HiFi2you Banner11

Audio Analyse B90 mark I

Mere
5 år 2 måneder siden #10882 af Miki
Audio Analyse B90 mark I blev oprettet af Miki
Jeg er ved at gennemgå/renovere denne anderledes franskmand. Er der nogen der ved hvad den skal kører med af hvilestrøm eller endnu bedre har en service manual de vil dele med mig.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #10884 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Audio Analyse B90 mark I

Miki skrev: Jeg er ved at gennemgå/renovere denne anderledes franskmand. Er der nogen der ved hvad den skal kører med af hvilestrøm eller endnu bedre har en service manual de vil dele med mig.


Alt hvad jeg kan finde over den B90 er dette:

audio-circuit.dk/wp-content/uploads/simp...lyse-B90-pwr-sch.pdf

At den kører kl.A op tl 20 watt fortæller nok ikke hele historien :-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Lydjørgen
  • Gæst
  • Gæst
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #10885 af Lydjørgen
Besvaret af Lydjørgen på emne Audio Analyse B90 mark I
Fandt lidt ekstra, forstærkeren er tilsyneladende lavet i 2 versioner, en med 4 transistorer i udgangen ,og en MK2 med 6 transistorer,
og er på 100W klasse AB ,Fandt dette billede:

Billedet kommer fra denne tråd www.circuitsonline.net/forum/view/135825
Og her er der noget som ligner en service manual som siger det samme: elektrotanya.com/audioanalyse_pa90mk2_30...ch.pdf/download.html

Ser ud til at passe meget godt med en 10.20W i klasse A ,, der sider 0.47 ohm som emitter modstand som der måles 280mV/0.47 giver ca 0.6A der er to grene , i alt 1.2A, det er nok ikke helt ved siden af.

Husker jeg lavede en Hiraga 20W for lææænge siden ,den træk ca 1.3A.
En tommelfinger regel , hvis man kan holde på kølepladen i lidt tid og sige avvv så er temp sikkert ok , må man slippe øjeblikkeligt med et av for satan så er den nok for varm. der løber for meget hvilestrøm i forhold til dimensioneringen..
Der er også en tråd på Diy audio om Audio Analyse med samme diagram og samme oplysning om bias.
www.diyaudio.com/forums/solid-state/1588...lyse-french-amp.html
Bilag:
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Lydjørgen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #10886 af Miki
Besvaret af Miki på emne Audio Analyse B90 mark I

Lydjørgen skrev: Fandt lidt ekstra, forstærkeren er tilsyneladende lavet i 2 versioner, en med 4 transistorer i udgangen ,og en MK2 med 6 transistorer,
og er på 100W klasse AB ,Fandt dette billede:


Billedet kommer fra denne tråd www.circuitsonline.net/forum/view/135825
Og her er der noget som ligner en service manual som siger det samme: elektrotanya.com/audioanalyse_pa90mk2_30...ch.pdf/download.html

Ser ud til at passe meget godt med en 10.20W i klasse A ,, der sider 0.47 ohm som emitter modstand som der måles 280mV/0.47 giver ca 0.6A der er to grene , i alt 1.2A, det er nok ikke helt ved siden af.

Husker jeg lavede en Hiraga 20W for lææænge siden ,den træk ca 1.3A.
En tommelfinger regel , hvis man kan holde på kølepladen i lidt tid og sige avvv så er temp sikkert ok , må man slippe øjeblikkeligt med et av for satan så er den nok for varm. der løber for meget hvilestrøm i forhold til dimensioneringen..
Der er også en tråd på Diy audio om Audio Analyse med samme diagram og samme oplysning om bias.
www.diyaudio.com/forums/solid-state/1588...lyse-french-amp.html


Jeg tror den du viser skema fra er en ren klasse A forstærker. Den jeg "hygger" mig med har +-50V forsyningspænding. Den har et målepunkt som ligger parrallelt med en 220 Ohms NTC modstand (R20 på linket fra Thomas), modstanden hviler i et hul på den store køleflade. Desuden er der R14 som er DC-offset og så er der et 3. potmeter på et print som er monteret bag forplade som jeg ikke ved hvad skal bruges til.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Miki.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Lydjørgen
  • Gæst
  • Gæst
5 år 2 måneder siden - 5 år 2 måneder siden #10888 af Lydjørgen
Besvaret af Lydjørgen på emne Audio Analyse B90 mark I
Jo der er en del versioner baseret på stort set det samme diagram , Uanset hvordan du vende og drejer det så skal der ca løbe 1.2 A for at få 20 watt i klasse A,
Om det er klasse A eller AB har typisk kun noget med dimensionering af køleplade forsyning og hvilestrøm at gøre, Jeg gik ud fra at Thomas oplysning med de 20Watt i klasse A var rigtig , jeg har dog også set 10 Watt været nævnt,
Den hvilestrøm som er angivet på flere diagrammer passer med dette , du for aldrig 50W ren klasse A med 1.2 A , det er kun Kineserne som er i stand til dette.
Men følg op på linkene , Fandt også dette med en oversigt www.frenchvintagehifi.com/hardware/category/audioanalyse

Tilføjet:

Jeg gå ud fra det diagram Thomas linker til audio-circuit.dk/wp-content/uploads/simp...lyse-B90-pwr-sch.pdf
Der er pæn forvirring på nettet (også hos mig) om B90 er 20W i klasse A eller en ren 100W klasse AB , er det tilfældet så er 10-30 mA i princippet nok i hvilestrøm,

Der er enighed på nettet om at MK2 udgaven kører 20W i klasse A., den ser også noget heftigere ud.
Kølepladerne ser dog store ud på B90, så mon ikke den er lavet til at kunne tåle relativ høj bias, men jeg har ikke kunnet finde nøjagtige oplysninger.om hvile.strømen for B90.
Men 20W i klasse A er nok i overkanten, hvis der sammenlignes med MK2 udgaven som har større køleplade og 3 sæt transistorer i stedet for 2.
Her er dog en som siger 10W i klasse A. Måske er det dig Mika www.dba.dk/effektforstaerker-audio/id-1048525860/ ellers kunne man jo ringe og spørge om de 10W er noget han ved med sikkerhed.
Ps Kort sag jeg har absolut intet sagt her, kun vist hvordan man beregner det. og måler..


Lad forstærkeren blive varm
Efter at have sikret at der er nul Volt på udgangen , skrues forsigtigt på pot R19 500 ohm (hvis det er nødvendigt) mål over en af emitter-modstandene 0.47 ohm R22 til R25, vælg en og kontroller spændingen over de andre for at sikre at de ligger nogenlunde ens., tjek at der er nul V på udgangen, .
Potentiometer R14 2K ser ud til at være justering af offset/balancen, Hvad de andre pot du nævner er ved jeg ikke

Beregnet effekt ud fra hvilestrøm Prms for 1.2 A bias da det er push pull kan de 1.2 A dobles til 2.4A Prms = R*(bias /sqrt2)^2 --> 8*(2.4/1.41)^2 = 23.2 W lidt over 20W men laangt fra 50 W.
.
Beregning bias for 20W klasse A , man kan skrive 20 = R*(X/sqrt2)^2 --> sqr(20/R)=X/sqrt2 --> X = sqrt2*(sqrt(20/R)) = 2.23A da det er push pull regnes videre med det halve 1.12A i alt. 2 sæt transistorer 557mA i hver gren over 0.47ohm 0.557 * 0.47= 261mV over de 0.47 ohm.
Beregning bias for 10W klasse A bliver 185mV over de 0.47 ohm.
Sidste redigering: 5 år 2 måneder siden ved Lydjørgen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 2 måneder siden #10914 af Janhp
Besvaret af Janhp på emne Audio Analyse B90 mark I
Dette også!
fra linket!
klassiske.blogspot.com/
*Herover ses der er 4 stk udgangs transistorer, derfor en såkaldt mkI, den hedder dog blot B90*

*Den store forskel på B90 og B90 mkII er at mkII kører klasse A, har 6 udgangs transistorer pr. kanal af darlington typen, mod B90 med 4 stk almindelige TIPxx transistorer, samt en større ringkerne transformator*

Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum