HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Lidt at tænke over

Lidt at tænke over 07 Sep 2019 19:52 #12247

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Nå men for mig er det egentligt ganske enkelt.

De 10 sekunder kan ingen høre på trods af at man må mene de er "manipuleret", ud fra at visse personer mener at kondensatorer, stik, impedans mismatch og kabler er nemme at høre i et setup.
De kæmpe forskelle forsvandt som dug for solen idet de blev optaget

Der er endnu ikke nogle der har meldt sig med en forklaring på hvorfor de 10 sekunder ikke kan høres og heller ingen forklaring på hvorfor de pist forsvinder (hvis de har været der) når de bliver optaget.

Igen synes jeg det er yderst logisk og det tætteste svar indtil videre har været: Jeg har ikke en forklaring på alt.

Mit bud er helt enkelt dette:

stakkels.blogspot.com/2019/09/stakkels-m...H5_wwGzxgYKWQ0W7Ap0Q

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

Lidt at tænke over 07 Sep 2019 19:53 #12248

• Halløjsa - Blokering er eget valg
  • Halløjsa - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 0

Thomas skrev:

Halløjsa skrev: Jeg tror bare ikke på postulatet i denne tråd, at der ingen forskel er.

Utal af blindtests med utal af variationer fortæller mig endegyldigt at alle kan hører forskel, og at vi ofte hører samme forandring. Kaj lægger op til at der er snydt lidt med fakta. Er dette korrekt, er denne tråd en desideret hån mod go' lyd og det vi arbejder hen imod?!?? Men er man forudindtaget og konsekvent imod visse personer, ja(!) så er debatten jo dø på forhånd.

Jeg forholder mig til, at ændre jeg en indgangskondensator fra eksempelvis Wima MKS til MKP, så er dette hærebart for alle der vidner dette. Med kablets interne L,R of C, så er de sku (undskyld sproget) også en del af helheden vi måtte ønske.

Mvh Maleren

Det nemmeste i hele verden er at påstå der er snyd, hvis man ikke vinder ;-)
Måske skulle jeg alligevel lave mit forsøg herhjemme og lave en optagelse af forskellige opsætninger, men hvad nytter det egentlig hvis forskellene forsvinder idet det bliver optaget ?

Så lad med at optage det, og nyd musikken istedet :-D

Mvh // jeg tester nok nye tiltag alligevel, selvom det ikke kan høres ;-)

Lidt at tænke over 07 Sep 2019 19:58 #12249

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Halløjsa skrev:

Thomas skrev:

Halløjsa skrev: Jeg tror bare ikke på postulatet i denne tråd, at der ingen forskel er.

Utal af blindtests med utal af variationer fortæller mig endegyldigt at alle kan hører forskel, og at vi ofte hører samme forandring. Kaj lægger op til at der er snydt lidt med fakta. Er dette korrekt, er denne tråd en desideret hån mod go' lyd og det vi arbejder hen imod?!?? Men er man forudindtaget og konsekvent imod visse personer, ja(!) så er debatten jo dø på forhånd.

Jeg forholder mig til, at ændre jeg en indgangskondensator fra eksempelvis Wima MKS til MKP, så er dette hærebart for alle der vidner dette. Med kablets interne L,R of C, så er de sku (undskyld sproget) også en del af helheden vi måtte ønske.

Mvh Maleren

Det nemmeste i hele verden er at påstå der er snyd, hvis man ikke vinder ;-)
Måske skulle jeg alligevel lave mit forsøg herhjemme og lave en optagelse af forskellige opsætninger, men hvad nytter det egentlig hvis forskellene forsvinder idet det bliver optaget ?

Så lad med at optage det, og nyd musikken istedet :-D

Mvh // jeg tester nok nye tiltag alligevel, selvom det ikke kan høres ;-)

Jamen maleren, det er da hyggeligt at rode med hifi og jeg gør det da selv men jeg er stoppet med at lede efter det usynlige ;-)
Og så er det jeg laver overhovedet ikke i nærheden af dit mht hvor pænt det laves ;-)

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.
Bilag:

Lidt at tænke over 07 Sep 2019 21:17 #12250

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Vi skal da lige ha denne med også

Dette kabel

Og dette "kabel"

Giver så stor forskel i modstanden (bemærk opløsningen)

Og så stor forskel i frekvensgangen

Lidt at tænke over 08 Sep 2019 13:01 #12252

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35

Mvh Maleren

Hvad er det der er blevet snydt med.

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 08:10 #12260

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 4
Thomas spørger:"Jeg har lige et enkelt spørgsmål til dig Lydjørgen; Hvorfor deltager du egentlig ?"
Ja det må du nok spørge om, og jeg kan jo spørge dig om det samme.
Jeg deltager helt sikkert af nogle af de samme grunde som du. Nogen gange lærer man noget , opdager noget man ikke kendte til i forvejen, for et godt link, til teknik eller køb.
Det eneste jeg ikke er her for er at flashe mit anlæg , eller vise hvor fine mine målingerne er osv. skulle jeg gøre det så blev det i en decideret Diy byggetråd, hvor det giver mening,
Men jeg fortæller gerne om mine erfaringer og grundprincipperne bag mit system hvis det har relevans.

Er nu fremme ved måske det som nager mig allermest og måske den endelige hovedårsag til jeg skriver , hvad er årsagen til at kabler modstande kondensatorer osv lyder forskelligt , og ved passende valg af disse komponenter kan det ændre en standard konstruktion med middelmådig lyd til high-end uden der umiddelbart er målbar forskel.

Er klar over at efter den drejning tråden har taget så kan jeg lige så godt men jeg undre mig nu alligevel over at hifi branchen er så mangfoldig, så fyldt med principper osv set i forhold til eks.v. TV branchen , hvis der virkelig ikke er forskel på noget, nogle lydforskelle er indbildning, og nogle skyldes alene konstruktion/diagram forskelle, ,det er jeg helt enig i.

Men der er beviser i hvert tilfælde for mit vedkommende via forsøg og blindtest på at der er lydforskelle som umiddelbart ikke kan forklares med den tekniske viden vi har.i dag. Og som hænger sammen med de komponenter der er brugt.

Igennem 100 år burde man også have fundet frem til de grundprincipper som dur, men det er ikke tilfældet ,DIY folk og fabrikanter prøver og prøver stadigvæk.og branchen stritter i alle retninger, hvorfor gør den det når alt er klart, det drejer sig bare om at finde det som gengiver bedst.
Som sagt mener jeg noget af forklaringen ligger i at der er mere ind det, nemlig de enkelte delelementers lydsignatur , de delelementer som selve konstruktionen er realiseret med, en konstruktion i konstruktionen om man vil.

Jeg ved det er gentagelser, men et hvert delelement som indgår i en konstruktion kan beskrives ved en equivalent bestående af de tre grundlæggende komponenter: modstand spole og kondensator.

Tager man kondensatoren så kan dens størrelse i Farad beregnes nøjagtigt hvis plade areal og dielektrikum kendes, vi kan beregne hvor meget energi den kan lagrer , man kan måle tab, DF ESR leakstrøm Q osv, det eksakte forløb for opladning og afladning kan beregnes, , bruges kondensatoren som filter kan dette også beregnes helt nøjagtigt. der er næsten ingen grænser for hvad der kan beregnes simuleres og måles.

Det eneste der ikke kan beregnes er hvordan kondensatoren lyder, det er den enkelte nødt til at erfarer med øre og hjerne, det er eksakt den ukendte faktor i hifi som jeg mener kan have meget stor effekt, det som giver de største diskussioner, og en klar adskillelse af hifintuiaster i " troende og ikke troende", det er nok det emne jeg allerhelst ville have styr på. både i praksis og teoretisk. og derfor skriver jeg også, for at få og modtage inspiration til løsningen.
Hi-Fi består af præcision og klang
Bilag:

Sidste redigering: af Lydjørgen.

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 14:52 #12261

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Du flahser aldrig dit setup, det er faktsik aldrig set på forum ud over et dårligt billede af en ende af et kabel du har lavet.
Jeg flasher gerne mit så folk kan få en idé om hvad det er jeg snakker om.

Målinger viser jeg for at understrege at f.eks room-modes/peaks er væk og ikke generende, men jeg kunne selvfølgelig bare nøjes med at skrive at jeg har verdens flotteste frekvensgang, men så bliver det lidt for ens med det du skriver så derfor krydrer jeg det med lidt målinger.
En måling af frekvensgangen siger ikke meget om lyden men fortæller alligevel lidt om klangbalancen og evt højttaler/rum problemer.
Det sjove ved hifi på forum er at dem der ved det hele og har noget af det bedste aldrig poster en eneste måling, jeg tror aldrig det er set fra dem der mener at sidde lige midt i koncertsalen.

Jeg skal til at lave coax digitalt out på min "CD-afspiller" (En Marantz MR 2021 som jeg fik ganske gratis) og så må vi se om den ender op med at blive ren high end, men det burde den jo. (det skal jeg nok lade være med at vise billeder af)

At lydforskellene og lydsignaturen pist forsvinder på alt når det bliver optaget og hverken øjne eller andet end ørerne må "deltage", den tror jeg bare vi lader ligge.

Det hele ville faktisk blive meget sjovere hvis man nu postede et link til en lyd-fil.
Lyd-filen skulle så være en optagelse af ens eget setup i det rum det nu står i og i lyttepositionen, så begynder det først at blive sjovt.
Man kan evt prøve det og så sammenligne den optagede lyd med original indspilningen og så høre hvor tæt på man er, eller måske nærmere hvor langt fra man er ;-)

Og så har det altid været sådan at billeder siger mere end 1000 ord og kan du ikke li at jeg poster billeder af mit grej eller målinger, kan du ikke li mine blafometre, jamen så spring det over for jeg ændrer ikke på noget af det fordi du ikke bryder dig om det.

I øvrigt kan det næppe tælles hvor mange "beviser" der findes på at der ikke er forskel på f.eks signalkabler, men der findes ikke et eneste bevis for at der er forskel, der findes kun snak, lidt tankevækkende oveni at 20 meter kabel, 60 stik og A/D - D/A konvertering ikke kan høres på en optagelse.

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 15:34 #12262

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member
@Thomas Hvis du er så begejstret for måle-kurver kan jeg da anbefale klokkeblomst tråden på Nerds og mon ikke du også kan finde nogle foto på nettet af højpolerede alu-plader og den slags, så du rigtigt kan lære og få noget viden om hifi.
Kan bare konstatere at vi langt fra har samme tilgang til tingene, og til hvad en god debat er. og hvad der er skide ligegyldigt og ren rutine.

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 15:35 #12263

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev: @Thomas Hvis du er så begejstret for måle-kurver kan jeg da anbefale klokkeblomst tråden på Nerds og mon ikke du også kan finde nogle foto på nettet af højpolerede alu-plader og den slags, så du rigtigt kan lære og få noget viden om hifi.
Kan bare konstatere at vi langt fra har samme tilgang til tingene, og til hvad en god og givende debat er.

Du har fuldstændig ret

EDIT:
Det kan undre at du har en UMIK-1 ? Hvad bruger du den til ?
Og så kan jeg se at vi også er yderst forskellige når der bliver stillet spørgsmål ved noget uforklarligt, eller nærmere logisk.
Lige så forskellige er vi mht Klokkeblomst.... Der forsvarer du ham nærmest hvor jeg synes det han foretager sig er direkte hul i hovedet, men igen vi er heldigvis meget forskellige alle sammen...….. Selv hifi-fora´s guruer kan ikke blive enige :-D

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 16:10 #12264

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Jeg kan egentlig godt lide Jan's forsøg, det er et klart og ligetil indlæg i debatten om hvad der objektivt kan registreres. Kunne se ud som om at forsøg af denne art, som jo i disse digitale tider kan genskabes uden tab hos hver enkelt bruger, kunne være en vej frem til at få en bedre forståelse for hvad vi egentlig kan høre.

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 18:06 #12265

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Jeg kan egentlig godt lide Jan's forsøg, det er et klart og ligetil indlæg i debatten om hvad der objektivt kan registreres. Kunne se ud som om at forsøg af denne art, som jo i disse digitale tider kan genskabes uden tab hos hver enkelt bruger, kunne være en vej frem til at få en bedre forståelse for hvad vi egentlig kan høre.

Enig, men den går bare ikke Miki, for forskellene forsvinder idet det bliver optaget og ingen kan forklare hvor de store forskelle bliver af ;-)
Det er bare lidt mystisk, for jeg synes nu ellers at det man plejer at optage også kan høres efterfølgende og især i dag hvor det foregår digitalt med minimalt baggrundsstøj/sus

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 18:38 #12266

• Halløjsa - Blokering er eget valg
  • Halløjsa - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 0
Hvem optager noget i disse digitale tider???? Det da spild af tid :-?

Lidt at tænke over 10 Sep 2019 18:52 #12267

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Halløjsa skrev: Hvem optager noget i disse digitale tider???? Det da spild af tid :-?

Lige i det her tilfælde synes jeg det er med til at be/afkræfte en del mystik omkring kabler, så nej det er for mig slet ikke spil af tid.
Folk kopierer også CDer ;-)

Lidt at tænke over 11 Sep 2019 07:31 #12268

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev:

Lydjørgen skrev: @Thomas Hvis du er så begejstret for måle-kurver kan jeg da anbefale klokkeblomst tråden på Nerds og mon ikke du også kan finde nogle foto på nettet af højpolerede alu-plader og den slags, så du rigtigt kan lære og få noget viden om hifi.
Kan bare konstatere at vi langt fra har samme tilgang til tingene, og til hvad en god debat er. og hvad der er skide ligegyldigt og ren rutine.

Du har fuldstændig ret

EDIT:
Og så kan jeg se at vi også er yderst forskellige når der bliver stillet spørgsmål ved noget uforklarligt, eller nærmere logisk.
Lige så forskellige er vi mht Klokkeblomst.... Der forsvarer du ham nærmest hvor jeg synes det han foretager sig er direkte hul i hovedet, men igen vi er heldigvis meget forskellige alle sammen...….. Selv hifi-fora´s guruer kan ikke blive enige :-D

Til at kontrollere om det jeg har lavet virker efter hensigten , jeg har mange andre instrumenter som også kontrollerer at det jeg laver virker som tilsigtet. Og nej jeg stoler ikke 100% på ørene, jeg kan lide kontrollen og præcisionen.som sagt mit motto er: Hi-Fi består af præcision og klang

Men jeg ser det lidt som , fordi du kan finde ud af at veje fødevarer af så giver det ikke nødvendigvis gourmet mad , men det er da en begyndelse, den nemme del. den vi alle kan gøre.

Lidt at tænke over 11 Sep 2019 15:18 #12269

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev:

Thomas skrev:

Du har fuldstændig ret

EDIT:

Til at kontrollere om det jeg har lavet virker efter hensigten , jeg har mange andre instrumenter som også kontrollerer at det jeg laver virker som tilsigtet. Og nej jeg stoler ikke 100% på ørene, jeg kan lide kontrollen og præcisionen.som sagt mit motto er: Hi-Fi består af præcision og klang

Men jeg ser det lidt som , fordi du kan finde ud af at veje fødevarer af så giver det ikke nødvendigvis gourmet mad , men det er da en begyndelse, den nemme del. den vi alle kan gøre.

Der er altid nogle der er dygtigere end andre, men indenfor hifi synes jeg der er en tendens til at jo dygtigere folk bliver, jo mere uenige er de :-)
Jeg er slet ikke oppe i den kategori og ved knapt nok hvad jeg laver, men jeg synes det er rigtig sjovt.
Mit næste projekt som starter med en prøve i dag eller i morgen, kan da om noget få folk til at ryste på hovedet.
Et lille hint er her i videoen under, men alligevel ikke helt det samme.

Jeg er rigtig glad for det jeg har nu med Rubanoid og mfb bas men tror selv på at kommende projekt bliver bedre pga samspillet med rummet.

Og jeg lover dig Lydjørgen, at der ikke kommer billeder af det eller målinger med mindre nogle er interesseret i det, så kan de sendes via PB eller mail

Leveret af Kunena Forum