HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Nyt designe...

Nyt designe... 29 aug 2016 22:39 #2370

Tror der er en pære der har været tændt oppe på loftet. Blev selv ret vild, da lyset blev tændt!
Designet er i denne udformning.
Men hvordan ville i finde ud af hvor store den skal være for at indholde 34L+8L sådan ca.???
Tænker selv at lave i nogle grove træk, 2 trekanter og en firkant, så man i grove træk finder størrelsen?
Shit, kan næsten ikke vente med at komme igang...
Og ideen kom af at se andre skære rigtig mange plader ud, lime dem sammen og slibe dem i form... :woohoo: hæ hæ...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Det handler om lyden og ikke hvad det er eller har kostet!!!
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Last edit: af FotoKarsten.

Nyt designe... 29 aug 2016 23:02 #2371

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Ja den er ikke den nemmeste :woohoo:

Men den korteste radius X den længste radius X Pi = overfladearealet af en oval

Så den kan nok godt bruges

Men der er nok nogle der er meget bedre til at udregne sådan noget end mig :blush:
Bilag:

Last edit: af Thomas.

Nyt designe... 29 aug 2016 23:12 #2372

Ok, takker... Prøver det lige af.

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 29 aug 2016 23:29 #2373

Design'et minder lidt om Vivid højttalere, måske du kan finde inspiration på deres hjemmeside:

OVAL Loudspeakers - Vivid Audio

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Nyt designe... 29 aug 2016 23:32 #2374

WymaxReborn skrev: Design'et minder lidt om Vivid højttalere, måske du kan finde inspiration på deres hjemmeside:

OVAL Loudspeakers - Vivid Audio

Ja, det må man sige... Meget af K1...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 29 aug 2016 23:41 #2375

Det her tiltager mig ret meget, da det er anderledes. Det er lige mig!

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Bilag:

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 30 aug 2016 00:29 #2376

Nu er jeg nede på 6 stk. af de Tectonic Elements TEBM46C20N-4B, som han fås via en side på dansk, for 181,5kr +moms pr.stk.

De 6 stk, få jeg til skal i 1,5 liter, lukke kammer... Dog er det ikke en enhed der er bygget til lukket kabinet. Så hvad er bedst her. Skal jeg åbne kabinettet, eller er det ikke lige meget, nu de skal spille fra 2-300hz. Det jo ikke den store slaglængde de skal yde...

På forhånd tak. Glæder mig til at vise jer alle samme, hvordan de udvikler sig...

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 30 aug 2016 02:11 #2377

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FotoKarsten skrev: Det her tiltager mig ret meget, da det er anderledes. Det er lige mig!

Jeg tror du render ind i nogle problemer med spredningen af de øverste frekvenser når du har enhederne ved siden af hinanden.
Du kan risikere at der ikke er meget niveau i toppen så snart du bevæger dig en smule ud fra vinklen lige på.
Du burde trække dem lidt fra hinanden og så placere en bånddiskant eller lignende imellem, men det bliver så igen et 3 vejs system.
Vil du ikke have diskant på, bør du nok vælge f.eks 4 stk og stille alle 4 ovenpå hinanden.

Jeg vil tror at de vil opføre sig fint i et lukket kammer så længe de er fritaget for egentlig bas

Nyt designe... 30 aug 2016 08:48 #2379

Ribbontweeter skrev:

FotoKarsten skrev: Det her tiltager mig ret meget, da det er anderledes. Det er lige mig!

Jeg tror du render ind i nogle problemer med spredningen af de øverste frekvenser når du har enhederne ved siden af hinanden.
Du kan risikere at der ikke er meget niveau i toppen så snart du bevæger dig en smule ud fra vinklen lige på.
Du burde trække dem lidt fra hinanden og så placere en bånddiskant eller lignende imellem, men det bliver så igen et 3 vejs system.
Vil du ikke have diskant på, bør du nok vælge f.eks 4 stk og stille alle 4 ovenpå hinanden.

Jeg vil tror at de vil opføre sig fint i et lukket kammer så længe de er fritaget for egentlig bas

Det er også det jeg er mest bange for. Men har faktisk set flere højtaler med mange små enheder. KT Radio har haft nogle i deres butik, men kan ikke se dem på deres hjemmeside. Men ved heller ikke hvordan de er sat samme, filter mæssigt. Men er måske også bange for 4stk, er lige i underkanten. Men ok, hvis de kan klare 20w pr.stk, er det jo 80w til sammen og lyder som ok. Men tror jeg prøve at købe 4stk. Og så lege lidt med dem... For ellers arbejder jeg bare videre med min bredbånd, for det ER altså en dejlige diskant!

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 30 aug 2016 11:05 #2381

Nå, har ligget søvnløs hele natten og vent og drejet, hvad jeg gør med enheder... Jeg går altså efter min 3 vejs version med min højtelsket bredbånd, nu jeg er så glad for lyden der kommer fra den. Torben fra frequence, har lover at hjælpe med den sidste detaljer, så vi få fasen til at spille. Det er der min kæphest ligger. Så, det jeg super glad for. Så nu det bare i gang med at lave nogle mål og udregninger til tegningerne... 8-)

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 30 aug 2016 12:24 #2383

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Jeg vil med det samme sige, at det ikke er for at blande mig i projektet på nogen måde, men det jeg enten bidrage eller forstyrre med, vælg selv, er måske mere processen.

Som nogen af jer ved, så har Karsten Kristian og jeg bygget vores eget system bestående af DAC, Pre og Poweramp.
Grunden til at vi overhovedet begav os ud i det var, at vi ville bygge noget, som var bedre end det der kunne købes @ any price.
Vi er sådan set ligeglade med, om Gryphons fineste DAC koster 150.000 kr. Vores SKAL være bedre, ellers giver det ingen mening.
Der sidder jo heller ikke for mange basører elektronik i sådan en Gryphon anyways, og desuden er det slet ikke Gryphon selv der designer deres elektronik og i særdeleshed ikke Flemming Rasmussen.

Så succeskriteriet var, at det skulle være bedre slut.
Hvordan gør man så lige det?
Det vi gjorde i første omgang var, at vælge princip i vore kredsløb. Og vi valgte det ikke blot, men lavede eksperimenter.
Vi fremstillede et 2 lagsprint, hvor der kunne være 3 forskellige typer konstruktioner på.
Den første var en op-amp, hvor vi så kunne eksperimentere med forskellige op-amps og de umiddelbart omkringliggende komponenter.
Dernæst en single ended diskret forstærker.
Og sidst en push pull forstærker.

Det gav os de bedst tænkelige forudsætninger for, at vælge princip. Vi prøvede gængse op-amps og strømmodkoblede udgaver osv.
Men det hele endte med, at PP var klart at foretrække, hvis man ikke skulle falde i søvn undervejs.

Efter så at have vendt hver en sten undervejs, så endte vi med, et kredsløb, hvor selve udgangen består af en CFP kobling og et helt umodkoblet forstærkerkredsløb uden kondensatorer i signalvejen, DC stabiliseret vha. servoer og diskret opbygget med japanske transistorer fra ROhm.
CFP koblingen har ikke ret stor PSRR, så derfor fandt vi på, at prøve en shuntregulator i stedet for de traditionelle serieregulatorer, og bingo den sad lige i øjet.
Først herefter kiggede vi på chips, hvor vi fandt Crystals CS4398 klart bedst egnet til opgaven.
Senere kom der up-sampling til og nogle forfininger af helheden.

Se den slags projekt kalder man et prototyping projekt, og det skulle gerne føre til, at man får truffet de mest rigtige valg undervejs. Eller måske de mindst forkerte, kunne man sige.

Hvis man skal undgå den lange og trivielle vej, så skal man enten kende nogen, som man kan lure af, og som har skabt resultater, som man kun selv har et lille håb om at nå.
Det med at snuppe "The Loudspeaker Cookbook ned fra hylden, og så tro, at man er expert, og kan slå dem alle, er nok lige måske en tand for naivt.

Og det er så netop her, at jeg studser over, at der allerede findes tegninger af den færdige højtaler.
Hele det vigtige og besværlige arbejde ser ud til, at være sprunget over :?:

Jeg er godt klar over, at hvis man i forvejen har bygget 17 velkørende biler, så begynder man ikke med, at eksperimentere med facon på hjulene, når man går i gang med nr. 18.
De første forsøg har jo vist, at hjulene skal være runde, de firkantede og de trekantede duede ikke dengang, så det gør de nok heller ikke til bil nummer 18.

Men når den slags beslutninger er på plads, så er resten reelt forfra hver gang.

Nyt designe... 30 aug 2016 13:36 #2385

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der er faktisk nogle der er modsat andre og vælger designet først, derefter putter det ned i der kan være der og nogle har da fået noget godt ud af det.
Et eksempel er Bow Wazoo forstærkeren.

Mit eget projekt med højttalere tror jeg aldrig er det før, og er det så kan det kun være som DIY :lol: men det virker da efter hensigten.
At man laver tingene anderledes kan der være mange årsager til - i mit tilfælde er det at det er sjovt og hyggeligt + at jeg aldrig kunne finde på at give 250.000.- for et sæt højttalere.
Mit højttalersystem bliver større end de flest ville bryde sig om og det ville næppe kunne sælges, men jeg er simpelthen helt pjattet med lyden fra sådan en højttaler + den i sig selv nærmest er en rumkorrektion ;-)
Men jo der er da nogle regler der ikke kan brydes og nogle man bør følge for at resultatet kan blive godt

Nyt designe... 30 aug 2016 13:47 #2386

Tak Nielsen, for den lange historie. I min verden er der faktisk ikke verdens bedste noget som helst. Og da slet ik i Hifi verden, hvor de øre der skal lytte, er så forskelige. I min verden er højtaler bare en måde at udtrykke en bestemt lyd på. Og så er det kompromier det hele. Der er noget ting der gør en højtaler bedere. Men oftest er det så lidt det bliver "bedere". Oftes, ER det bare noget der bliver anderledes. For mig handler det om, at jeg kan komme hjem og sætte noget af det musik jeg elsker mest, og så få gåsehud.
Så for mig handler det om at det der gør min højtaler bedere end andre RIGTIG gode højtaler er jeg selv har bygget dem. For det er også sådan en ting jeg har fundet ud af med alderen, at når det kommer til stykket, handler det mere om hvad vores hjerne fortælder os, end hvad vi kan (huske) vi hørte sidst. Vores hjerne regere på så mange faktorer om lyd, helt lige som en højtaler regere på en masse faktorer i de rum de spiller i og hvordan de er bygget op...

Man skal også tænke på. For at få den bedste lyd ud af højtalerne skal der mere til en gode højtaler, forstærker og DAC. Der hvor de har optaget musiken. Hvad er det for et udstyr de bruger der. Hvilken højtaler har de justeret lyden efter. Hvordan hører lydmanden det selv. Han juster på rigtig meget på hans mic.'s og rumklangs effekter osv.... Hvornår er det god lyd der kommer ud fra en indspilling. Alle har en mening om hvad der lyder godt. Jeg kigger på mine arme. Når der er gåsehud, så er jeg der! 8-)

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

Nyt designe... 30 aug 2016 17:15 #2387

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Nu vil jeg gerne lige banke fast, at jeg aldrig har haft til hensigt, at fornærme nogen.
Min idé er i stedet, at prøve at forstå, hvorfor bygger man egentlig selv?

Det med at gøre det bedre selv, det var vores mantra, fordi det meste man ser, er i virkeligheden venstrehåndsarbejde, når det kommer til elektronik. Dernæst lægges der ofte vægt på enkeltelementer, som er helt ude i det akademiske.
Jeg nævnte f.eks. Gryphon DAC´en, hvor de anvender ESS chippen, og selvfølgelig vælger Gryphon 2 stk.
I forvejen sidder der allerede 4 pr. kanal internt i chippen. Benyttes den så som monochip, så har du det dobbelte, og kan dermed lægge 6 dB til dit DNR, som i forvejen er 136 dB. Hvad skal man med det ud over, at blære sig for fuld skrue?

Når man kigger på højtalere, så mener jeg, at mange af "High End" mærkerne ofte bygger low end højtalere.
Kigger man til eksempel på Wilson Audio, så er det umuligt at overse, at han bare ikke ved hvad han gør.
Men han laver solide kabinetter, og det er åbenbart det som sælger, når det er den slags priser vi taler om.

For mig ville det altid handle om, at gøre tingene fornuftigt i stedet flor at overdrive ud på det stærkeste.

Det der med at lave det bedste, og at det kan man ikke, det opfatter jeg som forkert.
Man kan godt gøre sig umage med, at eliminere ulinearitete i både tids - og frekvensdomænet, og ved at gøre det, så vil fidelity stige uanset hvordan man vender og vrider sagen.
Hver eneste gang vi har angrebet ulineariteter på en fornuftig måde, har det også været tydeligt, at fidelity steg.
Det ligegyldigt om det var cross overforvrængning i et udgangstrin eller PSRR i en linieforstærker, så er det altid gået den rigtige vej, hvis vi forbedrede forholdene.

Jeg tror meget af det samme gælder for højtalere, blot at ulineariteterne er væsentlig mere sammensatte al den stund, at en højtaler for det meste er flervejs.

Nyt designe... 30 aug 2016 17:38 #2389

Er ked af hvis jeg skrev på den måde at de lød surt. For syntes kun det er et sjovt spørgsmål, om at lave en rigtig god højtaler, eller andet gear. For, hvad ER en god højtaler. Så en video på Youtube, hvor en mand tester alle slaks højtaler. Og der er masser af højtaler fra kendte mærker og dyre højtaler der lyder ok, og måler af HT (Som man siger)! ;o)
Men, det er klart, jeg selv har valgt mine enheder ud af at jeg skal have et godt udgangepunkt. Og har langt fra sarte øre. Så de ting jeg har brugt til mine højtaler passer rigtig godt sammen til mit behov.
Som sagt, så er det for meget glæden ved at bygge selv og være tilfreds. Også uden at ha brugt penge på enheder der er meget dyre og teknisk "skulle" være meget beder, for kan jeg ik bruge til noget. Bruger heller ikke penge på dyre kabler. Der er det meget nemmer og billiger (Og kan måles) at flytte højtaleren lidt frem eller tilbage. :o)

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - -
Leveret af Kunena Forum