HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Nad effektforstærker

Nad effektforstærker 26 sep 2018 23:00 #10235

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 0
Har stadig en Cambridge CXA60 og den spiller da godt, men da jeg læser et forum indlæg på den anden side.

NAD 3020i bliver også kun brugt som effektdel når den skal spille godt, der skal anden kontrolforstærkrt på før den virkelig kan lyde godt skrives der.

Tænker,hey jeg kan da lige bruge,prøve min nad 3020i som effekt, for få dage siden prøvede jeg forstærkeren og den spiller fint, men lidt spids i toppen ved høj lydstyrke.

Fandme om den ikke gør det rigtig godt, den lidt spidse top er væk og den kan nu spille endnu højere uden en spids top.
Forinden jeg så en tråd om nad på den anden side havde jeg fundet en nad 2100PE på dba.

I den 10 år gamle tråd skriver samme person som skrev angående nad 3020i og kontrolforstærkeren følgende om en nad 2100PE: Jeg ville idag uden tvivl fortrække en NAD 2100PE frem for en NAD 214 da den er totalt Lam, selvom NAD 2100PE er noget ældre og har 50% mindre udgangs effekt i 4ohm.

Der så op til 200 og 250 watt i 4 ohm i en Nad 2100PE peak og det en PE forstærker så der skulle være nok effekt.

Er en nad 2100PE til under 1000kr okay lydmæssigt samlignet med en nad 3020i (kun effektdelen) ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af gasolin.

Nad effektforstærker 27 sep 2018 12:08 #10237

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88
Jeg har ejet de fleste NAD effektforstærkere fra den tid (Nad 2240, 2100, 2200, 2400, 2600, 2600A, 2700, 218) og har haft NAD 3020i flere gange.
Jeg kan sagtens følge de folk der synes den lille 20 watter gør det godt, men hver gang jeg har haft den har jeg manglet 2 ting; effekt og livlighed.
En NAD 2100 har netop den livlighed og har en del mere power end de 70 watt den var opgivet til.
Af de forstærkere der er nævnt ovenfor synes jeg faktisk at NAD 2100 er den der gør det bedst mht selve lyden (på nær NAD 218), den har så ikke samme power i bunden som f.eks NAD 2600/2700.
Alle oliepriserne er faldet, selv mad olie
På nær på snake oil, der er prisen røget i vejret :-)

Sidste redigering: af Thomas.

Nad effektforstærker 27 sep 2018 12:37 #10238

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Der er en Nad 218 til 2200 på DBA, det er en god pris og måske den bedste ældre Nad der findes

Nad effektforstærker 27 sep 2018 17:33 #10239

• gasolin
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Havde glemt at abonnemere på tråden så det først nu jeg ser der er kommet svar.

Hvad livligheden angår så har min nad 3020i nu en top som ikke er så skarp (kontrolforstærker,forforstærker delen er ikke i lydmæssig optimal stand da den gir en skarphed ved høj lydstyrk jeg ikke kan li), en ældre hifi og elektronik test siger nad 3020i mangler lidt luft i toppen, men den er "nu" behalig at lytte til ved høj lydstyrke.

Guitar kan dog stadig have den skarphed, agressivitet som der skal være lidt af ved rock musik, her er en nad 2200 testet til vilde peaker effekter i 4 ohm 1000hz Vintage NAD 2200 Power Envelope Audio Amplifier Dyno Test

Skal ikke op i den vilde forstærker,beløb var ude efter en behringer A500 (over 100 watt rms pr kanal i 8 ohm med en ny pris på 1500kr burde den være billig hvis man kan finde den brugt) eller noget nad og så fandt jeg så en nad 2100PE som jeg kan få for 700kr incl fragt

Altså noget med en del mere power end jeg har for at høre hvordan lydkvaliteten vil være udelukkende ved at have mere effekt, men også dynamikken, evnen til at spille højt og rent med høj dynamisk effekt

Lydmæssigt er naden en smule mindre lys i toppen og lidt mere fyldig, altså lidt mørkere i lyden en mange nyere forstærker der har tendens til at være lidt lys i lyden og naden har en god bas,bund som er ret god når man lige for lyst til en fed trommesolo.

Nad effektforstærker 27 sep 2018 17:37 #10240

• gasolin
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: Der er en Nad 218 til 2200 på DBA, det er en god pris og måske den bedste ældre Nad der findes

Der er ikke mere nogen nad 218 på dba (jeg har IKKE købt den)

Nad effektforstærker 27 sep 2018 18:08 #10241

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

gasolin skrev: Havde glemt at abonnemere på tråden så det først nu jeg ser der er kommet svar.

Hvad livligheden angår så har min nad 3020i nu en top som ikke er så skarp (kontrolforstærker,forforstærker delen er ikke i lydmæssig optimal stand da den gir en skarphed ved høj lydstyrk jeg ikke kan li), en ældre hifi og elektronik test siger nad 3020i mangler lidt luft i toppen, men den er "nu" behalig at lytte til ved høj lydstyrke.

Guitar kan dog stadig have den skarphed, agressivitet som der skal være lidt af ved rock musik, her er en nad 2200 testet til vilde peaker effekter i 4 ohm 1000hz Vintage NAD 2200 Power Envelope Audio Amplifier Dyno Test

Skal ikke op i den vilde forstærker,beløb var ude efter en behringer A500 (over 100 watt rms pr kanal i 8 ohm med en ny pris på 1500kr burde den være billig hvis man kan finde den brugt) eller noget nad og så fandt jeg så en nad 2100PE som jeg kan få for 700kr incl fragt

Altså noget med en del mere power end jeg har for at høre hvordan lydkvaliteten vil være udelukkende ved at have mere effekt, men også dynamikken, evnen til at spille højt og rent med høj dynamisk effekt

Lydmæssigt er naden en smule mindre lys i toppen og lidt mere fyldig, altså lidt mørkere i lyden en mange nyere forstærker der har tendens til at være lidt lys i lyden og naden har en god bas,bund som er ret god når man lige for lyst til en fed trommesolo.

Jeg havde på et tidspunkt et Yamaha sæt (C & M 45) på 2 x 125 watt 8 ohm (11.000,-) og havde det med i hifiklubben for at prøve det på et sæt højttalere jeg gerne ville ha.
I klubben blev der spillet på det Yamaha sæt og en NAD 3100PE som jo er en NAD 2100 + pre. (2800,-)
Her fik det Yamaha sæt altså bank så man nærmest blev flov :-D De 70 watt fra NAD 2100eren lød noget mere dynamiske og de lød til at spille højere. Yamaha sættet slog konstant fra når der blev spillet højt.
Resultatet blev at jeg solgte det Yamaha sæt og købte 2 x NAD 2600A og en NAD 1300 ;-)

Håber det hjælper lidt

Nad effektforstærker 27 sep 2018 20:00 #10242

• Svalen
  • Svalen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 1
Hej
Jeg har en NAD 208 effektforstærker som jeg synes spiller rigtig godt,gammelt udstyr, kan gå i stykker, men blev reddet af en kendt her på sitet. Jeg kan kun anbefale denne, svigter måske den sidste detalje, men leverer en medrivende lyd.
Mange watt giver uanstrengt fremførelse på krævende højttalere. Det bliver bare bedre endnu hvis højttalerne er nemme at drive.
Jeg har også en 3220 PE i kælderen, og den har fuldstændigt basket div. receivere med 4xwatt tal, Så det.......
Bare til orientering
God nad

Nad effektforstærker 27 sep 2018 20:07 #10243

• gasolin
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Har nu spillet lidt i går og hele dagen i dag med min nad 3020i med min cambridge cxa60 som forforstærker og den gør det bare så goodt, dog lyder toppen spids ved medium til høj lydstyrke når jeg kun bruger naden, så kontroldelen er som nævnt det svage led.

Har ca 86db følsomme kompakte højtaler med en impedans på 6 ohm, specs for en nad 3020e er:

Clipping Power [at 8ohms / 4ohms / 2ohms]: 28W / 37W / 42W men tror en nad 3020i spiller væsentligt højere selv om den kun er opgivet til 20 watt i 8 ohm

IHF Dynamic Power x 2 at 8 ohms: 39W, 4 ohms: 58W, 2ohms: 72W

Føler at lyden når jeg prøvet at spille så højt som jeg kan holde ud, at som nærfeldt højtaler bliver toppen,de høje frekvenser mere påtrængende når man sidder tæt på hifi højtaler (computer) samlignet end f.eks 1 meter længere væk, men også at jeg skruer lidt ned for lyden fordi lyden er for høj og ikke så meget pga den er for lys ud over hvordan musikken er optaget.

Lyttede til en del trommesoloer f.eks moiby dick live med led zeppelin og der er altså bare så meget knald på, der er min cambride cxa 60 næsten for pæn, ikke at den skal lyde agreesivt, men mere dynamisk mere bund mere knald på musikken.

Så jeg skal da have et eller andet nad hvis ikke jeg køre videre med 3020i effekt delen

Nad effektforstærker 27 sep 2018 21:35 #10244

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ellers skulle du måske prøve at hoppe på kl.D vognen ?

Men tager vi nu den NAD 2100 igen så synes jeg faktisk den lyder bedre end dens egen storebror NAD 2400.
Jeg tror ikke du vil blive ked af sådan en NAD 2100 da der er meget højt ti loftet af en 70 watter at være.
3020 effekten har unægtelig nogle kvaliteter men spiller man på højttalere som gerne vil have noget effekt (lav følsomhed) og godt kan li at spille lidt højt, så synes jeg den kommer til kort - Her er der en del mere i NAD 2100eren ;-)

Nad effektforstærker 27 sep 2018 22:39 #10245

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst

gasolin skrev:

Kjeldsen skrev: Der er en Nad 218 til 2200 på DBA, det er en god pris og måske den bedste ældre Nad der findes

Der er ikke mere nogen nad 218 på dba (jeg har IKKE købt den)

Det var også virkeligt billigt

Nad effektforstærker 27 sep 2018 23:06 #10246

• gasolin
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Er tilbage til min cambrigde cxa60, den spiller da helt ok, men har ikke den samme balance som naden, naden har en lidt varmere lyd, fyldigere bund, mere dynamik, føles som den er mere musikalsk.

Føler ikke jeg bør vælge den ene frem for den anden hvis jeg vil spille højt, da de begge kan spille højt nok, måske et lille + til naden da den har en lidt bedre balance,cambridgen kan godt mangle lidt bas og er lidt lysere i lyden men stadig neutral, måske nummeret større end de højtaler jeg har passe lidt bedre da de har en lidt større bas

Nad effektforstærker 27 sep 2018 23:11 #10247

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Så er der jo ingen ko på isen, så er det bare at beholde det du har og spare en masse penge ;-)

Nad effektforstærker 27 sep 2018 23:37 #10248

• gasolin
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Spare en masse penge?

Mit første valg var en Behringer a500 da den kun koster 1500kr som ny og er noget af det billigste pa forstærker man kan bruge til hifi, har over 100 watt pr kanal i 8 ohm og skulle lyde ok. Forestiller mig 500kr, max halv pris.

Fandt så naden til 700kr incl fragt (ikke købt endnu) og tænkte der var muligheden for mere power når det er en pe forstærker før 300 serien (som kom efter 3000 serien) hvor nad blev lidt kedligere i lyden og hvad power angår.

At dem før 300 serien lyder bedre er bare en bonus.

Nad effektforstærker 28 sep 2018 00:02 #10249

• gasolin
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mere power er jo ikke fordi jeg ikke kan spille højt nok.

Men fordi jeg vil høre hvordan lyden bliver af at have ekstra meget power, 20 watt fra en f.eks 125 watt forstærker eller en med f.eks 200 watt peak power vil jo lyde anderledes, gi en anden oplevelse af musikken samlingnet med en forstærker på max det halve.

Det lige som en bil med 125hk eller 200hk samlignet med en med det halve

Nad effektforstærker 28 sep 2018 13:33 #10250

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

gasolin skrev: Mere power er jo ikke fordi jeg ikke kan spille højt nok.

Men fordi jeg vil høre hvordan lyden bliver af at have ekstra meget power, 20 watt fra en f.eks 125 watt forstærker eller en med f.eks 200 watt peak power vil jo lyde anderledes, gi en anden oplevelse af musikken samlingnet med en forstærker på max det halve.

Det lige som en bil med 125hk eller 200hk samlignet med en med det halve

Så skal du nok kigge efter en god 20 - 30 watt kl.A forstærker
Der er i øvrigt mange forstærkere på få watt der lyder mere magtfulde end store forstærkere

Leveret af Kunena Forum