HiFi2you Banner11

Tidsmæssig forsinkelse...

Mere
6 år 10 måneder siden #6179 af marehalm
Hvordan "forsinker" man en diskantenhed, så den får samme udgangspunkt som den basenhed/mellemtoneenhed, som den sidder ovenover?

Idag har jeg en to-vejs HT, hvis forplade hælder 5 grader bagover, for at de to enheder sidder fysisk lige ovenover hinanden. Men en dag vil jeg lave et nyt kabinet, hvor jeg har en lodret forplade, så der render jeg ind i, at de så sidder forskudt for hinanden.

Kan man gøre det og hvis ja, hvordan gør man?

Hvis det spiller musik, så er det godt nok til mig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6180 af Miki
Besvaret af Miki på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Rigtigt godt spørgsmål, hvis du vil gøre det med et passivt filter.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6181 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Jeg benytter digital deling, så er det nemmere. Men, det er noget med at adskille delefrekvens, og man kan forskyde fasen. Men decideret time delay er vel lidt vanskeligt. Håber der kommer nogle passive filter eksperter på banen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #6182 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Jeg tvivler på at du kan forsinke lyden analogt i et passivt filter.
Det kan efter min overbevisning kun lade sig gøre fysisk eller elektronisk (digitalt)

En hældning på en højttaler handler nok også ligeså meget om spredningsmønsteret.

Men prøv at vippe højttaleren til lodret og hør hvad der sker ?

Spøjst nok findes der højttalere der både har hældning, undersænkede enheder og højttalere hvor der ikke er nogle af tingene, men bruger tæt på samme enheder, dog kender jeg ikke delefrekvenserne.
Men det handler jo om at få enhederne i fase både før, efter og ved delefrekvensen mellem de 2 enheder og andre kan nemt få det til at lykkedes med enhederne på en lodret forplade, så mon ikke også det kan lykkedes for dig ?

_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6185 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Tidsmæssig forsinkelse...

marehalm skrev: Hvordan "forsinker" man en diskantenhed, så den får samme udgangspunkt som den basenhed/mellemtoneenhed, som den sidder ovenover?

Idag har jeg en to-vejs HT, hvis forplade hælder 5 grader bagover, for at de to enheder sidder fysisk lige ovenover hinanden. Men en dag vil jeg lave et nyt kabinet, hvor jeg har en lodret forplade, så der render jeg ind i, at de så sidder forskudt for hinanden.

Kan man gøre det og hvis ja, hvordan gør man?


Ønsker du fuld kontrol med enhedernes akustiske akse skal du anvende fysisk forskydning ved passive filtre eller anvende digitalt delay i sammenhæng med aktiv deling. Nødvendigheden af forskydningen afhænger af de anvendte enheder og deres individuelle akustiske akse. Det er altså ikke enhedernes svingspole, som er målet for den men deres akustiske akse der er udgangspunktet. Det skal du have målt når højttalerenhederne er placeret der hvor du ønsker de skal sidde.

Du skal da også som helhed forvente at det hele ikke lykkes i første hug, hvis det skal være såvel målmæssigt som lyttermæssigt perfekt.

Et rigtig godt værktøj til udviklingsarbejdet er et Behringer DCX2496 filter, på hvilken du kan justere delay, frekvenser, filterstejlhed og typer ( Butterworth, Linkwitz Riley o. s. v. . ), niveau med meget mere. Med software til computeren, et egnet USB interface og ditto målemikrofon. Og naturligvis et par faselineære udgangsforstærkere til at drive enhederne direkte med signalet fra DCX2496.

Når målinger er udført og filtertyper/stejlhed er fundet kan du afgøre hvilken løsning du vil anvende.

Supplement til idekataloget

Bilag:
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6186 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Det er jo ret radikalt at gå fra passive filtre til aktive. Det man gør passivt er typisk at sørge for fasen er iorden ved delefrekvensen.
At dreje fasen er ikke helt det samme som et egentligt tidsdelay. Men tidsdelay udført passivt kræver enormt mange komponenter så det gør man ikke (længere - nogen har gjort det i tidernes morgen).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum