HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: The ZEUS amp

The ZEUS amp 12 jun 2016 10:59 #1227

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Har man mod på lidt selvbyg og vil have intet mindre end fremragende lyd, så kig på denne.

Zeus Amp - Toroid Transformer Version

Jeg har bygget den nogle gange og mener det er en af de bedst lydende forstærkere jeg har hørt.

Når "tiden" er til det skal jeg selv have 8 stk 100 watt monoblokke af viste version

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

The ZEUS amp 01 aug 2016 18:36 #1607

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Er der en der har et bud på hvad strømforbruget er på sådan én med 28 Vdc og med ca 8 ohms belastning ?

Er der et bud på hvor stor del af effekten der arbejdes i KL.A ?

Hver transistor åbner ved ca 4,5-5 V og det skulle modsvare ca 750 mA pr transistor.

2 x 750 mA = 1,5 A x 28 V = 42 Watt i "tomgang", men så enkelt er det nok ikke :whistle: selvom det er mere end rigeligt når der skal bruges 8 stk :woohoo:

Last edit: af Thomas.

The ZEUS amp 02 aug 2016 10:40 #1644

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 8
Hvis du har bygget den flere gange har du vel en stående? :cheer: Hvis ja, så er det vel bare at smække en elmåler fra byggemarkedet foran, så kan du se både tomgang og peak.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

The ZEUS amp 02 aug 2016 13:12 #1650

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

WymaxReborn skrev: Hvis du har bygget den flere gange har du vel en stående? :cheer: Hvis ja, så er det vel bare at smække en elmåler fra byggemarkedet foran, så kan du se både tomgang og peak.

Nej de er skam pillet fra hinanden igen.
Jeg havde nogle problemer med dem...... Spillede jeg højt så klaskede transistorerne sammen, men det problem blev løst.
Jeg kørte simpelthen med alt for høj spænding og prøvede at trække meget mere effekt ud af transistorerne, end de kunne :blush:
Sidste version af den spillede ganske glimrende, men så skulle der jo prøves noget andet :lol:

The ZEUS amp 03 aug 2016 22:55 #1743

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
En helt anden ting er, hvis jeg nu skal lave en forstærker med sådanne 4 kanaler i hvor tæt på hinanden vil man så kunne lægge ringkernetrafoerne (der sidder lige før output) uden at de påvirker hinanden ?
Mon de kan ligge ovenpå hinanden ?

Bilag:

The ZEUS amp 06 aug 2016 17:31 #1914

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nielsen & Kaj
Har i et bud på hvor meget/lidt indflydelse ringkernetrafoer vil ha på hinanden når de ligger oven på hinanden ?

The ZEUS amp 06 aug 2016 17:49 #1916

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102

Ribbontweeter skrev: Nielsen & Kaj
Har i et bud på hvor meget/lidt indflydelse ringkernetrafoer vil ha på hinanden når de ligger oven på hinanden ?

Lad være med det, du aner ikke hvor du havner henne.
Pludselig har du masser af varme, og måske en flækket kerne.

Toroidal inductors and transformers - Wikipedia

The ZEUS amp 28 jun 2018 00:08 #9866

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kaj jeg gætter på at du stort set har alle stumperne til sådan en Zeus - Du burde prøve den ;-)
Det du nok ikke ligger inde med er transistorerne, men dem har jeg i overtal
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide hvad du synes om denne forstærker - det er uden tvivl den mest vellydende forstærker jeg har lyttet til.
Nu bliver mit HT system ændret fra 4 vejs til 2 vejs, så jeg skal uden tvivl prøve denne forstærker en gang til ;-)

The ZEUS amp 28 jun 2018 06:57 #9867

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Simplere kan det vel næppe laves.

Zeus 75 - Zero Feedback Transformer Audio Power Amplifier

På trods af enkelheden her jeg ikke stumperne liggende. Og det tror jeg de færreste har. Transistorerne er den nemmeste del af det. Tranformatorerne skal fremstilles specielt til dette projekt. Det beskrives i artiklen hvilke data og egenskaber der skal til. Og disse er tydeligvis vigtige for resultatet. Ud over at transistorerne skal udvælges og parres sammen i en særskilt proces.
Opstillingen er tydeligvis fremstillet ud fra erfaring med rørkonstruktioner. Med formålet at afprøve transistorverdenens svar på rørlyd. Brugen af MosFet.

Så selv om det ser spændende ud kommer dette projekt til at ligge på sidstepladsen i min pipeline af kommende projekter. Husk på at jeg forinden skal have 10 klasse D trin kombineret med mine højttalere i stuen. En forstærker til hver højttalerenhed. Elektronisk delefilter. Samtidig mangler jeg at fremstille den sidste af de to 2 x 1000W poweramp.

Jeg vil glæde mig til at se dit resultat af projektet og følge op på det.
Bilag:

Last edit: af Kaj..

The ZEUS amp 28 jun 2018 21:12 #9872

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det er nu egentlig kun indput trafoen der er mere eller mindre speciel ;-)

Og jo, det kan faktisk gøres endnu mere simpelt :-D

En single ended version;

Bilag:

Last edit: af Thomas.

The ZEUS amp 28 jun 2018 21:42 #9873

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Thomas, Hvad er det for en af modellerne du har bygget tidligere?

The ZEUS amp 28 jun 2018 21:45 #9874

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Thomas, Hvad er det for en af modellerne du har bygget tidligere?

Det er første version, altså ikke single ended.
Har bygget den med enkel V-bias og dobbelt V-bias

The ZEUS amp 29 jun 2018 05:41 #9875

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Thomas skrev: Har man mod på lidt selvbyg og vil have intet mindre end fremragende lyd, så kig på denne.
Zeus Amp - Toroid Transformer Version
Jeg har bygget den nogle gange og mener det er en af de bedst lydende forstærkere jeg har hørt. Når "tiden" er til det skal jeg selv have 8 stk 100 watt monoblokke af viste version

Med den erfaring du dermed har med konstruktionen undrer jeg mig over det næste du skriver. For du har vel målt lidt på det du lavede. Så vidt jeg forstår har du brugt den til at lytte på, så du kunne vurdere dens lydkvalitet. Ja, jeg er en smule forvirret. Og hvorvidt man kan stakke ringkerner uden det går ud over lyden. Ja det skal prøves i den aktuelle konstruktion. Ved såvel aflytning som eventuel måling. For der vil opstå såvel induktiv som kapacitiv påvirkning mellem transformatorerne.

Thomas skrev: Er der en der har et bud på hvad strømforbruget er på sådan én med 28 Vdc og med ca 8 ohms belastning ? Er der et bud på hvor stor del af effekten der arbejdes i KL.A ? Hver transistor åbner ved ca 4,5-5 V og det skulle modsvare ca 750 mA pr transistor. 2 x 750 mA = 1,5 A x 28 V = 42 Watt i "tomgang", men så enkelt er det nok ikke :whistle: selvom det er mere end rigeligt når der skal bruges 8 stk :woohoo:

Kan du ikke lave en kortfattet opsummering på forløbet i dette projekt. Dine erfaringer med konstruktionen. Både de gode og de dårlige. Og hvilke udfordringer man kommer ud for, nu tiden er kommet til at genoptage projektet. Du havde problemer med at få transistorerne til at holde, forstår jeg. Øs af din erfaring. ;-)

The ZEUS amp 29 jun 2018 11:28 #9876

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der er ingen grund til at være forvirret :-)

Spørgsmålene omkring kl.a effekten kom sig af at der kørte en tråd på et andet forum hvor folk kom frem til alt mellem 0.8 watt til 20 watt kl.a.
Spørgsmålet omkring stabling af trafoer (output) er lang tid efter de er skilt af så det kunne ikke afprøves.

Gode erfaringer med den konstruktion er dybest set det hele, men lyden er simpelthen super.

Dårlige er da jeg kørte med al for høj spænding og prøvede at trække meget mere effekt ud af transistorerne end de kunne.

The ZEUS amp 29 jun 2018 23:49 #9877

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Klasse A. Det bestemmes vel af bias’en tilført transistorerne? Strømmen gennem dem i tomgang. Og kan de ikke holde til mosten er det da ganske simpelt at paralleltkoble tilstrækkeligt mange. Det er jo en ganske lavimpedanset konstruktion. Og det kan vi godt li’ ......:-p

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum