HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mine egene HF105B

Mine egene HF105B 06 okt 2015 21:05 #116

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64

FotoKarsten skrev: Hvis man går op i lyd og skal ha noget rigtig god lyd, billigt. Så skulle det ikke være ret svært. Er bange for jeg ikke kan overgå det med mine nye hjemmebyg! Dog komme mine nye til at gå meget dybt, og det gør dem jeg har nu, ikke rigtig. Det er det eneste de mangler...

Du har nu ellers enhederne til det - i hvert fald til at give en noget større lyd.

Og når du nu laver nederste deling aktiv, så tror jeg godt du kan få lige så god lyd

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Mine egene HF105B 06 okt 2015 22:56 #118

• FotoKarsten
  • FotoKarsten's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 6
Jamen, jeg er pt i gang med et passivt delefilter. Og det er ved at lykkes. Til båndet, er det endt med et 18db, hvor den opføre sig rigtig fint. Så nu er jeg igang med at tilpasse den 5". Og ville genre prøve den wavecore, fra deres dyre model, som ham fra frequence har sagt rigtig meget god for. Det er så bare en 6" til 800kr, som også skal indgå i en center højtaler... Så nu kører det for mig!

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Det handler om lyden og ikke hvad det er eller har kostet!!!
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 06 okt 2015 23:52 #120

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Jamen, jeg er pt i gang med et passivt delefilter. Og det er ved at lykkes. Til båndet, er det endt med et 18db, hvor den opføre sig rigtig fint. Så nu er jeg igang med at tilpasse den 5". Og ville genre prøve den wavecore, fra deres dyre model, som ham fra frequence har sagt rigtig meget god for. Det er så bare en 6" til 800kr, som også skal indgå i en center højtaler... Så nu kører det for mig!

Hvis den gør det godt med 18 db/oktav skal du næsten prøve at dele mellemtonen opad til med 6 db/oktav og så enhederne faset ens.

Men spændende med den 6" :-)
En 6" bør også kunne gå op til 2500 hz uden store problemer og båndet tåler jo noget mere effekt når det bliver delt med 18 db/oktav så det kan deles lavere.

Du må da også dæmpe båndet en del med den følsomhed som det har !

Mine egene HF105B 07 okt 2015 00:25 #122

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Lige nu er den dæmpet 13dB. Men det er for meget, så skal lige prøve med 11dB. Har lige købt en masse modstande hjem, så jeg kan lege med det.

Ok, syntes faktisk også den lød godt med 6dB deling på mellemtonen, for fik det prøvet da jeg satte den op. Den tager nemlig lige spisen af mellemtonen. Men leger lige lidt mere med det.

OPDATE: Av, det har jeg prøvet nu. Der skal noget med fasen jeg ikke kan styre oppe ved 10khz. Og vender jeg fasen, kommer der en dyk der hvor de krydser. Men har sat en anden konsator på nu, og så vender fasen sig rigtig igen. der sidder en 1,1mH og en 6,8uF på nu, og ser ret godt ud nu... Så skal der lyttes i morgen når ungerne er aflevert! :o)

Blå kurve: 6dB, med en 1,12mH
Rød kurve: 12dB, med 1,12mH og 6,8uF...

Dropbox - Error

Kunne måske godt være fordi jeg skulle prøve med en støre spole...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 07 okt 2015 00:36 #125

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Lige nu er den dæmpet 13dB. Men det er for meget, så skal lige prøve med 11dB. Har lige købt en masse modstande hjem, så jeg kan lege med det.

Ok, syntes faktisk også den lød godt med 6dB deling på mellemtonen, for fik det prøvet da jeg satte den op. Den tager nemlig lige spisen af mellemtonen. Men leger lige lidt mere med det.

OPDATE: Av, det har jeg prøvet nu. Der skal noget med fasen jeg ikke kan styre oppe ved 10khz. Og vender jeg fasen, kommer der en dyk der hvor de krydser. Men har sat en anden konsator på nu, og så vender fasen sig rigtig igen. der sidder en 1,1mH og en 6,8uF på nu, og ser ret godt ud nu... Så skal der lyttes i morgen når ungerne er aflevert! :o)

Blå kurve: 6dB, med en 1,12mH
Rød kurve: 12dB, med 1,12mH og 6,8uF...

Dropbox - Error

Kunne måske godt være fordi jeg skulle prøve med en støre spole...

Rød kurve ser meget lineær ud, det ser bare ud som om der er lige lovlig meget niveau ved ca 1 khz (det er der det gør avs i mine ører
Men derfor er det jo ikke sikkert at det lyder påtrængende

Sidste redigering: af Thomas.

Mine egene HF105B 07 okt 2015 21:14 #136

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har været ude og købe krokkedillenæb, så jeg hurtigt kan ændre i delefilter-opsætningen... Men, bliver sku svært at blive tilfreds. Der er hele tiden et hul eller bule, et eller andet sted. Kan jo i sidste ende juster det i DSP'en, men vil gerne have det bedste udgangspunkt til at starte med. Og så der fra juster mig til lige det jeg vil hører... Og er ikke så god til at skrive ned. Dog har jeg fået skrevet det bedste jeg er kommet frem til, ind til nu...
Diskanten, 18dB: 4,7uF + 6,8uF og 0,33mH, dæmpet 12dB
Bassen, 12dB: 1,13mH og 6,8uF
Her var en ok sammenhæng. Dog virkede den voldsom i den høje mellemtone, og lidt forkert i diskanten. Der var lidt justering i DSP'en...

Men knokler videre...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 07 okt 2015 21:34 #138

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Har været ude og købe krokkedillenæb, så jeg hurtigt kan ændre i delefilter-opsætningen... Men, bliver sku svært at blive tilfreds. Der er hele tiden et hul eller bule, et eller andet sted. Kan jo i sidste ende juster det i DSP'en, men vil gerne have det bedste udgangspunkt til at starte med. Og så der fra juster mig til lige det jeg vil hører... Og er ikke så god til at skrive ned. Dog har jeg fået skrevet det bedste jeg er kommet frem til, ind til nu...
Diskanten, 18dB: 4,7uF + 6,8uF og 0,33mH, dæmpet 12dB
Bassen, 12dB: 1,13mH og 6,8uF
Her var en ok sammenhæng. Dog virkede den voldsom i den høje mellemtone, og lidt forkert i diskanten. Der var lidt justering i DSP'en...

Men knokler videre...

Jamen du SKAL knokle videre :)

Hvis du kigger på målinger på højttalere, så er de for det meste målt i lyddøde rum eller udendørs.
I rummet ser det noget anderledes ud og som du ved så er den kurve som efter sigende skulle lyde bedst, denne på billedet.

Mange højttalere har også et dyk på et par db eller mere, mellem 1 khz og 4-5 khz for at gøre højttaleren pænere at lytte til.

F.eks havde B & W i deres matrix serie et bevidst dyk i øvre mellemtone og nedre diskant

Bilag:

Mine egene HF105B 07 okt 2015 21:46 #139

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja, men prøver at få et godt udgangspunkt, og sidder og flytter mig til siderne for at hører fasen. Men tror det lykkes med et nyt delefilter, hvor båndet får lov at arbejde i hele dens område. Det er lige nu lykkes på målingen. Denne gang er det så en 18/18dB deling, som deler lidt under 2khz. Men kan så se at jeg skal fra -12dB til ca.-10dB, og så via DSP'en, dæmpe diskanten, da den er ret høj efter 10kHz. Så min stue-måling, ser rigtig fin ud nu!

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 07 okt 2015 21:51 #140

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Ja, men prøver at få et godt udgangspunkt, og sidder og flytter mig til siderne for at hører fasen. Men tror det lykkes med et nyt delefilter, hvor båndet får lov at arbejde i hele dens område. Det er lige nu lykkes på målingen. Denne gang er det så en 18/18dB deling, som deler lidt under 2khz. Men kan så se at jeg skal fra -12dB til ca.-10dB, og så via DSP'en, dæmpe diskanten, da den er ret høj efter 10kHz. Så min stue-måling, ser rigtig fin ud nu!

Det ser da fint ud ! Og det løft der er i toppen ses jo på rigtig mange højttalere.

Har du prøvet HolmImpulse ? Der kan du måle fasen, frekvens og forvrængning

HOLM Acoustics

EDIT: Har du prøvet at lave en måling på dine andre højttalere ?

Sidste redigering: af Thomas.

Mine egene HF105B 07 okt 2015 22:28 #141

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Se den nye kurve...
Iiiiiiii, har lige skrevet en hel masse, men så forsvandt det, da jeg lige skulle tage et billede med ny måling...

Jamen, skrev at jeg nok lige skulle prøve det program du linkede til... Skal også bruge en impuls, så jeg kan delay top og bund så det rammer ens...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 07 okt 2015 22:44 #143

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Se den nye kurve...
Iiiiiiii, har lige skrevet en hel masse, men så forsvandt det, da jeg lige skulle tage et billede med ny måling...

Jamen, skrev at jeg nok lige skulle prøve det program du linkede til... Skal også bruge en impuls, så jeg kan delay top og bund så det rammer ens...

Der er indbygget sweeptone i programmet som selvfølgelig passer til det, så alt du skal bruge er pc med ok lydkort med in & out og så en mic

Mine egene HF105B 07 okt 2015 23:10 #145

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har også siddet og hygget mig med de tanker jeg har med hvordan højtaleren skal se ud. Holder mest på den lige pt, hvor diskanten står på toppen af højtaleren, så den kan flyttes frem eller tilbag. Men den skal have designet med sort MDF i midten, og noget bø eller eg på siderne...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 07 okt 2015 23:21 #146

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Har også siddet og hygget mig med de tanker jeg har med hvordan højtaleren skal se ud. Holder mest på den lige pt, hvor diskanten står på toppen af højtaleren, så den kan flyttes frem eller tilbag. Men den skal have designet med sort MDF i midten, og noget bø eller eg på siderne...

Hehe, der synes jeg klart bedst om den sidste
Det tror jeg vil se ret godt ud

Mine egene HF105B 08 okt 2015 19:00 #157

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Øv og yes...
Yes: fik justeret lidt mere på filteret, ide jeg ville af med en pukkel der var i starten af diskantens overtagelse af mellemtonen. Det lykkes, med nogle lidt mindre konsatore. Men syntes at mellemtonen virker lidt hård endnu, så skal afrunde den lidt. Måske helt tilbage til 12dB deling igen...

Øv: Blev lidt skuffet, da jeg skulle spille lidt højt med højtaleren for at hører og se hvornår 10" ville give op... Kom det aldrig til, ide forstærkeren Clippede. Hmm, i forhold til lydtrykket, blev jeg meget skuffet. Øhhh, 400w...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 08 okt 2015 22:50 #163

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nå men. Grunden til at min mellemtone var hård at høre på, var at de spoler jeg havde på, gjorde at den blev hævet lidt, inden overgangen. Nu har jeg en noget støre spole på og mindre konsatore. Er gået fra 15uF til 10uF. Den første spole var på 1,13mH, og er nu gået op i en 2.2mH, og sidste spole i min 18dB deling, gik fra 1mH til 0,82mH... Dog er den 2,2mH jeg har sat på med kerne og 0,7mm tråd. Så der skal lige prøves af med en stor luftspole. Så nu har jeg fået en endnu flytter overgang og en mellemtone der ikke er så hård at hører på! Lækkert...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Leveret af Kunena Forum