HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 15:20 #9647

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88
Jeg har nogle stykker af disse forstærkermoduler som jeg skal lege lidt med.
Lytterne på printet skal under alle omstændigheder skiftes og så er spørgsmålet:

Kan det forsvares at føde printet med 28 Vdc når lytterne er skiftet (til f.eks 63 Vdc) ? Selve chippen tåler max 30 Vdc og det ville passe perfekt til det jeg har tænkt mig af strømforsyning til dem :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 15:36 #9649

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Kigger man på databladet står der forsyningsspænding 4,5-26Volt i overskriften. En oplysning JEG vil tage alvorlig.
Data på chippen.

:!: :!: Men du skal have et køleprofil på chippen. I termisk tæt kontakt. For ellers må du ikke forvente den klarer den lovede effekt.

Sidste redigering: af Kaj..

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 15:56 #9650

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Kigger man på databladet står der forsyningsspænding 4,5-26Volt i overskriften. En oplysning JEG vil tage alvorlig.
Data på chippen.

:!: :!: Men du skal have et køleprofil på chippen. I termisk tæt kontakt. For ellers må du ikke forvente den klarer den lovede effekt.

Ok, den får max 26 Vdc og en køleplade ;-)

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 16:53 #9651

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Køling foregå jo på undersiden svjh

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 17:15 #9652

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: Køling foregå jo på undersiden svjh

Nej de eneste måde den kan køles på er med en lille køleplade oven på selve chippen og så en blæser, eller en større køleplade med et lille kontaktpunkt oven på chippen

Sidste redigering: af Thomas.

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 18:21 #9653

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36

Thomas skrev:

Kaj. skrev: Kigger man på databladet står der forsyningsspænding 4,5-26Volt i overskriften. En oplysning JEG vil tage alvorlig.
Data på chippen.

Jeg ville være lidt nervøs ved at gå så tæt på en max. rating. Netspændingen må varierer med +-10% og en trafo leverer højere spænding ubelastet end hvad der står på klistermærket. Efter hvad jeg mener at have lært, så går man ikke op og snuser til en "absolut maximum rating". Du er lidt bedre stillet hvis du bruger reguleret forsyning.

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 18:49 #9654

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev:

Thomas skrev:

Data på chippen.

Jeg ville være lidt nervøs ved at gå så tæt på en max. rating. Netspændingen må varierer med +-10% og en trafo leverer højere spænding ubelastet end hvad der står på klistermærket. Efter hvad jeg mener at have lært, så går man ikke op og snuser til en "absolut maximum rating". Du er lidt bedre stillet hvis du bruger reguleret forsyning.

Ja det var meningen at bruge en reguleret forsyning og så batteridrift, men der kommer jeg for tæt på eller over det anbefalede.

Bedste spænding på batt er ca 13.8 - 14.4 V hvad bliver 27,6 - 28.8 V med 2 i serie.

Men det var nu mest fordi jeg har lige sådan en forsyning :-)

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 18:59 #9655

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Den køler nu på undersiden. Køling er indbygget i printet. Du kan godt køle på oversiden, men jeg tror ikke det er specielt effektivt. TPA3116 skal have køling fra oversiden, og er derudover ca den samme chip som TPA3118

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 19:08 #9656

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: Den køler nu på undersiden. Køling er indbygget i printet. Du kan godt køle på oversiden, men jeg tror ikke det er specielt effektivt. TPA3116 skal have køling fra oversiden, og er derudover ca den samme chip som TPA3118

Det var sgu da genialt, det var jeg slet ikke klar over men det gør det hele betydeligt nemmere ;-)
Thank you !

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 19:12 #9657

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
blot supplement fra TI der bekræfter, selvom du nu ved det :-)

TPA3118D2 requires no external heatsink as its pad-down package allows a PCB plane to be used as heatsink.

TPA 3118 PBTL 31 maj 2018 19:14 #9658

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: blot supplement fra TI der bekræfter, selvom du nu ved det :-)

TPA3118D2 requires no external heatsink as its pad-down package allows a PCB plane to be used as heatsink.

;-) ;-) ;-)

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 00:00 #9661

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Thomas skrev:

Kjeldsen skrev: blot supplement fra TI der bekræfter, selvom du nu ved det :-)

;-) ;-) ;-)

Det pussige er at man beskriver nødvendigheden af brugen af en køleplade sådan her: Link

Tilbage har vi kun at se hvad der sker i praksis. Der bliver i det mindste brug for airflow omkring printet. Uden køleplade ..... Sagen er jo den at printlayoutet slet ikke har taget højde for anvendelsen af den viste løsning. Så spørgsmålet er hvor stor ydelse man må forvente af den aktuelle udførelse. Et er hvad kredsen kan. Noget andet er under hvilke betingelser?
I sidste ende afhænger varmeafgivelsen af hvor stor deadtime man har valgt og hvor stor ON modstand udgangs MosFet'erne har. Altsammen siddende i chippen.
Bilag:

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 06:15 #9662

• Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
Ti snyder og vise TPA3116 som design eksempel. Derfor vises køleplade

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 07:07 #9663

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Kjeldsen skrev: Ti snyder og vise TPA3116 som design eksempel. Derfor vises køleplade

Du har "desværre" ret. Ydelsen på 3118 er 40% mindre end på en 3116. På grund af at man har vendt termopadden ind mod printsiden på 3118. Den vigtige detalje spottede jeg ikke, selv om du tidligere nævnte noget om køling via printpladen, Og det giver jo langt fra de samme muligheder for at slippe af med varmen. Køling via PRINTPLADEN er no-go i min verden med mindre den er lagt ud med unormalt tykt kobber i store flader til små effekter. Det er der så tale om her med 3118. Men talen om airflow er ikke forstummet, selv om man kan forlade sig på at temperaturbeskyttelsen slukker for ballet, når luften flimrer over chippen :silly:

Bilag:

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 16:25 #9666

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36

Thomas skrev:

Kjeldsen skrev: Den køler nu på undersiden. Køling er indbygget i printet. Du kan godt køle på oversiden, men jeg tror ikke det er specielt effektivt. TPA3116 skal have køling fra oversiden, og er derudover ca den samme chip som TPA3118

Det var sgu da genialt, det var jeg slet ikke klar over men det gør det hele betydeligt nemmere ;-)
Thank you !

Det har jeg heller ikke set før og TPA3118 har endda også lettere ved at komme af med varmen end 3116'eren.

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum