HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Enheder og forvrængning

Enheder og forvrængning 11 okt 2016 12:23 #3064

Hej,

Jeg ved ikke hvilken af de to opkoblinger der er at foretrække, det giver nok mere eller mindre samme resultat.

Det er vigigt at enhederne og kabinetterne er ens ens ved seriekobling, så kan man være heldig at seriekoblingen ikke har den helt store betydning.

Det skal nævnes at to enheder i serie sikkert måler bedre end en enkelt. pga den lavere belastning af enhederne ved samme lydtryk.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Enheder og forvrængning 13 okt 2016 00:11 #3065

Ribbontweeter skrev: Jeg tænker........... Den forvrængning/uønskede lyd der er værst fra en højttaler, må da næsten være opbrydning ?
Men hvad er det for en forvrængning der mindskes kraftigt ved brug af flere ens enheder ? Der er ingen tvivl om at der er mere ro når mange enheder ikke skal lave så meget pr stk, men hvad kaldes den "forvrængning" ?

Forresten mht til opbrydning, så tror jeg også det er en af de værste typer forvrængning. Men heldigvis er den forholdsvis let at undgå.
Opbrydning set let på impedanskurven.

f,eks, her

uden opbrydning vil kurven være glat, så audio nirvane enheden her er styg mht til opbrydning.

Det ses også let på vandfaldsplot:

Generelt vil jeg mene at man helt skal undgå at spille i frekvensbåndet med opbrydning, og ved hårde membraner gerne 3 oktaver under da det tydeligt ses som en stigning i forvrænging. f.eks. resonans ved 3Khz vil give høj 3. harmonisk ved 1KHz.

Værst er det hvis resonansen rammer 3-4Khz hvor øret er mest følsomt, da det lettere overdøver grundtonen.

Enheder og forvrængning 13 okt 2016 00:20 #3066

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63
Ja den ser ikke ud til at kunne bruges ret langt oppe

Mht opbrydninger på en enhed, der siges det at der hvor opbrydningen er skal være 60 db nede, det lyder af ret meget.

Jeg har også en idé om at det er derfor B&W Nautilus 800eren er 4 vejs.

Bilag:

Enheder og forvrængning 13 okt 2016 00:23 #3067

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ideelt, men umuligt, må næsten være en enhed til hver oktav og aktiv deling + korrektion :-D Den ville så også blive pænt stor

Enheder og forvrængning 13 okt 2016 00:29 #3069

:-)
Mindre kan gøre det. En godt dæmpet opbrydning er til at leve med. Ligesom softdomes der bryder kontrolleret op, med hurtig udklingning.

Enheder og forvrængning 13 okt 2016 00:31 #3070

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Grauenhaft skrev: :-)
Mindre kan gøre det. En godt dæmpet opbrydning er til at leve med. Ligesom softdomes der bryder kontrolleret op, med hurtig udklingning.

Ja det var også en joke :-D
Du har da lavet båndenheder selv ikk ?

Last edit: af Thomas.

Enheder og forvrængning 19 okt 2016 22:43 #3112

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev:

Grauenhaft skrev: :-)

Ja det var også en joke :-D
Du har da lavet båndenheder selv ikk ?

Nå den gik også kold :-D

Det er ikke meget der sker på de forskellige fora længere. :whistle:

Enheder og forvrængning 19 okt 2016 22:52 #3113

Glemte helt at svarre. Jeg har eksperimenteret lidt med at lave båndenheder selv.

Har dog ikke gået all in på et båndprojekt, men det kommer nok på et tidspunkt :cheer:

I mit seneste projekt bliver det med AMT membran fra Beyma TPL150, med et hjemmelavet magnetsystem. (Den har meget lav forvrængning især IMD pga det store membranareal)

Men ja trist at der ikke sker så meget på fora mere :-(

Enheder og forvrængning 20 okt 2016 12:11 #3114

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Trafikken på diverse fora er faldet til nærmest ingenting.
Der hvor aktiviteten er nu om dage er på Facebook, og det endda selvom overblikket og historikken nærmest er ubrugelige størrelser.
Hvad der så er endnu værre er kvaliteten af den trafik der er tilbage.
Det ser virkelig sølle ud nogen steder.

Faktisk undrer det mig lidt, at dette lille næsten hemmelige forum, er rimelig godt kørende på kvalitet alligevel.
Og det endda på trods af noget rimeligt begrænset frum software.

Desværre er FB en stor konkurrent til rigtig mange fora.

Enheder og forvrængning 20 okt 2016 15:24 #3115

Nielsen skrev: Og det endda på trods af noget rimeligt begrænset frum software.

Det vigtigste er at det kører stabilt og sikkert. Ofte synes jeg "moderne" software har alt for meget funktionalitet der egentlig blot forstyrrer, og i FB's tilfælde endda ofte forstyrrende bare for at forstyrre. Har du lavet frikadeller i dag? :-)

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Enheder og forvrængning 20 okt 2016 22:07 #3117

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Grauenhaft skrev: Glemte helt at svarre. Jeg har eksperimenteret lidt med at lave båndenheder selv.

Har dog ikke gået all in på et båndprojekt, men det kommer nok på et tidspunkt :cheer:

I mit seneste projekt bliver det med AMT membran fra Beyma TPL150, med et hjemmelavet magnetsystem. (Den har meget lav forvrængning især IMD pga det store membranareal)

Men ja trist at der ikke sker så meget på fora mere :-(

Budskabet om dette forum må så bare deles ud hvor det kan :-D

Nå men jeg har ingen mulighed for at måle forvrængningen på enhederne udover hvad Holm impulse kan og det er slet ikke godt nok.
Og det er svært at sige om 24 enheder kontra 6 enheder lyder bedre pga mindre bevægelse eller simpelthen fordi lyder kommer fra en større flade (der er jo 4 gange så mange enheder)
Men her virker det i hvert fald en del mere "roligt/afslappende" at lytte til 24 enheder, end 6 enheder - Men igen udstrålingen fra højttaleren er så også en helt anden, så det er meget svært at sætte en finger på hvad det er der gør det.

Men jeg selv er ikke i tvivl om at mange enheder rigtigt sat sammen lyder klart bedre end lyd fra ét punkt.
Nu varer det ikke så længe igen før der kommer lidt flere billeder af mine DIY højttalere, da de er ved at være færdige.
Så kommer der så lige en længere periode med justeringer, tilspilning osv osv ;-) :-p

Enheder og forvrængning 20 okt 2016 22:11 #3118

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Trafikken på diverse fora er faldet til nærmest ingenting.
Der hvor aktiviteten er nu om dage er på Facebook, og det endda selvom overblikket og historikken nærmest er ubrugelige størrelser.
Hvad der så er endnu værre er kvaliteten af den trafik der er tilbage.
Det ser virkelig sølle ud nogen steder.

Faktisk undrer det mig lidt, at dette lille næsten hemmelige forum, er rimelig godt kørende på kvalitet alligevel.
Og det endda på trods af noget rimeligt begrænset frum software.

Desværre er FB en stor konkurrent til rigtig mange fora.

Det her hemmelige forum skal bare luftes lidt hist og her, så kommer der automatisk mere gang i den og mere gang i den = Udvidelse af forum med f.eks en chat osv
De eneste der ryger ud herfra er dem der ikke gider debattere hifi alligevel og indtil videre har der kun være én dreng :-p

Enheder og forvrængning 20 okt 2016 23:36 #3119

Spændende at se billeder af dine højttalere.

Prøv evt at bruge Arta, den gratis version er meget åben. Her kan du f. Eks lave en multitone måling.

Enheder og forvrængning 21 okt 2016 15:25 #3123

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Grauenhaft skrev: Spændende at se billeder af dine højttalere.

Prøv evt at bruge Arta, den gratis version er meget åben. Her kan du f. Eks lave en multitone måling.

Det skal da prøves ;-) Thank you :cheer:

Enheder og forvrængning 26 okt 2016 20:39 #3169

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31
Her en "gammel" test hvor man har målt forvrængning ved flere frekvenser.
Højttaleren performer dårligst ved høje og lave frekvenser. Med min ringe viden synes jeg umiddelbart at forvrængningen er overraskende lav i resten af området, eller er det bare helt normale værdier.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.

De er begyndt at komme vand i Bacon. Bacon som børn spiser.
Last edit: af Miki.
Leveret af Kunena Forum