HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: DAC filter/buffer problem

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 16:26 #12286

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 77
Jeg har forsøgt at lave et filter/buffer kombination som det erstatning for det eksisterende, dog med en lille bitte ændring i forstærkningen da jeg gerne ville ha noget mere gain.

Problemet er at når det tilsluttes som det skal, så er lyden ikke ret god og lyder forvrænget...….. i et kvart sekund lyder det som om niveauet er som den skal være (svært at høre på så kort tid) for derefter at falde i niveau stort set svarende til at køre uden om kredsløbet her.

Sætter jeg der imod signalet ind ved den grønne pil, så spiller det ganske fint og det er lige meget om det er output fra DAC kredsen, line out fra en signalkilde eller en mobiltelefon, resultatet er det samme

Hvorfor laver den/de 1,8 Kohm modstande sådan en "ravage" ? Det er samme problem på 8 indgange

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 17:02 #12290

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35

Thomas skrev: Jeg har forsøgt at lave et filter/buffer kombination som det erstatning for det eksisterende, dog med en lille bitte ændring i forstærkningen da jeg gerne ville ha noget mere gain.

Problemet er at når det tilsluttes som det skal, så er lyden ikke ret god og lyder forvrænget...….. i et kvart sekund lyder det som om niveauet er som den skal være (svært at høre på så kort tid) for derefter at falde i niveau stort set svarende til at køre uden om kredsløbet her.

Sætter jeg der imod signalet ind ved den grønne pil, så spiller det ganske fint og det er lige meget om det er output fra DAC kredsen, line out fra en signalkilde eller en mobiltelefon, resultatet er det samme

Hvorfor laver den/de 1,8 Kohm modstande sådan en "ravage" ? Det er samme problem på 8 indgange

Skal filtret være et 2. ordens lavpas.

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 17:09 #12291

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja de anbefaler i hver fald et 2. ordens filter.

Jeg går ud fra at det sidder der for at skåne forstærkere for selvsving/højfrekvens og hvad der ellers kan opstå af problemer.
Men selvom jeg hopper den 1.8 Kohms modstand over er der vel en filter funktion i den første kondensator signalet ser ?

DAC kredsen ses her = statics.cirrus.com/pubs/proDatasheet/WM8778_Rev4.2.pdf

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 18:33 #12293

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kan ikke lige gennemskue det, om der kommer en eller anden form for ubalance. Du kan jo forsøgsmæssigt prøve med 4k7 istedet for 33k. Hvis det virker kunne du måske bruge et nyt kredsløb med 2 op-amp's, første trin med filter-funktion og andet trin med forstærkning.

Sidste redigering: af Miki.

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 18:35 #12294

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Kan ikke lige gennemskue det, om der kommer en eller anden form for ubalance. Du kan jo forsøgsmæssigt prøve med 4k7 istedet 33k.

Ja jeg har selv tænkt på om jeg evt skulle gøre den anden 4K7 (til ground) mindre i stedet for at øge den 4K7 til de 33 K som jeg har gjort

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 23:41 #12296

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja meget forstand på elektronik kan man ikke påstå at jeg har, men jeg fandt da en løsning.
Hvad det er der gør det har jeg så ingen forklaring på andet end filter funktionens frekvens må rykkes eller lignende :blink:

Skiftede jeg den 33 Kohm modstand ud med den "originale" 4,7 Kohm (som Miki anbefalede) forsvandt problemet, men jeg manglede så selvfølgelig stadig gain.
Så løsningen blev 1,2 Kohm til ground (Rin) og 4,7 Kohm som feedback og så kører det, men med knap så meget gain, men nok ;-)

Eneste anden "ændring" er den 51 ohm modstand i output som er blevet til en 47 ohm da det er standarden i min modstands beholdning og det ændrer jo intet

Så de 1,8 Kohm har ikke som sådan været problemet og jeg har ingen forklaring på hvorfor der kom forvrængning og niveauet faldt efter 1/4 til 1/2 sekund, andet end det må være noget selvsving, opsamlet støj eller lignende.... Jeg aner det ikke :silly:

Men det virker da på denne måde:

Bilag:

DAC filter/buffer problem 12 Sep 2019 23:57 #12297

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 5
Du kan ikke bare lave gain om, gain er en del af filter konstruktionen , styre filtres Q (afrulning) derfor går der ged/ustabilitet i det når du ændre det voldsomt, det er et såkaldt sallen og Key filter, og du kan læse om det her https://www.electronics-tutorials.ws/filter/second-order-filters.html og se dimensioneringseksempeler.
Så jeg ville smide en opamp efter til forstærkningen eller lave en anden type filter, men hvad skal du bruge så meget forstærkning til??
Hi-Fi består af præcision og klang

Sidste redigering: af Lydjørgen.

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 00:56 #12298

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev: Du kan ikke bare lave gain om, gain er en del af filter konstruktionen , styre filtres Q (afrulning) derfor går lort i det når du ændre det voldsomt, det er et såkaldt sallen og Key filter, og du kan læse om det her https://www.electronics-tutorials.ws/filter/second-order-filters.html og se dimensioneringseksempeler.
Så jeg ville smide en opamp efter til forstærkningen eller lave en anden type filter, men hvad skal du bruge så meget forstærkning til??

Takker for linket ;-)

Jeg får gain til ca 14 db (4.9 gange V) og synes ikke det er så voldsomt igen

Jeg kan se at Q´et ændrer sig en smule - fra 0.5 til 0.4 og cutoff frekvensen rykkes en del op - fra ca 34 khz til 67 khz og dæmpningen bliver lidt højere 1,2 mod 1, men mon ikke det går ?

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 07:27 #12299

• Lydjørgen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Thomas skrev:

Lydjørgen skrev: Du kan ikke bare lave gain om, gain er en del af filter konstruktionen , styre filtres Q (afrulning) derfor går der ged i det når du ændre gain voldsomt, det er et såkaldt sallen og Key filter, og du kan læse om det her https://www.electronics-tutorials.ws/filter/second-order-filters.html og se dimensioneringseksempeler.

Takker for linket ;-)

Jeg får gain til ca 14 db (4.9 gange V) og synes ikke det er så voldsomt igen

Jeg kan se at Q´et ændrer sig en smule - fra 0.5 til 0.4 og cutoff frekvensen rykkes en del op - fra ca 34 khz til 67 khz og dæmpningen bliver lidt højere 1,2 mod 1, men mon ikke det går ?

I artiklen står "Generally to maintain stability, an active filters gain must not be more than 3" du ændre også det Wolfson mener er det korrekte for deres DAC, men ok gør som du vil.
Igen hvad skal du bruge alt det gain til???.

Ps
Køre selv med en wolfson dac (WM8741) direkte via kondensator (Duelund) og et kabel lavet som filter, og rigtigt selve Dac'en afgiver kun 1V RMS single-ended hvilket er i underkanten til at udstyre nogle effektforstærkere.
Men det rettet Wolfsons post filter jo op på , jeg bruger ikke det filter og har derfor måttet ligge lidt ekstra gain i forstærkeren., men sgu da ikke otte gange som du lagde ud med..

Ps2
Du er netop typen som giver Diy folk et useriøst et dårligt ry som de fleste ikke fortjener , du er skændsel, du spørger om alting , du kan ikke finde ud af noget selv, du aner ikke hvad du laver , men alligevel skal du føre dig frem, lave/prøve alt muligt og umuligt , er det for at gøre dig selv interessant eller hvad?,
Eller vil du bare udstille dig selv som den nulbon du er.
Du er jo ikke ny så ville man kunne forstår det.
Du har været med i adskillige år mest som pain in the ass. det du har været bedst til er at starte tråde om alt muligt pis og papir, for det meste noget som handler om dit eget som du ikke forstår, eller ikke kan finde ud af.

Og helt ærligt er det standarden hvorfor skulle nogen overhovedet tage det seriøst hvad du hører eller ikke hører , jeg gør det ihvertilfælde ikke.
Jo mere man læser af alt dit pis jo bedre forstå man at du ikke kan høre forskel på en karat og en kane med bjælde., ja det er kommet så vidt at du har måtte lave dit eget fora for at få vist alt dit lort og dig selv frem.'

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 10:22 #12300

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 10

Thomas skrev: Jeg får gain til ca 14 db (4.9 gange V) og synes ikke det er så voldsomt igen

Aaarrrhhh, det ved jeg nu ikke. Hvis du snakker alm. 2Volt liniesignal, ender du med 10Volt i stedet. Det er s´gu lidt af en sjat.

Lydjørgen skrev: Ps
Køre selv med en wolfson dac (WM8741) direkte via kondensator (Duelund) og et kabel lavet som filter, og rigtigt selve Dac'en afgiver kun 1V RMS single-ended hvilket er i underkanten til at udstyre nogle effektforstærkere.
Men det rettet Wolfsons post filter jo op på , jeg bruger ikke det filter og har derfor måttet ligge lidt ekstra gain i forstærkeren., men sgu da ikke otte gange som du lagde ud med..

Ps2
Du er netop typen som giver Diy folk et useriøst et dårligt ry som de fleste ikke fortjener , du er skændsel, du spørger om alting , du kan ikke finde ud af noget selv, du aner ikke hvad du laver , men alligevel skal du føre dig frem, lave/prøve alt muligt og umuligt , er det for at gøre dig selv interessant eller hvad?,
Du har været med i adskillige år mest som pain in the ass. det du har været bedst til er at starte tråde om alt muligt pis og papir, for det meste noget som handler om dit eget som du ikke forstår, eller ikke kan finde ud af.

Og helt ærligt er det standarden hvorfor skulle nogen overhovedet tage det seriøst hvad du hører eller ikke hører , jeg gør det ihvertilfælde ikke.
Jo mere man læser af alt dit pis jo bedre forstå man at du ikke kan høre forskel på en KARET og en kane med bjælde., ja det er kommet så vidt at du har måtte lave dit eget FORUM for at få vist alt dit lort og dig selv frem.'

Du startede så "pænt" med at kommentere og forklare med link "und alles", og så rablede det alligevel for dig til sidst med Ps2.
Du må eddermaneme være syg i hovedet, siden ovenstående er den eneste måde, du kan kommunikere på. Stakkels dig !!

Sidste redigering: af Boydk.

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 11:22 #12302

• Lydjørgen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Når man ikke respekterer og gider høre efter hvad de "store drenge" siger så for man en med krabasken, og jeg mener faktisk det jeg siger, jeg burde måske ikke have sagt det, men Thomas har selv i den grad lagt i kalakoven på det sidste til at få en tur.
Men det er jeg godt klar over at du overhovedet ikke kan se.

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 12:03 #12303

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg tænker at de store drenge er bla. er Erlend, Jan og dig selv. Rigtigt gættet ?.
Hmm, stor og lille, det vel også ligemeget, RT fik sin opamp til virke.

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 12:24 #12304

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev: Ps2

Nogle gange skulle man tro du var alvorligt syg, altså sådan rigtig alvorligt.
Poster jeg et eller andet uden diagram eller lignende, så ryger lydjørgen op i det røde felt fordi jeg ikke har postet diagram af det jeg forsøger mig med.
Nu poster jeg et diagram og spørger om hjælp, men det skal man ikke på et forum :blink: som jeg nu ellers mener at forum blandt andet er til.
Hvis det jeg har gjort i denne tråd er at føre sig frem, hvad skal vi så kalde det du gør ?

Jeg kan fortælle dig at det endte op med noget anderledes end det sidste jeg skrev..... Jeg sad med det stort set hele natten og kom frem til noget der virker efter hensigten og med data der ligger ret tæt på det originale, dog med mere gain.

Næh, poste det eller skrive om det, det vil jeg såmænd ikke, for det er jo at føre sig frem, promovere osv osv.

Jeg var nu ellers glad for det link du postede og fandt ud fra det en Sallen-Key Low-pass Filter calculator og det gav så lige det jeg manglede.
Men fremover skal du ikke poste noget eller forsøge at hjælpe mig, poster du noget i en tråd jeg har startet, eller citerer mig i andre tråde, så bliver det ganske enkelt slettet.

Du har en stor viden og kan helt sikkert noget ting, men din facon :sick: gør at jeg overser/ignorerer dig fra ca kl 12:24 - Fredag D. 13 - 9 - 2019 ;-)

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 13:18 #12305

• Lydjørgen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
@Thomas Du har stadigvæk ikke fortalt hvad du skal bruge alt den gain til???

DAC filter/buffer problem 13 Sep 2019 13:24 #12306

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6

Lydjørgen skrev: @Thomas Du har stadigvæk ikke fortalt hvad du skal bruge alt den gain til???

Gæt selv du har jo svar på alt :-D
Når foden vipper, ved man det er musik !!!

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum