HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Rørforstærker inspiration

Rørforstærker inspiration 11 jan 2018 13:55 #8419

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 55
Jeg ved ikke meget om rør, men har hørt lidt Cayin i gamle dage, som ikke sage mig ret meget.

Jeg er på udkig efter ca 40-50 watt. Meget gerne brugt og gerne en ældre sag, men bestemt ikke noget krav.
Jeg vil ikke have det man kalder typisk rørlyd, men der skal være rimelig hul igennem og fast bas.

Jeg har kunnet læse mig lidt frem til at Croft er værd at kigge efter. Men, er der bestemt kontruktionstyper, rør, udgangstrafoer, kobliner mv jeg skal gå efter/gå uden om?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Rørforstærker inspiration 11 jan 2018 15:54 #8421

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 10
Du er nok nødt til at kunne kigge lidt på data, alt efter hvilke højttalere du ønsker at drive. Men husk allerede nu at en rørforstærker ikke er til de tunge ting, hvor der skal pøses flere hundrede watt i dem, hertil findes der ikke mange rørforstærkere der vil passe.

På watt-oplysningerne kan du se hvor langt ned en rørforstærker er stabil, ligesom på en transistorforstærker o.l. Men, en rørforstærker er faktisk stabil selv om watt-oplysningen forbliver den samme, det er når den knækker og bliver væsentligt lavere, at den primært vil få problemer. 50 i 8 og 4 ohm er udmærket, men hvis det er hhv. 50 og 30, så vil forstærkeren ikke have det så godt med 4 ohm, specielt hvis man smider lidt fasedrej ind i ligningen. Det er dog kun et fingerpeg, det kan være svært at forudsige hvordan forstærkeren i det hele taget reagerer, men du skal nok være lidt mere påpasselig end med en transistorforstærker.

Generelt skal du altså have ikke alt for tunge højttalere, og de skal helst ikke gå meget under 4 ohm.

6550 røret, som i dag også hedder KT88, KT120 og KT150, er et af de stærke rør, med to i hver kanal er du allerede rimelig langt til "almindelige" højttalere. De anvendes normalt til push/pull, og f.eks. de nu lidt ældre Rogue Audio M150 er ganske leveringsdygtige i watt.

Til den svage kategori hører SET (Single Ended Triode) og OTL (Output Transformer Less). Ingen af dem bryder sig om alt for slemme belastninger, SET fordi de sjældent har ret mange watt (under 10), og OTL fordi de bare ikke bryder sig om ohm i de lave tal (helst omkring eller over 8 ohm).

Jeg har trukket Infinity Omega og Vienna Beethoven Concert Grand med en JJ 828 integreret med 2 x 4 6550 rør (= ca. 80 wat), men der var ikke plads til det store drøn, selv om det lød fint. Jeg har også trukket BCG'erne med mine nuværende OTL, med 8 x 6C33 i hver sit monotrin (= ca. 160 watt), igen ganske fint, men nok også lidt misbrug. Rent lydmæssigt syntes jeg min 828 var lidt svampet i det, mens mine OTL er temmeligt klare og opryddede i det (de spiller dog på 12 ohms højttalere med kun 2 eller 4 rør, hvor bassen varetages af en transistorforstærker, så de har det let).

Så alt efter hvad du skal trække, så kan EL34 (hedder de vist) o.l. godt trække de ikke alt for tunge højttalere, til meget lette kan du anvende 2A3, 300B, OTL, osv., men skal du trække hvad der vel er almindelige højttalere i dag (85-88 dB, 4-8 ohm nominel impedans med dyk ned under 4), med fast bas, så er det nok 6550 typerne der vil passe bedst, eller 6C33, men dem er der vist ikke så mange af i push-pull, de anvendes oftest i OTL, så vidt jeg ved.

Hvis du gerne køber nyt, så tror jeg at danske Audio Classic i Fredericia kunne være et godt bud på fin lyd til ikke helt åndssvage penge. Og du kan vist også få det nogenlunde skræddersyet til dine behov. Jeg har dog ikke hørt dem.

Vær for i øvrigt også opmærksom på hvordan man indstiller bias, det er vigtigt på udgangsrør. Enkelte konstruktioner har auto-bias, og nogle indstilles vha. et voltmeter der kan forbindes udefra - disse to løsninger er at foretrække. Så er der nogle der slumpes på plads ved at kigge på hvor meget en diode lyser (sådan virkede min 828), så det må betegnes som tilnærmelsesjustering. Til sidst er der mange af de ældre der skal åbnes for at kunne blive justereret, dvs. det kræver tekniker-bistand, hvor man roder rundt i elektronik med ganske mange volt, med mindre man selv tør.

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Alle de påståede dobbeltprofiler på Anmeldelser af Hifi4all | Læs kundernes anmeldelser af www.hifi4all.dk , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Rørforstærker inspiration 12 jan 2018 13:38 #8422

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 64
Kender ikke meget til rørbaserede effekttrin, men ville gerne ha forklaret hvad OTL går ud på - altså hvordan det fungerer.
Den er selvfølgelig uden output trafo, men hvordan får de et rør med så høj impedans til at trække en højttaler ?
Skal det være i en anden tråd er det helt fint, da jeg ikke vil forstyrre i denne

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

_________________________________________________________________________________

Tror der er mange der ligefrem kan li at blive holdt i ørerne af Mr. Gige :-D :-D

Rørforstærker inspiration 12 jan 2018 15:33 #8425

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 31

Ribbontweeter skrev: Kender ikke meget til rørbaserede effekttrin, men ville gerne ha forklaret hvad OTL går ud på - altså hvordan det fungerer.
Den er selvfølgelig uden output trafo, men hvordan får de et rør med så høj impedans til at trække en højttaler ?
Skal det være i en anden tråd er det helt fint, da jeg ikke vil forstyrre i denne

Man modkobler vist nok, for at nedsætte impedansen har jeg læst et eller andet sted.

Rørforstærker inspiration 12 jan 2018 18:17 #8428

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 68
OTL? Output Transformer Less.

Det handler blot om at parallelkoble tilstrækkelig mange rør og hermed sænke udgangsimpedansen, så man undgår impedanskonverteringen gennem udgangstransformatoren. Og de begrænsninger den sætter.
6082 Amps

Sidste redigering: af Kaj..

Rørforstærker inspiration 13 jan 2018 22:50 #8452

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Rørforstærker inspiration 13 jan 2018 23:34 #8453

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Ribbontweeter skrev: Kjeldsen, kunne det være noget ?

Effektforstærker - køb brugt forstærker på DBA

Tak. Jeg har set den. Jeg går mest efter en ældre klassiker eller måske noget Diy hvis det er en velafprøvet konstruktion.

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Rørforstærker inspiration 14 jan 2018 13:33 #8464

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member
Fordelen ved OTL er samtidig dens akilleshæl: En manglende evne til at styre blot mellemtunge højttalere. Fordelen er indlysende: Man undgår at skulle sende lyden igennem en masse jern. Ulempen: Trafoen hjælper til med at styre højttaleren.

Som det nævntes kan man med mange rør gøre det muligt at trække lidt sværere højttalere, f.eks. laver Atmasphere forstærkere med vist nok op til 64 udgangsrør (32 pr. kanal). De fleste OTL ligger nok i området 20-60 watt, og igen ikke særligt velegnet til de lavere impedanser. Vil man gerne begrænse sig på sit højttalerudvalg må OTL være en af favoritterne :-D Til gengæld synes jeg at jeg har fået en meget ren lyd uden at den bliver trættende.

Der står en smule på Wiki: Output transformerless - Wikipedia . Bemærk afsnittet omkring konstruktionsprincipper:

By output section topology
There are several practical approaches to the design of an OTL amplifier's output section, each with their own respective strengths and weaknesses. While certain topologies lend themselves well to direct coupling, others are more suitable for capacitive coupling. The various designs in service may thus be grouped based upon their common output section topologies. Common topologies include:

Futterman type and variants (Examples: Counterpoint, Fourier, Julius Futterman, New York Audio Labs (NYAL), Prodigy Audio Labs., Silvaweld et al.)
Circlotron type (Examples: Atma-Sphere Music Systems,[2] Joule Electra, Tenor et al.)
Totem-pole type (Many examples, including SEPP and the White Cathode Follower)
H-bridge type (Few examples)
Single-ended type (Examples: Transcendent Sound SE-OTL, various low-power headphone amplifiers)

Dem jeg har skulle angiveligt være en variation af Futterman, vist nok såkaldt "Futterman modified" (hvis det da så overhovedet er en betegnelse, andet end den fælles for alle varianter).

I de senere år lader det til at nogle hovedtelefonforstærkere er lavet som OTL, men jeg ved ikke om de også har været det tidligere uden at jeg har bemærket det. Her er fordelen jo oplagt, hovedtelefoner plejer jo at lige noget højere end en højttaler.

Derudover aner jeg ikke noget om den rene teknik ifm. OTL, jeg er kun en glad bruger :cheer:

Sidste redigering: af WymaxReborn.

Rørforstærker inspiration 17 jan 2018 22:13 #8485

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 38
du kunne også kikke lidt på denne her

KT88 Stereo amplifier From Fairman Denmark

måske du kan genkende denne sides logo ?
ja det er hugget med tilladelse..

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Sidste redigering: af TommyBoy.

Rørforstærker inspiration 17 jan 2018 22:41 #8487

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Den ser lækker ud - men hvad med prisen? Jeg kigger efter noget omkring de 5-6000 kr brugt

Rørforstærker inspiration 17 jan 2018 23:10 #8488

• TommyBoy
  • TommyBoy's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 38
jeg tror nu nok denne her koster en del mere..
men hvis dit budget ikke er på mere, skal du nok degradere dine forventninger en del,
samt regne med at bruge en masse tid og penge på at få sagerne til at se flot ud, og spille godt igen.

Rørforstærker inspiration 18 jan 2018 06:22 #8490

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jeg tænker på denne slags - som umiddelbart får gode ord med på vejen

Integreret | DBA - billige og brugte forstærkere

Effektforstærker - køb brugt forstærker på DBA

NB! Jeg har god tid til at søge, så kom blot med gode idéer. især hvis det er noget I selv har prøvet.
Umiddelbart har jeg mest tiltro til noget 20 år gammelt brugt, som er produceret og udviklet i England, USA, DK mv end en relativt ny Kineser.

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Rørforstærker inspiration 18 jan 2018 10:15 #8492

• WymaxReborn
  • Elite Member
  • Elite Member
Bemærk at Cronus er en integreret, mens Croft er en effektforstærker. Hvis du kan nøjes med en effektforstærker finder man jævnligt nogle fra Audio Classic i din eftersøgte prisklasse på H4A's KSB, der er også nogle nu. Hold for i øvrigt også øje med forhandler-oversigten, Audio Classic sælger også brugte versioner fra kunder der har opgraderet.

Cronus findes i to forskellige versioner, version nr. 2 har tilnavnet Magnum, og den findes så åbenbart i Mk 1 og 2. Den store forskel er vist at ikke-Magnum kører med EL34 effektrør, Magnum med KT88 typer, og dermed flere watt. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det har ændret lyden, men hvis ikke du allerede har bemærket det, så er der på Nerds både anmeldelse af den oprindelige og den seneste (Mk 2) Magnum under Anmeldelser.

Den på DBA ligner en non-Magnum, desværre skriver de vist ikke "Magnum" på den model.

Croft'en kender jeg ikke, den anvender vist nogle lidt ikke helt så kendte rør. I den forbindelse bør du i hvert fald undersøge tligængeligheden og prisen på nye rør. De rør der anvendes i Cronus er ganske standard, de plejer ikke at koste en bondegård at skifte, og er også nemme at få fat på.

Sidste redigering: af WymaxReborn.

Rørforstærker inspiration 18 jan 2018 10:42 #8493

• Kjeldsen
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mange tak - netop den slags info jeg er efter. Især vil jeg gerne have standard rør.

Det er primært en effekt jeg er ude efter, men det må også gerne være integreret

Denne synes jeg også ser spændende ud

Radford Woodside Renaissance STA25

Rørforstærker inspiration 18 jan 2018 15:38 #8495

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Væk
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ærgerligt at de skal op i 40-50 watt, ellers kunne de meget roste Edison one og 12 være et bud

Leveret af Kunena Forum