HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Mine egene HF105B

Mine egene HF105B 13 aug 2016 22:45 #2108

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Fasen er bestemt ikke nem at styre.
Filterkomponenter gør at fasen drejer
En spole drejer fasen 90 gr
En kondensator gør det samme
Et 6 db filter vil så dreje fasen 90 gr pr delefiltergren.

Et 18 filter drejer fasen 3 x 90 grader, altså 270 gr og et 12 db filter drejer fasen 180 grader.
Men det er jo kun omkring delefrekvensen :unsure:
Dvs at bruger man et 12/12/12 db filter, så skal mellemtonen som regel fasevendes før den er i fase med de andre enheder ved delefrekvensen, problemet er så bare at den ikke er i fase i resten af området.
12 db filteret bliver også kaldet delefilternes problembarn :-D

Men før et filter virker efter hensigten, skal enhederne impedanskorrigeres, så de opfører sig tilnærmelsesvis som en fast modstand :-? Ellers vil filteret se helt forskellige delefrekvenser alt efter hvor der deles og selve frekvensen og oven i det skal man så have enhedens egen afrulning med i :woohoo:
Derfor er det også klart bedst at måle på enheden i kabinettet uden filter, for at se hvordan den opfører sig

Bedste passive filter jeg selv har prøvet er 12/6/12 efter disse beregninger. (2. filter) (Tråd = Passive delefiltre - HiFi2You )

Men det kan du ikke rigtig bruge med mindre du kan stille dit aktive filter i forstærkeren til 12 db og passende delefrekvens, din mellemtone kan i hvert fald sagtens være med der.

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

_________________________________________________________________________________

Mine egene HF105B 14 aug 2016 00:33 #2110

• FotoKarsten
  • FotoKarsten's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 6
Ja, fik du skrevet til mig sidste år. Men som du selv skriver er fase, fandens værk. For alt det terori, går jo ud fra at enhederne er helt lige i fasen. Men er de jo bare sjældent. Få kan jo se når jeg laver filter og ændre på det, så skal diskanten lige ha vent poler, få der begynder at komme for stor fase forskydning. Mange af de filter Frequenser har lavet til hans højtaler, er 12/18, og skal ikke ha vent fasen på diskanten.
Glæder mig til jeg finder, bare lidt af den røde tråd i det fase pjat. For er det eneste der driller mig med selvbyg...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Det handler om lyden og ikke hvad det er eller har kostet!!!
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 18 aug 2016 18:12 #2150

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nå, lidt (pinlig) nyt om mine DIY højtaler. Har jo splitet dem ad, for at prøve et nyt filter, efter jeg måle på dem. Så jo som sagt et hul i den ene højtaler. Og det VAR mig der havde samlet det forkert! Ret pinligt... Men, har simpelt troet det var fasen der var noget i vejen med. Men har sku samlet den ene højtaler forkert! Testede begge filter på samme højtaler. Og der fil jeg samlet det forkert EN GANG TIL! Så gik jeg filterne igennem, og fandt ingen fejl. Prøvede en gang til, og så var det helt ens. Har så arbejdet med et nyt filter, hvor jeg har fået en flotter frekvens gang, og gået tilbage til et 12/18dB's deling. Så nu er der bestilt komponenter, så et nyt filter kan komme i. Og denne gang skal jeg nok få det samlet rigtigt, inden jeg går i gang med DSP'en.

Har også gået mine andre højtaler igennem. Dem er så kalder HF5D. De var ikke så afslappet at høre på, så der er også målt og købt nyt filter til. De blev hævet lidt i mellemtonen, og sænket lidt i diskanten. Delingen endte med 12/12dB med omvendt poler på diskanten og rigtig flot i frekvensgangen i forhold til det gamle filter

Og her så udmåling i stuen med hver enhed...

Er meget mere afslappet at hører på nu, og lidt mere behagelig i bassen, da mellemtonen er hævet lidt...

Og hvis ikke man lige kan huske hvordan min HF5D ser ud...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Sidste redigering: af FotoKarsten.

Mine egene HF105B 18 aug 2016 20:56 #2152

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja det kan hurtigt gå galt men det skal du ikke være ked af, jeg fik engang vendt et 12 db filter omvendt så det første forstærkeren så var en parallelkoblet kondensator på 47 µF.
Det dør en forstærker ret hurtigt af :-D Og det gjorde den så også :silly:

Mine egene HF105B 18 aug 2016 21:06 #2153

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Ja det kan hurtigt gå galt men det skal du ikke være ked af, jeg fik engang vendt et 12 db filter omvendt så det første forstærkeren så var en parallelkoblet kondensator på 47 µF.

Ja, det var ik så smart...

Fik jo også målt mine Hypex i tomgangs strømen... De bruger altså over 38w pr.stk., når de ikke laver noget... Forstår jeg ikke helt de bruger så meget. Mine Cambridge P500 bruger lidt over 17w, og det er jo en stereo forstærker og ringkerne trefo... :-?

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 18 aug 2016 21:23 #2154

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev:

Ribbontweeter skrev: Ja det kan hurtigt gå galt men det skal du ikke være ked af, jeg fik engang vendt et 12 db filter omvendt så det første forstærkeren så var en parallelkoblet kondensator på 47 µF.

Ja, det var ik så smart...

Fik jo også målt mine Hypex i tomgangs strømen... De bruger altså over 38w pr.stk., når de ikke laver noget... Forstår jeg ikke helt de bruger så meget. Mine Cambridge P500 bruger lidt over 17w, og det er jo en stereo forstærker og ringkerne trefo... :-?

Jeg tror det er fordi der er 2 kanaler + delefilter, men ellers vil jeg mene at Nielsen kan svare på det

Mine egene HF105B 19 aug 2016 08:14 #2159

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Naaaeh
Jeg kender ikke nok til Hypex til at kunne hjælpe, desuden ved jeg jo heller ikke hvilke Hypex moduler der er tale om.
Men jeg kan da sige, at det lyder meget usædvanligt, at en klasse D amp trækker så meget effekt i tomgang.
Her burde den ligge på en tiendedel eller deromkring + lidt til tab i evt. reguleringer.
Jeg ville gå i gang med at fejlsøge på dem eller på belastningen.

Noget kunne tyde på, at den ser ind i en belastning, der er hårdere end den tilsyneladende skulle være, og så ved frekvenser der er der hele tiden. Mistanken kunne derved rettes på noget oppe omkring Fs, som vel ligger omkring 3-500 KHz.
Eller der kunne være tale om noget selvsving af en slags.

I hvert tilfælde vil det kræve pænt meget køling, at afsætte 37 Watt i et forstærkermodul, og det er jo ikke lige det man går efter ved at vælge klasse D.

Et andet problem kunne være noget begyndende shoot through, hvis modulerne er justeret forkert.
Det forudsætter selvfølgelig, at det ikke er f.eks. powersupply effekten afsættes.

Mine egene HF105B 19 aug 2016 12:17 #2161

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jamen, det er et indbygnings modul der hedder PSC2.400 med DSP. Har faktisk lige ringede til Frequence.dk, hvor de er købt, for at spørge ham. Han sagde de bliver lidt håndlune, men undre sig også over at de bruger over 38w pr.stk. Så han skrev til Hypex med det samme, og satte mig på mail'en også. Glæder mig til at svar, og håber det kan bruges til noget...

På billedet er det så en version med digital indgang. De er der ikke i mine...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Sidste redigering: af FotoKarsten.

Mine egene HF105B 27 aug 2016 12:11 #2309

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Jamen, det er et indbygnings modul der hedder PSC2.400 med DSP. Har faktisk lige ringede til Frequence.dk, hvor de er købt, for at spørge ham. Han sagde de bliver lidt håndlune, men undre sig også over at de bruger over 38w pr.stk. Så han skrev til Hypex med det samme, og satte mig på mail'en også. Glæder mig til at svar, og håber det kan bruges til noget...

På billedet er det så en version med digital indgang. De er der ikke i mine...

Nå, syntes ikke jeg blev så klogere på det svar, desværre... De målte noget andet. Mail:

Hi Torben,

Perhaps you've measured apparent power instead of active power. I've just measured 23 W and this is to be expected.

I doubt there's something wrong with the module.

Kind regards / Met vriendelijke groet,
Jos Wolthuis
Support

Op 19-8-2016 om 12:10 schreef FreQuence:
Hi Jos and team,

A quick question from

PSC.2 400 were measured to 38 W standby/idle power consumption. Is that normal or is something wrong with the module.

You may include the Cc/customer, Karsten, in the response.

Thank you and have a nice weekend

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 27 aug 2016 18:28 #2311

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har du tjekket at effektmåleren stemmer med noget du 100% kender effektforbruget på ?

Og er du sikker på at det er st.by du har målt og ikke tændt, men uden musik ?

Mine egene HF105B 03 dec 2016 16:23 #3738

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Er du kommet videre med projektet eller synes du også det er for koldt :?: :-D :-D

Mine egene HF105B 03 dec 2016 16:51 #3740

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hæ hæ, ja det er det også! :blink:
Men har også lavet de der små PA højtaler med de 6 stk. 3,3" fuldtone. Og en færdig version af min(syge) 12" sub...

Og laver andet forsøg med min 18" i samme type båndpas sub...

Været på job for Brüel & Kjær i går. Inden da havde jeg også rodet med noget PixelMaping til lyset...
Her fandt jeg også id af mine 2x8" ikke virker optimale endnu, så laver dem om igen til aktivt delt...

Og har også gået med tanken om at bygge en lidt mindre højtaler til stuen. Et 2-vejs aktivt delt og så bare bruge min Hypex til dem.
Men kommer nok aldrig væk fra mine nuværende 3-vejs. Er alt for glad for den 10" og især min bånddiskant...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Mine egene HF105B 03 dec 2016 17:22 #3742

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Hva' skuer mit øje....... RCF LF18X401. Thumbs Up! The Sledgehammer
Da jeg målte frekvensgangen udendørs var den så lineær (en lige linje fra 20 Hz og op til 100Hz) at jeg var overbevist om at jeg målte direkte på elektronikken. Ikke på mikrofonen. Uanset hvad jeg stillede på var målingen ens. What to do? Hvis jeg flyttede mikrofonen lidt væk måtte lydtrykket falde. Øget afstand. Ny måling. En linje parallel med og nedenfor den første. Det var mikrofonen jeg målte med. Så er man i tvivl om man får alle toner med er det en brugbar løsning. PAS PÅ billeder og løse genstande.

Sidste redigering: af Kaj..

Mine egene HF105B 03 dec 2016 19:39 #3743

• FotoKarsten
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Hva' skuer mit øje....... RCF LF18X401. Thumbs Up! The Sledgehammer
Da jeg målte frekvensgangen udendørs var den så lineær (en lige linje fra 20 Hz og op til 100Hz) at jeg var overbevist om at jeg målte direkte på elektronikken. Ikke på mikrofonen. Uanset hvad jeg stillede på var målingen ens. What to do? Hvis jeg flyttede mikrofonen lidt væk måtte lydtrykket falde. Øget afstand. Ny måling. En linje parallel med og nedenfor den første. Det var mikrofonen jeg målte med. Så er man i tvivl om man får alle toner med er det en brugbar løsning. PAS PÅ billeder og løse genstande.

De 4 er mine nye højt elsket 18"... Er super glade for dem! Men det gå også som en PA-sub og Studio-sub enhed, ifølge RCF's egen udsagn!
Ser spænede ud... Læser det lige, og så en LAB12... Sådan har jeg i min stue-sub... Det gør det virkelig godt. Få virkelig det sidste ud af mine film, da den også går ned til 15hz i den 123liter basrefleks jeg har bygget til den!

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Leveret af Kunena Forum