HiFi2you Banner11

Digital (lavpris) power...

Mere
7 år 4 måneder siden #3343 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Digital (lavpris) power...
Det vil faktisk sige 4 ting:

1: Forstærkere som Holfi, ASR Emitter, Hiraga The Monster er ren salgsgas/pral ?
2: Meget få forstærkeres (kl a/b) strømforsyning er lavet ordentligt ?
3: Når man mener at kunne høre at forstærkeren har batterier i strømforsyningen, så er det indbildning ?
4: Al omtale/skriverier i diverse hifimagasiner og på nettet omkring fordelene ved batteridrift, er humbug :-(

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3347 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Digital (lavpris) power...
stråmandsargument
du vil have at jeg skal forsvare stærkt overdrevede og karikerede udsagn jeg ikke selv har skrevet ?
ja ja nu driller jeg lidt, du kan jo tage det :-)

DET jeg mener er :
læs lige indlæg 3341 igen..
ok, her lidt gentagelser og uddybninger:
forstærkerens strøm forsynings evner : ALT der er bedre end perfekt til opgaven , er spild af penge og plads
det bliver med andre ord ikke bedre lydmessigt, rokker DC forsyningen sig 100mV eller 10mV når du trykker den ??
totalt ligemeget, ok.

Sådan noget kan man både opnå med lytter og trafo, med switchmode forsyinng, med batterier,
eller med citroner og søm alt efter hvor gakket man ønsker det skal se ud.

man kan ikke høre om forsyningen er lavet med batterier eller citroner eller lytter, hvis den er lavet RIGTIGT
så er den færdig og perfekt. Man kan dog sagtens bilde folk ind, at man kan høre alt muligt, og hvis de tror på det,
kan man også sagtens bevise at de rent faktisk kan høre det.

Der er IKKE nogen som helst foredele ved batteri drift, med mindre man er ude på en øde Ø hvor der ikke findes stikkontakter.
omvendt er dette ikke hele sandheden, for der er MASSER af foredele ved en rigtigt god strømforsyning,
det er svært at lave en elendig eller svag strømforsyning når man bruger en stor stak batterier der kan levere flere hundrede ampere hver. jeg påstår bare at man SAGTENS kan bygge en traditionel strømforsyning der lever af stikkontakten, der kan levere lige så meget strøm og i lige så lang tid. med mindre opgaven er flere watt over tid, end der er tilgængeligt i en normal stikkontakt,
så vil en stak lastvogns batterier jo let kunne vinde, de indeholder jo 12V x 100A i en time, pr stk.
i en stikkontakt kan man trække 230V x 10A = 2300 watt (ikke noget med tid, for man kan gøre det hele dagen lang)
12V x 100A = 1200 watt i en time, men hvis du taler om peak effekter kan du let regne ud hvad den kan give på 3 sek,
det vildeste jeg har rodet med var 20 stk lastbil batterier koblet sammen og 5000A load, ja den var vandkølet :-)
tilbage til den "normale" vendens størrelser, dvs hjemme i stuen hos den normale hifi nørd.
NEJ NEJ og 100 gange NEJ.. det er latterligt at bruge batterier til sit hifi

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3349 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Digital (lavpris) power...
:-D :-D :-D

Forklaringen på batteridrift fra en af dem er, at man så kan bruge en svag trafo/forsyning til at understøtte/lade og dermed have mindre kontakt til nettet.
Toppen bliver finere/renere men måske kan det laves uden batterier også :whistle: Hvad ved jeg :-D
Måske er forklaringen, som skrevet flere steder i diverse blade, at elektronikken er simpel og uden modkobling.
Tjae, jeg aner det ikke og ved ikke hvordan det NB1 system spiller uden batteridrift, for det kan det ikke.

Men udfra de svar jeg nu har fået, så skyldes forskellen på NB250 & NB250DC (batteri) at førstnævnte er for dårligt skruet sammen, men forskellen er der :-p

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3356 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Digital (lavpris) power...
For at komme lidt videre og måske en dag forstå det, så husker jeg nu at Nielsen fortalte at hans netspænding faldt 4-5 V når han tændte op for hans KL.A forstærker.
Er der så i princippet ikke allerede der en begrænsning ? Altså ikke i forstærkeren, men i stikkontakten ?
Der er jo ca 230 V og vel 13 A som giver lige under 3000 W, men hvis netspændingen dykker 4-5 V ved en forstærkers forbrug på 1100 W, så kan man vel egentlig sige at netspændingen ikke er voldsomt stabil ?
Godt nok er 4-5 V på primær ikke voldsomt meget på sekundær

Når jeg har målt på forstærkere som ellers er rimelig dimensioneret, så falder spændingen henne ved udgangstrinnene en 1 til 4-5 V og også selvom der ikke er fuld knald på, men skruet over 50% op..... Er det bare normalen pga diverse tabt hist og her ?

3-4 V "tab" bliver jo nemt til 50 watt mindre effekt og en del mere peak........ Ja jeg ved det ikke, det kan nemt være jeg bilder mig selv noget ind når jeg synes det er bedre med batteridrift.
Det skal så lige siges at jeg ikke har prøvet batt drift på KL.A forstærkere, udover THE MONSTER som nok alligevel ikke er meget KL.A
PWM giver det intet på overhovedet.

Tommyboy, har du prøvet at måle på din egen forsyningsspænding helt henne ved printene ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #3357 af nv
Besvaret af nv på emne Digital (lavpris) power...
Af og til har jeg prøvet at drive min pladespiller med batteri.
Her er selvfølgelig kun tale om, at snurre pladetallerkenen rundt,
men det kan sagtens høres.
Først og fremmest høres SORT baggrund.
Og det er der vist mange som kan lide, men ikke mig. (baggrund skal være forskellig fra plade til plade).
Derudover er det et spørgsmål om lyden overhovedet bliver bedre med batteridrift, eller bare anderledes.
Men bare den anderledes lyd, kan jo passe bedre til nogen end andre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3358 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Digital (lavpris) power...
lidt blandede kommentare og svar til 3349

>Forklaringen på batteridrift fra en af dem er, at man så kan bruge en svag trafo/forsyning til at
>understøtte/lade og dermed have mindre kontakt til nettet.

Lyder helt korrekt, god forklaring, men det samme kan sagtens opnås på "normal vis"

>Toppen bliver finere/renere men måske kan det laves uden batterier også :whistle: Hvad ved jeg :-D

TOPPEN ??
hør nu her .. det er jo den normale snik-snark fra folk der opfinder alle mulige "resultater"
det tror de kan høre og prøver at forklare det med tekst.
ALLE andre steder i videnskaben, taler man om beviser, målinger, teorier der bygger på naturlove osv.
dvs er der en ændring eller forbedring, er der også en teknisk forklaring samt en før-efter kurve,
hvor mange volt/ampere/dB/SNR/IM/THD/ eller noget helt andet man kan måle, er ændringen på ?
og hvordan er det målt og hvad er begrundelsen ?
Hvis jeg endeligt skulle komme med et gæt på en ændring af lyd, når vi taler om strømforsyninger til effekforstærkere,
ville det da helt klart være i bassen jeg ville lede først, for det er her der er krav tl strøm egenskaber,
og disse kan (hvis man stiller ret strænge og høje krav) blive dyre og plads krævende at leve op til.

>Måske er forklaringen, som skrevet flere steder i diverse blade, at elektronikken er simpel og uden modkobling.
> Tjae, jeg aner det ikke og ved ikke hvordan det NB1 system spiller uden batteridrift, for det kan det ikke.

man kan SAGTENS bygge en forstærker type, der nærmest kun kan virke fra et batteri og ikke vil virke fra en normal forsyning,
det er bare at lave den single ended (ubalanceret) samt undlade at modkoble den,
så har den ingen ripple-dæmpning, dvs strømforsyningen er direkte i serie med højtalerens lyd.
Sådan ville jeg ALDRIG designe en forstærker, men JA.. man kan hvis man virkeligt vil,
der findes en masse eksempler på sådan noget i rør verden, men samme præncip kan sagtens bruges i en transistor/fet forstærker.

>Men udfra de svar jeg nu har fået, så skyldes forskellen på NB250 & NB250DC (batteri)
>at førstnævnte er for dårligt skruet sammen, men forskellen er der :-p

Dårligt ?? ville jeg nu ikke kalde den, bare anderledes og specielt, bare fordi man kan.
det er mere sjov og fancy end det er genialt rent teknisk.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum