HiFi2you Banner11

Delfilter performens...

  • stiv
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3912 af stiv
Besvaret af stiv på emne Delfilter performens...
Ok Nielsen, en gang til :lol:

Først det originale:



Og så det sidste, som har fungeret bedst, af dem som jeg har forsøgt mig med ind til nu:

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #3913 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Delfilter performens...

stiv skrev: Og så det sidste, som har fungeret bedst, af dem som jeg har forsøgt mig med ind til nu:


Hvor henter du komponentværdierne? Umiddelbart er der noget, som ikke stemmer. Spolens værdi sammenholdt med kondensatorernes. Eksempel med udgangspunkt i spolens værdi 0,3mH. Link.



Diskantenheden og dens serie/parallelmodstand udgør 6,7 Ohm, som er impedansen komponenterne skal beregnes ud fra.
Bilag:
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3914 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Delfilter performens...
Tak for gentagelsen :-p
Hvordan er det så det nye filter ser ud :silly:

Joke

Jeg troede det seneste billede også var det filter du var nået frem til.
Kan forstå, at det var bare et trin på vejen.

Hvordan ser dit nye filter så ud? :silly:

Joke

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #3915 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Delfilter performens...
@Nielsen

Skulle jeg i gang med opgaven ville jeg måle den korrekte impedans på såvel bassektionen som diskantsektionen, indsætte Zobel filter på bassektionen og Zobel og Notchfilter på diskantenheden og kontrollere at impedanserne i praksis er lineære over det størst mulige område. Afslutningsvis vælge løsningen med 24dB/24dB Linkwitz Riley filter og være omhyggelig med komponentværdierne. Enhederne vil dermed arbejde i perfekt fase. Samtidig vil det øge diskantenhedens belastbarhed betydeligt.

Jeg spiller på et par højttalere lavet efter dette princip og det funker! Man kan bevæge sig rundt uden de ændrer karakter. Lyden fra enhederne samarbejder om at gengive det hele på overbevisende sammenhængende musikalsk vis.

Men væk med alle kernerne i spolerne. Ved så høje frekvenser er de unødvendige. De er kun med til at begrænse præstationerne.
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3916 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Delfilter performens...

Kaj. skrev: @Nielsen

Skulle jeg i gang med opgaven ville jeg måle den korrekte impedans på såvel bassektionen som diskantsektionen, indsætte Zobel filter på bassektionen og Zobel og Notchfilter på diskantenheden og kontrollere at impedanserne i praksis er lineære over det størst mulige område. Afslutningsvis vælge løsningen med 24dB/24dB Linkwitz Riley filter og være omhyggelig med komponentværdierne. Enhederne vil dermed arbejde i perfekt fase. Samtidig vil det øge diskantenhedens belastbarhed betydeligt.

Jeg spiller på et par højttalere lavet efter dette princip og det funker! Man kan bevæge sig rundt uden de ændrer karakter. Lyden fra enhederne samarbejder om at gengive det hele på overbevisende sammenhængende musikalsk vis.

Men væk med alle kernerne i spolerne. Ved så høje frekvenser er de unødvendige. De er kun med til at begrænse præstationerne.


Jeg forstår udmærket hvad du mener, og jeg kan slet ikke sige, at jeg ville gøre anderledes, fordi jeg ville i virkeligheden ikke gøre noget andet, end at sælge de højtalere som de var.
Jeg må sige, at jeg langt hen ad vejen ikke rigtig har særlig meget, at bidrage med, når det gælder højtalere.
Jeg ved nærmest kun, hvad jeg ikke vil have.
Det gør det svært, at være konstruktiv.
Min oplevelse omkring delefiltre og konstruktionsprincipper er, at det kan man godt glemme det meste af.
Alt for meget af det tager udgangspunkt i noget, som ikke findes i virkeligheden.
Og endnu mere har fokus på de forkerte ting.
Jeg ved ikke helt hvorfor, men utrolig mange tror, at det er så såre simpelt, at skrue en højtaler sammen.
Min opfattelse er, at hvis man vil have mere end blot en statisk frekvensgang og en korrigeret impedanskurve i fokus, så begynder det faktisk at blive noget man skal tænke over.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 3 måneder siden #3917 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Delfilter performens...
Det er slet ikke let. Langt fra. Slet ikke hvis man gætter eller blot forsøger sig frem. Der er alt for mange ubekendte i den ligning man forsøger at løse, med ørerne og hukommelsen som de eneste måleinstrumenter gennem processen.

Bevarer man de originale filtre er det muligt at vende tilbage til udgangspunktet. Har man ødelagt filtrene er højttalerne i praksis værdiløse ved ikke at være originale.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum