HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE: Vikle trafo

Vikle trafo 31 jul 2018 22:19 #10007

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Jeg har en 300 ringkernetrafo hvor jeg har pillet alle de sekundære viklinger af og skal ha viklet et enkelt 20 volt udtag (max forbrug 2½ A).
Tråden bliver isoleret 1 mm2

Men her er jeg i tvivl om jeg skal lægge de viklinger tæt sammen eller sprede dem over hele kernen.
Der bliver ikke så mange viklinger af de vil fylde kernen hvis de ligger tæt.

Hvad er bedst ?

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D
Sidste redigering: af Thomas.

Vikle trafo 02 aug 2018 16:50 #10011

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
En 50VA vikling på en 300VA kerne. Er det den eneste sekundærvikling du skal have lagt på den er der intet til hinder for at lægge viklingerne tæt sammen. Det eneste du oplever er at det magnetiske spredningsfeldt ændrer sig hvor du til gengæld reducerer transformatorens kapacitive kobling til primærviklingen og støjen fra denne.

Jeg undrer mig over så stor en kerne til så lille et forbrug. Det må være et greb i rodekassen til brug for et eksperiment ....:-p

Vikle trafo 02 aug 2018 17:58 #10012

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: En 50VA vikling på en 300VA kerne. Er det den eneste sekundærvikling du skal have lagt på den er der intet til hinder for at lægge viklingerne tæt sammen. Det eneste du oplever er at det magnetiske spredningsfeldt ændrer sig hvor du til gengæld reducerer transformatorens kapacitive kobling til primærviklingen og støjen fra denne.

Jeg undrer mig over så stor en kerne til så lille et forbrug. Det må være et greb i rodekassen til brug for et eksperiment ....:-p

Ja det er lige præcis noget fra rodekassen som lige var ved hånden :-D Fandt dog en lidt mindre ;-)

Bilag:

Vikle trafo 02 aug 2018 23:10 #10013

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Så er der gang i LED projektøren,

Vikle trafo 02 aug 2018 23:15 #10014

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Så er der gang i LED projektøren,

Næsten, men det er kun ét bogstav der er forkert :-) Det er LED projektoren ;-)

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum