HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Pascal s-pro2 15 mar 2020 00:30 #12712

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88

niberg skrev: Tak, Thomas. Så er det hurtigt klaret med 2 lodninger på det ene Speakon stik ;-)

;-) ;-) ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pascal s-pro2 27 mar 2020 11:55 #12728

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Niberg, hvordan synes du den spiller ? Og har du prøvet både med og uden buffer ? Hvad driver den Pascal af højttalere ?

Pascal s-pro2 28 mar 2020 21:27 #12731

• niberg
  • niberg's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0
Jeg har ikke fået lyttet så meget på den endnu og kun på et sæt Polk S15 Signature der er blevet købt til arbejdsværelset, så det er to ubekendte og et sæt meget billige højttalere. Lyden var ikke nær så åben og engagerende som på mine Adam A5, men hold da op hvor er der mange kræfter i den forstærker og en ganske overbevisende basgengivelse selv i relativt små højttalere, så langt de nu går ned. Jeg har et sæt Marten FormFloor stående i stuen og det er en helt anden klasse, men det bliver nok ikke lige foreløbig jeg får sat Pascal forstærkeren til dér - desværre. Jeg skal nok skrive en opdatering, når jeg får lyttet seriøst på den. Det bliver også med en sammenligning med et par andre forstærkere, med der går som sagt nok lidt tid inden jeg får det gjort.

Pascal s-pro2 28 mar 2020 21:33 #12732

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

niberg skrev: Jeg har ikke fået lyttet så meget på den endnu og kun på et sæt Polk S15 Signature der er blevet købt til arbejdsværelset, så det er to ubekendte og et sæt meget billige højttalere. Lyden var ikke nær så åben og engagerende som på mine Adam A5, men hold da op hvor er der mange kræfter i den forstærker og en ganske overbevisende basgengivelse selv i relativt små højttalere, så langt de nu går ned. Jeg har et sæt Marten FormFloor stående i stuen og det er en helt anden klasse, men det bliver nok ikke lige foreløbig jeg får sat Pascal forstærkeren til dér - desværre. Jeg skal nok skrive en opdatering, når jeg får lyttet seriøst på den. Det bliver også med en sammenligning med et par andre forstærkere, med der går som sagt nok lidt tid inden jeg får det gjort.

Glimrende, glæder mig til at høre mere.

Ja jeg synes også der er rigtig meget power i dem
Efter hvad jeg kan se er det også den kl.d forstærker der kommer tættest på en reel fordobling ved halvering af impedansen.
Mht toppen så synes jeg ikke der mangler luftighed men det er jo nok også et spørgsmål om hvad der bliver parret sammen.

Sidste redigering: af Thomas.

Pascal s-pro2 27 apr 2020 11:39 #12819

• Boye
  • Boye's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 3
Hej Thomas. Godt at læse om dine erfaringer med modulet. Det har tidligere være diskuteret i en tråd om IMG Stageline/Monacor-forstærkernes implemetering af samme modul. Jeg bliver lidt hylet ud af de mange pin-betegnelser i Boydks link til Accuton-modulet. Jeg forestiller mig at det må være ret få forbindelser der skal til for at køre Pascal-modulet som effektforstærker: 2 x signal + stel til input, 2 x signal + stel til output og så tilslutning af lysnetspændning. Dertil kan så komme nogle pins, som styrer standby, 'signal sense' og lignende. Kunne du måske lokkes til at vise/tegne hvilke pins du bruger i din applikation, eller evt. hvordan man skulle gøre det hvis man ikke vil brokoble det, men bare bruge det som stereoforstærker?

Pascal s-pro2 27 apr 2020 13:03 #12820

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo da.

(J7)

Jeg prøvede først med AGND da det er analog ground og virkede mest logisk, men der var en smule brum.
Jeg brugte så GND som fælles stel og så virkede det som det skulle.
Måler man mellem AGND og GND så er der ca 5-800 ohm af en eller anden årsag :-?

Det input modul man kan købe til det Pascal forstærkermodul, har jeg en idé om vender den ene fase så plus og minus til højttalerne på forstærkerprintet passer med det der er trykt på printet.
Når man ikke bruger det input/buffer modul skal man så vende fasen på den ene højttaler i forhold til hvad der står på printet

Input impedansen på selve modulet er 2.2 Kohm og skulle kunne give problemer for nogle forforstærkere, men jeg har ingen problemer på trods af at jeg bruger en pre med opamp (Har prøvet med flere forskellige) og pt er udgangs impedansen 39 ohm

Sidste redigering: af Thomas.

Pascal s-pro2 27 apr 2020 14:23 #12821

• Mortenhoe
  • Mortenhoe's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 1
Man vender det ene input grundet bus pumping. Jeg kan evt. komme med kildeanvisning hvor Pascal skriver det senere
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Pascal s-pro2 27 apr 2020 15:09 #12822

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Man vender det ene input grundet bus pumping. Jeg kan evt. komme med kildeanvisning hvor Pascal skriver det senere

Jep men det skulle ikke være noget problem hvis ellers forstærker/strømforsyning er ordentligt designet.
Der er lidt om det her:
www.diyaudio.com/forums/class-d/164953-bus-pumping.html

Jeg har ikke været ude for problemer af den art selvom jeg synes jeg har presset de moduler ret meget

Pascal s-pro2 27 apr 2020 15:09 #12823

• Boye
  • Boye's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 3
Tak, Morten, det kunne være interessant at vide mere om. Jeg har læst lidt om det på diyaudio.com, hvor nogen mener at det er tegn på en ikke helt gennemført konstruktion. Jeg har dog endnu til gode at høre at det skulle være et praktisk problem med disse moduler.

Pascal s-pro2 27 apr 2020 16:40 #12824

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Mig bekendt er bus pumping både helt normalt og uundgåeligt med en switchmode strømforsyning og løses simpelt ved at vende input på den ene kanal. Pascal skriver selv man skal gøre det på S-Pro 2 i manualen til deres udvidelsesmodul (side 10)
www.pascal-audio.com/wp-content/uploads/...on_Manual-1_20-1.pdf

Edit. Link fikset
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Sidste redigering: af Mortenhoe.

Pascal s-pro2 27 apr 2020 17:12 #12825

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Mig bekendt er bus pumping både helt normalt og uundgåeligt med en switchmode strømforsyning og løses simpelt ved at vende input på den ene kanal. Pascal skriver selv man skal gøre det på S-Pro 2 i manualen til deres udvidelsesmodul (side 10)

Edit. Link fikset

Så har jeg ikke presset mine nok :-) Og tvivler på at jeg kommer til det.

Pascal s-pro2 28 apr 2020 15:10 #12826

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Mortenhoe skrev: Mig bekendt er bus pumping både helt normalt og uundgåeligt med en switchmode strømforsyning og løses simpelt ved at vende input på den ene kanal. Pascal skriver selv man skal gøre det på S-Pro 2 i manualen til deres udvidelsesmodul (side 10)

Edit. Link fikset

Hey Morten.
På det ene modul jeg har i hver side, der vender jeg selvfølgelig fasen på den ene kanal da jeg bruger dem brokoblet, det må så være derfor at jeg ikke oplever problemer.
På de andre moduler trækker hver kanal hver sit frekvensområde, (højre = 80 -> 300 og venstre = 300 til ca 5 KHz) så her er det nok derfor at jeg heller ikke oplever de problemer.
Jeg tvivler på at jeg vil få noget ud af at vende fasen på indgangen den ene kanal spiller fra 80 til 300 :-? :-?

Pascal s-pro2 28 apr 2020 19:01 #12827

• Mortenhoe
  • Premium Member
  • Premium Member
Min IRS2092 forstærker skulle angiveligt også lide af bus pumping, men jeg byggede ikke fasevender på den ene kanal. Jeg havde derimod mit dyre måleinstrument fra arbejde sat til, mens jeg spille alt hvad jeg kunne holde ud at høre på, og detekterede ingen bus pumping.
Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Leveret af Kunena Forum