Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Sidste version rubanoide + det løse 30 aug 2020 22:35 #13226

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 90
Jeg venter på et modul med sample rate converter og div. pulsetrafoer før jeg kan komme videre.
Men jeg har læst og prøvet en hel del med FIR filtre/korrektion den sidste tid og må sige at den person der har fundet ud af det, har da hovedet overordentligt godt skruet på.
Eneste problem der synes at være er at når man har korrigeret fasen (og evt frekvenskurven) så er det ikke altid at de digitale moduler og korrektionsfilen "snakker" ordentligt sammen. Det der kan ske er, at når man f.eks retter fasen op fra 60 gr til 0 gr og lægger filen hen i chippen, så har den måske rettet fasen for meget eller for lidt så man havner på +5 gr eller -5 grader i stedet for 0.

Det er ikke værre end man efter endnu en måling bare kan rette det sidste hvis man absolut vil have det meget præcist, men jeg tvivler på at et akustisk fasedrej på 5-10 gr overhovedet høres. De fleste højttalere med passivt eller aktivt filter, har akustiske fasedrej på flere hundrede grader og i bassen under 200 hz, synes jeg ikke rigtig der er nogen grund til at gøre så meget ud af den akustiske fase

Et lille sjovt forsøg med en 3½" enhed uden kabinet eller andet ser sådan ud.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste version rubanoide + det løse 31 aug 2020 23:47 #13233

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 6
TommyBoy og Thomas: Hvordan giver det mening at tale om hvorvidt en stejlhed på filtre er god eller ikke så god, uden at tage den pågældende enheds output i betragtning? Fasemæssigt bør der vel måles efter indsættelse af delefilter, aktivt eller passivt? Og dette under hensyntagen til enhedens fysiske udstrålingspunkt i dybden ved delefrekvensområdet. Og hvad med forvrængningen på den enhed der tilsluttes som funktion af output i de lavere frekvenser?

Om man så har fiflet med byg-selv i 40 år så roder man vel stadig usikkert rundt i de fundamentale forhold, hvis man ikke tager hensyn dertil?

Jeg vil være ærlig og sige min mening: at DIY på højttalere ofte er tidsspilde uden godt resultat, selvom det sjældent fører til den erkendelse. Der er så mange komplekse problemstillinger, som kræver ret kompliceret måleudstyr, håndteret korrekt, og det har de færreste.

Sidste version rubanoide + det løse 01 sep 2020 00:50 #13234

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Du har sådan set meget ret, men der er nu taget højde for de pågældende enheder i mit tilfælde.
Tager man f.eks 6 db deling så siges de at være de mest "musikalske" og rigtige mht fasen (hvis enhederne er gode nok), men der tænker jeg lidt, hvorfor skal en diskant ligge og rode langt nede i mellemtoneområdet og måske helt ned i basområdet ?
12 db filtre er ikke lige mig da man egentlig er tvunget til at fasevende en enhed for at få fase og frekvens til at summere ordentligt ved delefrekvensen, problemet er bare at der sker unoder længere væk fra delefrekvensen.
Så det siger sig selv at alle enheder i mit er faset ens.

I mit tilfælde bruger jeg meget stejl deling så enhedernes egen afrulning og evt unoder får meget lidt at sige, f.eks opfører den rubanoide sig ganske fint fra 100 til 20 khz men jeg bruger den fra 300 til 4 Khz. Bånddiskanten opfører sig "næsten" ordentligt fra 1500 hz og hele vejen op, men jeg bruger den fra 4 Khz - når jeg skriver "næsten" er det fordi der er et uundgåeligt mindre peak ved 8 khz pga magnetgabets bredde.

Jeg bruger 48 db LR filtre som giver fladest mulig frekvengang og som også opfører sig rimeligt mht fasen.
Jeg har delefrekvenser der ligger et godt stykke fra enhedernes grænser så enhederne arbejder fint i det område de nu er i.
Kabinet forpladen har mål så den bør have mindst mulig indflydelse og kanterne er affaset.

Ud over det så bliver enhederne "timet" så timealignement også er i orden.

Den måde mine HT er lavet på og enhedernes udstråling, gør at loft og gulv anslået ret meget mindre end "almindelige" enheder - Den vertikale udstråling er meget mindre på både rubanoide enheden og på bånddiskanten.

Basenhederne gør det fint meget længere op end de bruges, jeg bruger den op til mellem 60 og 80 hz og deler dem endnu stejlere (60 db/oktav) da det gør dem nemmere at integrere med højttalerne. Som de fleste nok ved bruges der MFB som nedsætter forvrængningen en del og gør bassen ret præcis mht start/stop.

Det første jeg gør er at måle på enhederne i det kabinet (eller baffel) som de nu skal bruges i, helt uden filtre eller andet så jeg kan se hvordan enhederne opfører sig.
Hver enkelt enhed er derefter korrigeret til at opføre sig som tiltænkt, og det kan være mekanisk eller elektronisk.

Det er helt i orden at mene at man ikke kan få et ordentligt resultat ud af at lave DIY højttalere, jeg mener så det stik modsatte.
Det er jo ikke bare nogle enheder i en kasse og så et delfilter på og derefter korrigeret, det kan alle ;-)
Og nu er der ikke en uddannelse der hedder højttalerkonstruktør og de fleste er startet ud som DIY og så blevet "højttalerkontruktører" ad den vej, måske efter 40 år, men man kan læse sig frem til at nogle personer har lavet vellydende højttalere der også målte ok, efter langt mindre end 40 år :-p

Jeg skal være den første til at erkende at mange af mine tidligere højttalerforsøg ikke endte ud med godt resultat, men det har jeg da i det mindste lært af. Jeg har haft mange købe højttalere og lånt endnu flere med hjem fra mit job (dengang) og er slet ikke ked af at sige at det jeg har nu er efter min overbevisning klasser bedre end stort set alt jeg har ejet og prøvet af købe grej.

Men vigtigst af alt er i min lille hjerne, sammenspillet mellem højttalerne og rummet, er det ikke i orden så kan kabler, modstande og kondensatorer være bedøvende ligegyldigt.

P.S. Derfor efterlyste jeg også på et tidspunkt noget så enkelt og simpelt som en frekvnesmåling af folks højttalere fra lyttepositionen i deres rum for at se hvor ens/forskellige de er, men ingen har meldt sig :whistle:

P.P.S. jeg har diverse målegrej til at måle frekvens, forvrængning, tid og data på enhederne ;-)

Sidste redigering: af Thomas.

Sidste version rubanoide + det løse 01 sep 2020 09:21 #13235

• Nydmusik
  • Elite Member
  • Elite Member
For mig virker dine tanker meget gennemtænkte, og jeg har kun en enkelt ting som jeg gerne så ved højttalerkonstruktioner, nemlig effektkurve og frekvensgang på aksen. Effektkurven er nok den der er sværest at måle: hvem har adgang til et lydhårdt rum, som Jamo havde og B&O stadig har?

Når jeg er lidt kritisk ved DIY's evne, eller manglende evne, til at konstruere gode højttalere, vil jeg dog sige, at det gælder da også mange såkaldt professionelle - og jeg er enig i, at de er nok alle startet som enten DIY, eller ansat med en baggrund fra et teknisk universitet - men der uddanner man ikke egentlige akustikere. Dertil er markedet for uddannede kandidater for lille.

Du efterspørger målinger af vore højttalersystemer fra os, og jeg ville gerne fremsende mit, men ham der har udmålt og rådgivet, og efterfølgende eftermålt, har desværre ikke reageret på mit ønske om at få kurverne tilsendt. Jeg har dog flere gange set dem på skærmen og de ser faktisk fine ud: lav og jævn efterklangstid, og frekvenskurve i lyttepositionen.

PS: jeg undres også over, at Wilson Audio's dyreste systemer består af flere isolere kabinetter, med afstand imellem, og vi ved jo, at det giver en ujævn frekvensgang. Nå, man kan jo heller ikke få det perfekte, når man ikke vil betale en ordentlig pris.

Sidste redigering: af Nydmusik. Begrundelse: stavefejl

Sidste version rubanoide + det løse 01 sep 2020 11:10 #13236

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja det lydhårde rum mangler jeg, det lyddøde kan man så simulere.
Men effektkurven som helst ikke skulle være voldsomt anderledes end den der er målt lige på aksen, den måler jeg så i det rum som højttaleren nu skal spille i.
Det var værre hvis jeg skulle lave en højttaler som skulle spille i forskellige stuer og sælges til alle, der ville jeg ha haft et "mindre" problem for jeg ved kun hvordan min højttaler opfører sig i mit rum, men netop hvordan mine højttalere opfører sig i mit rum er det eneste vigtige for mig.

Og ja, hvem ved om naboens højttaler er lavet "ordentligt" ? Nu vil du helst ikke ud med hvad du spiller på så det jeg skriver nu kan ikke være at pege fingre af nogle, men hvem siger at dine højttalere er rigtigt konstrueret ?
Og lad os tage 3 topmodeller fra samme producent, Dali:
Grand
Euphonia ms5
Epicon 8

3 topmodeller som alle er forskellige, men hvilken af dem er rigtigt konstrueret ;-)

Wilson audio vender i øvrigt fasen på mellemtonen i flere af deres modeller og det er som sagt ikke noget for min hjerne :-) Men de bliver rost til skyerne og folk er glade for dem.

Havde det handlet om passive højttalere der skal spille på en enkelt forstærker og spille så godt som muligt i alle slags rum så havde jeg været en del mere på den, for ikke at sige rigtig meget på den, men det er heldigvis blevet en del nemmere med aktiv deling, en forstærker til hver enhed og alle de muligheder der nu er kommet mht korrektion osv.

Sidste version rubanoide + det løse 05 sep 2020 17:44 #13246

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja et eller andet skal der da gå galt :-D

Min Nanodigi lavede en eller anden meget underlig fejl som jeg ikke lige kan gennemskue.
Den får selvfølgelig digitalt signal ind og 4 x digitalt signal ud.
I dag da jeg tændte anlægget gjorde det ikke helt som det plejer :-D :-D :-D
Der lå 0.5 volt ud på højre output på DAC´en til diskanten og på effektforstærkeren lå der 34,5 V.
Det kan en bånddiskant ikke li :-(

Sådan bør den se ud

Men efter et møde med en Nanodigi der fejler, ser den sådan ud :-O

Så i gang igen
Bilag:

Sidste version rubanoide + det løse 05 sep 2020 18:15 #13247

• Nydmusik
  • Elite Member
  • Elite Member
Ai, hvor ærgerligt. Håber du finder årsagen når du har fået nyt bånd "fiflet".

Sidste version rubanoide + det løse 05 sep 2020 18:26 #13248

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nydmusik skrev: Ai, hvor ærgerligt. Håber du finder årsagen når du har fået nyt bånd "fiflet".

Ja det er godt nok lidt ærgerligt, men "fejlen" forsvandt efter reset af den Nanodigi.
Og det var ikke engang DC der stod på udgangen, det må ha været noget digital støj eller lignende.
Forstærker, Dac osv måler fint og der er intet galt efter reset to factory settings, meget underligt.
Jeg spillede på det i går og slukker altid kun for effektforstærkerne og da jeg tændte dem i dag gik der kort tid så "råbte" konen; Der er ild i din højttaler :-D :-D Der gik sgu ild i båndet :-D

Sidste version rubanoide + det løse 06 sep 2020 14:41 #13250

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Så fik jeg lavet nyt bånd til diskanten, monteret det og tændt op.
Der er lyd og ingen fejl, heller ikke hvis jeg loader den fil som var installeret i Nanodigi´en da det gik galt.
Man må da håbe at det var et enestående tilfælde at den Nanodigi fejlede :-)
Det mest underlige er at der ikke var tegn til at der skulle være noget galt, ingen advarsler - båndet bevægede sig ikke, man kunne ikke høre mislyde eller andet. Det hele startede op som det plejer, der gik så bare ild i båndet efter ret kort tid :-D

Sidste version rubanoide + det løse 06 sep 2020 23:27 #13251

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 14

Thomas skrev: Man må da håbe at det var et enestående tilfælde at den Nanodigi fejlede :-)

Mener du virkelig det?? Enestående?? Ligesom i fantastisk??
Ikke for at være ordspasser, men du mener vel enkeltstående :-D :-D :-D

Sidste version rubanoide + det løse 07 sep 2020 00:06 #13252

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev:

Thomas skrev: Man må da håbe at det var et enestående tilfælde at den Nanodigi fejlede :-)

Mener du virkelig det?? Enestående?? Ligesom i fantastisk??
Ikke for at være ordspasser, men du mener vel enkeltstående :-D :-D :-D

Jo, der skulle nok ha stået enkeltståede tilfælde ! Og det håber jeg der bliver, da de bånd ikke er de nemmeste at lave, men jeg lavede et ekstra i tilfælde af at der skulle ske lignende engang mere :-p
Bilag:

Sidste version rubanoide + det løse 07 sep 2020 10:37 #13253

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Krydser da også fingre for, at det ikke sker igen. Men lad mig påpege.....
Det, du beskriver, er lige præcis ulempen/faren ved DIY, når det ikke er lavet ordentligt i forhold til færdige produkter.
DIY-folk har en fantastisk evne til at springe over, hvor gærdet er lavest og glemme at montere udgangsrelæer, DC-servo, DC-beskyttelse, eller i det mindste hvis man er usikker, kondensator i indgang/udgang. Så sker lige præcis disse til tider så ærgerlige "setback´s" :-p

Sidste version rubanoide + det løse 07 sep 2020 12:41 #13254

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev: Krydser da også fingre for, at det ikke sker igen. Men lad mig påpege.....
Det, du beskriver, er lige præcis ulempen/faren ved DIY, når det ikke er lavet ordentligt i forhold til færdige produkter.
DIY-folk har en fantastisk evne til at springe over, hvor gærdet er lavest og glemme at montere udgangsrelæer, DC-servo, DC-beskyttelse, eller i det mindste hvis man er usikker, kondensator i indgang/udgang. Så sker lige præcis disse til tider så ærgerlige "setback´s" :-p

Ja men jeg synes ikke engang jeg er sprunget over hvor gærdet er lavest.
Det er jo sådan set færdige produkter der "bare" er sat sammen og det eneste egentlige diy er udgangstrinnet som er så simpelt som en spændingsfølger og endda med kondensator i udgangen(e) ;-)
Kondensator ind/ud på modulerne er ikke lige til da det er digitale signaler
Men det var nu ikke engang DC der stod ud, der var 0 V DC på alle output

Der var intet at høre og diskantbåndet stod helt stille, ingen mislyde eller lignende men pludselig stod der små flammer i båndet :-( Da jeg efterfølgende målte, målte jeg præcis 0.687 V ud på Dac´en ene kanal (den anden kanal lå meget tæt på 0 V.)
Jeg målte så på HT kablerne og der lå præcis 34 V.
Jeg målte og tjekkede alt igennem og kunne ikke se nogle (diy) fejl :-p så jeg valgte at lave en factory reset på det Nanodigi-modul mens jeg havde voltmeteret på udgangen af Dac´en og så snart den var blevet resat, faldt spændingen til det samme som på den anden kanal. Spændingen på HT kablerne var også 0 V.
Så denne gang var det ikke engang en DIY kvajer :-p

Sidste version rubanoide + det løse 07 sep 2020 16:02 #13255

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
Så må det ha´ været periodisk oscillering/selvsving for fuldt output. Det kan fint brænde båndene.
Ud at lede efter årsag, ellers sker det med garanti igen engang :-D :-D
Hvis det er Nanodigi´en, der er årsagen, kan du umulgt ha´ været den eneste. Ny soft-/firmware??

Sidste redigering: af Boydk.

Sidste version rubanoide + det løse 07 sep 2020 16:13 #13256

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev: Så må det ha´ været periodisk oscillering/selvsving for fuldt output. Det kan fint brænde båndene.
Ud at lede efter årsag, ellers sker det med garanti igen engang :-D :-D
Hvis det er Nanodigi´en, der er årsagen, kan du umulgt ha´ været den eneste. Ny soft-/firmware??

Ja jeg havde installeret den nyeste software og havde spillet på det om natten uden problemer.
Der er 8 output men det var kun det ene der lavede dette nummer, meget underligt.
Har skrevet på Minidsp forummet men de skriver bare at Nanodigi har kørt uden problemer i 6 år :-D
Jeg kan ikke se at det skulle være andet end den Nanodigi da alt er som det skal være efter reset.

Leveret af Kunena Forum