HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 16:26 #9667

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
Ah, her er noget jeg ved en masse om ! :-)

Disse print er oftest født med ALT for højt gain. Det kan oftest sænkes ved at fjerne R27. Jeg vil referere til datasheet!

Quote'er lige mig selv fra DIYaudio:
"Also got those boards. As people recommend remove R27. This will lower the gain to 20dB because R2 (R27) is open. If you want 26dB you need to place 100k ohm on R2 (R27) and 20k ohm on R1 (R28)

Just removing R27 is by far the easiest. "

TPA3116 og TPA3118 er essentielt den samme chip, men bruger forskellige køleprincipper. Ja, TPA3118 køler sig selv mod PCB'en. Jeg har ejet næsten alle de billige TPA311X boards, og denne type du har her, oprindeligt navngivet Sanwu Mono board, er det absolut bedste board jeg har hørt!

Der er en generel konsensus om at disse kort både måler og lyder bedst ved 21VDC.

Mine slog slukkede i ny og næ hvis de blev belastet for hårdt. Så det er en god idé at have et godt ventileret kabinet. Jeg har set folk montere PCB'en på noget aluminium med dobbeltklæbende køletape, med god effekt. De kan faktisk sparke ret godt røv, trods den lave effekt.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 17:17 #9668

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88
Glimrende Morten. ;-)
Hvordan synes du de lyder hvis du skal sammenligne med dyrere boards, som f.eks dem du bruger nu ?

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 17:48 #9669

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Kaj. skrev: Køling via PRINTPLADEN er no-go i min verden med mindre den er lagt ud med unormalt tykt kobber i store flader til små effekter.

Tjah - jeg har også haft sådan en her. Det er lidt mere end små effekter og køling via printplade :-)

www.cadaudio.dk/daconvertere.htm kig efter digiamp 800 - min var dog med SMPS. Det er lidt vildt synes jeg selv, og den blev ikke specielt varm

Sidste redigering: af Kjeldsen.

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 20:19 #9670

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

Kjeldsen skrev:

Kaj. skrev: Køling via PRINTPLADEN er no-go i min verden med mindre den er lagt ud med unormalt tykt kobber i store flader til små effekter.

Tjah - jeg har også haft sådan en her. Det er lidt mere end små effekter og køling via printplade :-)
www.cadaudio.dk/daconvertere.htm kig efter digiamp 800 - min var dog med SMPS. Det er lidt vildt synes jeg selv, og den blev ikke specielt varm

Det er beskrivelsen her du mener? link

Sidste redigering: af Kaj..

TPA 3118 PBTL 01 jun 2018 23:04 #9671

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Jeps

TPA 3118 PBTL 02 jun 2018 01:32 #9672

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member

Thomas skrev: Glimrende Morten. ;-)
Hvordan synes du de lyder hvis du skal sammenligne med dyrere boards, som f.eks dem du bruger nu ?

Altså pris kontra performance, er de her små Sanwu boards, det bedste(mest "hifi") jeg har hørt, til få penge, period! De lyder simpelthen fantastisk, og kan bruges i mange implementeringer f.eks. små forstærkere, aktive højtalere, bluetooth og applikationerne er mange. De er ufatteligt nemme at drive da næsten alle elektronik interesserede har en 12VDC, 19VDC eller 24VDC PSU liggende, fra et eller andet de ikke bruger mere.

IRS2092 printene er i en anden liga. De koster også 10x mere. De har en væsentligt større effekt. Men ja, de lyder bedre. Mere dynamik og meget mere bund, end de små TPA3118 boards. Men deres +/- 50VDC gør dem sværere at drive, uden investering i ringkerne, 2 SMPS'er, eller en SMPS med 2 rails. For mig var de skridtet videre. Hvad skridtet videre fra L15D printene bliver, må fremtiden vise :-) F.eks. Hypex, Pascal eller Abletec. Jeg er stadig lidt bidt af Pascal fluen.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

TPA 3118 PBTL 18 aug 2018 18:11 #10066

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Morten.

De TPA 3118 du havde, var de modificerede eller standard ?

I denne her tråd
https://www.hifivision.com/threads/improving-tpa3118-class-d-amplifier.65258/
skriver de at det modul kan bringes til at lyde langt bedre ved små ændringer, men specielt at skifte lytterne på printet skulle give helt ekstremt meget

TPA 3118 PBTL 29 apr 2020 16:23 #12828

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nu har jeg en del 3½" enheder at ligge så skulle da lige lave lidt sjov.
En bluetooth receiver et stk TPA 3118 og et 12 V 4 A batteri + 2 x 10.000 uF helt henne ved modulet.
Med 8 stk 3½" i serie/parallel så impedansen havnede på 4 ohm og sølle 12 V på, er der godt nok knald på det lille print :woohoo:
Det har intet med hifi at gøre men det er da til at holde ud af høre på.
4 ohm er ikke noget problem for sådan et TPA 3118 modul, men 2 ohm vil den ikke være med til og "cutter" lyden uanset om det er lavt eller højt.

TPA 3118 PBTL 04 maj 2020 21:30 #12837

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Her 2 år senere, og skridtet videre blev Pascal, som jeg spåede det i 18. Godt set, Morten.

Jeg har stadig 4 stk Sanwu mono boards med lav gain. De lyder stadig godt. Jeg regner med at bruge dem i nogle indbygningshøjtalere :-)

For at svare på dit 2 år gamle spørgsmål, så er de eneste modifikationer jeg har foretaget, en lavere gain og 1000uF på power input på alle 4 boards.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

TPA 3118 PBTL 04 maj 2020 21:32 #12838

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Her 2 år senere, og skridtet videre blev Pascal, som jeg spåede det i 18. Godt set, Morten.

Jeg har stadig 4 stk Sanwu mono boards med lav gain. De lyder stadig godt. Jeg regner med at bruge dem i nogle indbygningshøjtalere :-)

For at svare på dit 2 år gamle spørgsmål, så er de eneste modifikationer jeg har foretaget, en lavere gain og 1000uF på power input på alle 4 boards.

Nårh ja, men "abonnerer" man ikke på tråden så får man jo ikke noget ad vide :-D

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum