Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Kondensatorer 08 nov 2021 21:32 #15494

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 116
Mht kondensatorer er der nok ingen der er i tvivl om at flere små kondensatorer er at foretrække i de fleste tilfælde, end få større.
Ved parallelkobling af f.eks 3 ens kondensatorer forøges kapaciteten selvfølgelig og ESR sænkes.

Spørgsmålet et så nu: Hvis man parallelkobler en kondensator med høj ESR med en kondensator med lav ESR, hvad bliver resultatet så ?
Er det lige som i en gammel PC at den hurtige harddisk bliver sat ned hastighed af den langsomme harddisk, altså at den kondensator med høj ESR skader mere end den gavner mht ESR ?
INDBILDNING ER HIFI MARKEDETS MAGT coffee

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kondensatorer 08 nov 2021 22:04 #15495

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Mht kondensatorer er der nok ingen der er i tvivl om at flere små kondensatorer er at foretrække i de fleste tilfælde, end få større.
Ved parallelkobling af f.eks 3 ens kondensatorer forøges kapaciteten selvfølgelig og ESR sænkes.

Spørgsmålet et så nu: Hvis man parallelkobler en kondensator med høj ESR med en kondensator med lav ESR, hvad bliver resultatet så ?
Er det lige som i en gammel PC at den hurtige harddisk bliver sat ned hastighed af den langsomme harddisk, altså at den kondensator med høj ESR skader mere end den gavner mht ESR ?

Hvorfor spørger du når du selv har givet svaret?

Kondensatorer 08 nov 2021 22:16 #15496

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Hvorfor spørger du når du selv har givet svaret?

Har jeg virkelig det Kaj ?
Jeg har svaret på 3 ens kondensatorer, men ikke på en der har høj og en der har lav ESR ?
Jeg må hellere uddybe så spørgsmålet forstås rigtig af........ alle.

Jeg havde engang et sæt DIY kl.A forstærkere som jeg havde købt færdige. Dem viste jeg et billede af og en virkelig klog og meget vidende forumbruger på et unavngivet forum fortalte mig at mine mono trin ville spille meget bedre hvis jeg pillede den ene kondensator af i hver side af strømforsyningen.
I den negative og den positive del af strømforsyningen sad der en 10.000 uF RIFA Peh 169 og en 15.000 uF Sprague
Forstærkerne ville altså blive klart bedre lydmæssigt hvis jeg fjernede den Sprague.

Derfor mit spørgsmål !

Bilag:

Kondensatorer 08 nov 2021 22:33 #15497

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeg håber da du stillede forslagstilleren spørgsmålet - hvorfor? Og fik et brugbart svar. Ikke mindst at du selv afprøvede påstanden ved at lytte dig frem.

De to kondensatorer har utvivlsom to forskellige ESR værdier fordelt hen over frekvensområdet. Med RIFA kondensatoren parallelforbundet vil du få det bedste fra begge. Jeg er selv ejer af fire af slagsen og kender dem glimrende for noget godt. Hvad skulle der ske ved at parallelforbinde? Serieforbinder du derimod er historien en ganske anden.

Kondensatorer 08 nov 2021 22:41 #15498

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nej jeg spurgte ikke om noget og prøvede heller ikke idéen af, havde jeg prøvet det havde spørgsmålet da først været overflødigt.
De eksisterer så heller ikke længere og det er ved at være nogle år siden.
Det jeg forstod af det hele var at den Sprague faktisk skulle gøre den Rifa dårligere, altså et dårligere resultat end Rifa´en alene.
Og man kan jo få sin tvivl, når nu sådan en klog mand engang har sagt sådan og man kommer i tanke om det, idet man vil øge antallet af kondensatorer på sine kl.D moduler, for at få lavere ESR.

Men jeg må vænne mig til at måle tingene og afprøve det selv og undgå at stille spørgsmål på fora, som andre måske kunne bruge til noget.
Sorry for at stjæle tid ;-)

Sidste redigering: af Thomas.

Kondensatorer 08 nov 2021 22:58 #15499

• Kaj
  • Kaj's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Parallelforbinder du to kondensatorer “shunter” deres frekvensmæssige egenskaber hinanden og deres samlede ESR værdier beregnes som parallelt koblede modstande.
Ønsker man at kondensatorernes ESR og individuelle impedansforløb skal have indflydelse på gengivelsen dur det selvfølgelig ikke at man ødelægger “klangen” ved at shunte en kondensator med en anden. Men vil man have at strømforsyningen ikke skal påvirke lyden skal man sikre at så mange - og gerne forskellige - kondensatorer parallelforbindes så ulineære egenskaber udglatter hinanden. Hvis altså det er det man kan li’. En neutral spillende forstærker.
Det er målet jeg tilstræber ved at undvære kondensatorer. Ok, det er vanskeligt i en strømforsyning. ;-)

Du stjæler ikke nogens tid. Tværtimod er det vel denne form dit Forum med fordel kunne have glæde af coffee
Edit: med hensyn til klasse D og afkobling af dens switchfrekvens kan du med fordel parallelforbinde elektrolytterne på boardet med kondensatorer, som har lav ESL værdi ved switchfrekvensen. Bemærk jeg skrev ESL. Lav induktiv værdi.
Bilag:

Sidste redigering: af Kaj.

Kondensatorer 09 nov 2021 09:00 #15500

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 45
@Thomas;Der er vel også den fordel at mange små kondensatorer kan monteres af maskine og derfor er billigere end manuel montage af to store lytter.
@Kaj; Du kunne jo udskifte dine ladelytter med et svinghjuls-system. Sidste udfordring er så, at komme af med de relativt store kondensatorer du har i dit VAS-trin.

• Side:
  • 1
Leveret af Kunena Forum