HiFi2you Banner11

PWM ekspert søges :-)

Mere
7 år 6 måneder siden #2523 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)
Det er muligt det er eksperter osv der har lavet den HT og jeg bliver da sikkert også dunket oveni hovedet, når jeg skriver at jeg mener det er fejlkonstrueret det filter.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2524 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
hvorfor tror du at det er en ren kapacitv belastning ?

de 2 spoler virker ved at de "afbryder" for de høje frekvenser,
smart da dette er en bas højtaler, de spiller ofte fælt i mellemtonen og op :-)

de to kondensatore 300uF + 3.3uF sidder parallelt
men i serie med to modstande, på hver 3.3 ohm, dvs 1.65 ohm, ideen med disse modstande er at tæmme Q i kondensatoren,
anyways regn lidt på reaktansen af kondensatoren, feks ved 30 Hz = 17 ohm næppe en kortslutning.
og ved med 60 Hz = 8ohm
120 Hz = 4 ohm husk på at dette er kondensatoren alene..
så kikker vi lige på spolen, ved 120 Hz er dennes reaktans 1.4ohm
går vi yderligere op til 240 Hz = 2.7ohm
dvs at der hvor kondensatoren "kortslutter" så at sige, der "afbryder" spolen
og så bliver resultatet en flad impedans, hvor det hele passer med højtalerens resonans.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2527 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)

TommyBoy skrev: hvorfor tror du at det er en ren kapacitv belastning ?

de 2 spoler virker ved at de "afbryder" for de høje frekvenser,
smart da dette er en bas højtaler, de spiller ofte fælt i mellemtonen og op :-)

de to kondensatore 300uF + 3.3uF sidder parallelt
men i serie med to modstande, på hver 3.3 ohm, dvs 1.65 ohm, ideen med disse modstande er at tæmme Q i kondensatoren,
anyways regn lidt på reaktansen af kondensatoren, feks ved 30 Hz = 17 ohm næppe en kortslutning.
og ved med 60 Hz = 8ohm
120 Hz = 4 ohm husk på at dette er kondensatoren alene..
så kikker vi lige på spolen, ved 120 Hz er dennes reaktans 1.4ohm
går vi yderligere op til 240 Hz = 2.7ohm
dvs at der hvor kondensatoren "kortslutter" så at sige, der "afbryder" spolen
og så bliver resultatet en flad impedans, hvor det hele passer med højtalerens resonans.


Jeg skriver også næsten ren
Men 300 µF i parallel synes jeg sjældent ses og de har da så også ændret det i de nyere versioner, da den HT var noget nær umulig at drive liv i med mindre vi snakker Krell og 64 udgangstranser :cheer:

Hvis ikke det er kapaciteten i kondensatoren i filteret der er synderen, hvad er det så mon ?
Andre HT med impedans på 2-3 ohm spiller de UCD 180 & 400 moduler ganske fint på.

Men helt at passe har filteret nok ikke gjort alligevel, da det er samme kabinet, samme portafstemning, samme enhed men nu et andet delefilter med mindre kondensator, men større spole (den første) - Hvad jeg også ser som mere normalt.
Den er så også - efter sigende - blevet betydeligt nemmere at drive for forstærkerne

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2528 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
det filter har ikke under 3-4 ohm efter mine beregninger på det værste punkt,
så nej det er ikke forkert designet, B&W gutterne laver ikke fejl, de har impedans måle grejer, og alle de fine regnestokke :-)
Men det er helt rigtigt at "normalen" er større spole, og langt mindre kondensator.
dette giver bare mere tab og en anden match til højtaleren.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2529 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne PWM ekspert søges :-)
for at finde ud af hvad der er galt hvad med at måle på sagerne ?
så bliver det meget lettere, du kan hente et gratis PC program der kan bruge lyd ud og ind på samme tid,
så kan den sweepe alt du kan drømme om.
jeg ville da måle fra forstærker til belastning med stor fed modstand som referance kurve
og så på med højtaleren, og sammenligne kurven,
samtidig ville jeg sætte et scop på dine forsynings ledninger i forstærkeren, så du kan se om de hopper vildt ved enkelte belastninger eller frekvenser. det her kan sagtens findes, vides, og løses.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2530 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)

TommyBoy skrev: det filter har ikke under 3-4 ohm efter mine beregninger på det værste punkt,
så nej det er ikke forkert designet, B&W gutterne laver ikke fejl, de har impedans måle grejer, og alle de fine regnestokke :-)
Men det er helt rigtigt at "normalen" er større spole, og langt mindre kondensator.
dette giver bare mere tab og en anden match til højtaleren.


Jo men hellere et "tab" i tråden på spolen, end en HT der ikke kan drives liv i.

Ca 60-65 Gr fasedrej ved 3-4 ohm er ikke hverdagskost, jeg har faktisk endnu ikke fundet nogle HT der er værre belastningsmæssigt

I øvrigt siges det at tabet i en 3 mH spole på kerne, ikke er meget større end i en 1 mH spole på kerne, fordi der er en spole :-?
Havde det været en udstrakt tråd var snakken en helt anden.

Men rigtig mange andre og især Dali og Kef kan holde deres elektriske fase indenfor 45 gr, hvorfor kan B&W så ikke ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum