HiFi2you Banner11

Tidsmæssig forsinkelse...

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6195 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Assymetrisk placering af enheder på baffel er kun en fordel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6201 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Endelig er der jo også den mulighed at lave højttaleren med en "waveguide" til diskanthøjttaleren.
www.actem.de/Waveguide-white-paper.html

Og bedst som jeg skriver det ser jeg til min overraskelse at min henvisning har relation til Ole Lund Christensen, som er tovholder på JERN 14 højttaleren



Supplerende materiale til idekataloget.
Bilag:
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden #6578 af Frost
Besvaret af Frost på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Hejsa
Rent praktisk, så er hovedårsagen til at man hælder frontbaflen bagud, er at man kan man slippe afsted med at bruge 2. ordens filtre på både diskant og bas. Ofte så skal man hælde fronten ca 6 grader bagud for at en 6" passer i tiden med en 1" dome (ca 22-24mm i z-aksen.).. Selvfølgelig så afhænger graderne af hvor langt der er imellem enhederne. Diskantenheden er normalt fasevendt, da filtrene jo "hiver" fasen hver sin vej, pga høj/lavpas.

På en lodret baffel er du nok nød til at gå over til en 2. orden på bassen og 3. orden på diskanten.. Dette giver som regel et pænt faseforløb, hvor enhedernes fase render pænt sammen, Der vil dog være et større fasedrej total set fra 20-20Khz.


Det kan dog ofte sagtens lade sig gøre at få et 2. ordens filter til at gå rimelig pænt op med en lodret baffel, men det kræver lidt fiflen med lidt ekstra modstande placeret hist og pist..

Og for at opnå et fornuftigt resultat, så skal du også huske at korrigere for baffelsteptab...

Mvh
Frost

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden #6579 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Tidsmæssig forsinkelse...
Frost, kunne man evt lave forpladen sådan her ?

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Man skal tro på sig selv, meeen :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #6580 af Frost
Besvaret af Frost på emne Tidsmæssig forsinkelse...

Kjeldsen skrev: Assymetrisk placering af enheder på baffel er kun en fordel.


Jeg er ikke helt enig i at det KUN er en fordel.. Mange glemmer at kigge på andet end frekvensgang onaxis. Hvis man ser på polarplottet for en højtaler hvor diskanten sidder forskudt fra bas/mellemtone-enheden, så vil man tydeligt se det ballade det giver.

Noget helt andet er at hvis man nu kun koncentrerede sig om frekvensgangen i lytteretningen, så ville det klart være en fordel at lytte 15-20 grader offaxis, og designe højtaleren til dette, da langt størstedelen af den ballade diffraktionerne giver, er helt væk ved disse vinkler.

Mvh
Frost
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Frost. Begrundelse: mangler citat:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden #6581 af Frost
Besvaret af Frost på emne Tidsmæssig forsinkelse...

Ribbontweeter skrev: Frost, kunne man evt lave forpladen sådan her ?


JA. Det er en fin og simpel måde at tidskorrigere på. Det passer også meget fint med en 22mm MDF plade.

Troels Gravesen benytter ofte denne metode :)

Mvh

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum