Perspektiv er en de paramenter hvor man kan tale om en "objektiv måling med øre og hjerne" af et anlægs kvalitet.
Mine erfaringer ved at opgradere mit anlæg med hensyn til præcision og tilnærmelse til naturtro klang med kilder som burde indeholder dette som reference og det er ikke nødvendigvis min musiksmag,
Dog er sandheden at ingen 100% ved hvad der er havnet på optagelsen det er et vilkår vi alle må acceptere prof Diy udøver og hi-fi brugere ,
en undtagelse er de eksempler forumejeren typisk anbefaler , der kan manipulationer og tilsætninger høres på den første tone selv fra en youtube video og over dårlige computer højtalere.
Jeg har opnået mine resultater med mange af de ting som
forumejeren nærmest manisk/sygeligt forsøger at latterliggøre , det samme har Duelund Gryphon Holfi NLE Hother bak PS audio Audio Note og mange mange andre gjort . en artikel som løfter en lille smule af sløret er denne,
www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/14_Boo...u-discharges_Eng.pdf
Der er ting som ikke kan dokumenteres 100% i audio, det er en realitet , derfor er der stor diversitet i modsætning til billedbranchen, fra rør til til transistorer , fra digitale filer til grammofon, fra horn til trykkammer osv .
Det umålige eller målinger som ingen mening giver er noget alle som laver Hi-fi vil se og være afhængig af uanset hvilken tilgang man har til opgaven, vil dette umålelige og udokumenterede være en del af Hi-fi som kan udnyttes bevist via ens lytteerfaring, men kan også nægte det eksisterer, det gør ingen forskel lyden/klangen vil stadigvæk blive påvirket påvirket via ens valg af materialer komponenter og tekniske løsninger ,noget vil kunne måles og dokumenteres som bedre eller dårlige ,noget vel kunne måles men vil ikke giver nogen sammenhæng/mening (et eksempel kunne være THD måling mindst lyder ikke altid bedst) og desværre er der en del som kun kan registreres af øre og hjerne, deriblandt er perspektivet. og klang.
Figuren herunder viser min vej den linje jeg kalder kernen skal ses som en linje hvor der er objekter mere eller mindre foran og bagved og under og over , jo mere jo bedre.
Og nej, højtalerne skal bare står og se dumme ud ,være væk, produceren ved ikke hvor dine højtalere står, og der skal netop ikke kun foregår noget i siderne, perspektivet skal udspringe brede sig ud naturligt fra midten, det man kalde den såkaldte kerne, det der beskrives i det du har fundet virker nærmest som et perspektiv niveau under de perspektiv niveauer jeg forsøger at beskrive.
Og hvorfor helvede skriver du ikke hvor du har kilden fra, det er normal praksis. Du lave det nummer den ene gang efter den anden som Boydk også nævner.