HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klasse D / hård belastning = Elendig bas

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 28 mar 2018 13:50 #9123

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Miki skrev:

Ribbontweeter skrev: Jamen hvorfor kan en KL.D på min 250 w/8 ohm med en 1200 watt strømforsyning ikke det ?
Min. impedans på modulet er under 1 ohm, så alle forudsætninger for at det burde virke, end dog ret godt, er der da ?
Og det er oven i købet et modul som anbefales som virkelig godt til at drive bas :-O

Hvis man kigger lidt nærmere på den int. Yamaha, så kan en 592 kun leverer ca. 7A kontinuert og noget mere i spidserne. Det er jo rimeligt begrænset i forhold til UCD 400. Hvis altså specs. på UCD'en holder vand.
Forøvrigt håber jeg da, at udg.imp. er langt under 1 ohm på jeres moduler.

Miki dem der bruges nu er ZapPulse 2,3SE med en 1200 watt SMPS bag.
Jeg kender ikke Zout på dem men de går for at være enormt gode til netop bas.
"Løsningen" der var, var at der blev kørt en EQ indfør de ZapPulse til basserne på B&W N801 og det virkede da nogenlunde.
Nu er der så kommet en Copland DRC 205 ind som korrigerer hele frekvensområdet og det lyder i princippet også ok, men der mangler i den grad "muskler" eller hvad man skal kalde det, i basområdet.
Laves præcis samme korrektion med den Yahama integredede sat til at trække bund, så er der himmelvid forskel.
Det virker som om at ZapPulse 2.3SE (og for den sags skyld også UCD 400) nægter at lave bas, levere power i den belastning som de B&W N801 udgør.
Bedste måde jeg kan forklare lyden på er at den 15" i 801erne er ved at vælte det hele med Yamahaen bag, men med PWM bag lyder det fuldstændigt som om der er indfør et 6 db highpass filter ved 60-80 hz OG så lyder det som om de er lidt for villige til at spille den nedre mellemtone (vel omkring 2-400 hz)

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Last edit: af Thomas.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 28 mar 2018 15:21 #9124

Ribbontweeter skrev:

Miki skrev:

Ribbontweeter skrev: Jamen hvorfor kan en KL.D på min 250 w/8 ohm med en 1200 watt strømforsyning ikke det ?
Min. impedans på modulet er under 1 ohm, så alle forudsætninger for at det burde virke, end dog ret godt, er der da ?
Og det er oven i købet et modul som anbefales som virkelig godt til at drive bas :-O

Hvis man kigger lidt nærmere på den int. Yamaha, så kan en 592 kun leverer ca. 7A kontinuert og noget mere i spidserne. Det er jo rimeligt begrænset i forhold til UCD 400. Hvis altså specs. på UCD'en holder vand.
Forøvrigt håber jeg da, at udg.imp. er langt under 1 ohm på jeres moduler.

Miki dem der bruges nu er ZapPulse 2,3SE med en 1200 watt SMPS bag.
Jeg kender ikke Zout på dem men de går for at være enormt gode til netop bas.
"Løsningen" der var, var at der blev kørt en EQ indfør de ZapPulse til basserne på B&W N801 og det virkede da nogenlunde.
Nu er der så kommet en Copland DRC 205 ind som korrigerer hele frekvensområdet og det lyder i princippet også ok, men der mangler i den grad "muskler" eller hvad man skal kalde det, i basområdet.
Laves præcis samme korrektion med den Yahama integredede sat til at trække bund, så er der himmelvid forskel.
Det virker som om at ZapPulse 2.3SE (og for den sags skyld også UCD 400) nægter at lave bas, levere power i den belastning som de B&W N801 udgør.
Bedste måde jeg kan forklare lyden på er at den 15" i 801erne er ved at vælte det hele med Yamahaen bag, men med PWM bag lyder det fuldstændigt som om der er indfør et 6 db highpass filter ved 60-80 hz OG så lyder det som om de er lidt for villige til at spille den nedre mellemtone (vel omkring 2-400 hz)

Jeg har pwm moduler hvor producent påstår de kan drive disse B&W. Jeg er relativt tæt på at putte dem i nyt kabinet. Men mind projekter går tit lidt i stå? Jeg siger til når de er klar. Det kunne være sjovt at teste

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 28 mar 2018 17:08 #9126

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 67

Ribbontweeter skrev: Bedste måde jeg kan forklare lyden på er at den 15" i 801erne er ved at vælte det hele med Yamahaen bag, men med PWM bag lyder det fuldstændigt som om der er indfør et 6 db highpass filter ved 60-80 hz OG så lyder det som om de er lidt for villige til at spille den nedre mellemtone (vel omkring 2-400 hz)

Din beskrivelse af lyden stemmer fuldstændig overens med højttalerens impedanskurve. Med en perfekt spændingskilde, som en god transistorforstærker med en massiv strømforsyning er, afsættes den største effekt i det laveste impedansområde. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråd. Yamaha'en og dens strømforsyning er slet ikke så stiv i spændingen, som falder når der skal leveres strøm. Den glatter din beskrevne problemstilling ud og giver derved en anden gengivelse.

Det besynderlige ved højttaleren er at dens impedans er meget højere i det lave basområde end i det højere. Helt forskellig i forhold til normen.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 28 mar 2018 17:41 #9127

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja de B&W er meget atypiske men en anden ting er så at man skulle tro at en højttalers impedans næsten skal være snore lige, før kl.D performer ordentligt. Og det gør de så ikke alligevel :-) Indtil videre er det min opfattelse at kl.D kun er brugbart i mellemtoneområdet (200-4000 Hz).
Bas har jeg endnu ikke hørt de spiller ordentligt og diskant er endnu værre, men der er selvfølgelig folk til den lyd også.
Brugt som fullrange synes jeg at musikken forsvinder.

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 29 mar 2018 23:37 #9132

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
Sjovt.....
Har lige den stikmodsatte opfattelse.
Første gang jeg hørte et IcePower-modul på en 3-vejs højttaler var min klokkeklare opfattelse, at det
vist kun kunne bruges til at trække en subwoofer :-)

Klasse D / hård belastning = Elendig bas 09 apr 2018 16:34 #9239

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev:

Ribbontweeter skrev: Bedste måde jeg kan forklare lyden på er at den 15" i 801erne er ved at vælte det hele med Yamahaen bag, men med PWM bag lyder det fuldstændigt som om der er indfør et 6 db highpass filter ved 60-80 hz OG så lyder det som om de er lidt for villige til at spille den nedre mellemtone (vel omkring 2-400 hz)

Din beskrivelse af lyden stemmer fuldstændig overens med højttalerens impedanskurve. Med en perfekt spændingskilde, som en god transistorforstærker med en massiv strømforsyning er, afsættes den største effekt i det laveste impedansområde. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråd. Yamaha'en og dens strømforsyning er slet ikke så stiv i spændingen, som falder når der skal leveres strøm. Den glatter din beskrevne problemstilling ud og giver derved en anden gengivelse.

Det besynderlige ved højttaleren er at dens impedans er meget højere i det lave basområde end i det højere. Helt forskellig i forhold til normen.

Kaj, her er der lige lidt mere :-)
Noget tyder på at man med Copland DRC 205 kan få det til at spille ganske ok.
Men her kan du se hvordan "rummet" opfører sig med de højttalere og det er jo bare endnu mere bål på brændet mht manglende bund og angribende mellemtone :-O

Bilag:

Last edit: af Thomas.
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum