HiFi2you Banner11

Delfilter performens...

  • stiv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3855 af stiv
Delfilter performens... blev oprettet af stiv
Gennem mange år har jeg tweaket højttalere og delfiltre, og bliver stadigt overrasket over hvor meget der kan forbedres.
Der er kun to højttalere på min vej, som jeg ikke har kunnet forbedre, altså de var lavet korrekt (Dynaudio og Holfi).

De sidste tre måneder, har jeg forsøgt at få mine ProAc til at spille lidt bedre, især i diskanten.
Som et resultat deraf, har jeg delfiltrene uden for kabinetterne. Kom derfor på, at sætte de originale filtre til (imens jeg tweaker) , og stor er min undren... :-? nu spiller de bedre i diskanten, "nu" hvor de originale filtrene er koblet til udvendigt.

Har målt lidt, når filtrene er monteret korrekt, er de kun 15 cm. fra magneten. Uden for er filtrene vel 10 cm. længere fra magneten.
Den erfaring, ville jeg gerne have haft for mange år siden. Det er jo positivt, at det spiller bedre, men det ligger jo op til en ordentlig evaluering :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3856 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Delfilter performens...
Det er en vanskelig øvelse du har gang i. En kæmpeudfordring. Over en tre måneders periode at huske hvordan de originale filtre lyder inde i kabinettet, derfra videre til dine egne tweaks og tilbage hvor det originale filter genmonteret udenfor kabinettet. Du udfører det samme som jeg selv forsøgte mig med gennem mange år. Jeg har siden erkendt, at det grænser til det umulige at fastholde en detaljeret reference over så lang tid, samtidig med at en ændring ikke altid er lig med en forbedring.

Anvender man udelukkende ørerne i udviklingsfasen er man nødt til at have to ens sæt højttalere og hele tiden anvende det ene som reference. Man kan som alternativ hertil vælge at betragte det tweakede resultat som det bedste og skrotte de originale filtre.

Hvorvidt det er delefiltrenes afstand til magneterne, som gør forskellen kan kun afgøres ved at sammenligne de originale højttalere med et sæt hvor delefiltrene er udenfor, samtidig med at du ikke må vide hvilke der spiller.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #3857 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Delfilter performens...
Stiv

Ja nogle gange skal der ikke meget til.
Tit ser man også i de billigere højttalers delefilter at spolerne vender samme vej og også står ret tæt.

Jeg ville engang gøre det ekstra godt og limede delefilterkomponenterne fast på en ALU plade, det har så bare den stik modsatte effekt af ferrit, magnet eller jern, idet at spolernes værdi bliver mindre når de kommer i nærheden af ALU :blink:

Men selvom det kan ligne en billig løsning så er det faktisk en rigtig god ting at have filteret direkte på terminalerne da det som regel så er længst væk fra metal og enheder.
Nogle højttalere er så så små at det næsten er umuligt at få dem langt nok væk.
Delefilteret udenfor højttaleren i en kasse er set mange gange og også i købehøjttalere f.eks det store Snell A Ref.

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3858 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Delfilter performens...
Nu ved jeg ikke lige hvad det er, som der ændres på ved det her filterstunt.
Kigger man på ProAc´s højtalere, så har de nogle lidt spøjse målinger fra fødselen.
Specielt er impedanskurven alternativ med nogle gigantiske toppe, og et absolut underligt forløb opefter.
De fasevender også typisk deres diskantenheder, for at udjævne responsen, så på flere måder antyder konstruktionerne idiosynkratiske metoder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • stiv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #3859 af stiv
Besvaret af stiv på emne Delfilter performens...
Tak for hurtige respons og synspunkter :cheer: som jeg lige skal have tid til at fordøje...

Nielsen: " idiosynkratiske", den måtte jeg sgu lige google :-D

Og giver dig ret, deres delfiltre er noget for sig selv (har googlet emnet).

Har vel afprøvet 4-til 5 alternative layout til diskant-filtret, på det nuværende project.

Denne ser ud til p.t. at være favoritten.






Bilag:
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved stiv. Begrundelse: Diagramet kom ikke med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3861 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Delfilter performens...
@Stiv
Idiosynkratisk er et udtryk de ofte bruger hos f.eks. Stereophile.
Jeg kunne så skrive særegen eller afvigende, men jeg synes ikke det beskriver begrebet godt nok.
Idiosynkratisk i forbindelse med HI-FI betyder grundlæggende, at man lægger videnskaben på hylden og fusker sig frem i stedet.
Og det er det jeg mener, at kunne se ud af de målinger, som Stereophile har lavet.

I et andet forum, blev der for nylig debatteret Audio Note, som IMO er en anden leverandør af produkter, der hviler på idiosynkrasier.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum