HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Elektrolyt kondensator's betydning for lyden

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 01:37 #10566

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 0
Jeg har lige fået en nad 306 ind af døren, havde lidt ødelagte sider og en lidt løs potmeter med støj, den blev strammet (var heldig vis en nem opgave) og heldigvis fandt jeg noget kontakt spray (cykelsmeden) og så skal jeg lige love for den fungere uden støj.

Skulle skrue toppen af for at kunne gi den en gang kontaktspray og kunne ikke lade være med at ligge mærke til de store elektrolyt kondensator.

Den har 2x50 watt i 8 og 4 ohm med 160 og 200 watt dynamisk, 250watt i 2 ohm, brokoblet 100watt og hele 400 og 500 watt dynamisk.

Naden har hele 4x10.000 mikro farad, hvor jeg mener normalt ville være 2x10.000 mikrofarad til 2x50 watt, men naden kan så lever op til hele 500 watt i 2 ohm dynamisk og 2x160 watt dynamisk i 8 ohm (har et sæt Mission QX-2 minimum impedans er 3.6 ohm).

En elektrolyt kondensator's opgave er groft sagt at kunne levere alt den strøm forstærker skal bruge så hurtig som muligt, men hvad er pointen at have væsentlig mere end man skal bruge, i nadens tilfælde hele 4x 10.000 mikro farad når den kunne nøjes med f.eks 2x10.000 mikro farad, i hverfald i 8 ohm.

Bassen er det frekvensområde der kræver mest energi, hvor meget betydning har antallet af mikro farad for bassen?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af gasolin.

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 11:19 #10567

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Fordelen i at have kraftigere strømforsyning, større elektrolytter end “man har brug for” er at der altid er spænding og strømstyrke nok. På samme vis som at have hestekræfter og drejningsmoment nok i bilen, til at lave en hurtig overhaling, selv om man det meste af tiden kun har brug for mindre end den halve kraft.

Så de fire elektrolytter på 10.000uF skal du ikke betragte som “for meget”. For det er de ikke. Slet ikke i relation til basgengivelse, for her har transformatorens størrelse og trådtykkelse stor betydning for forstærkerens ydelse, præcision og styring af basenheden. Hvis altså udgangstransistorerne og deres styring kan honorere opgaven.

Sidste redigering: af Kaj..

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 11:25 #10568

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 88
Lytterne i en forstærker har vel egentlig 3 funktioner.
De mindsker rippel / udglatter spændingen
De har en filterfunktion
Og de er en slags energireserve.

Om der er 2 x 10.000 eller 4 x 10.000 uF afhænger af selve kontruktionen og behovet
Nogle mener at der er en klar øvre grænse for hvor meget kapacitet der er nødvendig mens andre ikke kan få nok kapacitet.
Kondensatorer belaster trafoen og ensretterne så det hele skal passe sammen, man kan altså ikke bare øge kapaciteten voldsomt på samme trafo.

Bassen synes jeg godt man kan høre ændre sig ved at øge lytkapaciteten men det er igen alt efter konstruktionen
F.eks havde jeg på et tidspunkt en forstærker med 120.000 uF og fordoblede kapaciteten uden at kunne høre forskellen.

4 x 10.000 uF i en 50 watt forstærker synes jeg er meget pænt men lige den NAD 306 synes jeg også lyder meget magtfuld af sin størrelse
Alle oliepriserne er faldet, selv mad olie
På nær på snake oil, der er prisen røget i vejret :-)

Sidste redigering: af Thomas.

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 12:54 #10569

• OKA
  • OKA's profilbillede
  • New Member
  • New Member
Jeg har for et par år siden tweaked mine Vincent SP-331 efter denne opskrift www.dhtrob.com/projecten/elna1_en.php -og jeg skal da lige love for at det er blevet en succes. Specielt bassen er strammet gevaldigt op.........
Bilag:

Sidste redigering: af OKA.

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 13:47 #10570

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
OKA.
Skal det forstås sådan at de oprindelige kondensatorer er strippet og flyttet over i et andet hus ifølge opskriften du henviser til? Eller er det nye kondensatorer af anden oprindelse med andre data der er monteret Udside Down med lange tilledninger som øger kondensatorernes ESL. Deres stigende impedans mod højere frekvenser. Hvad er der helt præcist sket i renoveringen? Ved du det?

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 13:55 #10571

• OKA
  • OKA's profilbillede
  • New Member
  • New Member
-ja det er de gamle der blev strippet. Hvad der lige er der bliver ændret ved jeg ikke. Jeg har nogle billeder af dem før og efter, så er der måske nogen der ved mere end mig....
Bilag:

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 13:57 #10573

• OKA
  • OKA's profilbillede
  • New Member
  • New Member

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 14:00 #10574

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Thomas.
Du har ret i at kondensatorerne belaster transformatoren, men det er kun i de første få sekunder under opstart. Derfor anvender man softstart kredsløb på netspændingen. Når spændingen sekunder senere er konstant, stabiliserer kondensatorer og transformatorer hinanden. Kondensatoren har lavest impedans mod stigende frekvens og transformatoren lavest impedans mod faldende frekvens. Rent elektrisk shunter de hinanden set fra udgangen på strømforsyningen. Derved her begge betydning for gengivelsen.

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 14:07 #10575

• OKA
  • OKA's profilbillede
  • New Member
  • New Member

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 14:30 #10576

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kaj. skrev: Thomas.
Du har ret i at kondensatorerne belaster transformatoren, men det er kun i de første få sekunder under opstart. Derfor anvender man softstart kredsløb på netspændingen. Når spændingen sekunder senere er konstant, stabiliserer kondensatorer og transformatorer hinanden. Kondensatoren har lavest impedans mod stigende frekvens og transformatoren lavest impedans mod faldende frekvens. Rent elektrisk shunter de hinanden set fra udgangen på strømforsyningen. Derved her begge betydning for gengivelsen.

Jeg har ikke nok teknisk ndsgt i det men har læst og ladet mig fortælle at for stor lytbank kan gøre at trafoen ikke kan genere en ren sinuskurve. Nelsen fortalte også noget med at han havde prøvet en forstærker som lød bedre efter han fjernede noget af lytkapaciteten.
Jeg selv har aldrig oplevet af for meget lytkapacitet gjorde lyden dårlgere - allerhøjest det det samme ;-)

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 14:42 #10577

• Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

OKA skrev: -ja det er de gamle der blev strippet. Hvad der lige er der bliver ændret ved jeg ikke. Jeg har nogle billeder af dem før og efter, så er der måske nogen der ved mere end mig....

Det havde jeg ikke troet ville give noget andet end måske mindre vibrationer, men der kan man bare se
Måske har selve "huset" større betydning end man lige skulle tro

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 17:17 #10578

• Kaj.
  • Kaj.'s profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
OKA.
Fine illustrationer af fremgangsmåden. DEt hvide net du lægger om, hvad består det af?

Og til Thomas. Der hersker flere teorier omkring værdien af at strippe elektrolytkondensatorer. Duelund - så vidt jeg husker - fjernede plastikken og viklede bomuldstråd stramt omkring, dyppede dem i linolie og bagte dem. OKA benytter også opvarmning til at færdiggøre ændringen af kondensatorerne.

Vurderingen af resultatet - ændringer vi ser på foto af målingerne - er overladt til den altid subjektive oplevelse, summen af vores sanser efterlader. Jeg vil så lige supplere med resultatet af et lille beskedent eksperiment udført for en god time siden. Måling af impedansforløbet på én af mine strømforsyningselektrolytter. Som den var uden modifikation. Jeg målte ved 25 grader C og opvarmede den til 85 grader C efterfølgende. Kapaciteten var steget med 5-6% og ESR var faldet med skønsmæssigt det samme. Efter afkøling faldt kapaciteten til startværdien, men ESR var fortsat en smule lavere end fra starten. Nu er det kun en enkelt jeg har prøvet, så det behøver ikke være ens for alle. En indikation af at temperatur kan betyde noget for udfaldet. Måske ..... :silly:

Jeg har dog ikke i sinde at strippe mine kondensatorer. Med de viste dataændringer som udgangspunkt frister det mig ikke lige nu. Jeg har strippet en enkelt kondensator for aluminiumshuset. Målt før og efter. Ingen forskel, hvad jeg heller ikke forventede. Er der en forklaring ligger det udenfor min forestillingsevne, som ellers til tider kommer langt omkring :whistle: ;-)

Hvad andre oplever i sammenhængen er der ingen grund til at forklejne.

Sidste redigering: af Kaj..

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 17:41 #10579

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35

gasolin skrev:
En elektrolyt kondensator's opgave er groft sagt at kunne levere alt den strøm forstærker skal bruge så hurtig som muligt, men hvad er pointen at have væsentlig mere end man skal bruge, i nadens tilfælde hele 4x 10.000 mikro farad når den kunne nøjes med f.eks 2x10.000 mikro farad, i hverfald i 8 ohm.

Bassen er det frekvensområde der kræver mest energi, hvor meget betydning har antallet af mikro farad for bassen?

Man kan sige, at hvis forstærkeren ikke "klipper" så er den stor nok og elektrolytterne har nok mikrofarad. Måske er pointen med flere mikrofarad og kondensatorer i Nad'en at det forlænger levetiden på lytterne inden de giver problemer og så ser også det bedre ud.
Så længe forstærkeren er under klippegrænsen så betyder antallet af mikrofarad ikke noget for basgengivelsen.

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 18:04 #10581

• OKA
  • OKA's profilbillede
  • New Member
  • New Member

Kaj. skrev: OKA.
Fine illustrationer af fremgangsmåden. DEt hvide net du lægger om, hvad består det af?

Stiwex armeringstape til samling af gipsplader, så har den varme voks nemmere ved at trænge ind i rispapiret og evt luftbobler kan komme ud.....
Mvh Ole

Elektrolyt kondensator's betydning for lyden 22 nov 2018 22:21 #10582

• gasolin
  • gasolin's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 1

Kaj. skrev: OKA.

Og til Thomas. Der hersker flere teorier omkring værdien af at strippe elektrolytkondensatorer. Duelund - så vidt jeg husker - fjernede plastikken og viklede bomuldstråd stramt omkring, dyppede dem i linolie og bagte dem. OKA benytter også opvarmning til at færdiggøre ændringen af kondensatorerne.

Vurderingen af resultatet - ændringer vi ser på foto af målingerne - er overladt til den altid subjektive oplevelse, summen af vores sanser efterlader. Jeg vil så lige supplere med resultatet af et lille beskedent eksperiment udført for en god time siden. Måling af impedansforløbet på én af mine strømforsyningselektrolytter. Som den var uden modifikation. Jeg målte ved 25 grader C og opvarmede den til 85 grader C efterfølgende. Kapaciteten var steget med 5-6% og ESR var faldet med skønsmæssigt det samme. Efter afkøling faldt kapaciteten til startværdien, men ESR var fortsat en smule lavere end fra starten. Nu er det kun en enkelt jeg har prøvet, så det behøver ikke være ens for alle. En indikation af at temperatur kan betyde noget for udfaldet. Måske ..... :silly:

Jeg har dog ikke i sinde at strippe mine kondensatorer. Med de viste dataændringer som udgangspunkt frister det mig ikke lige nu. Jeg har strippet en enkelt kondensator for aluminiumshuset. Målt før og efter. Ingen forskel, hvad jeg heller ikke forventede. Er der en forklaring ligger det udenfor min forestillingsevne, som ellers til tider kommer langt omkring :whistle: ;-)

Hvad andre oplever i sammenhængen er der ingen grund til at forklejne.

Det vil groft sagt sige at en forstærker lyder bedst når den er varm ? ;-)

Sidste redigering: af gasolin.
  • Side:
  • 1
  • 2
Leveret af Kunena Forum