HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvorfor nu det?

Hvorfor nu det? 21 Sep 2017 19:49 #7771

• Zig
  • Zig's profilbillede Emne forfatter
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 6
Jeg prøver at leve efter at holde tingene så enkelt som muligt, men hifi har være noget af en udfording for denne enkle leveregel. I tidens løb er der vist blevet til en 35 forstærkere og 25 sæt højttalere. Jeg aner ikke, hvad jeg har ledt efter - andet end ro i sindet. Så det her er mit sidste (jeg mener nuværende) set-up.

IPod + Dragonfly DAC
Qed Kabler. Kimber strømkabel. Furutech strømskinne
Leben CS 300
Spendor 3/5 R2

Det er fjerde gang, jeg har disse små mini-monitorer fra Spendor. Jeg har prøvet blandt andet Harbeth, og ATC, men Spendor er min lyd. Jeg ved ikke hvorfor. Men de gør mig glad.
Jeg har haft storebroderen til denne Leben - men den duede slet, slet ikke for mig. Den var kedelig og blev solgt igen efter tre måneder.
Ja, jeg har haft dyre kabler - men har indset, at det er fup og fidus. Et kabel spiller enten dårligt eller godt i det system, man har - ligegyldigt hvad prisen er.
Den lille Dragonfly Red har gjort meget for lyden - måske mest fordi den forstærker signalet op, før den kommer ind i forstærkeren.

Den værste forstærker jeg har haft var en Croft (som alle anmeldere i Stereophile var vilde med og flere købte den).
De værste højttalere, jeg har haft var enten nogen moderne JBL'er (made in China) eller min drømme højttaler igennem 30 år, nemlig Yamaha 1000, som jeg købte fra Kenrick i Japan.
Min Ipod erstattede en CD maskine fra Mark Levinson. Jeg kan lide reduktion og fokus.

Min hund sidder i the sweet spot, så billederne er lidt skæve.

og lidt tættere på

og sound in motion

Zig
Play it again, Samantha.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor nu det? 21 Sep 2017 23:33 #7777

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Det ser da ganske nydeligt ud !
Jeg kender faktisk ikke rigtig nogle af apparaterne, har dog læst en del om Leben.
Spendor højttalere har altid fået god omtale....... Dog er der også hifinørder der lige kan antyde en lille forkert lyd i f.eks øvre mellemtone, men ellers synes jeg nu nok at Spendor sætter musikken i højsædet.

Utroligt nok har jeg i hele mit liv aldrig hørt en Ipod :-D

Men det lyder til at du er ganske tilfreds og til et beløb som ikke burde skræmme 90% af befolkningen, som en del andet high.end gør - Glimrende ;-)

EDIT: Den hund der sad "i vejen" hvilken race er det :-)

Sidste redigering: af Thomas.

Hvorfor nu det? 22 Sep 2017 05:35 #7782

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det, jeg har i dag, svarer til et anlæg, jeg havde i 10 år - nemlig EL 84 rør og Spendor (den første model). Så jeg er kommet fuld cirkel. Og jeg tor, det er dét, der virker såre tilfredsstillende - den vanvittige skiften ud contra det stabile. Jeg håber virkelig, at jeg kan HOLDE FAST de næste 10 år. Så får anlægget og mine ører noget patina sammen.

Min hund er bare en bitte jagthund - Tysk Korthår.

Zig
Play it again, Samantha.
Bilag:

Sidste redigering: af Zig.

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 17:17 #7895

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Jeg får helt lyst til at kommentere mit eget anlæg!?

Det er forbavsende (for mig), hvor tilfreds jeg er med det.... Og når det kommer til stykket, er det nok et mysterium, som jeg ikke selv har svar på.

Jeg har altid været tiltrukket af den japanske æstetik, og den lille Lebens udseende er perfekt. Og jeg er sikker på, at dét tilfører min lytning en meget væsentlig ekstra dimension. Jeg tror bestemt ikke, at den er noget særlig (men jeg tror heller ikke at det helt særlige findes). Men når man har prøvet så meget, hvordan kan man nøjes med så lidt? Ja, jeg ved det ikke.

Jeg faldt først over Spendor i Vejle hos Børge,og ved første lyt var jeg tryllebundet. Jeg kom tilbage dagen efter og købte dem samt en 300 B kineser. Forstærkeren var ikke noget at være begejstret for, men de der små Spendor......

Og jeg har vendt tilbage mange gange......

Jeg bliver selvfølgelig drillet af nogle af mine kammerater - men det gør ikke noget, for jeg ved, at jeg er i audio heaven.

Zig
Play it again, Samantha.

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 17:28 #7897

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Efter sigende vil du få en helt anderledes lyd, en meget bedre lyd, hvis du skifter dit højttalerkabel ud med noget 50 kvmm og helst med ringterminaler ;-)
Måske kan det endda gøre at du ikke bliver drillet mere.

Man skal jo huske på at 50 kvmm højttalerkabel er nødvendigt, uanset hvilken belastning (højttaler) det skal bruges til og ligegyldigt hvad udgangsimpedansen er på forstærkeren :-D

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 17:41 #7898

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Ja, men da Ribbontweeter, det har jeg da prøvet.

Der var en gang, jeg havde et sæt Argento sølv højttaler kabler, der kostede en krig. De var så tykke, at alle mine gæster enten trådte på dem eller snublede over dem. Min indbosforsikring kunne ikke klare det mere, så jeg var nødt til at skaffe mig af med dem.

Jeg har en yndlingsplade: Ascenseur Pour l'Échafaud af Miles Davis. De her tykke sølvdrenge kunne totalt ødelægge den plade. Den er ikke perfekt optaget men ved hjælp af kr. 25.000 kan jeg sige dig, at den blev totalt uspilleligt.

Zig
Play it again, Samantha.

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 17:48 #7899

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Zig skrev: Ja, men da Ribbontweeter, det har jeg da prøvet.

Der var en gang, jeg havde et sæt Argento sølv højttaler kabler, der kostede en krig. De var så tykke, at alle mine gæster enten trådte på dem eller snublede over dem. Min indbosforsikring kunne ikke klare det mere, så jeg var nødt til at skaffe mig af med dem.

Jeg har en yndlingsplade: Ascenseur Pour l'Échafaud af Miles Davis. De her tykke sølvdrenge kunne totalt ødelægge den plade. Den er ikke perfekt optaget men ved hjælp af kr. 25.000 kan jeg sige dig, at den blev totalt uspilleligt.

Zig

Havde du husket at måle på dem først ? :-D

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 18:27 #7900

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Om jeg havde målt på dem? Selvfølgelig.

De var da to meter til hver side. Og lige så tykke som en haveslange.

Var der mere, jeg skulle have husket?

Zig
Play it again, Samantha.

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 20:14 #7907

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 5
  • Modtagne Tak: 22
Men dit anlæg er bevidst tilvalg. Og det betyder noget.
Jeg tror der står mange anlæg der ude, der er valgt ud fra omstændigheder.
Mit eget anlæg er også bevidst tilvalg (for en menneskealder siden).
Jeg syntes det er gået den forkerte vej med lyden, de forgående 20år.
Bevares, det gode udstyr idag, spiller nok meget rigtigt i fh til det digitale medie, men jeg syntes musikken der kommer ud er syntetisk, hvilket den jo også reelt er at betragte.
For mig bliver hifi først interessent, når ejermanden har tilført sit anlæg noget sjæl.
Det ku´` såmænd være en "nedgradering" af amp, nogle ht mere passende til rummet og ikke bare de største og dyreste, og helt sikkert ikke noget som trænger tykke sølvkabler i ægte guld.

Hvorfor nu det? 03 Okt 2017 22:17 #7910

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Zig skrev: Om jeg havde målt på dem? Selvfølgelig.

De var da to meter til hver side. Og lige så tykke som en haveslange.

Var der mere, jeg skulle have husket?

Zig

Det skal jeg ikke kunne sige, det er min erfaring ikke stor nok til :-D
Facitlisten (the truth and nothing but the truth) finder du her: www.kajmogensen.dk/ 8-)

Hvorfor nu det? 04 Okt 2017 08:32 #7912

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
@Ribbontweeter

Jeg er ikke sikker på, at andres erfaringer hjælper. Kaj virker til at have været meget flittig, og har formodentlig selv fået meget ud af det. Og hvem vil ikke gerne dele ud af deres erfaring/klogskab? Men jeg tror mere, at den slags kan afspore de søgende - lidt som når man skriver de 10 bud på en tavle. Det er alt for bastant, og én mands proces kan være en anden mands helvede.

Jeg savner en lille smule humor på Kajs side - og det gør, at jeg faktisk ikke kan læse den.

Zig
Play it again, Samantha.

Hvorfor nu det? 04 Okt 2017 10:02 #7916

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Zig skrev: @Ribbontweeter

Jeg er ikke sikker på, at andres erfaringer hjælper. Kaj virker til at have været meget flittig, og har formodentlig selv fået meget ud af det. Og hvem vil ikke gerne dele ud af deres erfaring/klogskab? Men jeg tror mere, at den slags kan afspore de søgende - lidt som når man skriver de 10 bud på en tavle. Det er alt for bastant, og én mands proces kan være en anden mands helvede.

Jeg savner en lille smule humor på Kajs side - og det gør, at jeg faktisk ikke kan læse den.

Zig

Der ganske enkelt ikke være humor............ Jeg tror faktisk ikke det findes i det univers :-D
En lille smule humor i en tråd fik personen til at gå fuldstændig i baglås.
Men vi er jo alle gudskelov forskellige............ Jeg kan dog ikke opfatte et kabel som "liv eller død" :woohoo: Og jeg kommer aldrig til det. ;-)

Hvorfor nu det? 04 Okt 2017 17:48 #7920

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zig, det kabel du så bruger nu, hvordan kom du frem til det ?

Hvorfor nu det? 05 Okt 2017 07:18 #7922

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det er en lang historie, og jeg bliver nødt til at grave dybt i min hukommelse for at kunne huske det....

Nå ja, der var den....

Jeg havde nogle smukke JBL højttalere, der var vanskelige. Meget vanskelige. På det tidspunkt havde jeg nogle dyre Tara Labs, og jeg havde ommøbleret stuen op til flere gange uden at kunne få de smukke JBL'er til at makke ret. I desperation gik jeg ind i Hifi-Klubben (og det er kun desperationen, der nogensinde får mig til at træder indenfor deres døre) og spurgte, om de havde nogle kabler, der kunne fremhæve toppen. Det havde de, og det var de her forsølvede QED'er.

De virkede ikke.

De blev så gemt op på loftet.

Nye højttalere kom og gik. Nye kabler gik og kom. (På et tidspunkt havde jeg nogle åndssvage kabler med tilsluttede batterier - og så fandt jeg ud af, hvad det vil koste at skifte batterierne ud -wow).

Og så fik jeg nyt tæppe i stuen og jeg ville gemme kablerne, så hverken jeg, hund eller gæsterne snublede over dem - og vupti, havde jeg ikke nogle slanke kabler oppe på loftet?

Jeps.

Hifi verden er messy.

Zig
Play it again, Samantha.

Hvorfor nu det? 05 Okt 2017 07:32 #7923

• Zig
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Der er også en historie, der gemmer sig bag min Tara Labs....

Det er tæt på starten af min hifi karriere - og jeg baksede med BASS. Mine venner syntes, jeg skulle have mere, og jeg syntes, jeg skulle have mindre.....

Endnu en gang var jeg i desperation hos Hifi-Kllubben (Århus er en hifi-ørken), og selvfølgelig kunne de også løse mit BASS-PROBLEM. De skulle godt nok bestilles hjem, og prisen var kr. 1000 pr meter. Jeg skulle have to meter til hver side, så jeg regnede med, at jeg skulle betale kr 4000. Efter en meget lang ventetid, dukkede de langt om længe op. Jeg mødte op i butikken og ekspedienten sagde til mig: Det bliver kr. 8000, min Herre.

What!

Ja, ser du, der var 2 kabler til hver side. (Det jeg havde prøvet hjemme var kun baseret på ét kabel). Jeg følte mig snydt. Og så sagde ekspedienten: Når du nu går så meget op i god lyd, så har jeg noget til dig. Det er mine egne signalkabler også fra Tara Labs og der er virkelig hul igennem. Jeg skal lige hente dem fra kælderen. Det kan du få til halvpris (hvilket svarede til halvdel af en bondegård).

Idioten (mig) købte dem også.

I mange år havde jeg dem fremme, men de blev ubrugte, og jeg brugte nogle kabler til kr. 38 i stedet for.

Jeg tror, disse historier forklarer lidt min nuværende tilgang til hifi.

Zig
Play it again, Samantha.

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum