HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Stor Ståhej Om Ingenting

Stor Ståhej Om Ingenting 13 Sep 2017 15:26 #7587

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 20
Men man kan også gøre de enkle ting mere komplekse,
Nogen påstår ligefrem "det mest enkle har størst kompleksitet"

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Stor Ståhej Om Ingenting 13 Sep 2017 19:01 #7589

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zig.
Jeg tænker nok, nærmer bestemt, på disse rock/blues-rundgange, så simple, tre akkorder og lidt kryderi med 7ére.
Tilsyneladende magter nogen alligevel, at variere temaet, så det fremstår på en måde, man ikke synes at have hørt før.
Ingen tvivl om genialiteten findes i det, at kunne variere noget så simpelt som 3-korders blues.
Man kan høre to næsten identiske af disse numre, det ene kan man lide, det andet ikke, og umiddelbart er det småting som takten, tempoet, lyden osv, der afgører det, men vi ved dybest set ikke hvorfor. Ved kun vi fortrækker det ene frem for det andet.
Det mener jeg der ligger meget kompleksitet i.

Stor Ståhej Om Ingenting 14 Sep 2017 10:30 #7590

• Zig
  • Zig's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 0
Jeg funderer tit over, hvorfor det er, at man kan lide det ene og ikke det andet....og har i hvert fald ikke fundet et detaljeret svar. Må nøjes med noget, der er så tæt på at være intet sigende som "resonanser"...... Der er nogle ting, man svinger med - og det er så bare det. Det vil sige, at man tager imod et gestalt og derfra laver en helhedsvurdering, der mere eller mindre er ubevidst, og det gør man spontant og hele tiden....

Så jeg tror, vi er rørende enig nv.

Den nye plade fra The War on Drugs - A Deeper Understanding er et godt eksempel for mig at se. Helt umiddelbart kan jeg lide den - men når jeg lytter til den, kan jeg høre hvor utroligt banalt den er - det er sådan set det samme beat og samme toner om og om igen. Men når jeg bare lader den spille, så har den en vidunderlig virkning på mig. Det enkle og det komplekse i evindelig vekselvirkning.

Zig

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Stor Ståhej Om Ingenting 14 Sep 2017 10:48 #7591

• Zig
  • Premium Member
  • Premium Member
Jeg skylder måske en forklaring på, hvor jeg sætter lighedstegn mellem Ståhej, Ingenting og Hifi.

Der er vel ingen tvivl om, at der tit er ballade, når hifi bliver debatteret. Jeg tror, vi er i bund og grund irrationelle væsener og lidenskaber styrer os fremfor omvendt. Samtidig tror jeg, at den store fidus ved biologiske enheder er, at de elsker at spilde energi. Det er en biologisk prioritet at gå over gevind. Og det er igen industrialisering, der pålægger mennesker en spændetrøje, der er baseret på optimering og rationalisering. Så vi moderne mennesker er altid ved siden af os selv.

Når vi endelig finder en hobby (eller den finder os), så giver vi los og bliver grebet af ....goofiness. Og det er ganske vederkvægende.

Og alt det her ramaskrig munder vel ud i ...den rene ingenting. Små børnerim gengivet på så naturtro en måde som muligt. Det kan sgu ikke være vigtigt.

Shakespeare havde fat i alt det her længe før os.... Han lod Macbeth sige:

Hifi...It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.

Zig

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Stor Ståhej Om Ingenting 14 Sep 2017 12:44 #7592

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg syntes " stor ståhej om ingenting" er en udmærket beskrivelse.

I indlægget over, lufter du ideen om sammenhæng gennem resonanser, hvilket jeg synes kunne være en særdeles possibel mulighed.
Man kunne også ændre ordet "resonanser" til "harmonier".
Jeg vægter nok det med harmonier aller mest.
Ind imellem er der bare nogle harmonier der rammer, og det er svært at forklare hvorfor. Jeg har ingen forkærlighed for nogen
bestemte akkorder frem for andre. Det er blandingen og sammenhæng. Men når så jeg er ramt af harmonien, føler jeg en form for savn. Jeg kan ikke helt konkredt, pege på hvor jeg føler savn og hvorfor, det ligger i underbevidstheden.
Gad hvide om det kunne være en ubevidst længsel efter "himlen" ? Hvilket er svært helt at forstå, for en eks. ateist som mig.
Det kunne måske nedkoges til: ubevidste længsel efter livmoderen, eller måske bare noget så banalt, som glemte gode minder fra barndommen.

Stor Ståhej Om Ingenting 14 Sep 2017 18:21 #7596

• Zig
  • Premium Member
  • Premium Member
Smukke betragtninger, nv!

Det er svært at skrive om disse ting uden at virke "opblæst" - og det er ikke sikkert, at alle har det, som vi åbenbart har det og gider heller ikke blive mindet om det....

Jeg synes ikke at vi kan komme uden om, at der er en kløft mellem drøm og virkelighed, ønske og opfyldelse. Livet er med andre ord dømt til at skuffe os - i alle henseender. Jeg husker fra min skole-fransk et udtryk, der hed "le petit mort" - en midlertidig svækkelse (ofte forbundet med hvordan man har det efter et samleje). Eller man bruger en masse penge på et eller andet og man kommer til at fortryde det lige så snart, man får det hjem.

Et møde med skønheden minder en om dens normale fravær. Det er jo ikke så tit, at man bliver omgivet af skønne harmonier.... Og dét er trist.

Det kan være, jeg skulle sætte Manassas på - den unge Stephen Stills var på det tidspunkt stadig i The Garden Before the Fall.

Zig

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.
Sidste redigering: af Zig.

Stor Ståhej Om Ingenting 14 Sep 2017 19:42 #7598

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Zig skriver, "Et møde med skønheden, minder om dens normale fravær".

Fabelagtig formulering.

Stor Ståhej Om Ingenting 14 Sep 2017 23:07 #7599

• gasolin
  • gasolin's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Kan ikke huske hvor det stod, men et eller andet sted stod der hvad nogen af de gamle fra nad 3020 tråede lavede i dag.

Jeg kunne godt have tænkt mig at kunne have fået genåbnet nad tråden (så sent som i dag), men når halv delen eller mere end halvdelen som deltog i tråden ikke er medlem mere på den anden side gir det ikke mening og er forresten ikke selv medlem af den anden side.

Jeg ville godt vide noget mere tråden er trods alt næsten 10 år gammel, lige pt er der en dali grtavity til salg som var reference i Kurt Von Kubiks anlæg og en af de få der kunne banke naden.

Synes min nad 3020E trænger til at blive varmet op før den lyder optimalt, den spiller imponerende højt uden forvrænging (min forstærker den afløste var på 2x70watt i 8ohm og 2x100watt i 4 ohm rms, den er sat til salg), jeg for lyst til at spille højt med den, den spiller dog også rigtig fint ved lave lydstyrke (max kl 9), forstærkeren er musikalsk og glæden ved den, altså at den spiller godt er der stadig selv om jeg har haft den siden 1 september (højtaler mission LX-2 som i august udgaven af hi-fi choice vandt over højtaler som elac b5,q acoustics 3020 og blandt anden monitor audio bronze 1, tangent (made in denmark) og tannoy).

Ja man kunne i gamle dag men (nad tråden) hvor er de allesammen blevet af i denne landflygtige eksil?

Og ja, jeg ku' egentlig tænke mig, at de mødte op igen - allesammen - og dystede på livet løs.

Nu har jeg en nad 3020E men tråden er forlængst lukket (låst for yderlige kommentarer) ellers havde jeg så vidt det var muligt deltaget i tråden, den nye tråde herinde og nerds mangler vigtige detaljer nemlig Groove, Kurt Von Kubik,Mikke,Kim Olsen,Spencer,Mik112, svend p og Poul-Erik fra Nad3020... hvorfor? tråden på Hifi4all, som at lytte til Queen 2017, det kan sagtens være godt med queen med freddie mercury var bare bedre,sjovere at lytte til.

I min forskel på tyk og tynd højtalerkabel gik debatten måske ikke så godt til sidst og der gik for meget teknisk i det til at jeg kunne være med.

Lidt som når man har anaytiske højtaler og glemmer at lytte til musikken frem for teknikken. Som en gammel tråd med en der havde nogen store B&W højtaler, han synes lyden var for analytisk og at han lyttede for meget til tekninkken frem for musikken, da han fik skifte dem ud med nogen tannoy (kunne godt have været nogen D500 eller D700) savnede han den gode dyb kraftige bas, men fik endelig nogen højtaler hvor han lyttede til musikken frem for teknikken

Kan stadig godt li the police og dire straits men det meste med sting og mark knopfler i dag er kun ok selv om der er undtagelser, man kunne noget for 30-40-50 år siden som man ikke oplever i dag inden for hifi ud styr men også plader som miles davis kind of blue,dave brue baker take five, pink floyd the dark side of the moon,mike old field tubular bells, michael jackson thriller,,deep purple made in japan muddy waters folk singer, paul simon's grace land, for ikek at glemme alt hvad the betales har lavet og nad 3020, rogers ls3/5 og b.la technic sl1210 for for at at nævne nogen få hifi klassikere

Sidste redigering: af gasolin.

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 07:25 #7601

• Zig
  • Premium Member
  • Premium Member
@Gasolin

Nostalgi er ikke, hvad den har været!!!

Tiden bevæger sig og vi kan ikke sætte den i stå. De ting du omtaler fra før i tiden (fra Dire Straits til Rogers ls3/5a) hører allesammen med til en forsvunden tid. De var nemlig produkter af den tid, hvor de blev lavet. De er fremmede genstande i vores tid.

I dag har vi iPhone X og formel 1 stjerner, der tjener en million kroner om dagen for et par timers arbejde hver anden søndag.

The Times They Are A-Changin'.

Jeg er overbevist om, at musik har en helt anden rolle i samfundet i dag end den gang. Musik og dens udstyr var Revolution den gang. I dag er den mere baggrund til, hvad man ellers laver..... Det er (for mig) pinligt at se en ny Rock Band i dag lave de samme rotationer med hovedet. hofter og mikrofon på scenen som Robert Plant og deslige gjorde den gang. Den gang var der mening i det. I dag er det blot efteraben og hult.

På min personlige hifi-rejse havde jeg en periode, hvor jeg dyrkede vintage forstærkere fra de Gyldne År. Luxman fra '73. Sansui fra 69. Flere Luxman og minsandten også en NAD 3020..... Og der var faktisk kun én af dem, der "talte" til mig i gensidig harmonisk forvrængning. De så allesammen fabelagtig godt ud (lige med undtagelsen af NAD'en). Alle de knapper var guf til mine gamle øjne. Men min erfaring var, at hvis man ikke kan svinge en loddekolbe, så er det bedst at lade være med de gamle sager - og lyden var bestemt ikke altid "bedre" end, hvad man kan få i dag....selv om der måske også var en vintage og gylden aura over dem.... Det ka' man i hvert fald bilde sig selv ind, at der var.

Jeg tror trods alt, at det er bedst at være "i harmoni" med den tid, man lever i - med mindre du melder dig ind i vintagehifi.dk, så kan du være sammen med de andre "tosser", der giver hinanden gensidig glæde for det, der ikke mere eksisterer....

Hvis du ikke skal til at være "sær", Gasolin, må du hellere købe et par aktive højttaler og en lille, billig streamer så du kan boppe dit hoved til Taylor Swift (eller et hvilket som helst forslag fra Michael Lavorgnas gang), mens du pudser din fake rolex, river nogle smarte huller i dine jeans, trimmer dit skæg og indtager nogle ulovlige substanser.

Så vil du være normal og i pagt med din tid.8-)

Zig

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.
Sidste redigering: af Zig.

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 09:30 #7602

• Zig
  • Premium Member
  • Premium Member
@nv

Din lille tilbagemelding gav anledning til nogle smukke harmonier herhjemme i aftes. Der skal ikke så meget til! Men de mangler tit.

Og der er nogle, der hellere vil sende "cold pricklies" fremforr "warm fuzzies".

En unode i de moderne kommunikationsmedier.

Zig

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 09:36 #7603

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member
Er udemærket tilfreds med mit nuværende anlæg

Spiller overaskende højt,bas trods lille enhed klare den fint og jeg kan holde ud at lytte til musik i lang tid uden lytte træthed.

En god hifi tråd som nad tråden eller bare kom ind i en ordenlig hifi butik som kt radio i Odense i gamle dage f.eks da de stadig lavede europas største hifi udstilling, som jeg altid skulle forbi inden jeg skulle hjem, det kan jeg godt savne, det ikke helt det samme med hifiklubben .

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 09:45 #7604

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Og tatoveringerne, hestehalen, det ubarberet skæg, det uglede hår, det tilsyneladne beskidte tøj, tag ikke fejl, det hele er nøje udvalgt foran spejlet. Intet tilfældigt, intet spontant.
De unge i dag er ALT for kontrolleret.
Men politikerne i dag, går også alt for tæt på, dybt ind i de unges hverdag. Bestemmer alt ligefra hvor og hvordan de nyfødte skal passes, hvor meget tid og hvordan den skal fordeles imellem klubber, institutioner og privat fritid, uddannelses forløb og hvilken art af uddannelse til hvilken ægtemand/dame man "får lov" at danne par med og hvor længe.
Vist ikke så sært med alle disse kunstige stimulanser.

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 10:02 #7605

• Zig
  • Premium Member
  • Premium Member
Super. Gasolin!

Det lyder til, at du har fundet din lyd - og det handler om at holde fast i den uanset, hvad andre folk siger.

Det lyder også til at være et ganske beskedent system, og jeg tror, at det er rigtig godt. Der er mere tilfredsstillelse at hente fra et beskedent system (der dog spiller som man vil have det) end et dyrt og prangende system.

Jeg lyttede forleden aften til et anlæg med blandt andet 43 forstærkere, der var tændt (og spillede) samtidigt, men jeg ku' slet ikke høre musikken. Det ku' spille højt (og sikkert også helt rent) og de indre organer fik en god omgang Thai Massage - men hvor var musikken?

Jeg kom hjem til mit eget lille anlæg - og der var musikken.

Zig

Play it again, Sam.

Play it again, Sam.

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 10:14 #7606

• gasolin
  • Elite Member
  • Elite Member

Zig skrev: Super. Gasolin!

Det lyder til, at du har fundet din lyd - og det handler om at holde fast i den uanset, hvad andre folk siger.

Det lyder også til at være et ganske beskedent system, og jeg tror, at det er rigtig godt. Der er mere tilfredsstillelse at hente fra et beskedent system (der dog spiller som man vil have det) end et dyrt og prangende system.

Jeg lyttede forleden aften til et anlæg med blandt andet 43 forstærkere, der var tændt (og spillede) samtidigt, men jeg ku' slet ikke høre musikken. Det ku' spille højt (og sikkert også helt rent) og de indre organer fik en god omgang Thai Massage - men hvor var musikken?

Jeg kom hjem til mit eget lille anlæg - og der var musikken.

Zig

Dog ville jeg gerne have en cdafspiller der designmæssigt passer med forstærkeren, frygter lyden bliver dårligere da den jeg har lyder godt (holdbarheden på nad cd afspillere er vidst ikke den bedste) og så 3020i pga banan terminalerne og pre out/main in, men vil det påvirker lyden for meget negativt hvis metaltbøjtlerne skift ud med ultra korte signalkabler som når nå man skifter bøjlerne ud på højtaler med kabel.

En ting er sikkert jeg mangler ikke power, ofte fik min anden amp kl 12 og lød ok højt, der en helt anden fornemmelse af at lyden er høj kl 12 med naden og det er altså ikke pga lyden forvrænger der opleves en forskel da jeg bruger -10 db attenuators og kl 12 burde ikke gi forvrængning.

Stor Ståhej Om Ingenting 15 Sep 2017 10:19 #7607

• Zig
  • Premium Member
  • Premium Member
Fik lige lyst til flette dette billede ind i diskussionen.

Og for mig at se (givet al min forudindtagethed og bias osv) er dette billede et godt eksempel på alt, hvad der er i vejen med vores moderne såkaldt livsstil.

Det er ikke kun et spørgsmål om tatoveringer. Det er, at Djøf'ernes teorier om signalering er kommet videre til cand. merc.'erne og derfra til marketingsafdelingerne og videre til det almindelige menneske.

Der er ikke noget, der blot er sig selv mere, og det eneste, vi har tilbage, er "signaler".

Det var én ting, at Humphrey Bogart kunne hypnotisere en helt generation af mennesker ved strategisk brug af signaler - men nu er alle i gang med at hypnotisere.

Den tøs har ikke pæne ben. Har ikke pænt hår. Har ingen mystik. Kan ikke synge og klaverspillet ku' fint danne baggrund i en pianobar, mens man er i gang med noget vigtigere.

Men at hun kan blive til et ikon, som folk ligefrem tager imod.

Så hellere Hotel California på en NAD, mens man kikker på Sophia Loren.

Zig

Play it again, Sam.
Bilag:

Play it again, Sam.
Leveret af Kunena Forum