HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Lidt at tænke over (Kabler) 18 jun 2020 08:15 #12916

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 7

Miki skrev:

Nydmusik skrev:

Miki skrev:

Nydmusik skrev:

Thomas skrev: De er lige her ;-)

www.dropbox.com/s/8gsb6hklenwe5op/find%20de%2010%20sek.wav?dl=0

Jeg er ikke overbevist om, at det ikke var et fupnummer. En forklaring om en masse der blev indført i signalkæden - men passer det? Var det for at prøve at få nogen til at pege specifikt på de 10 sek., som jo ikke er der?

Hvad skulle Jan få ud af at lave et fupnummer, jeg forstår det ikke. Manden har ikke fået en skid ud af de filer, andet en mistro og kritik.

Udbyttet kunne jo have været, at der var nogle af de "sikre" der præcist udpegede hvor de var - og det er jo interessant hvis der ikke var noget - det ville nok have givet skvulp i andedammen, og mulighed for at gøre nar - hvis det var en intention.

Ja det er selvfølgelig et bud, omend det trækker i en sørgelig retning.

Miki skrev
Det er svært, syntes jeg kunne høre noget fra 0:30 til 40, men det er vist bare indbildning.
Tak for at du prøvede at finde de 10 sekunder Miki.
De 10 sekunder er indsat imellem 42sek. og 52sek. i musikstykket.

Ja det var det der musikstykke med trommerne og den direkte grund til at jeg
også valgte at sætte 10 sekunder ind i dette stykke musik var af 2 grunde.

1. Kjeldsen skrev 09 aug 2019 16:09
Ok. Det midterste lyder fint nok. Jeg var lidt alene idag, og fyrede godt op. Det midterste lød

faktisk helt fint. Jeg kunne ikke høre forskel. Dog hørte jeg et lille klik i første nummer, så mit

bud er at de 10 sekunder er her.

2. Bland andet! så ser jeg dette på Kajs hjemmeside 15 September 2019
med overskriften! Holdninger og konklusioner.

og inden du farer i hovedet på mig Nydmusik så er det altså Kaj
der har startet med at skrive dette om mig uden nogen form for forvarsel,
når han kan gøre dette på hans hjemmeside så kan jeg også skrive om Kaj
på min hjemmeside, ikke?

Og så begynder du Nydmusik at komme med noget i samme skuffe som Kajs BS.
fald nu ikke for det, du havde jo noget rigtigt godt skriveri i tråden Forbedringer.
Tror du virkelig at jeg ville lave sådan et fupnummer!!! og derved fuldstændig
øgelægge min troværdighed? er det virkelig hvad du regner mig for?
Jo jeg kender mig selv og når jeg viser/skriver noget er der ikke skjulte
hensigter.
Min beskrivelse af opstillingen med de 10 Sekunder er 100% sandt.

Det i gør er at i går efter manden og ikke bolden,
i min verden er det ikke sund fornuft.
ja kald det hvad i vil, et intelligent Menneske ville havde modbevist mig med
en tilsvarende opstilling, så kunne vi i fællesskab komme til en bedre forståelse
for hvad der er relevant og ikke, i forhold til hifi.
Se mikis indlæg #12264 side 12.

Nydmusik skrev 07 aug 2019 16:17
Som skrevet har jeg et bud, men jeg er uhyre usikker, og det er ikke helt 10 sekunder! Fristes til
at tro de ikke er der, men hvis det virkelig kan dokumenteres, er jeg meget forbavset over stik- og
kabeloplevelserne, samt digitalt tab!

Jeg kan ikke se hvordan jeg kan bevise at min opstilling er sandt,
fordi lige meget hvad jeg så viser kan man jo sige at det ikke er rigtigt.
Så det kan kun være jer der må modbevise mig, jeg siger bare god fornøjelse
med det, men jeg kan gøre noget andet! vise hvorfor de 10 Sekunder ikke
umiddelbart kan detekteres.

Som udgangspunkt.
Et hvert musikstykke har sin egen helt unikke kurveform
højtaleren skal følge den kurveform så præsis som muligt
og de trykbølger der rammer øerne skal også følge kurveformen.
Lad os nu antage at du får en ven på besøg og hører dine nye
kabler! hører man nogle problemer om det på forums?
eller altandøren åbnes 45 grader på grund af varmen?

Prøv så at se hvad der sker med kurveformen?

Bemærk at det er forskellen imellem 1 person ud af rummet,
eller altandør åben 45 grader, forstil jer så forskellen imellem
referencen og mic. optagelsen i lytteposisjon den forskel er meget større
end det jeg viser her, bare det at line dem op så man kan sammenligne dem vil
ikke blive nemt, ja så stor er forskellen, og så sæt det i forhold til forskellen
i min testopstilling så begynder man at forstå hvorfor de 10sek. ikke kan høres.

selv de højeste frekvenser kommer fint igennem testopstillingen.
lige knap 20Khz

Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lidt at tænke over (Kabler) 18 jun 2020 18:33 #12917

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Væk
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6
JanHP:

Jeg tænkte ikke på Kaj da jeg skrev min mistanke om snyd i dine 10 sek., og jeg vil heller ikke tænke på det nu, men jeg synes du skal have en kommentar på dit indlæg.

Jeg forstår ikke dine kurver, men anerkender, at en frekvensmåling i et lille rum ændres hvis en person forlader det, og hvis døren åbnes. Og det er underligt, at vi mener vi stadig kan høre hvis et kabel viser forskelle under den test, at der ændres noget andet.

Nu har jeg genlyttet til dine 10 sek. og nærlyttet der hvor du har ført signalet gennem alt muligt skrammel, og det synes der er en anelse mindre rum efter lilletrommeslagene der - men det er meget meget lidt, uforståeligt lidt, og jeg afviser ikke, at jeg hører det nu jeg ved det. Det synes jeg ikke der er noget kritisabelt eller latterligt ved, for musiklytning er også en sansemæssig oplevelse, og at lytte til hi-fi er også en sansemæssig oplevelse, ligesom det at drikke god vin - bare for at tage et eksempel.

Her i huset har vi fundet hvilke venner der kan smage at en 200,- vin er god (vel og mærke anerkendt jf. Vivino etc) hvis den først introduceres og når den ikke introduceres, men bare hældes i glassene. Det kommer nok ikke bag på nogen, at introduktionen medfører større anerkendelse ;-)

Jeg undres over, at et signal kan udsættes for så megen "dårlig behandling" i kabelforbindelsen uden det kan høres/næsten ikke høres på et godt anlæg. En forklaring på, at vi af og til synes et signalkabel giver forskelle, tror jeg er en dæmpning/ingen dæmpning, lille, men over flere oktaver - det kan høres. Hvis man tager 2 RIAA korrektioner, hvor den ene ved 5 kHz og opefter afviger +0,1 dB/okt. kan det høres - og der er jo ikke tale om kvalitetsforskelle, men bare frekvensgangsforskelle. men den lyder "mere åben, detaljeret og transparent" i sammenligning. Det er noget andet med højttalerkabler, hvor indflydelse på impedans giver større forskelle i det hørbare område.

Summasumarum: jeg undres, er overrasket, og nok endnu et skridt på den vej henad en sti, hvor jeg synes High-end hi-fi og især kabler i stigende grad er pjat og nonsence. De ultradyre kabler er meget uheldig for interessen for god lyd hjemme i stuerne.

Lidt at tænke over (Kabler) 19 jun 2020 16:36 #12923

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88
Hvorfor de 10 sekunder ikke lige høres kan også være fordi det er købeudstyr der lyttes på :-)
LydJørgen er jo af den opfattelse at intet købeudstyr er noget værd :-D

Jeg synes det er hørt før, i hvert fald op til 98% af købe udstyr, så det er nok umuligt at høre den kæmpe omvej når der ikke er pillet lidt ved udstyret (selvom hvert kabel, stik osv har sin egen klang, præcision og lydsignatur, eller mangel på samme)

www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=107752&PN=1&TPN=2 (Tobias71)

I følge LydJørgen kan man pille lidt ved selve anlægget og stort set få originallyden frem på selv helt almindelige højttalere.
Man kan så også pille lidt ved højttalerne og få................. Ja hvad får man så ? Noget der er endnu bedre end originallyden ?

Det kræver bare viden og erfaring og man må gå ud fra at LydJørgen har lavet både anlægget og højttalerne ud fra de idéer han selv fortæller om.
Underligt nok er det heller ikke nok til at udpege de 10 sekunder.

Måske klang, præcision og lydsignaturen også forsvinder når man ikke lige ved besked på forhånd, som de forsvinder når det bliver optaget................... Altså lige på nær de 10 optagelser af 10 forskellige kabler der blev linket til.

Er det kun mig der synes at der er noget der ikke helt stemmer ??

Edit: Det ved jeg egentlig godt det ikke er, da andre er af 100% samme mening :-p

Sidste redigering: af Thomas.

Lidt at tænke over (Kabler) 21 jun 2020 00:13 #12925

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Janhp skrev:

Miki skrev:

Nydmusik skrev:

Miki skrev:

Nydmusik skrev:

Thomas skrev: De er lige her ;-)

www.dropbox.com/s/8gsb6hklenwe5op/find%20de%2010%20sek.wav?dl=0

Jeg er ikke overbevist om, at det ikke var et fupnummer. En forklaring om en masse der blev indført i signalkæden - men passer det? Var det for at prøve at få nogen til at pege specifikt på de 10 sek., som jo ikke er der?

Hvad skulle Jan få ud af at lave et fupnummer, jeg forstår det ikke. Manden har ikke fået en skid ud af de filer, andet en mistro og kritik.

Udbyttet kunne jo have været, at der var nogle af de "sikre" der præcist udpegede hvor de var - og det er jo interessant hvis der ikke var noget - det ville nok have givet skvulp i andedammen, og mulighed for at gøre nar - hvis det var en intention.

Ja det er selvfølgelig et bud, omend det trækker i en sørgelig retning.

Miki skrev
Det er svært, syntes jeg kunne høre noget fra 0:30 til 40, men det er vist bare indbildning.
Tak for at du prøvede at finde de 10 sekunder Miki.
De 10 sekunder er indsat imellem 42sek. og 52sek. i musikstykket.

Ja det var det der musikstykke med trommerne og den direkte grund til at jeg
også valgte at sætte 10 sekunder ind i dette stykke musik var af 2 grunde.

1. Kjeldsen skrev 09 aug 2019 16:09
Ok. Det midterste lyder fint nok. Jeg var lidt alene idag, og fyrede godt op. Det midterste lød

faktisk helt fint. Jeg kunne ikke høre forskel. Dog hørte jeg et lille klik i første nummer, så mit

bud er at de 10 sekunder er her.

2. Bland andet! så ser jeg dette på Kajs hjemmeside 15 September 2019
med overskriften! Holdninger og konklusioner.

og inden du farer i hovedet på mig Nydmusik så er det altså Kaj
der har startet med at skrive dette om mig uden nogen form for forvarsel,
når han kan gøre dette på hans hjemmeside så kan jeg også skrive om Kaj
på min hjemmeside, ikke?

Og så begynder du Nydmusik at komme med noget i samme skuffe som Kajs BS.
fald nu ikke for det, du havde jo noget rigtigt godt skriveri i tråden Forbedringer.
Tror du virkelig at jeg ville lave sådan et fupnummer!!! og derved fuldstændig
øgelægge min troværdighed? er det virkelig hvad du regner mig for?
Jo jeg kender mig selv og når jeg viser/skriver noget er der ikke skjulte
hensigter.
Min beskrivelse af opstillingen med de 10 Sekunder er 100% sandt.

Det i gør er at i går efter manden og ikke bolden,
i min verden er det ikke sund fornuft.
ja kald det hvad i vil, et intelligent Menneske ville havde modbevist mig med
en tilsvarende opstilling, så kunne vi i fællesskab komme til en bedre forståelse
for hvad der er relevant og ikke, i forhold til hifi.
Se mikis indlæg #12264 side 12.

Nydmusik skrev 07 aug 2019 16:17
Som skrevet har jeg et bud, men jeg er uhyre usikker, og det er ikke helt 10 sekunder! Fristes til
at tro de ikke er der, men hvis det virkelig kan dokumenteres, er jeg meget forbavset over stik- og
kabeloplevelserne, samt digitalt tab!

Jeg kan ikke se hvordan jeg kan bevise at min opstilling er sandt,
fordi lige meget hvad jeg så viser kan man jo sige at det ikke er rigtigt.
Så det kan kun være jer der må modbevise mig, jeg siger bare god fornøjelse
med det, men jeg kan gøre noget andet! vise hvorfor de 10 Sekunder ikke
umiddelbart kan detekteres.

Som udgangspunkt.
Et hvert musikstykke har sin egen helt unikke kurveform
højtaleren skal følge den kurveform så præsis som muligt
og de trykbølger der rammer øerne skal også følge kurveformen.
Lad os nu antage at du får en ven på besøg og hører dine nye
kabler! hører man nogle problemer om det på forums?
eller altandøren åbnes 45 grader på grund af varmen?

Prøv så at se hvad der sker med kurveformen?

Bemærk at det er forskellen imellem 1 person ud af rummet,
eller altandør åben 45 grader, forstil jer så forskellen imellem
referencen og mic. optagelsen i lytteposisjon den forskel er meget større
end det jeg viser her, bare det at line dem op så man kan sammenligne dem vil
ikke blive nemt, ja så stor er forskellen, og så sæt det i forhold til forskellen
i min testopstilling så begynder man at forstå hvorfor de 10sek. ikke kan høres.

selv de højeste frekvenser kommer fint igennem testopstillingen.
lige knap 20Khz

Jeg synes kurverne her med al tydelighed viser hvor nemt og ubevidst man snyder sig selv.
Ingen tænker videre over at der er en ændring i lyden når en person forlader et rum eller en dør bliver åbnet for det er ikke en bevidst ændring for at "forbedre" anlæggets lyd. Men skiftes der et kabel eller man går endnu mere "drastisk" til værks og skifter en enkelt kondensator, så er man ganske bevidst om det og fokuserer på en forbedring/ændring som faktisk allerede er der, idet man ved der er lavet denne ændring.
Præcis det samme gør sig gældende med kabler som man har liggende på gulvet foran anlægget for at afprøve dem, de burde give en forbedring bare ved at ligge på gulvet, men det gør de ikke for de ligger der jo bare for at blive skiftet.
Sagen er straks anderledes hvis det er VDH kabel ringe og der er en fortælling med (som påvirker hjernen) når kabelringene bliver smidt på gulvet, konklusionen var klar; Mere ro, større soundstage og flere detaljer.

Koncentrerer man sig om lyden ændrer sig når en person går ud af rummet (eller en hund) så vil man med garanti ikke høre en forskel for hjernen forbinder ikke lige det med hifi, men det vises jo tydeligt at forskellen på at en enkelt person forlader rummet, er langt langt større end 2 x 10 meter lakrids kabel, impedans mismatch, A/D og D/A konvertering og 60 stik sammenkoblinger på én gang.

De forskelle som nogle vover den påstand at kunne høre, er ikke større end forskellen på lyden i rummet, når der er faldet et blad af en blomst der står i rummet :-p

Lidt at tænke over (Kabler) 25 jun 2020 15:37 #12926

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Her et instrument hvor 6 og 12Khz er dominerende frekvenser. Man kan jo lytte efter og spørge sig selv om skind-effekt og parasit-komponenter i kablerne vil være hørbare.

www.easyeartraining.com/wp-content/uploa...dal_Hi-Hat_12kHz.mp3

Sidste redigering: af Miki.

Lidt at tænke over (Kabler) 02 jul 2020 16:11 #12953

• tobias71
  • tobias71's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0
Indlæg om klang og lidt om kabler, del 1.
Kan se man igen pisser på min person, vil gerne gøre endnu et forsøg på at forklarer mig , vil prøve at holde det relativ kort i flere dele.

Det jeg leder efter ved hi-fi kan høres overalt på et koncertsted, ud af vindue, rundt om et hjørne, det som virker uafhængig af luftens og miljøets påvirkning, af frekvens og impuls , det vi oplever som live/rigtige instrumenter, en klang vi genkender og ikke kan overhøre, en grundklang som kan høres , men ikke umiddelbart måles.

Noget af det samme ses fra membraners og kabinetters klang ,de forskellige materialer har alle en unik klang (når der slås på dem) som virker uafhængig af frekvensgang og impuls gengivelse , forskellene i klang/lydsignatur skyldes for en stor del materialets resonans-mønster/ opbrydnings-mønster.

Resonans-mønster kan dæmpes med coatning osv men lydsignaturen fra grundmaterialet kan aldrig helt fjernes , man for typisk en ny mere dæmpet tør udgave af den oprindelige klang plus et klang bidrag coatningen.

Hvad med THD,, helt sikkert en faktor, men det skal være meget voldsomt hvis det fuldstændig skal kvæle grundklangen i selve membranen eller kabinet materialet.

Lad mig sige det nu, og det er min præmis , min erfaring at der er forskel på klangen fra forskellige passive såvel som aktive elektriske komponenter de har alle en mere eller mindre unik lydsignatur.
Mener man ikke det er der ingen grund til at læse videre.
jeg oplever nogle af de samme egenskaber ved elektriske komponenter inklusiv kabler som ved membraner.

komponenter har en grundklang/lydsignatur som er uafhængig af frekvensgang impuls og THD fysisk størrelse og elektrisk værdi , ved passive komponenter er der hver at nævne at på de fleste paramenter er de meget tæt på det ideale/perfekte i modsætning til membraner.

En elektrisk komponents grundklang kan som ved membraner også dæmpes til en mere tør udgave ved at dæmpe selve komponenten med sand garn linolie epoxy osv. Men som ved membraner kan man heller ikke her kvæle /lydsignaturen helt.

Som ved membraner er oplevelsen at en elektrisk komponent for sin grundklang/lydsignatur af det den er lavet af
Ved membraner lyder en papmembran som en papmembran og en plastik membran som en plastik-membran, og det er som sagt uafhængig af størrelse og udformning frekvensgang osv.

Det samme gør sig gældende med passive komponenter , en plastik kondensator lyder som en plastik kondensator , en papir i olie kondensator lyder som en papir i olie. kondensator.

To discipliner inden for hi-fi ,højtaler og elektronik konstruktion, hvor målinger ikke fortæller det hele , Det som ikke kan måles men kun opleves virker og opfører sig umiddelbart på næsten samme måde i de to discipliner , lidt fascinerende og ikke mindst mærkeligt, er der en fællesnævner Slut på del 1

Sidste redigering: af tobias71.

Lidt at tænke over (Kabler) 02 jul 2020 16:46 #12954

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Sådan er vi jo så forskellige i det vi høre og oplever.
Den sidste halvdel af indlægget har jeg som anbefalet, ikke læst.

Lidt at tænke over (Kabler) 02 jul 2020 17:08 #12955

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er da rigtigt at en papmembran lyder som en papmembran og plastik ditto.
En coated papmembran lyder også anderledes end en "ren" papmembran, det er der egentlig ikke noget usansynligt eller spændende ved.
Man er heller ikke i tvivl når man hører en kevlarmembran, eller en alumembran.

Men det er nu også akustiske signaler efter de elektroniske er lavet om til akustisk lyd,

Kabinet resonanser kan men forholdsvis nemt undgå, man kan bare spille på dipole højttalere som har mange fordele i det vigtige område 100 hz til 2-3 Khz.

Lidt at tænke over (Kabler) 02 jul 2020 19:42 #12956

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 11

tobias71 skrev: Indlæg om klang og lidt om kabler, del 1.
Kan se man igen pisser på min person,

Og sør´me, om vores Lydjørgen, Elektrolyt m.fl. ikke har sneget sig tilbage igen efter "flytningen" til Nordjylland :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Lidt at tænke over (Kabler) 02 jul 2020 23:25 #12957

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev:

tobias71 skrev: Indlæg om klang og lidt om kabler, del 1.
Kan se man igen pisser på min person,

Og sør´me, om vores Lydjørgen, Elektrolyt m.fl. ikke har sneget sig tilbage igen efter "flytningen" til Nordjylland :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Ja det er ikke så svært at gennemskue med det skriveri :-)
Men jeg forstår ikke behovet for hele tiden at fortælle hvordan noget bør laves ? Og også behovet for at fortælle at man mener man er blevet pisset på, fordi der er noget der ikke lige passer personen.
Hvorfor kan man ikke bare lave tingene som man nu har lyst til og være glad for det, uden at fortælle andre at deres er dybt forkert osv ?
Det har været skrevet før men her kommer den engang til; Der er mange måder at lave hifi anlæg på og der er 3 "grupper" der prøver at skinne igennem med deres metoder. Den ene er tydeligvis Lydjørgen/Torben som uden tvivl går Duelundvejen, så er der Elabs folkene som går en anden vej og den sidste er så Kaj som prøver at fortælle hvordan tingene bør laves.
Men lyder de 3 "gruppers" setup bare nogenlunde ens ? Næh det gør de ikke for det er 3 forskellige rum og 3 forskellige højttalere, så det er ganske enkelt umuligt.
Jeg laver mit på min måde og er ret ligeglad med at andre mener det er håbløst, for det er lavet for at tilfredsstille en enkelt person og det er mig selv ;-)
Jeg forsøger heller ikke at fortælle andre at det er det eneste rigtige, men kan sagtens sige at jeg synes det er vanvittigt godt og kan andre få blod på tanden, så er det glimrende.

Nu hedder tråden "Lidt at tænke over" og drejer sig hovedsageligt om kabler og forskelle på diverse ting.
Her kommer der en måling at et sæt højttalere i et almindeligt rum. Højttalerne ligger på en pris af 70-80.000,- stk for nye og rummet er der ikke rigtig gjort noget ved.
Er der virkelig nogle der vil mene at kabler vil gøre en forskel her, lige på nær tværsnittet på højttalerkablerne ?
Som Digital_Thor så genialt skrev på hifi4all, så roder folk med kabler, stik osv for lige at få det sidste med, men har pukler og dyk i basområdet som der ikke er gjort noget ved.

Nu er der nogle stykker som ikke vil være med her på siden og det er så nok også fint nok, men det kunne bestemt ha været spændende, sjovt og mere til, at se noget så simpelt og enkelt som en frekvensgangsmåling fra lyttepositionen fra de forskellige personers setup.
Det er så en rimelig umulig ting, men det kunne nu ha været meget sjovt at se :-) Og pudsigt nok, så er der aldrig målinger eller noget der ligner fra dem der mener at have det mest rigtige, det er der ellers på så mange udenlandske fora.

Målinger fortæller ikke meget om hvordan lyden er, men kan bestemt fortælle om der er ting der bør rettes ind, eller mangler.
Dog kan en måling alligevel fortælle lidt om klangbalancen.

Lidt at tænke over (Kabler) 03 jul 2020 09:24 #12958

• tobias71
  • tobias71's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0

Thomas skrev:
Målinger fortæller ikke meget om hvordan lyden er, men kan bestemt fortælle om der er ting der bør rettes ind, eller mangler.
Dog kan en måling alligevel fortælle lidt om klangbalancen.

Det er i al enkelthed det jeg prøver at sige, Det har min interesse at vide og finde ud af hvorfor,
Hvad som fører til en grundklang som vi alle kan genkende hvis lyden kommer fra et rigtigt live instrument uanset hvor vi sider på spillestedet rundt om et hjørne gennem et vindue osv..

Jeg ved nogle komponenter/kabler er tættere på live lydsignatur end andre, men forskellen kan ikke måles som frekvensgang impuls osv , der er ikke målinger der forklare det oplevede.

Disse ting arbejdede Duelund bl.a. med, det resulterede i den gode lyd fra hans anlæg på tråds af middelmådigt udstyr.

Duelund placerede "roser"/komponenter med den rette live lydsignatur strategiske steder i kæden og fik sin gode naturtro lyd,.
Helt ærligt vil du ikke lade være at sammenligne Duelund med Elabs det giver ingen mening overhovedet., ja har hørt Elabs og vil gerne forskånes for en reprise.

Duelund fandt heller aldrig ud af hvad det gjorde at nogle komponenter havde live signatur og andet slet ikke havde og lød så man ikke var i tvivl om at det var tale om en dårlig gengivelse.

Men Duelund opnåede at få en masse erfaringer om hvilke materialer som gav live lydsignatur , for Duelund kom frem til samme konklusion som jeg skriver om ,
Lydsignaturen er hovedsaglig bestemt af de benyttede materialer og kan modificeres via dæmpning, disse erfaringer brugte han til at lave sine "roser" modstande spole kondensatorer kabler printplader osv. Ideerne føres nu videre i DCA

Der er to ting ved hi-fi som adskiller sig fra alt anden elektronik, men kan forbedre kædens lydkvalitet med en enkelt rose/ komponent indsat hvor som helst i anlægget signalvej strømforsyning, ,net forsyningen osv., det hedder typisk tweak ,er man negativ skeptisk hedder det snakeoil, lydforbedringen kan typisk ikke måles i output med de målinger vi har tilgængeligt i dag..
Ordsproget en kæde er ikke stærkere end det svageste led passer ikke ved hi-fi, selv om mange bruger det.

Den anden besynderlige ting er at materialer åbenbart har en slags lydsignatur i elektriske komponenter som mener om det der opleves ved forskellige membraner i højtalere.
Et eksempel på en lille bredbånds enhed/mellemtone som måler relativt godt men lyder syntetisk unaturligt er denne Vifa mg10 med vist nok glasfiber-membran. Selvom du med DSP retter kurven helt ud, hjælper det ikke på den dårlige lyd, i værste tilfælde kan det blive endnu være hvis der bruges billig DSP , DSP har også en lydsignatur som kan være ringe..

Stopper her , vil du Thomas være venlig at lukke min konto, troede det var blevet bedre her, men det er tydeligvis de samme uvidende idioter som popper op som mere gå efter personen, end emnet .
Bilag:

Sidste redigering: af tobias71.

Lidt at tænke over (Kabler) 03 jul 2020 10:48 #12959

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

tobias71 skrev: Stopper her , vil du Thomas være venlig at lukke min konto, troede det var blevet bedre her, men det er tydeligvis de samme uvidende idioter som popper op som mere gå efter personen, end emnet .

Der er ingen grund til at lukke din 3. konto, du kan bare lade være med at skrive her og så bruge Nerds eller Hifi4all i stedet.

EDIT: Jeg sammenligner ikke Elabs med Duelund, jeg skriver:

Der er 3 "grupper" der prøver at skinne igennem med deres metoder. Den ene er tydeligvis Lydjørgen/Torben som uden tvivl går Duelundvejen, så er der Elabs folkene som går en anden vej og den sidste er så Kaj som prøver at fortælle hvordan tingene bør laves.

Lidt at tænke over (Kabler) 03 jul 2020 11:19 #12960

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Som jeg forstår det, hvis man skal følge logikken, så kan jeg monterer en 0,01uF DCA kondensator parallelt over hovedtelefon udgangen på min forstærker. Så har jeg fået bedre lyd. Eller hvad ?

Lidt at tænke over (Kabler) 03 jul 2020 11:42 #12961

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 11

Miki skrev: Som jeg forstår det, hvis man skal følge logikken, så kan jeg monterer en 0,01uF DCA kondensator parallelt over hovedtelefon udgangen på min forstærker. Så har jeg fået bedre lyd. Eller hvad ?

Aaaahrrrr MIKI........ come on....;-)

Lidt at tænke over (Kabler) 03 jul 2020 13:31 #12962

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev:

Miki skrev: Som jeg forstår det, hvis man skal følge logikken, så kan jeg monterer en 0,01uF DCA kondensator parallelt over hovedtelefon udgangen på min forstærker. Så har jeg fået bedre lyd. Eller hvad ?

Aaaahrrrr MIKI........ come on....;-)

Ja okay, den rose er nok plantet for langt ude på overdrevet.

Leveret af Kunena Forum