HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mit anlæg

Mit anlæg 13 Apr 2017 19:50 #5677

• Miki
  • Miki's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Efter at være blevet 75% færdig med det årlige tilbagevendende arbejde med urtehave, drivhus og frokost, blev der lidt tid tilovers til at måle lidt mere på mine DIY-højttalere. Forud er gået ulidelige prøvelser med at få et nyt lydkort til at virke, men nu virker det og med forbavsende lav forvrængning. Målinger er foretaget med programmet Arta, B&K mikrofon og forstærker samt ekstern forstærker til højttaler.

Frekvensgang fra 200 Hz og opefter.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Impedans. Niveauet falder til under 3 Ohm ved ca. 5 KHz. Det er noget af en kradsbørstig satan jeg har fået lavet mig, men PMA'en masser ufortrødent på.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Miki.

Mit anlæg 13 Apr 2017 20:19 #5678

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Det ser da ellers hæderligt ud !

Den er lidt sjov den PMA 777:D

Vi skulle spille til en større fødselsdag for mange år siden, der havde vi sådan en PMA 777, en NAD 2200 og en NAD 2600 med.
Den NAD 2600 slog fra konstant, NAD 2200 slog fra engang i mellem, men den PMA 777 slog aldrig fra men blev så varm at man overhovedet ikke kunne holde hånden på den.
Den spillede på et sæt Cerwin Vega D9E i flere timer på fuld skrue uden at tabe pusten.
NAD 2200 havde en nemmere belastning: Dali 1288
Og den NAD 2600 som konstant slog fra havde den nemmeste belastning Cerwin Vega D15EE
Så jo, sådan en PMA 777 er meget sej og lyder faktisk ganske ok

Mit anlæg 14 Apr 2017 10:00 #5684

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Frekvensgangen ser jo flot ud, men impedanskurven virker opsigtsvækkende. Hvordan ser impedanskurverne ud for de enkelte enheder - inklusiv deres individuelt impedanskorrigerende komponenter? Med et Linkwitz Riley filter er det afgørende vigtigt, at enheder inklusiv impedanskorrektion udviser frekvenslineær impedans for at det fungerer. Impedansdykket vækker mistanken om at der er en overset detalje i den sammenhæng. Jeg ved fra personlig erfaring hvor træls det er at flytte delefrekvensen bare det allermindste for alle komponenter skal ændres for de to involverede enheder. Altså bortset fra impedanskorrektionen.

Jeg indså på et tidligt tidspunkt nødvendigheden af at anvende et Behringer DCX2496 UltraDrive filter tilsluttet det nødvendige aftal effekttrin til de enkelte enheder i afsøgningen af de rette delefrekvenser. Med lineært impedanskorrigerede enheder er det derefter enkelt at beregne delefilterkomponenterne og efterfølgende korrigere niveauerne med impedansneutrale dæmpeled, hvis det er nødvendigt.

Bilag:

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

Mit anlæg 14 Apr 2017 10:35 #5685

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 19
  • Modtagne Tak: 102
PMA 777 er fra den tid, hvor Denon skilte sig ud ved, ikke at bruge modkobbling.
Det var i de glade dage lige efter Otala´s phd om modkobling.
Grunden til at den ser lidt rodet ud inden i er, at der dengang ikke blev brugt flerlags print i produktionen af audio udstyr.
Det kom først senere, og i dag ville antallet af ledninger i et tilsvarende produkt være 0.
Man skal ikke tro, at fraværet af ledninger i alle tilfælde er bedre, men det er væsentlig billigere og mere servicevenligt, og ind imellem kan man også vinde et par dB i støjundertrykkelse. Dog kan et mindre heldigt layout sagtens bære i den modsatte retning.
Man brugte også hole through komponenter dengang, hvilket til overraskelse stadig er tilfældet for mange producenter, det gør, at det fylder lidt.
Nu om dage ville det være meget dyrt, at producere et apparat på den måde.

Sansui har sikkert fået lavet deres pladespillere hos Micro Seiki, de lavede pladespillere for adskillige labels bl.a. Luxman. Det samme er tilfældet for elektronik, meget af det blev lavet af Alpine bl.a. også til Luxman.
Men der er flere virksomheder i Japan, som levede en diskret tilværelse, men som producerede og ofte også konstruerede apparater for nogle af de kendte labels.

Jeg kan se, at der sidder op-amps i forstærkeren, på den front er der sket en del siden Denon producerede PMA 777 i midten af 80´erne. Det kunne jo være, at der gemte sig noget der. Mange anvendte dengang LF356 el. lign. den kan der findes moderne erstatninger for. Dog skal man vide hvad man vil med et sådant indgreb. PMA777 er kendt for, at være lidt lys, så det vil være upassende, at kaste sig ud i tyndtspillende racerop-amps.
Det er blot et forslag, hvis du er vild med den, som den er nu, så lad være.

Mit anlæg 14 Apr 2017 11:24 #5688

• Miki
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg har frekvenskorrigeret (fjernet en pukkel) i det område hvor impedansen er lav (3 - 8 KHz), måske det kan være årsag til impedansforløbet i området.
Jeg kan ikke genkende at PMA 777 skulle være lys i lyden, ihvertfald ikke efter at alle elektrolytter er udskiftet og forstærkeren er justeret.
God ide med op-amp skift, jeg skal vende tilbage med målinger når jeg får det gjort.

Mit anlæg 14 Apr 2017 11:50 #5691

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 19
  • Modtagne Tak: 102

Miki skrev: Jeg har frekvenskorrigeret (fjernet en pukkel) i det område hvor impedansen er lav (3 - 8 KHz), måske det kan være årsag til impedansforløbet i området.
Jeg kan ikke genkende at PMA 777 skulle være lys i lyden, ihvertfald ikke efter at alle elektrolytter er udskiftet og forstærkeren er justeret.
God ide med op-amp skift, jeg skal vende tilbage med målinger når jeg får det gjort.

Monter sokler i første omgang, så kan du prøve en hel stribe.

Mit anlæg 28 Sep 2017 12:09 #7838

• Miki
  • Platinum Member
  • Platinum Member
"Degenereringen pågår", kunne være overskriften på den sidste tids udvikling i min anlægs-situation. Jeg har mistet mit lytterum, derefter har jeg solgt Sansui pladespilleren og Denon PMA'en. Håber ikke jeg kommer til at savne dem ligeså meget som min forhenværende tuner Kenwood KT5020, den kunne bringe smilet frem. Nu er der en Schweizer der har glæde af den, de andre 2 komponenter er gået til nogle folk her på Sjælland.
Pt. driver jeg mine ht'er med en Kenwood KA3020, godt nok ikke nogen imponerende forstærker hverken på papiret eller i det virkelige liv.
Til dens forsvar skal det siges at det er laaaaang tid siden jeg har gennemgået den.

Mit anlæg 16 Jul 2018 20:51 #9954

• Miki
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Så fik jeg kigget/målt lidt på ovenstående Kenwood KA3020 som min søn nu benytter sammen med noget Bluetooth og JBL Monitor 4206. Jeg har skiftet ladelytterne i strømforsyningen.
En af de oprindelige lytter var dem her.

De målte over 6700 uF. Meget godt gået af en så gammel kondensator. Har været udsat for det samme med en del andre 90'er Kenwood'er og Denon'er som brugte Elna (Audio) kondensatorer. Det er sgu kvalitet.
Bilag:

Mit anlæg 09 Sep 2018 15:54 #10148

• Miki
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har ellers sagt til mig selv, at en gammel, defekt og fuldautomatisk pladespiller skal du aldrig have. Så såden en har jeg naturligvis anskaffet mig. Efter 4-5 afteners tid med rep. (læs udskiftning af 1 stk. kondensator), rensning, smøring og justering kører bæstet nu tilsyneladende fejlfrit. Så nu kan jeg efter et års pause igen nyde lyden og hyggen ved LP lytning.
Det er en Sony PS4300 fra 1976.

Mangler at få poleret låget

Der er mange bevægelige dele, de fleste af dem heldigvis lavet i metal. Det runde i midten er motoren.
Bilag:

Sidste redigering: af Miki.

Mit anlæg 09 Sep 2018 17:19 #10151

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 3
  • Modtagne Tak: 11
Velkommen på vinyl-fronten :cheer:
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Mit anlæg 07 Jun 2019 16:44 #11781

• Miki
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har fået mit egoist-rum tilbage, så må vi se hvor lang tid det varer denne gang. Dejligt at få højttalerne fri af bagvæggen igen.
Ortofon, Sony, PS-audio, Audioanalyse og mine aldrende selvbyg-rædsler. Mangler en cd-afspiller pt.

Bilag:

Mit anlæg 07 Jun 2019 21:03 #11784

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 3
  • Modtagne Tak: 11

Miki skrev: Mangler en cd-afspiller pt.

Huh?!?! Det fortstår jeg ikke :woohoo: :lol:
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Mit anlæg 08 Jun 2019 18:26 #11785

• Miki
  • Platinum Member
  • Platinum Member

WymaxReborn skrev:

Miki skrev: Mangler en cd-afspiller pt.

Huh?!?! Det fortstår jeg ikke :woohoo: :lol:

Total humor og lad os nu danse som alternativet i Cirkusbygningen.

Mit anlæg 11 Jun 2019 03:15 #11786

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Har fået mit egoist-rum tilbage, så må vi se hvor lang tid det varer denne gang. Dejligt at få højttalerne fri af bagvæggen igen.
Ortofon, Sony, PS-audio, Audioanalyse og mine aldrende selvbyg-rædsler. Mangler en cd-afspiller pt.

Det nummer / teksten her, passer meget godt til det billede :-D :-D :-D

Bilag:

Mit anlæg 14 Jun 2019 20:00 #11787

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Miki, de diy højttalere er det ikke noget du har lyst til at fortælle en masse om ;-)

Leveret af Kunena Forum