HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Enheder og forvrængning

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 08:01 #3042

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Prøv evt. her:
Man skal være logget på, så du er nok nødt til, at oprette en bruger.

Pas lige på, der er bundled software med i det link, som lægger sig i din browser.
Det drejer sig om youndoo og noget der hedder social search.
Men det kan fjernes igen, hvis man ved hvordan.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Sidste redigering: af Nielsen.

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 14:40 #3044

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Prøver lige og se om jeg kan nasse på firmaet's DS konto og få et kig på normen imorgen. Jeg har ikke fundet nogle link's hvor det var gratis at downloade normen.

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 14:43 #3045

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102

Miki skrev: Prøver lige og se om jeg kan nasse på firmaet's DS konto og få et kig på normen imorgen. Jeg har ikke fundet nogle link's hvor det var gratis at downloade normen.

Den jeg linker til er, men det er jo noget pirat noget, og der følger bundled software med.
Du får ny søgemaskine og startside i din browser, og installeret små programmer på din maskine.
Så vær vågen.

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 14:57 #3047

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg kommer indtil et sted hvor jeg skal betale på dit link. Jeg bruger Mac og Safari.

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 17:43 #3050

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Jeg tænker........... Den forvrængning/uønskede lyd der er værst fra en højttaler, må da næsten være opbrydning ?
Men hvad er det for en forvrængning der mindskes kraftigt ved brug af flere ens enheder ? Der er ingen tvivl om at der er mere ro når mange enheder ikke skal lave så meget pr stk, men hvad kaldes den "forvrængning" ?

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 21:23 #3052

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 55
Problemet med mange små basser ift en stor, er at de små basser blot er en lille bas med stor membranareal - mao man får ikke den store membrans lave Fs.

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 21:32 #3053

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: Problemet med mange små basser ift en stor, er at de små basser blot er en lille bas med stor membranareal - mao man får ikke den store membrans lave Fs.

Nej men man kan få et system hvor enhederne knap nok bevæger sig og det er der jo fordele ved.
En enhed der bevæger sig det halve af en anden må forvrænge noget mindre

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 21:57 #3054

• Grauenhaft
  • Grauenhaft's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 1

Ribbontweeter skrev: Jeg tænker........... Den forvrængning/uønskede lyd der er værst fra en højttaler, må da næsten være opbrydning ?
Men hvad er det for en forvrængning der mindskes kraftigt ved brug af flere ens enheder ? Der er ingen tvivl om at der er mere ro når mange enheder ikke skal lave så meget pr stk, men hvad kaldes den "forvrængning" ?

Hej,

Ved brug af flere enheder mindskes de fleste typer forvrængning, da højttaleren arbejder i et mindre område hvor den som oftest vil være mere liniær.

Jeg er dog ret sikker på at det er IMD(Intermodulær forvrængning) som er den værste. Når membranen skal bevæge sig bliver der signalet moduleret. DVS at der skabes nye frekvenser som ikke er i musikken. (i linket omkring distortion på side 2 beskrives IMD også som den værste)

Normalt er det den harmoniske forvrængning der måles. den er relateret til musikken f,eks. hvis der afspilles en tone på 1KHz vil enheden også spille 2KHz(2. harmonisk) 3KHz(3. harmonisk) osv. De fleste instrumenter består af en grundtone samt en masse harmoniske som giver lydkarakteren for instrumentet. Så de harmoniske er med til at give enhederne deres karakterisike lyd.

Det er et stort og vigtigt emne du tager hul på.. Jeg kommer nok med lidt mere senere ;-)

Sidste redigering: af Grauenhaft. Begrundelse: omformulering

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 22:02 #3055

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Grauenhaft skrev:

Ribbontweeter skrev: Jeg tænker........... Den forvrængning/uønskede lyd der er værst fra en højttaler, må da næsten være opbrydning ?

Hej,

Ved brug af flere enheder mindskes de fleste typer forvrængning, da højttaleren arbejder i et mindre område hvor den som oftest vil være mere liniær.

Jeg er dog ret sikker på at det er IMD(Intermodulær forvrængning) som er den værste. Når membranen skal bevæge sig bliver der signalet moduleret. DVS at der skabes nye frekvenser som ikke er i musikken. (i linket omkring distortion på side 2 beskrives IMD også som den værste)

Normalt er det den harmoniske forvrængning der måles. den er relateret til musikken f,eks. hvis der afspilles en tone på 1KHz vil enheden også spille 2KHz(2. harmonisk) 3KHz(3. harmonisk) osv. De fleste instrumenter består af en grundtone samt en masse harmoniske som giver lydkarakteren for instrumentet. Så de harmoniske vil give mere med til at give enhederne deres karakterisike lyd.

Det er et stort og vigtigt emne du tager hul på.. Jeg kommer nok med lidt mere senere ;-)

Perfekt og mange tak ;-)

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 22:58 #3057

• Grauenhaft
  • New Member
  • New Member
Jeg har skrevet lidt om forvrængning i tråden her, og også lavet lidt IMD målinger
HIFI4ALL Forum: Lyd laboratoriet (forvrngning)

Genrelt er der to måder at formindske IMD
1) have stort membranareal, så enhederne skal arbejde mindre.
2) Eller/og formindske båndbredden enheden skal arbejde i, da man derved ikke "mixer" så mange frekvenser(IMD forvrængning)

En multitone måling er god til at vise IMD forvrænging.

I tråden målte jeg f.eks. hvad relutatet er ved at øge frekvensområdet enheden arbejder i:

Her måler jeg på Aurum cantus 8" enhed uden filter:

Samme enhed begrænset fra 150-700Hz

Ideelt set skule der kun være spikes med jævne mellemrum. Alt derimellem er forvrænging. Det ses ret tydeligt at begrænsningen af båndbredden giver meget lavere forvrængning.

Sidste redigering: af Grauenhaft. Begrundelse: stavefejl

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 23:04 #3058

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har du mulighed for at lave en måling på f.eks en enhed kontra 4 (i serie/parallel: samme impedans) af samme slags ?
Eller vil det svare til at give den ene enhed 1/4 effekt ? (så den kun laver 1/4 ?)
Det kunne være sjovt at se hvad forskellen var på papir ;-)

Når du begrænser enheden under 150 og over 700, hvor skarpt er det så ?

Sidste redigering: af Thomas.

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 23:11 #3059

• Grauenhaft
  • New Member
  • New Member
Hej

Jo det vil jeg have mulighed for når jeg kommer længere med mit nye højttaler projekt.
Men Ja jeg vil mene at der giver samme resultat som hvis en enhed fik 1/4 del effekt. Det er dog også meget fin forøgelse. du får 12dB mere headroom med samme forvrænging.

Du kan se på toppene af peak'ene hvor skarpt der deles, så vidt jeg husker er det 8 ordens filter. (Jeg kører aktivt med digitalt filter)

Enheder og forvrængning 10 okt 2016 23:24 #3060

• Grauenhaft
  • New Member
  • New Member
Jeg svarrede ikke helt fyldestgørense på dit spørgsmål.

Jeg er ikke rigtig fan af serieforbundne enheder. impedansen på enheden er ikke en statisk størrelse, den ændrer sig når enheden spiller. dvs at man skaber ekstra forvængning ved at montere enheder i serie. Hvor galt det går afhænger meget af hvor godt magnetsystemet på enheden er lavet.

Parallelt går det lidt bedre, da dårligskaberne fra seriekoblingen ikke på samme måde har indvirkning på de andre enheder.

Men det kunne faktisk være meget interessant at se hvor stor indvirkning det egentligt har, ved at lavemålingen i praksis.

Enheder og forvrængning 11 okt 2016 01:29 #3061

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Grauenhaft skrev: Jeg svarrede ikke helt fyldestgørense på dit spørgsmål.

Jeg er ikke rigtig fan af serieforbundne enheder. impedansen på enheden er ikke en statisk størrelse, den ændrer sig når enheden spiller. dvs at man skaber ekstra forvængning ved at montere enheder i serie. Hvor galt det går afhænger meget af hvor godt magnetsystemet på enheden er lavet.

Parallelt går det lidt bedre, da dårligskaberne fra seriekoblingen ikke på samme måde har indvirkning på de andre enheder.

Men det kunne faktisk være meget interessant at se hvor stor indvirkning det egentligt har, ved at lavemålingen i praksis.

Jeg har ladet mig fortælle at seriekobling ikke er et problem hvis slutimpedansen er samme eller mindre end den enkelte enhed.
Jeg fik også ad vide at ved serie/parallelkobling, skulle man sørge for at parallekoble først....... Jeg mener det giver samme resultat uanset hvordan man gør.
Jeg kan ikke lige umiddelbart se forskellen på disse 2 koblingers slutresultat

Personligt ville jeg heller ikke seriekoble når det kommer til bas, men mellemtone/diskant mener jeg ikke det er et problem.
Jeg bruger selv serie/parallelkobling i mit system, men "kun" over ca 60-80 Hz (48 db/oktav)

En højttaler som spiller intet mindre end fremragende, men som benytter serie/parallelkobling af bas/mellemtoner, er Dali Megaline.
Den har 3 sektioner med 4 parallelkoblede enheder og de 3 sektioner er så i serie med en slut impedans på ca 6 ohm (og et min. på ca 4,5 ohm)

Bilag:

Enheder og forvrængning 11 okt 2016 08:31 #3062

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Min arbejdsgiver abonnerer desværre ikke på DS61305 så jeg kan ikke bidrage med noget den vej rundt. Men det ser også ud til at gå forrygende med tråden alligevel.

Leveret af Kunena Forum