HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: #Spotify playback using #ASIO DAC

#Spotify playback using #ASIO DAC 21 Jun 2018 20:11 #9835

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 69
Der er intet i det viste der har paralleller til BIT PERFECT. Eller noget der bare ligner. Du kan se at man bruger Direct Sound som RENDERING af signalet. Rendering = bearbejdning af lyden. Med direct Sound kunne man nemt få tanken at signalet sendes direkte til DAC’en. Og bare det var så vel. Men det er det ikke. BIT PRRFECT kræver at der INTET sted RENDERES noget som helst. Det skal være de rå data, der sendes direkte til DAC’en. Og den skal bruge dens egen ASIO driver til at afskære signalet fra vejen gennem styresystemets software for i stedet at sende musikkens rå og ubearbejdede data direkte til DAC’en. Alternativt bruge WASAPI. Det sidste er jeg ikke helt fortroligt med. Det er ihvertfald ikke lykkes mig at få et positivt resultat ud af anvendelsen.

Min erfaring med metoden gør at jeg ikke stærkt nok kan anbefale at anvende teknikken hvis man ejer en dertil egnet DAC. En DAC med egen ASIO (Audio Stream Input/Output) driver. Men det ER en UBETINGET forudsætningen for resultatet. Og naturligvis software der understøtter anvendelsen. Og her kniber det for streamingtjenesterne. Uvist af hvilken årsag.

Det der skal ske er det nedenfor viste, som blandt andet DISABLER al brug af tone- og volumenkontrol i windows eller et andet styresystem. For kan man regulere det, er der IKKE tale om BIT PERFECT lyd “What so ever”. Det er vigtigt at slå fast at SOFTWARE (afspilleprogrammet) skal kunne dirigere signalet UBEHANDLET direkte til DAC’en. Værktøjet hedder ASIO og WASAPI. Er det ikke i programmets værktøjskasse er der kun den trælse vej gennem styresystemets software tilbage.

Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Sidste redigering: af Kaj..

#Spotify playback using #ASIO DAC 21 Jun 2018 20:52 #9836

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 72
Jeg har intet gjort mht Aiso osv, men jeg kan ikke skrue op/ned på volumen når jeg kobler min DAC til via USB.
Da jeg førhen kørte med SPdif out, kunne jeg heller ikke skrue op/ned når ReClock var "på"

_________________________________________________________________________________

Hellere tavst end psykologisk uforståeligt ævl ;-)

_________________________________________________________________________________

Hellere tavst end psykologisk uforståeligt ævl ;-)

#Spotify playback using #ASIO DAC 21 Jun 2018 23:18 #9837

• Kaj.
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Thomas skrev: Jeg har intet gjort mht Aiso osv, men jeg kan ikke skrue op/ned på volumen når jeg kobler min DAC til via USB.
Da jeg førhen kørte med SPdif out, kunne jeg heller ikke skrue op/ned når ReClock var "på"

Med SPdif kan du ikke justere lyden uanset.
Softwaren. Er der en ASIO eller WASAPI option noget sted, man kan aktivere? Er der ikke det, kommer du ikke uden om brugen af Direct Sound som er benævnelsen for vejen gennem Windows systemet. Windows mikser med videre. Hvor også systemlyde kommer igennem med mindre man har slået dem fra. Hvad de fleste gør med en Audio PC. Bruger man ASIO vil man ALDRIG høre een eneste anden lyd mens man spiller. Der er simpelthen INGEN forbindelse mellem Windows lyd og DAC når musikforbindelsen er lavet med ASIO.

En test. Spil musik med dit afspilleprogram og åben din internetbrowser eller YouTube for eksempel. Spil to ting samtidig. Kommer der lyd fra begge kan du være helt sikker på, at du spiller gennem styresystemets software. At det dermed ikke er BIT PERFECT.

Software og DAC skal begge kunne køre ASIO eller WASAPI for at kunne levere Bit Perfect. Check din DAC. Dernæst din software. Jeg har tre lydenheder og har prøvet en fjerde med ASIO option. ASUS XONAR D2 lydkort i den stationære PC, en ASUS ESSENCE ONE DAC og TASCAM UH-7000 DAC. Og test af en TEAC UD-501 Dual mono DAC jeg tøvede for længe med at købe, Alle med ASIO support. Med et egnet program med ASIO option har alle rykket sig gevaldigt i lydkvalitet uanset hvilket styresystem der har været brugt. Hvilket er naturligt, da lydens data derved passerer udenom styresystemet.

#Spotify playback using #ASIO DAC 22 Jun 2018 11:44 #9841

• Kaj.
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
"The Windows Audio Session API (WASAPI) enables client applications to manage the flow of audio data between the application and an audio endpoint device", skriver Microsoft. Og supplerende tekst og beskrivelser her og der efterlader indtrykket af et BIT PERFECT resultat. Fuldstændig som ASIO. Men det stemmer ikke med virkeligheden. Og det lyder da heller ikke ens. Langt fra, faktisk. WASAPI gengivelsen minder besnærende nært om Windows 10 Direct Sound. Og det er der måske også god grund til at konkludere. For ved nærmere eftersyn er brugen af WASAPI kun med til at reducere LATENCY (tidsforskydningen i signalbehandlingen). Kigger man på blokdiagrammet Microsoft offentliggør på deres hjemmeside, er WASAPI flettet ind i netværket af interne kredsløb og software.

Jeg satte mig for at sammenligne gengivelsen af en af de famøse angiveligt tvivlsomt lovlige filer tidligere beskrevet i denne tråd. Det allerførste forsøg blev gjort med Audacity programmet som understøtter brugen af WASAPI. Dernæst komplet installation af såvel ASIO som WASAPI option i FOOBAR2000. Samme musikfil. Jeg satte to af mine DAC's til at gengive resultatet. Først TASCAM UH-7000 hvor jeg ikke kan se om det er BIT PERFECT eller ej. Her må jeg nøjes med at lytte. Her var forskellen umulig at overhøre. Dernæst ASUS ESSENCE ONE. Jeg drejede DAC'en så jeg ikke kunne se lampen til BIT PERFECT. Kun lytte. Heller ikke her var det mulig at overhøre forskellen. Forskellen er vitterlig stor. Og så kiggede jeg igen ved skift mellem ASIO og WASAPI. Ved ASIO lyste BIT PERFECT lampen. Ved WASAPI var den slukket. Det er så op til den enkelte at drage konklusionen.
Min oplevelse var at gengivelsen af filen med ASIO er den der kommer tættest på TIDAL HIFI der fremover kommer til at levere musikken. I CD kvalitet. Og her mangler jeg så ASIO (Audio Stream Input/Output) til at få det helt op at ringe.

“Oplevelsen ligger i detaljen”.
Bilag:

#Spotify playback using #ASIO DAC 27 Jun 2018 09:55 #9850

• Kaj.
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Tidal HiFi. VB Audio ASIO link til Tascam UH-7000. BIT PERFECT :!:

Oplevelsen stemmer overens med titlen. Holly Cole "I Can See Clearly Now". Som en sommerdag med skyfri himmel og en blid varm brise. Resultatet er alle anstrengelser værd.:cheer:

Leveret af Kunena Forum