HiFi2you Banner11

Delfilter performens...

Mere
7 år 3 måneder siden #3872 af Miki
Besvaret af Miki på emne Delfilter performens...
Tror vist hellere jeg må åbne mine højttalere igen og lave om på filteret. Jeg er hoppet i med begge ben og har fasevendt en enhed for at komme af med et ordentlig dyk i frekvensgangen. UPS.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #3873 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Delfilter performens...
Hov hov Nielsen :-D

Jeg har også flere parallelkoblede basenheder :-p
Der er faktisk ca 2 meter mellem den øverste og den nederste :whistle:

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #3874 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Delfilter performens...

Nielsen skrev:

stiv skrev: Yes Nielsen...

Inden jeg åbnede mine ProAC, havde jeg googlet og set at ProAc, gerne ville lave nogle andre polariseringer især på diskanterne.
Så til min undren, havde de ikke valgt den løsning på min model, men der mere almindelige, så ingen idiosynkratiske metoder her (oploader et diagram). Prøvede efterfølgende, at vende på plus og minus til diskanterne, som noget af det første da jeg jo er nysgerrig :silly:


Dødsmart med samme frekvensområde til begge basser :-p
Hvis det var D´Appolito, så kunne det måske forstås.
Jeg kender dog ikke rigtigt den aktuelle model, men det er helt sikkert, at det bliver ikke helt enkelt, at få en højtaler med den placering af enheder til, at integrere på kort afstand.
Det er den slags løsninger, som man må kalde idiosynkratiske.
Alt taler imod at lave filteret på den måde.
Den nederste basenhed skal selvfølgelig rulles af langt tidligere, så integrationen med diskantenheden foregår langt mere smooth.


Der findes faktisk en Dali højttaler som er lavet på den måde, dog med et simplere filter :-p

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • stiv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3879 af stiv
Besvaret af stiv på emne Delfilter performens...
De 61/2" bas enheder, "tror jeg", er SEAS H1224-08 Alu-paper, uden faseplugh men med en blød center hætte, magen til den type som sidder på H1217-08 Coated paper.
H1217-08 spiller dybere, og kan evt. anvendes, hvis den nederste basenhed skal rulles af tidligere, men alt det er ind til nu, kun teori :lol:




Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #3880 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Delfilter performens...
@miki
Det er helt i orden.
Men du må nok hellere få en på nakken med en passende jernstang for en sikkerheds skyld, og så kan vi jo også hælde lidt saltsyre ud over dig.
Det er der sjældent nogen, som har taget skade af.

@ribbontweeter
Nu ved jeg jo så ikke hvor lavt/højt de deler, men de dimensioner du nævner, peger i retning af noget gulv/loft DÁppolito fidus af en slags.
Men hvis man vil lave en punktkilde, så er det nødvendigt, at overveje afstande imellem enhederne, og den dertil hørende afstand til lyttepositionen.
Hvis ikke man kan forstå det, så må man hellere få et par rap med en kæp. Det plejer at hjælpe :-p .

@stiv
Synes alligevel de ser lidt forskellige ud.
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3882 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Delfilter performens...
Et par indspil til emnet.

Spoler i nærkontakt med aluminium. Kobber for den sags skyld. Reduktion af induktion. De to materialer anvendes af samme grund på centerpolen af højttalerenhederne til at reducere svingspolens induktion og dermed forbedre enhedens reaktionstid.

Delefilter. Min nyeste erfaring. Inden man begynder at arbejde på selve delefilteret, betaler det sig at rette op på højttalernes impedanskurve ved at anvende Zobel og Notchfiltre. Når enheder og impedanskorrigerende filtre arbejder sammen udgør de en lineær (tilnærmet ideel) belastning af delefiltrene. Samtidig reducerer man enhedernes selvresonerende støjtendenser.



Selv en subwooferenhed med aktiv deling, der arbejder under 100Hz støjer tydelig hørbart op i mellemtoneområdet. Giver man den et Zobelfilter tværs over enhedens terminaler reducerer man den tendens.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum