HiFi2you Banner11

Transistorers Hfe

Mere
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #4127 af Thomas
Transistorers Hfe blev oprettet af Thomas
Kan det virkelig passe at en 2SD1975 skal have hele 5V fra driveren for at blive 100% udstyret ?
Og en 2SA1216 skal have 4V ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #4128 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Transistorers Hfe

Ribbontweeter skrev: Kan det virkelig passe at en 2SD1975 skal have hele 5V fra driveren for at blive 100% udstyret ?
Og en 2SA1216 skal have 4V ?


Det spørgsmål forstår jeg simpelthen ikke.
Hvad går det ud på?

Det er max værdier, som ikke må overskrides.
Det har ikke noget med udstyring at gøre.
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #4129 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Transistorers Hfe

Nielsen skrev:

Ribbontweeter skrev: Kan det virkelig passe at en 2SD1975 skal have hele 5V fra driveren for at blive 100% udstyret ?
Og en 2SA1216 skal have 4V ?


Det spørgsmål forstår jeg simpelthen ikke.
Hvad går det ud på?

Det er max værdier, som ikke må overskrides.
Det har ikke noget med udstyring at gøre.


Jeg tænker på at nogle steder skrives der at der kan nøjes med svagere drivere, fordi udgangstranserne ikke behøver så meget effekt (mW)
Hvis man nu har et sæt drivere der max kan levere, lad os sige 2 V, kan man så ikke være uheldig at det ikke er nok til nogle udgangstranser ?
De har jo forskellig forstærkningsgrad ?

Det er meget muligt jeg har misforstået det, eller det er noget vrøvl jeg har læst, men jeg kan godt se det du siger med maxværdier, men er der ingen min. værdier for driverens output til en given udgangstransistor (alt efter Hfe værdien) for at opnå den ønskede effekt som strømforsyningens spænding/strøm er dimensioneret til ?
Håber det er til at forstå :blush:

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #4130 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Transistorers Hfe
@Ribbontweeter

For at udstyre en udgangstransistor er det drivernes evne til at levere strøm du skal se på.
Her finder du forklaringen på transistorernes data.
Her er datablad på 2SD1975

Her er de to skemaer fra databladet, du efterlyser. Her kan du aflæse hvor meget strøm udgangstransistoren har brug for. Mit erfaringsbaserede råd er at du ikke reducerer drivernes strømkapacitet, men går den stik modsatte vej. Altså vælger en drivertransistor med langt højere Ic og Pc ( jnf. datablad). Reducerer du driver kapaciteten risikerer du at driveren kollapser og river hele lortet med sig i døden. Undskyld min bramfrie måde at udtrykke mig på.

En transistor er ikke meget værd når den ved overbelastning pludselig opfører sig med samme ledeevne som et søm. :blink:




Og som altid vil et diagram på det du arbejder med være nøglen til en detaljeret forklaring på det du spørger om. :idea:
Bilag:
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #4132 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Transistorers Hfe
@ribbontweeter

Jeg tror du kigger lidt fra en skæv vinkel på data.
De 5V du taler om, er en max værdi for de 0,6V, som man normalt ansætter spændingsfaldet til hen over en diodestrækning.
2SA1612 kan i virkeligheden klare 120V, og skal som driver jo stå for hele spændingsforstærkningen i udgangstrinnet.
Dernæst vil jeg give Kaj ret, byg dit drivertrin sådan, at det nemt lan trække højtaleren uden strømforstærkning, og sæt så ordentlig omgang strømforstærkning på.
Brug robuste transistorer fremfor lynhurtige racertransistorer, og brug gerne ens transistorer i strøm - og spændingsforstærkningen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #4162 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Transistorers Hfe
Jeg tror bare det er mig der misforstår det der er skrevet.

one notes a PC much weaker (only 750mW) on the new driver, value however sufficient for driver the stage of exit. The pairs of exit 2SD844 and 2SB754 are of moulded type, in new case. This complementary pair has a PC of 60W, which is sufficient for a work in class A under a modulated power of 8 with 15W. This pair can work under a tension of entry twice weaker than on the pair 2SD188/2SA627, which explains the use of a stage smaller driver

Men der er kun én vej og det er at forsøge, det er jo så hyggeligt at rode med :lol:

Mht at lave det hele fra bunden er det da en mulighed, men jeg ville meget gerne have det andet her til at køre og det er jo dybest set komplet på nær udgangstransistorerne ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum