Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Lidt at tænke over (Kabler) 12 dec 2020 01:03 #13648

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 94
Nu håber jeg at jeg kan skrive det her uden der kommer 8 meter høje flammer ud af det.

Selvfølgelig har Hother ingen kommercielle interesser i det, idet han ikke er blandt os længere - så ham lader vi være (synes jeg)

Men til tider kunne man godt få den tanke at nogle personer har tæt kontakt til branchen og på en eller anden vis får noget ud af at promovere diverse ting.
Der er ingen nævnt og skulle nogle føle sig ramt så er det måske ikke helt forkert.
Men hvordan kan man f.eks både være meget vidende inden for hifi (og elektronik) og så sige at forskelle på kabler, stik, konverteringer osv - og vi snakker mange meter "ragelse", mange stik, konverteringer i den , efter dagens standard, lave ende mht opløsning osv som i følge nogle ville gøre en enorm forskel, forsvinder når det bliver optaget og så næsten i samme åndedrag poste link til 10 kabler som er, ja optaget, så man kan høre forskel på dem.

Det er modsigelse så det vasker sig og man kunne derfor få den lille tanke at påståede forskelle er for at "hjælpe" branchen til mere salg af det som nogle kalder snake oil.
Det er samme person(er) der mener at blindtest ikke duer og der er virkelig mange undskyldninger for hvorfor de ikke virker.

Men bort set fra det, så kan det vist tælles på en finger hvor mange der har erkendt at de har kvajet sig og blevet påvirket af alt andet end det de hørte.
Godt nok har Københavner-klubben ubevidst lavet den største erkendelse i at høre forskelle der ikke var der, fordi de blev fortalt at der blev lavet en ændring.

Jeg har selv kvajet mig gevaldigt og siddet og taget mig til hovedet fordi jeg hørte noget som ikke kunne lade sig gøre, den historie skal nok komme på et tidspunkt :-D

Men hvor tit læser/hører man om en der har skiftet et kabel, skiftet et komponent, eller lavet en eller anden ændring som ikke gav en forskel og hvor tit er forskellen til det dårligere ?

Less loss tråden jeg har oprettet der er også nogle personer der hører en forbedring, men når jeg ser et par kobberstænger som det påstås strømmen bliver renset igennem, så er jeg både mundlam over at nogle stadig laver sådan en gang bavl og så er jeg ved at ryge ned af sofaen af grin over dem som i det hele taget oplever en forskel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

Lidt at tænke over (Kabler) 12 dec 2020 08:21 #13650

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36
Miki: du tror ikke det var induktansensreduktion der sker med 2xclearwater.
Nej det tror jeg ikke, den har vi to haft før.
Jeg gider ikke personfnidder pt. derfor nævnte og nævner jeg ingen navne.
Et godt råd; Kildekritik skal gælde for alle.

Lidt at tænke over (Kabler) 13 dec 2020 01:32 #13652

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nå men jeg fortsætter lidt for mig selv :D

Jeg synes virkelig det er underligt at der ikke er nogle der har indkasseret den million dollars som man får hvis man kan høre forskel på Pear Anjou højttalerkabel til $7250 = 44.540,- danske kroner og så et tilsvarende (tværsnit) monsterkabel til $80 = 490,-

Her er der tale om meget forskellige kabler
Om Pear Anlou er der meget snak om kapacitet, 0.005 mm teflon, stratetisk placeret bomuld, 99,999 % udglødet ren kobber, individuelt isolerede ledere (32 stk) og alle 32 ledere har præcis samme længde og afsluttet med forgyldt kobberkappe og det er 10 awg (5,2 mm2)

Monster kablet, ja det er også 10 awg og kobber i en isolering :woohoo:

Med al den snak om kapaciteter, materialevalg, modstand osv osv og hvis det skulle holde vand, burde det vel næsten være ganske nemt at høre forskel på de 2 kabler. Men der er ingen der endnu har hentet den million $ = 6,1 million kroner er da ellers en slags penge :-(

Michael Fremer tog udfordringen op, men ville kun hvis James Randi ville erkende at der kunne være forskel på tilslutningerne :silly: :blink: (En hifi-undskyldning ?) :-D

Ja det undrer mig gevaldigt at ingen har hentet de mange penge ved at høre forskel på et helt almindeligt 5,2 mm2 højttalerkabel og et 5,2 mm2 super kabel med ekstremt gode specifikationer og udvalgte materialer.

Bilag:

Lidt at tænke over (Kabler) 13 dec 2020 12:16 #13655

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 6
Jeg blev lidt nysgerrig på den sag, og fandt frem til dette link: hifi-writer.com/wpblog/?p=141 Her ser det for mig ud til at være gode forklaringer, men dog ikke sådan lige ud af landevejen.

Pear Cables er ikke til at finde hjemmeside på - de havde måske sat deres priser for lavt ;-)

Men bortset fra det, Thomas, så synes jeg du skal være lidt mere opmærksom på validitet i dine erfaringsopsamlinger om hi-fi-folks erfaringer. Forstået på den måde, at det virker som om du tydeligt ser, og husker, en enkelt hi-fi-autist i Hillerød-storområdet (måske rygende fjolletobak?), dernæst en anden i Sønderborg-storomådet, og endeligt en i SkagenNord - også de to måske rygende fjolletobak. Og de få tager du som udtryk for hi-fi enthusiaster underlige, ikke-underbyggede og biased opfattelse af dette og hint indenfor hi-fiprodukter. Byg ikke på særtilfælde - frasorter dem, og glem dem.

Jeg tror jeg har skrevet det før: er man meget interesseret i en hobby, og dyrker den intenst, går man op i detaljer, som dem der ikke er interesseret i det, for det første slet ikke kan høre, se, smage eller føle, og de anerkender sjældent at andre kan se, høre, smage eller føle. I nogle tilfælde anerkende de ikke-interesserede, at der kan være eller er, en forskel, men de synes forskellen er alt for dyrekøbt. Og det er det vel også hvis pengepungen er knap, men hvad nu hvis pengepungen er tyk: hvis man f.eks. synes et Anzus-kabel er 50.000,- være, og man ejer 100 mio.kr. fordi man har været dygtig på andre områder, hvad betyder det så for ens økonomi at man køber det? Ingenting.

Lidt at tænke over (Kabler) 13 dec 2020 16:52 #13657

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg ser og husker ikke nogle bestemte, men jeg husker meget af det der er skrevet i tidens løb.
At jeg lige nævner dem du skriver er nok fordi det er dem der er mest fremme i lyset og så er det vel egentlig meget naturligt ;-)

Men nej jeg kan ikke bare lige glemme dem, for de hører og påstår noget som jeg gerne vil finde ud af hvorfor det høres.
Jeg er nødt til at bruge eksempler på det der er skrevet, hvad skulle jeg ellers bruge ?

Der er lavet målinger hist og pist og opgivet data som med garanti ligger under hvad mennesket kan opfatte og når det bruges som "bevis" så kunne jeg da godt tænke mig at finde ud af hvad årsagen er til at nogle kan høre det.

Og som jeg har skrevet mange gange før, så må alle da købe lige de ting de vil og oplever de en forskel, stor som lille, så er det helt fint - jeg vil bare gerne finde ud af hvorfor.
Mange af de forskelle der opleves forsvinder i det øjeblik det bliver prøvet i en blindtest og det synes jeg er pudsigt.

Men køber Jens Vejmand et kabel til 1800,- og sætter det på anlægget og oplever en forskel, så forstår jeg ham godt og han skal bestemt have lov til at have den oplevelse ;-)

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 10:28 #13658

• Nydmusik
  • Elite Member
  • Elite Member
Faldt lige over dette ret store Q&A fra van den Hul, som jeg ærligt talt synes laver no-nonse kabler: www.vandenhul.com/wp-content/uploads/2019/09/Cable_FAQ.pdf

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 11:45 #13659

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 9
Dejlig artikel aldrig mere rengøring :-D :-D :-D :-D

Når foden vipper, ved man det er musik :=)
Bilag:

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 12:45 #13660

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja :-D Når man gør rent som man helt almindeligvis gør og støvsuger, så lyder anlægget kun godt om søndagen, hvor kablerne igen er brændt ind.
Ja men den tager vi da med. Om ikke andet kunne man måske lægge nogle VDH ringe rundt omkring hvis man nu skulle have lyst til at lytte til noget god musik om Lørdagen.
Ja jeg ved sgu ikke rigtigt, men jeg synes det lyder lidt af storytelling

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 16:05 #13661

• Nydmusik
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev: Ja :-D Når man gør rent som man helt almindeligvis gør og støvsuger, så lyder anlægget kun godt om søndagen, hvor kablerne igen er brændt ind.
Ja men den tager vi da med. Om ikke andet kunne man måske lægge nogle VDH ringe rundt omkring hvis man nu skulle have lyst til at lytte til noget god musik om Lørdagen.
Ja jeg ved sgu ikke rigtigt, men jeg synes det lyder lidt af storytelling

Jeg synes I to må have søgt i det meget store emnekatalog fra Van den Hul her, og med denne lup: "hvor kan vi finde noget der kan kritiseres, og fremstillet overdrevent komisk - hvor kan vi drille og påstå det er vås".
Prøv at finde noget i filen, som I kan anerkende, har fået svar på I ikke kendte.

Jeg synes I sænker jer ned på et plan hvor respekten for hi-fi interessen ikke er. Lad mig sammenligned med en bekendt, som laver motorer til racerbiler: der slibes, poleres og finpoleres og finfinpoleres på steder i motoren, for måske kunne man hente en enkelt hestekraft mere. Ved I hvad min kone kunne tænke? "Gosh noget idioti - det kan da ikke betyde noget i den virkelige verden" - nej, det ville hun ikke, for selv om hun intet engagement overhovedet har i racerbiler, anerkender hun at marginalens marginal kan have en betydning. At gå op i marginaler skiller ligegyldighed fra ambition.
Jeg havde ikke forventet nogen reaktion på mit opslag, men fremover vil jeg forvente samme mål fra visse deltagere: "kan vi nedgøre noget her"? Det synes jeg sgu ikke er særligt motiverende.

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 16:05 #13662

• Nydmusik
  • Elite Member
  • Elite Member
Gnavpot: Se min kommentar på Thomas' reaktion - det er dig og ham jeg refererer til.

Sidste redigering: af Nydmusik.

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 16:29 #13663

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 9

Nydmusik skrev: Gnavpot: Se min kommentar på Thomas' reaktion - det er dig og ham jeg refererer til.

Jeg synes da det er foruroligende, så lidt der skal til for at ødelægge lyden.
Må indrømme har ikke læst hele artiklen men lige det her emne havde min interesse ;-)
Jeg har på ingen måde nejhat på men synes at selv VDH tager det med humor :-(
Håber du finder julehumøret ;-)
Når foden vipper, ved man det er musik :=)

Sidste redigering: af Gnavpot.

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 16:58 #13664

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg synes det er chokerende at der skal så ualmindeligt lidt til før en ægte entusiast går i baglås, men når nogle skriver at et kabel nærmest bliver baglæns utilspillet, så står jeg sgu af !!
De kunne ligeså godt ha skrevet; Søndag har du igen vænnet dine ører til den klang og derfor lyder det bedre.

Og så citerede jeg egentlig bare det som Gnavpot postede.

Men lad endelig det ligge og lad folk købe og bruge VDH kabler lige så meget de vil og oplever de en forskel, ja så forstår jeg dem stadig godt og har forklaret hvorfor.

Jeg deltager ikke på hifi4all mere da dem der kan høre og måle diverse forskelle også er ved at blive rødglødende. Men jeg skal som sagt ha lavet en tråd her hvor der intet fusk er, som måske endda bliver overraskende, lærerig og for nogle sikkert noget bavl, men sådan er det jo altid.
Det tager lidt tid at få sat det hele op, men det er på vej og så skulle jeg måske holde mig til den tråd.
Tager jeg ikke fejl så er der nok en enkelt eller 2 der også der bliver lettere fornærmet :-)

Jeg læste en sjov ting mht hifi....... Noget med en person der lige kunne høre en ventilator på en optagelse ved at lytte efter ting der ikke lige hører til musikken eller ændringer.

Det handlede om hvad hifi egentlig er og som jeg opfatter hifi, blev det opfattet som en uskyldig interesse der består af lige dele fascination og funktionalitet. Fascinationen er så over udstyret, modifikationer, kabler, stik osv og funktionaliteten er selve musikgengivelsen.
Og man kan så sige at hvis fascinationen får overtaget så f.eks sådan en ventilator lige netop kan høres ved at lytte efter den og den er ved at være vigtigere end selve musikken, så er man vel tæt på at være behandlingsberettiget :-D

Det hører egentlig en anden tråd til, nemlig entusiast tråden, men hvis det er at være entusiast at søge den sidste ½ %, så er jeg ikke entusiast for jeg vil have fat i større % dele.
Og i øvrigt kan alle der har pladespiller som førsteprioritet godt pille entusiast skiltet ned, selvom det overall er pladespiller de fleste entusiaster på nettet bruger ;-)

Nydmusik, jeg leder ikke efter noget at pille ned, jeg leder efter sandheden og det er jeg ked af ikke lige passer dig og andre.

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 17:10 #13665

• Nydmusik
  • Elite Member
  • Elite Member
Jeg tager dit indlæg fra toppen:
1. Du mener du har faktuelt ret, når nogen skriver at et kabel nærmest bliver spillet baglæns utilspillet. Den formulering er ikke Van den Hhuls, og det er vel det du bør forholde dig til, så her er du polemisk.
2. Ventilatorstøj: det har jeg oplevet! På en indspilning af The Lark Ascending af Vaughan Williams, som starter meget lavt, og har meget stille passager, kan jeg tydeligt høre baggrundsstøj (kunne lyde som ventilator), og det er generende, da det ikke er noget man skal lytte efter for at høre det. Det ville aldrig forekomme i koncertsalen. Og musikudgiver gav mig ret. Sådan støj mindsker udbyttet, og jeg vil ikke være ligeglad eller synes musikken er det vigtigste. Man synes vel heller ikke en kold bøf er lige så god som en varm bøf - men begge retter er bøf.
3. Du er fuldstændig galt ude hvis du opfatter dig som en der er ude efter sandheden og tror det pirrer mig. Det er slet ikke det jeg opponerer mod. Næh, det er din "finde håret i suppen"-tendens for at skyde det ned, når det drejer sig om detaljer.

Jeg har lyst til en pause fra dig - så kommenterer ikke mere foreløbigt.

Lidt at tænke over (Kabler) 16 dec 2020 17:19 #13666

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nydmusik skrev: Jeg tager dit indlæg fra toppen:
1. Du mener du har faktuelt ret, når nogen skriver at et kabel nærmest bliver spillet baglæns utilspillet. Den formulering er ikke Van den Hhuls, og det er vel det du bør forholde dig til, så her er du polemisk.
2. Ventilatorstøj: det har jeg oplevet! På en indspilning af The Lark Ascending af Vaughan Williams, som starter meget lavt, og har meget stille passager, kan jeg tydeligt høre baggrundsstøj (kunne lyde som ventilator), og det er generende, da det ikke er noget man skal lytte efter for at høre det. Det ville aldrig forekomme i koncertsalen. Og musikudgiver gav mig ret. Sådan støj mindsker udbyttet, og jeg vil ikke være ligeglad eller synes musikken er det vigtigste. Man synes vel heller ikke en kold bøf er lige så god som en varm bøf - men begge retter er bøf.
3. Du er fuldstændig galt ude hvis du opfatter dig som en der er ude efter sandheden og tror det pirrer mig. Det er slet ikke det jeg opponerer mod. Næh, det er din "finde håret i suppen"-tendens for at skyde det ned, når det drejer sig om detaljer.

Jeg har lyst til en pause fra dig - så kommenterer ikke mere foreløbigt.

Du kan prøve at læse de 2 sidste linjer i det Gnavpot postede og se hvordan du så forstår det.
Ja tag du dig bare en pause.
Du kan også gøre som alle de andre der er blevet dybt fornærmet over så uskyldig en ting som hifi og be om at få lukket profilen og så skrive videre på hifi4all.
Vidste ikke det var så hårdt at være ægte entusiast...... hvor herre bevares :silly:

Lidt at tænke over (Kabler) 14 jan 2021 00:44 #13803

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Noget tyder på at der er ret meget hold i første indlæg i denne tråd med over 450 indlæg.

Men lidt at tænke over, ja det kom der vist i tråden her = www.hifi2you.dk/index.php/forum/sludder-...874-lyd-test-faerdig
Der blev i hvert fald stille som graven :-)

Og manden der vil give 6 millioner gode danske kroner til den der kan høre forskel på Pear Anjou højttalerkabel til $7250 = 44.540,- og så et tilsvarende (tværsnit) monsterkabel til $80 = 490,- har åbent bart taget sig selv i nakken og prøvet diverse uden at lade sig påvirke.
Det er modigt af ham, men jeg forstår godt at han tør - nu 8-)

Det er uhyggeligt hvad reklamer, anmeldelser og lemmingeeffekten gør ved folk ;-)

Leveret af Kunena Forum