HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Delfilter performens...

Delfilter performens... 12 dec 2016 23:50 #3855

• stiv
  • stiv's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 5
Gennem mange år har jeg tweaket højttalere og delfiltre, og bliver stadigt overrasket over hvor meget der kan forbedres.
Der er kun to højttalere på min vej, som jeg ikke har kunnet forbedre, altså de var lavet korrekt (Dynaudio og Holfi).

De sidste tre måneder, har jeg forsøgt at få mine ProAc til at spille lidt bedre, især i diskanten.
Som et resultat deraf, har jeg delfiltrene uden for kabinetterne. Kom derfor på, at sætte de originale filtre til (imens jeg tweaker) , og stor er min undren... :-? nu spiller de bedre i diskanten, "nu" hvor de originale filtrene er koblet til udvendigt.

Har målt lidt, når filtrene er monteret korrekt, er de kun 15 cm. fra magneten. Uden for er filtrene vel 10 cm. længere fra magneten.
Den erfaring, ville jeg gerne have haft for mange år siden. Det er jo positivt, at det spiller bedre, men det ligger jo op til en ordentlig evaluering :-D

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Delfilter performens... 13 dec 2016 08:09 #3856

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
Det er en vanskelig øvelse du har gang i. En kæmpeudfordring. Over en tre måneders periode at huske hvordan de originale filtre lyder inde i kabinettet, derfra videre til dine egne tweaks og tilbage hvor det originale filter genmonteret udenfor kabinettet. Du udfører det samme som jeg selv forsøgte mig med gennem mange år. Jeg har siden erkendt, at det grænser til det umulige at fastholde en detaljeret reference over så lang tid, samtidig med at en ændring ikke altid er lig med en forbedring.

Anvender man udelukkende ørerne i udviklingsfasen er man nødt til at have to ens sæt højttalere og hele tiden anvende det ene som reference. Man kan som alternativ hertil vælge at betragte det tweakede resultat som det bedste og skrotte de originale filtre.

Hvorvidt det er delefiltrenes afstand til magneterne, som gør forskellen kan kun afgøres ved at sammenligne de originale højttalere med et sæt hvor delefiltrene er udenfor, samtidig med at du ikke må vide hvilke der spiller.

Delfilter performens... 13 dec 2016 09:42 #3857

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Stiv

Ja nogle gange skal der ikke meget til.
Tit ser man også i de billigere højttalers delefilter at spolerne vender samme vej og også står ret tæt.

Jeg ville engang gøre det ekstra godt og limede delefilterkomponenterne fast på en ALU plade, det har så bare den stik modsatte effekt af ferrit, magnet eller jern, idet at spolernes værdi bliver mindre når de kommer i nærheden af ALU :blink:

Men selvom det kan ligne en billig løsning så er det faktisk en rigtig god ting at have filteret direkte på terminalerne da det som regel så er længst væk fra metal og enheder.
Nogle højttalere er så så små at det næsten er umuligt at få dem langt nok væk.
Delefilteret udenfor højttaleren i en kasse er set mange gange og også i købehøjttalere f.eks det store Snell A Ref.

_________________________________________________________________________________

Hifi : At gøre simple ting kompliceret :-)

_________________________________________________________________________________

Delfilter performens... 13 dec 2016 10:14 #3858

• Nielsen
  • Nielsen's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Modtagne Tak: 102
Nu ved jeg ikke lige hvad det er, som der ændres på ved det her filterstunt.
Kigger man på ProAc´s højtalere, så har de nogle lidt spøjse målinger fra fødselen.
Specielt er impedanskurven alternativ med nogle gigantiske toppe, og et absolut underligt forløb opefter.
De fasevender også typisk deres diskantenheder, for at udjævne responsen, så på flere måder antyder konstruktionerne idiosynkratiske metoder.

Delfilter performens... 13 dec 2016 10:40 #3859

• stiv
  • Elite Member
  • Elite Member
Tak for hurtige respons og synspunkter :cheer: som jeg lige skal have tid til at fordøje...

Nielsen: " idiosynkratiske", den måtte jeg sgu lige google :-D

Og giver dig ret, deres delfiltre er noget for sig selv (har googlet emnet).

Har vel afprøvet 4-til 5 alternative layout til diskant-filtret, på det nuværende project.

Denne ser ud til p.t. at være favoritten.

Bilag:

Sidste redigering: af stiv. Begrundelse: Diagramet kom ikke med.

Delfilter performens... 13 dec 2016 11:05 #3861

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
@Stiv
Idiosynkratisk er et udtryk de ofte bruger hos f.eks. Stereophile.
Jeg kunne så skrive særegen eller afvigende, men jeg synes ikke det beskriver begrebet godt nok.
Idiosynkratisk i forbindelse med HI-FI betyder grundlæggende, at man lægger videnskaben på hylden og fusker sig frem i stedet.
Og det er det jeg mener, at kunne se ud af de målinger, som Stereophile har lavet.

I et andet forum, blev der for nylig debatteret Audio Note, som IMO er en anden leverandør af produkter, der hviler på idiosynkrasier.

Delfilter performens... 13 dec 2016 11:30 #3862

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nielsen skrev: Nu ved jeg ikke lige hvad det er, som der ændres på ved det her filterstunt.
Kigger man på ProAc´s højtalere, så har de nogle lidt spøjse målinger fra fødselen.
Specielt er impedanskurven alternativ med nogle gigantiske toppe, og et absolut underligt forløb opefter.
De fasevender også typisk deres diskantenheder, for at udjævne responsen, så på flere måder antyder konstruktionerne idiosynkratiske metoder.

Selv producenter af meget dyre højttalere vender fasen på en eller flere enheder og det kan kun gå galt.
Rigtigt nok vil den enhed der er fasevendt være i fase med de andre enheder, men kun omkring delefrekvensen.
Midt i enhedens frekvensområde vil den være i modfase og det er stor set ligegyldigt hvor tæt eller langt fra hinanden delefrekvenserne ligger.

Jeg forstår simpelthen ikke at en højttaler til over f.eks 50.000 stk kan laves på den måde.
Hvis ikke jeg tager fejl så gør selv sådanne "dyre folk" som dem ved Wilson Audio også sådan :whistle:

Delfilter performens... 13 dec 2016 12:18 #3863

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Ribbontweeter skrev:
Selv producenter af meget dyre højttalere vender fasen på en eller flere enheder og det kan kun gå galt.
Rigtigt nok vil den enhed der er fasevendt være i fase med de andre enheder, men kun omkring delefrekvensen.
Midt i enhedens frekvensområde vil den være i modfase og det er stor set ligegyldigt hvor tæt eller langt fra hinanden delefrekvenserne ligger.

Jeg forstår simpelthen ikke at en højttaler til over f.eks 50.000 stk kan laves på den måde.
Hvis ikke jeg tager fejl så gør selv sådanne "dyre folk" som dem ved Wilson Audio også sådan :whistle:

Jamen desværre har du ret.
Fasevending af enheder er bare nogo.
Og desværre finder man den slags i selv meget dyre højtalere, her i ProAc som jo ikke er helt billige.
Mit hovede begynder at ryste helt af sig selv, når jeg ser den slags, og derfor er jeg yderst forbeholden overfor mange af de tåbelige producenter, som på en eller anden måde tror de har noget at bidrage med.
Her kan du se Marten Django XL loudspeaker Measurements | Stereophile.com
Og her: Magico V3 loudspeaker Measurements | Stereophile.com
Og så lige: EgglestonWorks Andra II loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Alle 3 højtalere, som gud og hvermand vil blive imponeret over prissedlen over.
Men reelt er det en omgang hjemmefusk af værste skuffe, hvor det blot er tyngden af kabinetterne, de er gået agurk med.
Resten ser det grangiveligt ikke ud til, at de overhovedet er i nærheden af at magte.

Det er ikke for at fornærme nogen, men det bedste er faktisk, at undgå at købe sådan noget, for så senere at forsøge at rette op på problemerne.
Det er højest sandsynligt noget, som gør sig gældende hele vejen igennem konstruktionen inkl. kombinationen af enheder.
Så hellere gå hele vejen, og bygge selv fra bunden, hvilket dog kræver faciliteter, som de færreste har. Jeg har i hvert tilfælde aldrig rigtig følt mig klar til at bygge højtalere på egen hånd.

Delfilter performens... 13 dec 2016 12:51 #3865

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der sidder nok nogle derude i stuerne nu og er ved at rive hovedet af dig :-D Men det ligner godt nok noget de fleste kan lave.

Her er der i hvert fald diskodasko bas så det vil noget - sikkert ganske imponerende de første 33 sekunder :-D

Bilag:

Delfilter performens... 13 dec 2016 13:48 #3866

• stiv
  • Elite Member
  • Elite Member
Hej Kaj, tak for indspark i tråden og dine betragtninger. :cheer:

Det ville næsten være for meget, at have et ekstra sæt af de samme højttalere stående, da min reference fra musikke som jeg lytter til er det lydbilled, som jeg personligt foretrækker.
Det er også derfor, at jeg har en pre med tonekontroller, et pænt udvalg af signal/-linje kabler og højttaler kabler, som der ofte bliver eksperimenteret med.
Og så går jeg jo ikke af vejen for, at selv dykke ned i højttalerne også, og tager såvel de gode som de dårlige erfaringer med. Det er jo her, det er rart med et emne-forum :woohoo:

Venlig hilsen

Delfilter performens... 13 dec 2016 14:00 #3867

• stiv
  • Elite Member
  • Elite Member
Ribbontweater (hvilket navn) :lol:

Jeg kan kun give dig ret i dine anskuelser, med hensyn til delfilter spolernes placering, alu-plade brug, og filtret direkte på terminalerne.

Bliver næsten nød til at oploade følgende:

Bilag:

Delfilter performens... 13 dec 2016 14:14 #3868

• stiv
  • Elite Member
  • Elite Member
Yes Nielsen...

Inden jeg åbnede mine ProAC, havde jeg googlet og set at ProAc, gerne ville lave nogle andre polariseringer især på diskanterne.
Så til min undren, havde de ikke valgt den løsning på min model, men der mere almindelige, så ingen idiosynkratiske metoder her (oploader et diagram). Prøvede efterfølgende, at vende på plus og minus til diskanterne, som noget af det første da jeg jo er nysgerrig :silly:

Bilag:

Delfilter performens... 13 dec 2016 14:53 #3869

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

stiv skrev: Yes Nielsen...

Inden jeg åbnede mine ProAC, havde jeg googlet og set at ProAc, gerne ville lave nogle andre polariseringer især på diskanterne.
Så til min undren, havde de ikke valgt den løsning på min model, men der mere almindelige, så ingen idiosynkratiske metoder her (oploader et diagram). Prøvede efterfølgende, at vende på plus og minus til diskanterne, som noget af det første da jeg jo er nysgerrig :silly:

Dødsmart med samme frekvensområde til begge basser :-p
Hvis det var D´Appolito, så kunne det måske forstås.
Jeg kender dog ikke rigtigt den aktuelle model, men det er helt sikkert, at det bliver ikke helt enkelt, at få en højtaler med den placering af enheder til, at integrere på kort afstand.
Det er den slags løsninger, som man må kalde idiosynkratiske.
Alt taler imod at lave filteret på den måde.
Den nederste basenhed skal selvfølgelig rulles af langt tidligere, så integrationen med diskantenheden foregår langt mere smooth.

Delfilter performens... 13 dec 2016 15:07 #3870

• stiv
  • Elite Member
  • Elite Member
Nielsen, du er en ørn :-p

"Den nederste basenhed skal selvfølgelig rulles af langt tidligere, så integrationen med diskantenheden foregår langt mere smooth."

Den er jeg helt med, og det bliver næste step på tweater-trippet , er begyndt at kikke på løsninger, forslag modtages gerne :idea: :-p

Delfilter performens... 13 dec 2016 15:23 #3871

• Nielsen
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Ahhhh min kone siger noget andet om, hvad jeg er :silly:

Nu ved jeg så slet ikke hvad de ProAc har stået dig i, men jeg ved ikke om du kan se min pointe, når jeg siger, at det måske var smartere, at begynde helt fra bunden på egen hånd.
Det er ret beset 3 SEAS enheder, hvor basserne er afstemt til at rumle meget dybt.
Både det og måden filteret er lavet på, sætter min roe i rystemode.

Basrefleks er i virkeligheden ikke et remedie til at skaffe ekstra bas med, det er i stedet en sofistikeret metode til, at sænke forvrængning med.
En korrekt afstemt refleks, har meget lavere forvrængning end alle andre typer kabinetter.
Og det er selvfølgelig det man skal have for øje, når man bygger reflekssystemer, og ikke extended basrange.
Det kræver solide kabinetter og præcis afstemning.

Svjh plejer ProAc at anvende polypropylen til membranmateriale, heller ikke det er uproblematisk. Den slags membraner har det med, at være tyndest lige der, hvor de faktisk burde være tykkest. Det sker som følge af fremstillingsprocessen, hvor et ark polyprop syges ned over membranformene under opvarmning.

Leveret af Kunena Forum