HiFi2you Banner11

DIY trafo

Mere
6 år 11 måneder siden #5392 af Thomas
DIY trafo blev oprettet af Thomas
Jeg skal ha lavet lidt forsøg med en "trafo" med 1 primær og 1 sekundær vikling
Trafoen skal bruges til en bånddiskant med en impedans på 0,5 ohm og dvs at trafoen skal være i forholdet 16 til 1
Men hvordan er det nu med sådan en primær vikling og en forstærker ? Trafoens primær skal vel egentlig helst være 8 ohm AC eller ?
Og skal den det, kan man så gøre nogenlunde som med en HT enhed; DC modstand + 20% = Impedansen ?
Evt kunne jeg tage tråden fra svingspolen på en 8 ohms basenhed og bruge som primærvikling

En anden ting er "kernen"........ Skal det være ferrit eller er alm jern godt nok ?

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #5395 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY trafo
Jeg tror det er de færreste, der nu om dage har de store erfaringer med transformerkobling af bånd. Det er i hvert tilfælde ved at være en del år siden, at jeg har set lavimpedante bånd anvendt i højtalere.
Nu om dage er båndene ofte lavet af et ikke ledende materiale, med indstøbte tråde el. lign.
Et forslag til en løsning kunne være, at få fat i et par gamle Decca bånddiskanter, og så røve tilpasnings transformeren fra dem.
Svjh havde de nemlig en impedans omkring de 0,5 Ohm, som blev tilpasset med en trafo.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #5396 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY trafo
Jeg ved ingenting, men det er diskutteret her, så måske du kan finde lidt guldkorn i den lange tråd

www.diyaudio.com/forums/planars-exotics/...-ribbon-tweeter.html

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #5398 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY trafo

Nielsen skrev: Jeg tror det er de færreste, der nu om dage har de store erfaringer med transformerkobling af bånd. Det er i hvert tilfælde ved at være en del år siden, at jeg har set lavimpedante bånd anvendt i højtalere.
Nu om dage er båndene ofte lavet af et ikke ledende materiale, med indstøbte tråde el. lign.


Er det ikke kun magnestater der gør det ?


Et forslag til en løsning kunne være, at få fat i et par gamle Decca bånddiskanter, og så røve tilpasnings transformeren fra dem.
Svjh havde de nemlig en impedans omkring de 0,5 Ohm, som blev tilpasset med en trafo.


Ja det var en mulighed, men de trafoer er vist ikke meget værd

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #5400 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY trafo
Jamen så må de hedde magnestat diskanter.
Der er ikke mange bånddiskanter med impedanskonvertering på markedet nu om dage.
Det er dog et stykke tid siden, at jeg har kigget nærmere på en bånddiskant, men sidst jeg gjorde, var det uden imp. konvertering.
Jeg har også selv ejet et sæt HT med bånddiskant, og heller ikke på dem, var der konvertering.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #5403 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY trafo
Man kan jo også bare bygge en forstærker der kan spille i en halv ohm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum