HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvad er klasse D for en AB fan?

Hvad er klasse D for en AB fan? 05 jun 2018 20:29 #9692

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 67
Jeg er klasse AB fan. Fordi jeg kender teknikken og føler mig tryg ved den. Jeg har opnået gode resultater med teknikken. Utænkeligt at ændre på det. Indtil for nylig hvor Mortenhoe førte mig i fordærv med sine brumproblemer og klasse D. For selvfølgelig var klasse D noget skrammel jeg ikke behøvede at bekymre mig om. Og så var det jeg huskede Nielsens begejstring for teknikken og så kunne jeg ikke bare ignorere Mortens støjproblemer. Vi skal jo fremad i verden.

Købet af de to nedenfor viste har ødelagt det hele! Jeg kan ikke engang tillade mig at sige noget dårligt om teknikken længere. Og det er jo lidt ærgerligt. For jeg har ikke lavet ret meget andet i min begejstring for klasse AB. De gør det sgu godt de to små undseelige størrelser, skønt man kan finde alt muligt at kritisere dem for, når man kigger på dem. Men lytter man, opstår problemet med fortsat at tage afstand fra klasse D. Jeg har lyttet et par timer i dag efter nogle dages fravær fra musikgengivelsen. Og jeg må erkende - hvor nødig jeg end vil - at de - deres simpelhed til trods - spiller røven ud af bukserne - godt! Og så kan det være mine ører der noget i vejen med, hvis man skal finde en forklaring. En undskyldning.

Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Last edit: af Kaj..

Hvad er klasse D for en AB fan? 06 jun 2018 22:11 #9696

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Og så skulle de efter sigende "kun" være middelklasse + at de bedste boards så kan bringes til at lyde enormt meget bedre med små indgreb og god strømforsyning.

Dem du viser der er så endnu mere med i mine overvejelser, efter din beskrivelse og da der er rigeligt effekt til mit behov.

Jeg har svært ved at forklare min oplevelse af KL.D men jeg prøver.

Det virker som om at enhederne i højttalerne bevæger sig mere (uden at kigge, altså "oplevelsen") ved KL A/B end KL.D ved helt samme lydtryk.
Dvs at det lyder som om der er mere af det hele ved KL A/B selvom der ikke spilles højere :-O
Det er meget svært at forklare, men det virker som om (lydmæssigt) at f.eks basenheden flytter mere luft med KL A/B bagved, end med KL.D - selvom det ikke er højere.
Jeg ved det lyder spøjst og det har sikkert intet med dynamik at gøre, men det er den eneste måde jeg kan forklare det på, på papir :-)

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Hvad er klasse D for en AB fan? 06 jun 2018 23:21 #9697

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg ved heldigvis slet ikke på hvilket niveau de pågældende klass D forstærkertrin befinder sig og jeg har ikke prøvet at lade dem drive min subwoofer. Så jeg har meget tilbage at teste. Det jeg indtil videre har bemærket er at påstande om skarp gengivelse slet ikke er gældende for dem. Der mangler heller ikke detaljer i stemmer og instrumenter, dybdeperspektiv ja placering i lydbilledet i det hele taget. Med så få komponenter, hvad kan da forstyrre og ødelægge lyden, tænker jeg om det jeg oplever med dem.

Med hensyn til oplevelsen af mere punch i basområdet med klasse AB må vel kunne tilbageføres til strømforsyningens strømformåen. For jeg må vedgå at en klasse D ikke sluger ret meget strøm og lysten til at spise den af med en mindre forsyning ligger lige for. En mindre strømforsyning efterlader færre resourcer når der skal trækkes strøm, som det er nødvendigt i basområdet. Uden at vide det vil jeg tro det er forklaringen inden jeg efterprøver det senere. Med udgangspunkt i at kalde en klasse D forstærker for en analog på lige fod med en klasse AB må det samme forhold så gælde for dem begge. At en stor strømforsyning er tilsvarende vigtig. Så det skal vise sig om det gør en forskel.

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 00:42 #9698

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Med udgangspunkt i at kalde en klasse D forstærker for en analog på lige fod med en klasse AB må det samme forhold så gælde for dem begge. At en stor strømforsyning er tilsvarende vigtig. Så det skal vise sig om det gør en forskel.

Det er jo lige der Nielsen % Co (og andre) mener at en 100 watt trafo er nok til 200 watt musikgengivelse hvad der stadig er lidt svært at forstå. (for mig)
Jeg er klar over at der kan trækkes mere kortvarigt end opgivet på sådanne trafoer, men hvad med spændingen ?
Dykker spændingen på strømforsyningen er det vel lig med reduceret effekt og især dynamisk effekt ?
Jeg er også klar over crestfaktor osv, men korte kraftige impulser skal vel leveres uden dyk i spændingen ?

På en almindelig kl A/B kan (hele) strømforsyningen efter min mening ikke blive for stor og selvom effektiviteten er langt større på Kl.D så skal der vel være effekten til rådighed uden overhovedet at dykke ?
Jeg mener...… Halvering af spændingen er lig med 1/4 effekt og så er et kortvarigt dyk på 3-4 volt vel også hørbart på en 35-40 V forsyning ?

Jeg ville hjertens gerne rende ind i et KL.D modul som man kunne lave en strømforsyning til, som så kunne måle sig med Holfi´s Power NB1 effektforstærker, da det er den absolut mest dynamiske 100 watt jeg nogensinde har hørt. Mange 200 watt effektrin blegner fuldstændig ved siden af (og det er afprøvet flere gange)

Om det er batteriforsyningen eller andet der gør den forstærker så enormt kraftig og dynamisk aner jeg ikke, men meget få ville gætte på at sådan en NB1 med PAPU "kun" er 100 watt ;-)

Glæder mig til du har fået prøvet en masse med de moduler ;-)

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 04:56 #9699

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Strømmen til højttaleren kommer fra strømforsyningen. Og reguleringen af strømmen er forstærkerens opgave. Regulering af strømmen ved at regulere spændingen. I virkeligheden er kombinationen af de to elementer at sammenligne med en reguleret strømforsyning, hvor spændingen styres af et musiksignal. Jo mere stabil og robust den ensrettede spænding på strømforsyningen er, jo mindre er der tilbage for reguleringen (forstærkeren) at kompensere. Stabilisere. Opgaven med at afgive den korrekte spænding til højttaleren i forhold til musiksignalet, samtidig med at skulle kompensere for varierende forsyningsspænding. Samtidig uanset strømstyrken. Belastningen.

For ikke nok med at forstærkeren skal levere den korrekte spænding i takt med musiksignalet, skal den også samtidig levere strømmen belastningen kræver. Og havde det så bare været en DC spænding, den kunne nøjes med at afgive, nej den skal også som det tredje element levere varen uanset kombinationen af musikkens mange frekvenser. En komplet forstærker er en strømforsyning som skal håndtere stabiliseringen i tre planer på samme tid. Med en musikalsk 3D oplevelse som resultat.

Og er strømforsyningens spænding ikke stabil halter den ene dimension allerede............ Med opgaven overladt til forstærkeren at løse. At skulle kompensere for alt det unøjagtige omkring den og samtidig spille musikken upåvirket af det. Det bliver sgu da grundlæggende noget skrammel...... og et mirakel når det lykkes :!:

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 06:18 #9700

Jeg har newclassd klasse D moduler på en strømforsyning, også fra newclassd, der bliver forsynet fra en trafo lidt mindre end hvad modulerne er opgivet til at levere.
Spiller jeg med fuld styrke og hiver stikproppen ud af væggen, spiller modulerne videre i lidt mere end 1 sec. Inden de lukker ned og det uden det kan høres på lydkvalitet i det ene sekund.
Bliver de presset er der heller ikke et område ved fuld niveau hvor de lyder presset, enten spiller de perfekt eller også lukker de ned, lidt træls når der spilles virkEliot spilles højt og der så kommer et lidt kraftigere anslag på bassen, så forsvinder lyden bare uden man har fået en advarsel først

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 15:02 #9702

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det sidste er en indikation af enten et sikringskredsløb udløst at strømstyrken eller kredsløbets reaktion på spændingsfald fra strømforsyningen. Sådan bør en forstærker ikke reagere. Uanset dens klasse og konstruktion.

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 15:51 #9703

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Det sidste er en indikation af enten et sikringskredsløb udløst at strømstyrken eller kredsløbets reaktion på spændingsfald fra strømforsyningen. Sådan bør en forstærker ikke reagere. Uanset dens klasse og konstruktion.

Det gør mine billige kina KL.D også.
Impedanser på 4 ohm eller under for forstærkeren til at "cutte" signalet.
De "cutter" signalet i noget der ligner et ½ sekund og slår lige så hurtigt til igen indtil man har skruer en lillebitte smule ned.
Ved 8 ohm kan man faktisk spille en del højere :-)

EDIT: De er så også opgivet til at benyttes med en min. impedans på 6 ohm

Bilag:

Last edit: af Thomas.

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 18:49 #9704

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kigger vi på strømbegrænseren i dit eksempel er eksempelvis 42V divideret med 6 Ohms belastning lig med 7 ampere, som er maksimum. Selv med en mindre forsyningsspænding og 4 Ohms belastning er 7 ampere indenfor rækkevidde. Da minimumsværdien er 5,5 ampere er der en logisk sammenhæng i at den lukker. Lægger vi dertil højttalerens dynamiske strømbelastning ved stejle fasevinkler i basområdet har vi balladen. Ud over det er det samtidig spørgsmålet hvor kort tid overskridelsen skal være før den lukker. Alt dette lagt sammen har det betydning for hvor ømskindet forstærkeren er. Hvor meget mishandling den tåler før den giver op.

Og det kunne meget vel være begrænsningen i mindre klasse D konstruktioner. Uden jeg endnu har erfaring med det.

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 20:13 #9705

It´s back

http://www.lcaudio.com/index.php?page=200

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 20:31 #9706

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: It´s back

http://www.lcaudio.com/index.php?page=200

Der er ingen ændringer på det så mon ikke man kan få noget bedre til den slags penge ? Der MÅ være sket noget siden da :-D

Hvad er klasse D for en AB fan? 07 jun 2018 22:57 #9707

Jeg er stadig utrolig glad for at jeg valgte at løse problemerne med min forstærker, til trods for at købe en ny med pascal moduler.
Den lyder virkelig godt, og har 1/4 mere effekt end mine højtalere er opgivet til, så den spiller selv svære passager pisse højt, uden problemer.

Jeg er imponeret over at L15D modulerne kan omvende en inkarneret klasse AB mand. De har altså også et godt ry, men der findes virkelig meget klasse D, med endnu bedre ry(dog ikke samme value for money)

Glæder mig virkelig til at se hvad du får bygget :-)

Hvad er klasse D for en AB fan? 12 jun 2018 20:46 #9740

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg skal da lige høre om noget der evt kan være morsomt :-)

Kaj, da du lavede den "fuglerede" hvad brugte du så ud over den og hvor længe efter du havde samlet den/dem, prøvede du dem ?

Hvad er klasse D for en AB fan? 12 jun 2018 22:29 #9743

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
To print, to RCA stik købt hos Kjeldsen, noget 1,5mm2 kobbertråd, nogle kabelsko og fire bananbøsninger købt for 45 år siden i Aarhus Radiolager og en transformator viklet på Transductor i Hadsund engang omkring 1973-74 vil jeg tro tilsluttet min 4500 kr skillevario som erstatning for dit dyre netstik :-p ;-) det tog vel en times koncentreret arbejde at sætte det sammen og jeg spillede på dem flere gange over nogle dage. Nu venter de på de fire andre og mere tid. Og musikken .........jeg kæmper med. :sick:

Til trods for simpelheden, aldrende komponenter, placeret på arbejdsbordet uden chassis eller andet er resultatet det tidligere beskrevet. Brumfri, susfri og musikalsk interessant og behageligt. At jeg i det senere forløb med henblik på bedre køling monterer solide overføringsprofiler på transistorerne henhører til forbedringsområdet. Spolen i udgangen kunne måske også være en ide effektmæssigt at optimere. Jeg skal have fundet ud af om dens temperatur skyldes nærheden af den nuværende køleplade.

Og så er jeg spændt på hvad det morsomme er du har fundet på......... :silly: :lol:

Hvad er klasse D for en AB fan? 14 jun 2018 12:47 #9753

• Kaj.
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Guess what?

Bilag:

• Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum