HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klasse D / hård belastning = Elendig bas

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 20 mar 2018 22:56 #9098

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Er der nogle der har prøvet kl.D og meget grimme/hårde belastninger ?

Jeg/vi har nu prøvet Hypex UCD 180, UCD 400 og Zap Pulse 2.2, 2,2SE og 2,3SE og fælles for dem alle er at når de ser denne belastning (billedet), så er dybbassen stort set pist væk.
En billig integreret forstærker med én transistor pr halvperiode pr side, har betydeligt mere power i bunden.
Der er prøvet flere forskellige Kl.D af ovennævnte som spiller ganske fint på andre højttalere som er knapt så slemme mht belastning, dog er det også mindre HT

Belastningen:

Det er ganske imponerende hvor ringe de Kl.D er i bassen på den belastning og som sagt for alle de afprøvede bank af stort set hvilken som helst rimelig integreret forstærker.
Det handler ikke om at bassen er strammet meget op eller lignende, den er simpelthen ikke til stede, det er fladt, dødt og fuldstændig uden liv.

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 21 mar 2018 04:50 #9099

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Hård belastning. Nej ikke i den lave og effektkrævende del af basområdet. Kig en gang mere på impedanskurven. Fra 80 hz og langt op i mellentoneområdet er impedansen 2-3 ohm, hvor den i den laveste del af basområdet er tre gange så høj. Det betyder at der i basområdet, hvor der er krav om mest energi for at skabe klangmæssig balance afsættes 10dB MINDRE effekt. Og jo mere stramt forstærkeren styrer dette forhold jo tydeligere bliver det for lytteren. En mindre forstærker - "lidt blødere i knæene" - med supplerende mindre dæmpningsfaktor i de berørte frekvensområder bløder op på den viste problemstilling, med en subjektivt anderledes oplevelse. En klasse D forstærker arbejder på at spændingsstyre højttaleren, som de fleste forstærkere i almindelighed. Hvor den lille "blødere" giver efter hen imod at strømstyre højttaleren. Og det kan en højttaler med så store impedansvariationer godt li'. Problemet er højttalerkonstruktionen, som med sin impedanskurve vidner om, at man har lagt måleinstrumenterne i skuffen og har ladet praktikanten more sig med at lave en højttaler på gehør.

Så din oplevelse kan ikke overraske nogen.

Og så må man ikke glemme at en højttalers effektivitetsmåling i nyere tid er ændret til at fremkomme ved at tilføre den et signal på 2.83Vrms, hvor en lavere impedans betyder større lydtryk. Højere effektivitet, som sælger varen til de der ikke er opmærksom på konsekvenserne. Betydningen af dens samarbejde med forstærkeren og kravene til den. Det kunne jo lige så godt have været sådan at impedansen havde været lav hele vejen ned. I så fald ville din forklaring have haft en helt anden konklusion.

Kigger du på frekvenskurven ser du yderligere forklaring på lyden du oplever. Med god dæmpning af kabinetsresonanser og et fald i niveau regnet fra toppen ved 80Hz og ned suppleret med en forstærker med kontrol over det den laver i basområdet er der skabt alibi for forklaringen af din oplevelse beskrevet i oplægget. Højttaleren mangler en feed forward frekvenskompensation på +6dB/oktav fra 70-80Hz og ned til 20-25Hz. Så sker der noget! Det hjælper så heller ikke til at dykket mellem 150-300Hz som resultat af forskellen i energiudstråling mellem bas og mellemtone efterlader et subjektivt indtryk af et samlet reduceret niveau i basområdet. Og kan man godt li' fylde i det område er højttaleren yderligere under pres, når lytteren skal fremkomme med en positiv anmeldelse. Det er her som i alle sammenhænge det subjektive indtryk, som tæller. Uanset årsagen. Som man så forsøger at finde en forklaring på, så man undgår at komme i samme situation igen. Men det er ikke Hypex og lignende der fejler her.

Bilag:

Sidste redigering: af Kaj..

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 21 mar 2018 10:26 #9100

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
RT. Den lille integrerede forstærker, hvilken model var det.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 21 mar 2018 11:05 #9101

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: RT. Den lille integrerede forstærker, hvilken model var det.

Det var en Yamaha på ca 80 watt

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 21 mar 2018 11:20 #9102

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Og så slår det mig.......... tråden her er en fortsættelse eller gentagelse af Kraftoverskud - Side 2 - HiFi2You
Men en løsning af problemet er fundet, Kraftoverskud - Side 4 - HiFi2You Uden forklaring på hvad den er. Det kunne være interessant at få belyst. Med mindre svaret er Yamaha af ukendt model?

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 21 mar 2018 11:46 #9103

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev:

Miki skrev: RT. Den lille integrerede forstærker, hvilken model var det.

Det var en Yamaha på ca 80 watt

Sjovt sammenfald, jeg kører med ax-592 pt.
Den gør det ok, dog er den lidt ufleksibel hvad bias-reguleringen angår.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 21 mar 2018 11:59 #9104

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Og så slår det mig.......... tråden her er en fortsættelse eller gentagelse af Kraftoverskud - Side 2 - HiFi2You
Men en løsning af problemet er fundet, Kraftoverskud - Side 4 - HiFi2You Uden forklaring på hvad den er. Det kunne være interessant at få belyst. Med mindre svaret er Yamaha af ukendt model?

Ja vi troede at problemet var løst indtil der blev prøvet lidt forskelligt.
Den Yamaha (AX-590) og en Dussun V8i kan lave bas så hele huset er ved at ryste fra hinanden.
Dussun´en slår dog fra efter ret kort tid og Yamaha´en lyder bestemt ikke godt i mellemtone diskant på de højttalere.
Løsningen blev så LC audios Zap pulse 2.3SE med SMPS og eq på bas og Hypex UCD 180 på mellemtone diskant og det virkede egentligt fint, men når man så går tilbage så er man ikke i tvivl om at selv den lille Yamaha virker til at have langt flere kræfter end de Kl.D :-O og det er lidt overraskende da de Kl.D er mere end dobbelt så kraftige.

Sættes der en roomkorrektion på og der korrigeres efter samme kurve, så er der langt mere "spark" og fyldighed med den billige Yamaha, end med stort set hvilken som helst Kl.D.................. Det er vitterligt som om Kl.D og de B&W bare ikke kan køre sammen

Skal man overdrive for at fremme forståelsen, kunne man tro at den kombination ikke kan lave noget under 50 Hz.
En 2 vejs reol højttaler er ved at lyde mere fyldig i bassen

Sidste redigering: af Thomas.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 08:02 #9109

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
RT

Du viser impedanskurven og jeg frekvenskurven på en 801 N model. Jeg gentager N-model. Men var det den udgave af 801'eren der blev anvendt i forbindelse med forsøgene?

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 10:18 #9110

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: RT

Du viser impedanskurven og jeg frekvenskurven på en 801 N model. Jeg gentager N-model. Men var det den udgave af 801'eren der blev anvendt i forbindelse med forsøgene?

Jeps, den allerførste B&W N801

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 10:23 #9111

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Vi taler om den allerførste udgave af model 801. Den er jo udkommet i mange varianter. Der er nemlig noget meget interessant omkring den første udgave af 801.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 10:30 #9112

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Vi taler om den allerførste udgave af model 801. Den er jo udkommet i mange varianter. Der er nemlig noget meget interessant omkring den første udgave af 801.

Ja den første 801 fra Nautilus serien, altså den efter Matrix serien og før D modellerne

Bilag:

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 10:43 #9113

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ok. jeg er helt med. Nu. Er der bøvl med at banke en højttaler op til dåd er der ikke andet for end at købe en eller flere af disse ...........

Du har ikke adgang til dette forum!

Spiller højttalerne herefter ikke som ønsket bestiller man containeren til bortskaffelsen dem ......

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 12:57 #9114

• Thomas
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jamen hvorfor kan en KL.D på min 250 w/8 ohm med en 1200 watt strømforsyning ikke det ?
Min. impedans på modulet er under 1 ohm, så alle forudsætninger for at det burde virke, end dog ret godt, er der da ?
Og det er oven i købet et modul som anbefales som virkelig godt til at drive bas :-O

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 13:47 #9115

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Jamen hvorfor kan en KL.D på min 250 w/8 ohm med en 1200 watt strømforsyning ikke det ?
Min. impedans på modulet er under 1 ohm, så alle forudsætninger for at det burde virke, end dog ret godt, er der da ?
Og det er oven i købet et modul som anbefales som virkelig godt til at drive bas :-O

Jeg har INGEN praktisk "hands on" erfaring med klasse D. Jeg holder mig til den samme antagelse som du. At de teoretisk kan det de skal i henhold til opgivne data. Når jeg så sammenholder mine erfaringer med klasse AB og ser et klasse D effekttrin med to snollede MOSFET transistorer i udgangen (jeg kender funktionen og de teoretiske fordele ved skiftevis helt ON og helt OFF) har jeg svært ved at acceptere tanken om, at deres formåen er tilsvarende en veldimensioneret klasse AB. Klasse D ligner noget billigt skrammel. Fremstillet for at spare/tjene penge. Med klima og reduceret energiforbrug som det romantiske forsvar for deres fortræffeligheder.

Og allerede her har jeg indledt den endeløse diskussion om hvad, der er bedst og rigtigst. Men det er ingenlunde hensigten. Ensige ønske om at undergrave klasse D ejeres valg af teknikken. Jeg har blot oparbejdet et brugbart kendskab til det man kan få ud af Klasse AB. Det er så godt at jeg ikke har ønsker om at begive mig ud i andet. For jeg mangler ikke noget.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 22 mar 2018 17:05 #9116

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Jamen hvorfor kan en KL.D på min 250 w/8 ohm med en 1200 watt strømforsyning ikke det ?

Hvis man kigger lidt nærmere på den int. Yamaha, så kan en 592 kun leverer ca. 7A kontinuert og noget mere i spidserne. Det er jo rimeligt begrænset i forhold til UCD 400. Hvis altså specs. på UCD'en holder vand.
Forøvrigt håber jeg da, at udg.imp. er langt under 1 ohm på jeres moduler.

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum