HiFi2you Banner11

Syv rigtige!

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
6 år 1 måned siden - 6 år 1 måned siden #8770 af nv
Besvaret af nv på emne Syv rigtige!
Kaj.
Jeg er enig i, det min oplevelse af lydbilledet.
Men nogen gange giver billeder, bare så meget logik i fh til tekst.
Som f.eks, "Ships dont disappear in the night" (1973) med 10cc, fra albummet 10cc.
Et kor synger "Better be nice to Vincent Price".
Koret høres svagt og fjernt, som komme et sted fra under gulvet .
Næste linje synges af forsangeren, midt i stuen, "Whats that noise coming up from the cellar".

Man er ikke i tvivl, lyden som hørtes fra kælderen var et bevidst gimmick.
Bevares, hvis ikke "det hele spiller", lyder koret blot som ligge nede på gulvet, men under alle omstændigheder, længere nede i højde, end forsanger, og giver således stadig mening.

Men som jeg skrev på forrige side i forbindelse med "Thick as a brick", er jeg ikke sikker på, en en spsciel gimmick eller hensigt, kommer bedre til udtryk, med "bedre" udstyr.
Jeg forstiller mig, udstyr må være på kvalitetshøjde med udstyret, fra tiden en evt plade er indspillet, for udfri pladens potentiale.
Man kan ikke bare lægge en plade fra 60érne, på tallerkenen, tage det for givet, man, med sit moderne topudstyr, har sikkerhed for alt kommer frem, på den måde som var tilsiktet af kunstner/producer.

Jeg har en del gamle "stereo-plader" (test) fra først i 60érne, med sjove ting der foregår. På coveret kan man læse, om hvad der foregår på det enkelte nummer.
Jeg har hørt moderne topudstyr, som ikke var i stand til gengive billedet, som beskrevet på coveret.
Det ikke "bare lige". Der skal godt udstyr til fremstå et billed, magen til det der beskrives på coveret.
Og noget sådan udstyr må have været på market allerede dengang.
Sidste redigering: 6 år 1 måned siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum