HiFi2you Banner11

Kraftoverskud

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #5619 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Kraftoverskud
Man bruger gating teknik, og så kan man selvfølgelig ikke måle på bølgelængder, som man kan regne ud, vil være for lange til rummet.
B&O kan måle ned til 40Hz i kuben i Struer.
Stereophile måler ikke længere ned end 400Hz.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden #5641 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Kraftoverskud

Kjeldsen skrev: Jeg ved det ikke præcist, men alt Technics jeg har prøvet mangler i den grad kraft, og har ingen bund.
Blot højttalerne nærmer sig 4 ohm går det helt galt. Det er modeller fra 90'er - og de havde også en relativt dyr guldfarvet integreret, og den var lige så slap. De var tit opgivet til 100 watt, men en 40 watt Kenwood bankede dem alle. Sony ligeså.


Jeg vil gi dig fuldstændig ret mht Technics forstærkere.
Vil endda mene at enhver forstærker baseret på f.eks en LM 3886 vil være bedre.

Den helt store SE-A1 fra ca 1980 kunne de knap nok teste i 4 ohm :-D
Den ydede omkring 560 watt i 8 ohm, men der kunne ikke trækkes mere end 370 watt ud i 4 ohm
Og når den fik en højttalerbelastning på ydede den på nogle højttalere kun lidt over 100 watt før den lukkede ned.
Så de valgte at opgive den til at yde 350 watt i 8 & 4 ohm :silly: :blink:


Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet



Og så hørte jeg en dag dette sæt og det er vel det mest slatne forstærkersæt jeg meget længe har hørt

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #5642 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Kraftoverskud
I forlængelse af ovenstående og Kjeldsens tidligere indlæg med Technics som eksempel.

Jeg kan ikke finde diagrammet til den viste, men jeg har fundet diagrammet til dens lillebror. Pudsigt nok opgivet til 300W i såvel 8 ohm som 4 ohm. Jeg formoder kredsløbsløsningerne har tilstrækkelige ligheder til at drage et par konklusioner. Blokdiagrammet viser at man hos Technisc var meget optaget af at sikre deres konstruktioner mod overlast.



Det der leverer energien er indrammet i blåt og resten er sikringskredsløb, automatikker og VU meter styring. Det rødt indrammede er Loudspeaker Impedance Detector. Internt justerbar. Kredsløbet sikrede at apparatet ikke kunne tændes med kortsluttede højttalerudgange eller ved højttalere med for lav DC modstand. Men ikke nok med det. Målingen af impedansen sendes videre til ICQ kredsløbet som kontrollerer strømmen til udgangstransistorerne. Får transistorerne ikke mulighed for at øge strømstyrken i takt med faldende impedans kan det kun ende i en ydelsesmæssig katastrofe.

Uanset dette forhold. Med plus minus 91,5 VDC på forsyningsspændingen og køleplader pakket ind i et delvist afskærmet kabinet kan man vel heller ikke tillade forstærkeren at levere ubegrænset effekt. Der er af samme årsag koblet adskillige temperaturfølere til bias og sikringskredsløb.
Bilag:
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum