HiFi2you Banner11

Strømforsyning til Kl.D

Mere
2 år 6 måneder siden #15181 af Thomas
Strømforsyning til Kl.D blev oprettet af Thomas
Sådan et Kl.D forstærker modul kan godt li en lavimpedant strømforsyning og det kan nok gøres på flere måder.

Nogle vælger SMPS og andre vælger mange små lytter da det i sig selv giver lav impedans og især ved de højere frekvenser og så skulle man i princippet kunne nøjes med en trafo, der er på VA svarende til hvad forstærkeren yder i 4 ohm. (2 x 250 watt 4 ohm = 500 watt trafo)
Mit spørgsmål er så, hvor meget forskel vil der være mht impedansen på trafoens sekundær ? Alt andet lige har det altid været en fordel med lav impedans på sekundær viklingen, men har det nogen betydning hvis kondensatorerne er lavimpedante nok ?

Spørgsmålet springer ud af at jeg allerede har en ringkernetrafo der passer mht spænding, men VA er det rene overkill og den er også pæn stor.
Det gør egentlig ingenting, men hvis der ikke er nogen forskel så kunne den ryge videre og mindre kunne bruges.

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 6 måneder siden #15182 af Miki
Besvaret af Miki på emne Strømforsyning til Kl.D
Jeg ville sende den store ringkerne videre og vælge en trafo i den størrelsesorden som du selv nævner(går udefra at det er musik den skal bruges til). Husk at det er DC en strømforsyning laver, så det der med lav impedans ved høje frekvenser er noget audio-sludder.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 6 måneder siden #15183 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Strømforsyning til Kl.D
Man hører ellers så meget om (og ser) at kondensatorerne er afkoblet med mindre pga stigende impedans på store lytter, men det kan jeg selvfølgelig også gøre med en mindre trafo. :-D
Men samtidig hører og ser man også tit at man skal have 470 nf over hver diodestrækning på ensretter brokoblingen, men det har jeg endnu ikke kunnet høre forskel på.

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 år 6 måneder siden #15187 af Miki
Besvaret af Miki på emne Strømforsyning til Kl.D

Man hører ellers så meget om (og ser) at kondensatorerne er afkoblet med mindre pga stigende impedans på store lytter, men det kan jeg selvfølgelig også gøre med en mindre trafo. :-D
Men samtidig hører og ser man også tit at man skal have 470 nf over hver diodestrækning på ensretter brokoblingen, men det har jeg endnu ikke kunnet høre forskel på.
Ja der er en del firmaer/diy-folk der har små kondensatorer loddet direkte på de store lytter, men som jeg ser det er ligegyldigt på det sted. Der hvor man kan sætte ind med ekstra kondensatorer/afkobling er på selve forstærkerprintet (tæt ved forbrugeren) og efter ledningen fra elektrolytterne.
Her Accuphase, ingen små kondensatorer på de store lytter.
 

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum