HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Syv rigtige!

Syv rigtige! 25 jan 2018 23:58 #8547

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
DIY. Jeg har læst et sted at det er sådan at enhver ændring altid er til det bedre. Og at det svarer til at have syv rigtige i lotto, at finde en som har fået et dårligt resultat ud af en ændring på anlægget.

Hånden på hjertet. Hvor mange vælger at fortælle om alle de fiaskoer der er gået forud for successen? Og hvem gider høre om dem?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Syv rigtige! 26 jan 2018 01:00 #8548

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Kaj. skrev: DIY. Jeg har læst et sted at det er sådan at enhver ændring altid er til det bedre. Og at det svarer til at have syv rigtige i lotto, at finde en som har fået et dårligt resultat ud af en ændring på anlægget.

Hånden på hjertet. Hvor mange vælger at fortælle om alle de fiaskoer der er gået forud for successen? Og hvem gider høre om dem?

Det er vist mig der har skrevet det ;-)
Jeg ville da gerne høre om de ting der ikke duer, eller fejl der er lavet så man evt selv undgår dem.
Der er også noget der hedder do's and don'ts mht mange forskellige ting, så hvorfor ikke hifi ?
Hvor mange er egentlig klar over at minus ledernes isolering i Audio Quest højttalerkabler er ledende ? Det kan vist give problemer i nogle situationer !?

Men:
F.eks skal man være helt sikker på at terminalernes bagside på en basenhed (hvor til-ledningen er påloddet) ikke rører ved chassic´et, ellers kan det koste en onboard SMPS trafo på et forstærkermodul :-p
Og hvis man ikke lige tænker det kan være sådan en ting og tror/mener noget andet har skylden, så koster det en SMPS trafo mere :silly:

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)
Bilag:

_________________________________________________________________________________

Last edit: af Thomas.

Syv rigtige! 26 jan 2018 07:11 #8550

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg fik vist ikke det hele med i min indledning. Citat fra Dansk Audio Teknik Professionel: Herligt tidsspilde

Næsten hver gang der bliver pillet ved DIY så er der selvfølgelig en forandring, men på fora er det også næsten altid lig med en forbedring......... Nogle gange så god en forbedring at det er lige i øjet..... indtil næste forandring, som så også er en forbedring, osv osv osv. Det er faktisk mere sandsynligt at ramme 6 eller 7 rigtige i lotto, end læse om en person der har købt et kabel eller lignende hvor resultatet var dårligere :-)

Citat slut.

Det er i den sammenhæng jeg stiller spørgsmålet om man er klar over hvor mange mislykkede forsøg der forud for en succes. Den der skrives om, mens man udelader alt det der mislykkes. Er det ikke succeshistorierne alle ønsker at høre om? Vinderne i lotto. I stedet for at læse om alle de der tabte deres indsats. Vinderne tager overskriften. Er det ikke naturlig sådan?

Last edit: af Kaj..

Syv rigtige! 26 jan 2018 12:18 #8553

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo.
Vi ser bort fra det

Syv rigtige! 08 feb 2018 11:44 #8732

• FotoKarsten
  • FotoKarsten's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 6
Jeg har selv lagt mærke til det, når jeg snakker med nogle om det og sådan beskrives det af rigtig mange, at det stort set altid bliver bedere eller dårligere! Er selv træt af de ord. For hvad er bedere og dårligere når man snakker om Hifi, og ens egen ønsker til lyd. Jeg "retter" nogle gange på folk og siger om de ikke bare mener det lyder ANDERLEDES. For det er oftest det jeg hører, hvis man hører mange højtaler og forstærker. De lyder rigtig godt, men kan lyder anderledes i forhold til før. Højtaler kan formidle lyd forskeligt og anderledes, og jo, da også dårligt... Tror faktisk det er fordi ordet Anderledes, har fået et dårligt ry! :silly:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Det handler om lyden og ikke hvad det er eller har kostet!!!
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Last edit: af FotoKarsten.

Syv rigtige! 08 feb 2018 15:29 #8736

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8
Det er nemlig ofte sådan det er - anderledes. Så er der fokus på nogle andre ting i musikken, hvilket man glædes over - nu er der flere detaljer. Over længere tid begynder man så at bemærke at nogle af de gamle ting måske ikke gør sig så bemærket længere, og så begynder man igen at søge efter ændringer. Sidstnævnte gør mange også når de synes at nu er det blevet for kedeligt, når de kender lyden, så skal der ske noget nyt, bare for at det skal være anderledes.

Noget af dette gør også at jeg ikke længere gider al den lyd-jagt... Det med at skifte et eller andet, og så bevidst sidde på nåle for at ville høre en forskel. I stedet, hvis jeg laver et skift, så skal det bevise sig over længere tid, og så bliver det mere til en følelse, en fornemmelse af om jeg synes om det eller ej. Alt dette gør at jeg heller ikke gider blind-tests 8-)

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Syv rigtige! 08 feb 2018 15:36 #8738

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men det med fornemmelsen, er i min verden også godt nok. For det er en del af det at få ro i sindet til at nyde sit musik. For det er typisk for en menneskehjerne at bruge energi på for mange tanker om alt muligt i ens sæt op. Jeg er ikke selv til det ene kabel frem for det andet. Men hvis det giver en ro, for man meget mere ud af sit anlæg og kan nye musiken!

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Syv rigtige! 10 feb 2018 09:05 #8753

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Den perfekte illusion.

Hifi er det musikinteresserede menneskes ”værktøj” i søgen efter den perfekte illusion. Illusionen om at det fremkomne lydresultatet er den ægte oplevelse. Gengivelsen, som den lyder i virkeligheden. Dannet af elektronikken. Finjusteret med hjernens langtidshukommelse. Dens lagrede ”billede” af virkeligheden. Live-oplevelsen. Ægtheden. Referencen. Som man husker den. Med referencen lagret i langtidshukommelsen bliver oplevelsen fra Hifi anlægget uundgåelig en illusion. En illusion man til stadighed falder for fristelsen til at retouchere. Forfine. Som portrætmaleren, der retter på billedet. Hvert penselstrøg. Tilrettelse af detaljer. I forsøget på at ramme ligheden. Velvidende at billedet er og forbliver en fortolkning. En illusion.

Så tæt på virkeligheden at hjernen bekræfter "der er match".

Syv rigtige! 10 feb 2018 09:56 #8754

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Den perfekte illusion.

Hifi er det musikinteresserede menneskes ”værktøj” i søgen efter den perfekte illusion. Illusionen om at det fremkomne lydresultatet er den ægte oplevelse. Gengivelsen, som den lyder i virkeligheden. Dannet af elektronikken. Finjusteret med hjernens langtidshukommelse. Dens lagrede ”billede” af virkeligheden. Live-oplevelsen. Ægtheden. Referencen. Som man husker den. Med referencen lagret i langtidshukommelsen bliver oplevelsen fra Hifi anlægget uundgåelig en illusion. En illusion man til stadighed falder for fristelsen til at retouchere. Forfine. Som portrætmaleren, der retter på billedet. Hvert penselstrøg. Tilrettelse af detaljer. I forsøget på at ramme ligheden.
Velvidende at billedet er og forbliver en fortolkning. En illusion.
Så tæt på virkeligheden at hjernen bekræfter "der er match".

Jamen, Kaj... Hvor var det smukt. Bliver jo helt forelsket!:lol:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Syv rigtige! 10 feb 2018 10:08 #8755

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Samme illusion blev lavet i midt 70erne i en artikel i high fidelity, så man kan vist roligt sige at enten bliver hjernen godt og grundigt snydt, eller også var anlæggene incl højttalere lige så gode dengang :-D

Syv rigtige! 10 feb 2018 10:10 #8756

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja, jeg blev inspireret til at kursere lidt over tanker fremkommet af debattens to indgangsvinkler. Glæden ved blot at lytte til musikken og glæden ved at frembringe og tilrette udstyret til formålet.

Fra en anden synsvinkel.

Last edit: af Kaj..

Syv rigtige! 10 feb 2018 10:20 #8757

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hæ hæ, og der har jeg også lært en meget vigtig ting. Men skal ikke stole på sin hjerne. For når du først stoler på den, er det andre der bestemmer over dig. ;-)

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Syv rigtige! 10 feb 2018 11:41 #8758

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Samme illusion blev lavet i midt 70erne i en artikel i high fidelity, så man kan vist roligt sige at enten bliver hjernen godt og grundigt snydt, eller også var anlæggene incl højttalere lige så gode dengang :-D

Vi bliver desværre oftest snydt af vores egen hjerne, for det er nu engang bare sådan den er bygget op. Jeg “kæmper” selv imod de ting min hjerne fortæller mig i ubevistheden. Alle de valg vores hjerne tager bygger på rigtig mange ting og vores sanser. Der for skal vi helt nulstille hver gang vi skal tage stilling til noget og det er bestemt ikke kun når vi snakker lyd.

Der for jeg også er fortaler for blindtest, for alt kan måles, og forklares. Men kan man hører det.
En af de sjove ting jeg altid syntes er sjov at fortælle når nogle mener de kan hører forskel på forskellige ting og sager og det ikke er en blindtest:
Et lille bryggeri skal til at sælge deres øl, men ved ikke hvilken ediket de skal bruge, da de har lavet nogle forskellige. Reklamemanden siger til ham, at der er snart Øl festivalg i Tap2, så det han skal gøre er bare at fylde det samme øl i 4 flasker og sætte 4 forskellige etiketter på, og lad folk smage. Og så vælger du den ediket fra den øl folk bedst kan li. Og Ganske rigtigt, folk kunne smage forskel og en af hans øl, syntes flertallet smagte beder end de andre. Til trods for der var det samme i... Se det i TV for nogle år siden. Og gjorde mig opmærksom på hvor meget, især vores øjne har på vores valg...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Last edit: af FotoKarsten.

Syv rigtige! 10 feb 2018 15:08 #8761

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Jeg vil gerne tilføre en synsvinkel, på denne debat.
Tilbage i tiden (90érne), oplevede jeg, "opgradering" af udstyr, ikke nødvendigvis, udmundede i "bedre" lyd.
For beskrive bare et enkelt konkret eks, "Thick as a brick" (Jethro tull), en plade i fleste nok kender.
Med en "gammeldags" nål (ikke så slank) på pladespilleren, fremstår Ian Andersons vocal, med den specielle "brede" ambiente sound, der nok af de fleste, i begyndelsen af 70érne, ansås for essentiel for lyden af Jethro Tull.
Lyt på nummeret "Thick as a brick". Når Anderson, et stykke inde i nummeret synger sætningen, der starter "The poet and the painter casting shadows on the watere", fremstår sangen der, netop med den "brede" sound (med ikke for slank nål).
Med moderne slank nål på armen, konstateres blot, Andersons voice fremstår fra tre punkter (en fra hver ht og en tredje fra midten), og den "specielle" brede sound, som fremstod med den større nål, som pg.a størrelsen, lod udviske præcision i diskant, og istedet fik sangen til fremstå som "en bred voice", er mere eller mindre væk.
Det store spørgsmål er jo, om man vil være tro mod mediet (som den moderne nål må siges, mest at være i denne situation), eller tro mod musikken.
De fleste af os roder vel rundt et sted der imellem.

Syv rigtige! 10 feb 2018 15:21 #8762

• nv
  • nv's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 19
Foto-karsten.
Kunne det tænkes, folk valgte den øl, hvis etiket de bedst kunne lide, og blev der?
Efterfølgende bliver der logisk nok, så tolket, etiketten der gik flest af, er den folk bedst kan lide.
Der behøves jo ikke have været en situation, hvor folk smagte på alle fire, for så afgøre, hvilken der smagte bedst.
Når folk får øl de kan lide, bliver de som oftest ved samme. Kun meget få prøver nye mærker af, hvilket ses tydligt af "vanetænkningsmåden", dansken drikker sin øl. I københavn, Carlsberg og Tuborg, i Odense Albani, i Aarhus Ceres osv. ikke den store lyst til prøve nyt.

Last edit: af nv.
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum