HiFi2you Banner11

Billig PWM vs billig Kl a/b

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2827 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Billig PWM vs billig Kl a/b

TommyBoy skrev: ih takker kjeldsen :-)
hvilke såkaldte experter tror du findes der ude ?


Bruno Putzeys f.eks.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2828 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Billig PWM vs billig Kl a/b
Det kunne være man skulle prøve at fjerne output filteret og se hvad sådan en PWM så siger :lol:

Jeg har nu også altid fået fortalt at PWM er analog, men på den anden side så :whistle:

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2829 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Billig PWM vs billig Kl a/b
Bruno Putzeys
som lever af at sælge klasse-D forstærkere, ja hans snik snark skal du helt sikkert tage for gode vare :-)
find en rigtig uddannet ingeniør med digital og analog teknik som specialle og tag en rigtig hygge snark med ham..

>Jeg har nu også altid fået fortalt at PWM er analog, men på den anden side så..

Af hvem ??
Ja det kommer noget analogt IND.. og der kommer noget analogt UD,
ergo er det analogt, det kan jeg godt se logikken i (det er lidt komisk)

Tag nu og kik på tegningerne, og læs hele teksten, samt sæt jer lidt ind i hvordan comperatoren virker
(ja de er ikke perfekte og ja de har hysteresse)
samt læs mere om hvad PWM er, og hvordan man gendanner til analoge signaler fra PWM via lav pass filter,
dette er en DA konverter.
I må da i det mindste kunne se at der bliver samplet (man kalder det godt nok at sammenligne) med switchfrekvensen
og alt der i mellem, er ukendt, det er enten højere, eller lavere end der hvor den krydser trekanten, dvs at ALT der er over triggeren, er ukendt, eller alt der er under, er ukendt.
det er rigtigt at man sampler ultra hurtigt i forehold til indgangssignalet,
det er nødvendigt for at give nok opløsning :-)
hvilket minder mig om at i tror der ikke findes opløsning ? men at denne er uendelig :-)
hvis denne påstand var sand kunne vi ændre pwm frekvensen i det uendelige uden at dette ville påvirke resultatet,
fint så lad os sætte den ned til 1Hz, come on gutter.. her er beviset på at uendelig ikke findes..

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved TommyBoy.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2830 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Billig PWM vs billig Kl a/b
@TommyBoy
Hypex lever ganske rigtigt af, at sælge klasse D amps, men de moduler vi kender som UCD og nCore er vist kun en meget lille del af Hypex, og resten tror jeg ikke kerer sig særlig meget om det vi her diskuterer.

Anyways så tænker jeg på, om du egentlig fil læst Putzeys forklaring i det link, som Kjeldsen smed tidligere.
Ikke fordi jeg vil spille bagklog, men han har faktisk nogle aldeles udmærkede argumenter for sine påstande.
Linket er her Kjeldsens Putzeys link på DIYA

Mht switching frekvens så bestemmer den frekvensområdet, opløsningen bestemmes derimod af ulineariteterne i komponenterne, nøjagtig som i analog teknik.

Men ellers tror jeg, at man er nødt til, at definere digitalt, før man kan bevæge sig ud i en diskussion omkring hvad der er hvad.
Bruno Putzeys siger, at digitalt kan sidestilles med symbolsk, hvilket jeg sagtens kan følge ham i.
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2831 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Billig PWM vs billig Kl a/b
Nielsen: switchfrekvensen er jo den anden halvdel af total opløsningen.

det er rigtigt at man ikke let lige kan omregne disse typer forstærkeres opløsning til bits eller bytes som vanlige digitale medier,
det er også derfor det virker ret abstrakt for de fleste.
men rent teoretisk kunne man skrive alle pwm tal ned over tid, lagre dem et sted, og afspille dem igen,
man skal bare lige finde ud af hvad den mindste kendte variation på pwm tiden er og gange den med pwm frekvensen
så har man den mængde data der skal til, for at kunne måle dette, skal man bare lige slå pwm variationen fra.
så er det til gengæld drøn let at måle og forstå.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2832 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Billig PWM vs billig Kl a/b

TommyBoy skrev: Nielsen: switchfrekvensen er jo den anden halvdel af total opløsningen.

det er rigtigt at man ikke let lige kan omregne disse typer forstærkeres opløsning til bits eller bytes som vanlige digitale medier,
det er også derfor det virker ret abstrakt for de fleste.
men rent teoretisk kunne man skrive alle pwm tal ned over tid, lagre dem et sted, og afspille dem igen,
man skal bare lige finde ud af hvad den mindste kendte variation på pwm tiden er og gange den med pwm frekvensen
så har man den mængde data der skal til, for at kunne måle dette, skal man bare lige slå pwm variationen fra.
så er det til gengæld drøn let at måle og forstå.


Princippet er jo, at Fsw skal være min Nyquist frekvensen (Fnq), men i praksis er den dog langt højere, men når Fnq er nået, så er det fulde audio frekvensområde til stede, og opløsningen bestemmes af konstruktionens evne til, at variere dutycycle lineært.
Frekvensområdet er ikke en del af opløsningen, det bliver det kun ved oversampling og efterfølgende digital filtrering.

Måske vi lige skal være enige om, at opløsning = Støjniveau

Der er naturligvis mange forskellige mindre heldige egenskaber ved mange af de komponenter, der indgår i en klasse D amp, men hvis man kigger overordnet på princippet, så må det være som beskrevet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum