Han mener også at subwoofere skal placeres i hjørnerne, eller i hvert fald op af bagvæggen, da basbølgerne så kun kan komme en vej og det er mod lytteren og man får nogle db gratis. Unoderne korrigeres så væk.

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 2 år 5 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
2 år 5 måneder siden #15212 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Efterklangstid i lytterummet
Godt indlæg der, Thomas.
Er enig i, at hjørneplacering forstærker niveauet nedad til, og dermed får man gratis forstærkning uden at membranvandringen stiger, og hvis man bruger den gratis forstærkning til at skrue lidt ned, opnås lavere forvrængning. Men ellers forstår jeg dig sådan, at du heller ikke kan give et bud på hvorfor han mener forvrængningen STIGER ved hjørneplacering?

Jeg forstår ikke hvorfor der ved hjørneplacering skulle være visse frekvenser der modarbejder, og dermed giver mere ulineært niveau.

Hvis afstanden til hovedhøjttalerne er stor i forhold til hjørneplaceret subwoofere kan jeg forestille mig, at der er tidsforskelle, som ikke er hensigtsmæssig. 

Det er meget vanskeligt at høre hvorvidt et frekvensforløb under 120 Hz er jævnt, for der er ret stor forskel på indspilninger, og det man vel i første omgang sigter efter er, at peaks mindskes for de mudrer og overskygger hele basgengivelsen. Et dyk er lettere at leve med. Man bør bestemt også måle sig frem, og her er REW er godt og billigt værktøj. Og siger man A bør man også sige B, og det er brugen af DSP som jeg ikke kan forestille mig man kan kommen udenom, hvis optimal basgengivelse er målet. I mit tilfælde er det foobar2000 der er omdrejningspunktet for afspilning, og af lokale filer. Og til foobar2000 kan man anvende et plugin Math Audio, som dels måler med eks. Umik-1 målemikrofon, og dernæst med DSP udligner ulineariteter. man bør bruge det lidt varsomt, og ikke tænke på at skulle have et 10 dB dyk ved f.eks. 50 Hz forstærket, for det kan dels være umuligt pga. af udslukning i rummet, så lige meget hvor meget effekt man poster i ved 50 Hz, vil niveauet ikke blive forstærket tilsvarende, og dels stiger forvrængning. Men, brugt fornuftigt og efter eksperimentering, opnås klart tydeligere basgengivelse. Jeg anvender tillige et Nyquist plugin, til småjustering af frekvensforløbet, for math har kun 2 muligheder: lineær, eller (for) kraftigt faldende højtoneområde.

Jeg forstår ikke high-end lyttere, der bruger formuer på streamingprodukter, switches og dyrt tilbehør, men hvor man ikke kan anvende DSP-produkter. Man køber vel heller ikke en moderne bil med alt tænkeligt teknisk udstyr, men man VIL have den med gammeldags glødepærer i forlygterne - heller  ikke med halogenpærer?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum