HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Enheder og forvrængning

Enheder og forvrængning 26 okt 2016 23:52 #3172

Forvrængningen er rigtig fin på Quadral'en. Det er også en god højttaler :cheer:

Jeg vil sige at den ligger i gode ende, men det kan godt lade sig gøre at lave højttalere med lavere forvrængning. ( mine f.eks ;-) )

Generelt kan man forholdsvist let finde enheder med lav forvrængning fra øvre bas til diskant området. Bassen er altid problematisk pga den store membranvandring.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Last edit: af Grauenhaft.

Enheder og forvrængning 27 okt 2016 00:28 #3173

Jeg har været ude og måle på et par quadral Titan højttalere, se billeder nedenfor. Lydniveauet har nok været lidt lavere derfor lavere forvrængning i bassen.

Mellemtonen måler nydeligt :cheer:

-40dB svarer til 1%
-50dB 0,3%
-60dB 0.1%

Enheder og forvrængning 27 okt 2016 01:19 #3175

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Grauenhaft skrev: Forvrængningen er rigtig fin på Quadral'en. Det er også en god højttaler :cheer:

Jeg vil sige at den ligger i gode ende, men det kan godt lade sig gøre at lave højttalere med lavere forvrængning. ( mine f.eks ;-) )

Generelt kan man forholdsvist let finde enheder med lav forvrængning fra øvre bas til diskant området. Bassen er altid problematisk pga den store membranvandring.

Ja jeg tror også at den Quadral ligger i den lave ende.
Det skulle ikke være ualmindeligt at en højttaler forvrænger med helt op til 3-5 % (for 10 år siden)

Men man må sige at der er stor forskel på 1 % forvrængning på højttalere, som sikkert ikke er noget man lige lægger mærke til, og så 1 % forvrængning fra en forstærker, som man bestemt lægger mærke til da det er påbegyndt klipning.

Enheder og forvrængning 27 okt 2016 01:39 #3177

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 63

Grauenhaft skrev: Jeg har været ude og måle på et par quadral Titan højttalere, se billeder nedenfor. Lydniveauet har nok været lidt lavere derfor lavere forvrængning i bassen.

Mellemtonen måler nydeligt :cheer:

-40dB svarer til 1%
-50dB 0,3%
-60dB 0.1%

Gider du skrive lidt ved billederne om hvad der ses :?:

Jeg bruger mest HolmImpulse når jeg måler og der stiger forvrængningen også drastisk i bassen - En del af skylden der er nok at det er dipol.
Resten af området synes jeg ser nogenlunde tilforladeligt ud :unsure:

Jeg gad virkelig godt se forvrængningen på en Dali Grand - for den er godt nok utrolig ren og præcis i bassen, de har virkelig ramt noget rigtigt med de 2 x 8" i det kabinet, de stopper og starter helt som de skal.
Dog kan der godt være lige lovlig meget attack/øvre bas i rum under 30 kvm.
Den er efter min mening klart bedre i bassen end Helicon 800 og Euphonia MS5.
Den har bare nogle andre problemer :-p ;-) :-p ;-)

Enheder og forvrængning 27 okt 2016 09:59 #3178

Husk at det ikke er ligetil at læse forvrængningen i Holm, Når frekvenskurven dykker så stiger forvrængningen (ikke ;-) )

Hvis der indsættes et notchfilter på 12 dB så vil det også se ud som om forvrængningen stiger 12 dB, det er dog ikke tilfældet. Resultatet er 0 dB ift oprindelige forvrængning før indsættelse af notchfilter.

Derfor ser det også ud som om forvrængningen stiger i bassen. Det gør den naturligvis også ved store membranudsving, men man kan altså ikke blot læse grafen direkte.

Et eksempel.
To punkter på en kurve.
Nummer 1 er + 5 dB på frekvenskurven og -40 dB på forvrængningskurven. +5 - 40 = 35 dB
Nummer 2 er -8 dB på frekvenskurven og -27 dB på forvrængningskurven -8 - 27 = 35 dB

På forvrængningskurven ser nummer 2 ud til at have meget større forvrængningen en punkt nummer et, men i virkeligheden er de ens.

Last edit: af Kjeldsen.

Enheder og forvrængning 27 okt 2016 22:32 #3183

Hej Kjeldsen,

Super info, havde egentlig ikke bidt mærke i det før men når jeg laver et filter stiger forvrængningen under delefrekvensen.
Det bytyder normalt heller ikke så meget da enheden så siger mindre,

Men i basområdet er det en vigtig info at tage med, Jeg har altid haf en relativ kraftig stigning af forvrængning når enhederne ruller af, og har egentligt tænkt at det var korrekt.

Vil ved lejlighed lige på at liniarisere enhederne og måle forvrænging.

Leveret af Kunena Forum