Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Sidste version rubanoide + det løse 30 jul 2020 01:55 #13119

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 90
Her en tråd om mit setup og hvordan det meste er lavet og selvom det ligger under DIY Højttalere kommer der andet end højttalere ind under.

Jeg har kørt med rubanoide membran i et stykke tid nu og mener selv at denne enhed kan noget som andre enheder ikke kan.
Den har f.eks fordel af meget lidt spredning op og nedad til, meget lav egenresonans og en impedanskurve der næsten er lige som en lineal og hænger vældig godt sammen med både bånddiskant og de 2 x 12" (måske pga alt spiller dipolt).

Jeg så så nogle (billige) magneter til salg i DBA og bestemte mig for at lave enheden lidt om.
Den er så ændret nu på flere punkter; Før var der 48 magneter pr enhed (4 rækker af 12 stk) (tegning herunder hvor de ses oppe fra)

Nu er der så 192 stk magneter, dvs stadig 4 rækker på samme måde som før men 4 stk ovenpå hinanden.
Svingspolen har selvfølgelig samme form, men nu i glasfiber og der er som før 2 x 5 lederbaner (kobber) på hver side.
Alle banerne er i serie og ender op i en modstand på 5,1 ohm DC

Svingspole:

Den originale rubanoide er ca 18 cm bred og 40 cm høj, hvor denne her er 52 cm høj og 27 cm bred, det giver selvfølgelig en tungere membran og større areal men det var det jeg synes bedst om.En rubanoide i original størrelse lød med mine forsøg for spinkel og tyndbenet
Den originale rubanoide membran står til en vægt af ca 40 gram hvor min ligger på 90 gram.

Arealet ligger på ca 2500 cm2 for de 2 frontvendte buer og selvfølgelig det samme for de bagud vendte (men de arbejder jo sammen som en)
De 2 frontvendte membraner har et areal svarende til lidt over 2 stk 15" eller 1½ stk 18" så jeg synes 90 gram er pænt.

Den originale rubanoide bliver brugt enten fra 200 hz og opefter, eller fra 200 hz og opefter hvor der kobles en bånddiskant ind ved 12 Khz.
I mit tilfælde bruger jeg den rubanoide fra 300 hz og op til 4 Khz hvor en bånddiskant på 18 mm x 60 cm tager over. Men rubanoide membranen gør det faktisk rigtig godt længere op

Fra de 300 hz og ned til 60 hz bruger jeg 2 x 12" (en over og en under den rubanoide og bånddiskanten) Bånddiskanten sidder ved siden af rubanoiden, men det ses på billedet her.
De 2 x 12" + rubanoide + bånddiskant spiller dipolt og det hele deles aktivt med 48 db/oktav

Under de 60 hz bruger jeg 2 subwoofere som er helt lukkede kamre med 2 x15" i hver og væghængt. De er med MFB (servo) og de deles med 60 db ved de 60 hz.
Subwooferne er en meters penge længere bagud end højttalerne, men det er justeret tidsmæssigt.
Den ene subwoofer anes lige bag højttaleren

Der kommer mere senere ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

Sidste version rubanoide + det løse 31 jul 2020 21:42 #13121

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 36
Har du nogle målinger på de nye rubanere.

Sidste version rubanoide + det løse 01 aug 2020 00:49 #13122

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Har du nogle målinger på de nye rubanere.

Der skulle gerne komme lidt forskellige målinger i løbet af nogle dage ;-)

Sidste version rubanoide + det løse 09 aug 2020 18:29 #13154

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der vil så lige gå en rum tid før målingerne er klar, da min pre nu bliver lavet om så jeg kan lave både IIR og FIR filtre.
Det skal lige lande og så skal der lige leges lidt med det.
Men nu fik 12"erne en tur 8-)
Men så langt så godt :-p

Sidste version rubanoide + det løse 15 aug 2020 23:26 #13169

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 9
  • Modtagne Tak: 39
av mand, endeligt nogen der tager DIY hele vejen, at bygge egne enheder også, er der ikke mange der roder med i DK
ville ønske du kunne poste langt flere billeder af de her helt hjemmebyggede enheder.

PS: jeg forstår ikke pointen ved ophæng modificeringen på 12 tommeren ? kan du beskrive mere om ideen ? grunden ? og resultaterne ?
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Sidste version rubanoide + det løse 16 aug 2020 11:37 #13172

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

TommyBoy skrev: av mand, endeligt nogen der tager DIY hele vejen, at bygge egne enheder også, er der ikke mange der roder med i DK
ville ønske du kunne poste langt flere billeder af de her helt hjemmebyggede enheder.

PS: jeg forstår ikke pointen ved ophæng modificeringen på 12 tommeren ? kan du beskrive mere om ideen ? grunden ? og resultaterne ?

Hullerne i centerstyret er lavet for at luften bag den nemmere kan komme ud og for at centerstyret skal "snakke" mindre. Centerstyret er jo næsten en ekstra membran.
Det gør samtidig at FS falder lidt og Q´et stiger og det er meget brugbart i det her dipole halløj :-)
Ispindene der er limet bagpå membranen gør membranen lidt stivere og med limen øger det membranvægten en smule. Det giver også lidt lavere FS og lidt højere Q

Der skal nok komme en masse billeder senere ;-)

Sidste version rubanoide + det løse 16 aug 2020 17:18 #13176

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det nye modul skulle gerne lande i morgen og så er det bare i gang :-)
Jeg glæder mig som et lille barn til at prøve FIR filtre da jeg aldrig har rodet med det før.
Et er at målinger på nettet klart viser at der burde kunne hentes en del, men det er vildt spændende hvad det giver lydmæssigt.
Og så vil jeg se om det er muligt at få så ens frekvensgang som muligt med både IIR og FIR så man ved et enkelt tryk på en knap (måske 2) kan høre forskellene.

Sidste version rubanoide + det løse 16 aug 2020 23:18 #13177

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Og sådan ser den ud :-p

Bilag:

Sidste version rubanoide + det løse 19 aug 2020 14:39 #13188

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 6
At lave huller i centerstyret er akustisk en rigtig god ide. Dels mindskes "membranarealet i styret", som du skriver, og dels er der ikke noget luft bag, som komprimeret kan forstyrre (lidt) i det rum mellem styret og magneten.

Der er kun een grund der kan være betænkelig: stabiliteten i styret mindskes, og måske skal du derfor om nogle år dreje bassen 180 gr. Den bevægelige del kan "synke" for måske til sidst, at svingspolen skraber på i magnetgabet.

Sidste version rubanoide + det løse 19 aug 2020 15:07 #13189

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nydmusik skrev: At lave huller i centerstyret er akustisk en rigtig god ide. Dels mindskes "membranarealet i styret", som du skriver, og dels er der ikke noget luft bag, som komprimeret kan forstyrre (lidt) i det rum mellem styret og magneten.

Der er kun een grund der kan være betænkelig: stabiliteten i styret mindskes, og måske skal du derfor om nogle år dreje bassen 180 gr. Den bevægelige del kan "synke" for måske til sidst, at svingspolen skraber på i magnetgabet.

Ja det sidste har jeg prøvet nogle gange og derfor var jeg også mere "forsigtig" og har kun lavet huller halvt ind på spideren.
Om jeg kan høre det i det snævre område den spiller i ved jeg egentlig ikke (der er lavet andre ændringer samtidig) men jeg har kunne høre det før i 2 vejs konstruktioner og når de nu er lavet så har hjernen fået ro :-D :-D

Afstivning af membran synes jeg næsten aldrig går galt når enheden kun spiller i basområdet. Det kan koste lidt følsomhed, men der er rigeligt at tage af og det er ikke voldsomt meget vægt der er kommet på.
Målinger (Thiele/small) data viser ikke store afvigelser mht før/efter, der imod afviger de noget fra fabrikkens opgivelser, men det kan jeg læse mig frem til er meget normalt næsten uanset fabrikat.

Sidste version rubanoide + det løse 19 aug 2020 16:46 #13190

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 6
Ja, som subbas kan membranen ikke blive for stiv - ren stempelvirkning er optimal, men den bryder op på en slemmere måde. I dit tilfælde er det nok mange oktaver over delefrekvensen, og så er ulempen meget lille.

Sidste version rubanoide + det løse 20 aug 2020 15:54 #13193

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nydmusik skrev: Ja, som subbas kan membranen ikke blive for stiv - ren stempelvirkning er optimal, men den bryder op på en slemmere måde. I dit tilfælde er det nok mange oktaver over delefrekvensen, og så er ulempen meget lille.

I det her tilfælde bliver den/de brugt mellem 60 og 300 hz og jeg deler dem rimelig stejlt (48 db/oktav)
Men når jeg kommer lidt længere med det hele vil jeg lave nogle nærfelt målinger på hver enkelt enhed.
Ikke at det siger noget om hvordan det lyder, men man kan få en idé om hvordan enheden opfører sig.

Sidste version rubanoide + det løse 25 aug 2020 01:26 #13204

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Thomas skrev: Det nye modul skulle gerne lande i morgen og så er det bare i gang :-)
Jeg glæder mig som et lille barn til at prøve FIR filtre da jeg aldrig har rodet med det før.
Et er at målinger på nettet klart viser at der burde kunne hentes en del, men det er vildt spændende hvad det giver lydmæssigt.
Og så vil jeg se om det er muligt at få så ens frekvensgang som muligt med både IIR og FIR så man ved et enkelt tryk på en knap (måske 2) kan høre forskellene.

Jeg kan så se at et enkelt tryk på en "knap" skulle kunne gøre det. Ja for mig er det her lige så spændende som det er sjovt

Bilag:

Sidste version rubanoide + det løse 25 aug 2020 09:48 #13205

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 9
  • Modtagne Tak: 39
nu er jeg langt fra expert på området, har kun rodet med hjemmebyg højtalere i 10år, delefiltre og målinger og beregninger,
det korte i det lange jeg kom frem til var : at for skarpe filtre oftest gør mere skade end gavn,
både impedansmessigt (ikke noget problem for digitale filtre) men også for lytte oplevelsen og måle kurverne,
så et hurtigt råd, prøv at skruge markant ned for filter skrapheden, kør blødt og mål og trim ind, og lyt.
snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Sidste version rubanoide + det løse 25 aug 2020 10:17 #13206

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

TommyBoy skrev: nu er jeg langt fra expert på området, har kun rodet med hjemmebyg højtalere i 10år, delefiltre og målinger og beregninger,
det korte i det lange jeg kom frem til var : at for skarpe filtre oftest gør mere skade end gavn,
både impedansmessigt (ikke noget problem for digitale filtre) men også for lytte oplevelsen og måle kurverne,
så et hurtigt råd, prøv at skruge markant ned for filter skrapheden, kør blødt og mål og trim ind, og lyt.

Da jeg startede med dette projekt (og det før) prøvede jeg faktisk lige fra 6 db/oktav og så der opad og blanding af forskellige stejlheder.
I mine ører er der ingen tvivl om at de skarpe filtre lyder bedst.
Ved analoge filtre (spoler, kondensatorer) synes jeg også at simplere filtre kan lyde bedre end skarpe og førhen da jeg rodede med analoge passive filtre, der mener jeg at huske at jeg fik bedste resultater med den filtertype som alle ellers kaldte "smertebarnet" - 12 db/oktav og en blanding af 6 og 12 db :-)
Men det er snart længe siden jeg har brugt passive filtre i mit eget, lige på nær en kondensator i serie med det sarte bånd :-p

Leveret af Kunena Forum