HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Akustisk/aktiv fasekorrektion

Akustisk/aktiv fasekorrektion 12 jan 2018 13:41 #8423

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Det kunne være man skulle prøve den hjemme i stuen :-D

Waveflex Caraudio

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D
Sidste redigering: af adm.

Akustisk fasekorrektion 12 jan 2018 14:11 #8424

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 55
Det er jo blot MiniDSP produkter i en anden forklædning.

Home | miniDSP

Du kan også bruge en PC og RePhase
rePhase download | SourceForge.net
og en convolver
Equalizer APO download | SourceForge.net

Eller finde en KRG Ergo brugt (Lyngdorf Roomperfect) (kræver desværre firewire), eller finde en TACT/Lyngdorf. Især de gamle TACT RCS2.0 er ved at være billige.

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Akustisk fasekorrektion 15 jan 2018 16:52 #8471

• Boye
  • Boye's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 3
Har du prøvet RePhase med EQapo, Kjeldsen? Det lyder interessant, Måske kunne jeg køre det på en laptop sammen med Squeezebox software og så sende signalet ind i en usb DAC?

Akustisk fasekorrektion 15 jan 2018 18:24 #8472

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nej, jeg har prøvet det med en anden convolver og det var lige ud ad landevejen.

EqualizerAPO har jeg kun brugt som selvstændig delefilter

Akustisk fasekorrektion 15 jan 2018 19:04 #8473

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
I dag har jeg leget en del med time alignment og det har altså mere at sige end jeg regnede med

Nederste kurver

Bilag:

Akustisk fasekorrektion 15 jan 2018 22:52 #8474

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kurverne i impulse er

Blå = Diskant
Rød = Mellemtone
Grøn = Bas

Nu "starter" de så godt som samtidig hvor de før lå på 0, ca 4 og ca 6,5
Bare at ændre delay 0.02 ms ses tydeligt på impulse responsen :-O

Sidste redigering: af adm.

Akustisk fasekorrektion 16 jan 2018 01:16 #8476

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
For lige at tage den med, kan jeg sige at 0.02 mS ændring rykker blå kurve (diskant) om på den anden side af rød og grøn (bas og mellemtone)
Skulle jeg ramme lige præcis ved rød og grøn, skulle jeg ændre 0.01 mS, men mindste jeg kan ændre er 0.02 mS

Samlet ser det så sådan ud på 3,5 meter

Bilag:

Sidste redigering: af Thomas.

Akustisk fasekorrektion 16 jan 2018 06:20 #8477

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Det er spændende at følge. At opleve andre erfare hvor lidt der skal til for at udgøre en forskel :-p ;-)

Akustisk fasekorrektion 16 jan 2018 09:35 #8478

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: For lige at tage den med, kan jeg sige at 0.02 mS ændring rykker blå kurve (diskant) om på den anden side af rød og grøn (bas og mellemtone)
Skulle jeg ramme lige præcis ved rød og grøn, skulle jeg ændre 0.01 mS, men mindste jeg kan ændre er 0.02 mS

Samlet ser det så sådan ud på 3,5 meter

Fedt.
Da jeg brugte MiniDSP kunne jeg også gøre det. på det sidste har jeg eksperimenteret med gratis PC software og lydkort.
Det er supervigtigt at man har muligheden for at lave delay i enten software eller hardware. Lige nu kan jeg ikke gøre dette. På PC må man enten benytte sig af en DAW (digital audio workstation) eller andet VST/AU software. Har man det på plads, er verden helt åben, men også med en stejl indlæringskurve. Der findes også software man kan betale for der kan det hele. Efter RePhase er kommet på banen er det dog blevet nemmere at gøre det gratis. Det foregår dog ikke live, som med VST/AU plugins. Med RePhase skal man først lave en fil, som herefter uploades til en convolver.

Akustisk fasekorrektion 17 jan 2018 23:34 #8489

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja Kjeldsen den del af verdenen er blevet dejlig stor :-D
Der er virkelig mange muligheder og muligheder som aldrig ville kunne lade sig gøre med almindelige passive højttalere.

Nu skal der så lige en opgradering til her på HT fronten; En ny forplade til 3,5"erne og båndet, da jeg vil ha 6 stk 3,5" på hver side af båndet.
Det gør altså noget voldsomt med stereoperspektivet og sætter sidevæggene en del ud af spil.
Ærgrer mig over jeg ikke gjorde det med det samme, men nu er pladen lavet og så skal det hele bare monteres.

Og så kan jeg så starte fuldstændig forfra med målinger og indstillinger :-D Men når man har en fornemmelse af resultatet er det ganske sjovt og hyggeligt.

Et lille sidespring = Hvordan bærer folk sig ad med at lave time alignment i et passivt filter til en højttaler ??

Akustisk fasekorrektion 18 jan 2018 10:01 #8491

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Man kan vende polaritet = 180 graders forsyning, men herudover er det kun den fysiske placering. Derfor ses ofte at højttaleren tiltes bagover, eller der er flere separate kabinetter, som er forskudt. Svjh er et 1. ordens seriefilter også altid i fase ved delefrekvens.

Man kan godt tidsforsinke med en "ladder", men det er kompliceret (kræver mange komponenter) og vist kun noget man kunne finde på i meget gamle dage.

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Akustisk fasekorrektion 18 jan 2018 15:08 #8494

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: Man kan vende polaritet = 180 graders forsyning, men herudover er det kun den fysiske placering. Derfor ses ofte at højttaleren tiltes bagover, eller der er flere separate kabinetter, som er forskudt. Svjh er et 1. ordens seriefilter også altid i fase ved delefrekvens.

Man kan godt tidsforsinke med en "ladder", men det er kompliceret (kræver mange komponenter) og vist kun noget man kunne finde på i meget gamle dage.

Ja jeg var godt klar over tiltningen og evt som JBL XPL serien, men jeg tænker mere på de "almindelige" højttalere hvor enhederne sidder på samme plan på forpladen, der må det vel være enten eller, for man kan vel ikke ligefrem vælge en diskant der starter senere end bas/mellemtonen :-D :-D :-D
Der blev bare på et tidspunkt snakket meget om Time alignment og personen havde netop højttalere med enhederne i samme plan og passiv deling

Akustisk fasekorrektion 19 jan 2018 10:23 #8501

• Boye
  • Boye's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 3
Det hele bliver jo ikke nemmere af, at fasen også hænger sammen med enhedernes impedans- og frekvensforløb samt egenafrulning. Mange af de betragtninger vi taler om, tager udgangspunkt i ideelle, frekvens- og impedanslineære enheder. Man kan naturligvis lave filtre hvor man tilføjer både impedanslinearisering, frekvenskorrektion og sidst filterfuntion, men det er en unødigt kompleks vej at gå. Bedre er det at arbejde med udgangspunkt i de vilkår der nu er: ulineær impedans, afrulning baffelstep, ønsket om en plan forplade osv.

I High Fidelity nr. 6, fra 1993 skrev Henrik G. Mortensen, dengang hos Jamo, i dag tilknyttet Steinway/Lyngdorf, artiklen "2. ordens filtre i praksis". Der kom han lidt ind på disse forhold samt om valg af delefrekvens osv. Her er et lille udsnit af teksten:

"Fasning af enheder
Traditionelt anbefales, at mellemtone/diskantenheden bør fasevendes i forhold til den foregående enhed på grund af de 180 graders faseforskel, som filtrene forårsager. Imidlertid er der oftest en forskel mellem enhedernes akustiske centre, der svarer til en halv bølgelængde ved dele-frekvensen.
Den ene enhed skal derfor igen vendes 180 grader, og så er vi jo tilbage ved udgangspunktet. Derfor er der groft sagt kun en mulig delefrekvens at benytte, hvis LP og HP filtrene er af samme type. Det er netop den frekvens, hvor enhedernes akustiske centre er forskudt en halv bølgelængde. På hver side af denne frekvens vil fasen mellem enhederne igen begynde at løbe fra hinanden, også selvom man har valgt den "rigtige" delefrekvens.
Sagen kompliceres yderligere af, at de akustiske centre ændrer sig med frekvensen. Udgangspunktet er dog altid, at diskantenheden IKKE skal fasevendes, hvis enhederne monteres på en plan baffel."

At fasen passer ved delefrekvensen er en nødvendighed, men selvfølgelig ikke det samme som at have et helt tids- og fasekorrekt system. Det har vi nok først for alvor mulighed for nu, med det nyeste digitale værktøjer som Dirac Live, Audiolense, Acourate og lignende.

Artiklen kan i øvrigt anbefales.

Akustisk/aktiv fasekorrektion 23 jan 2018 16:43 #8513

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Boye
Ja ham Henrik Mortensen er en dygtig mand, ham bør man have respekt for :-D
Jeg har læst den artikel du snakker om og den er meget lærerig og spændende

Akustisk/aktiv fasekorrektion 25 jan 2018 03:58 #8534

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er faktisk lidt sjovt at prøve at justere på gehør........ Altså helt uden måling..... Det var et hurtigt forsøg så der er ikke brugt flere timer på det :-)
Jeg prøvede og fandt ud af at et basområde der ikke er korrigeret, ikke skal have nær samme niveau,
Når især basområdet er korrigeret, så skal der mere niveau til og det mår være fordi den ikke laver de samme unoder.

Resultatet af det lille forsøg;

Bilag:

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum