HiFi2you Banner11

S/P/DIF transmission

  • Nielsen
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4169 af Nielsen
S/P/DIF transmission blev oprettet af Nielsen
Så lykkedes det mig, at skaffe en lille håndfuld pulstrafoer fra Scientific Conversion.
Formålet med det er, at jeg længe gerne har villet eksperimentere lidt med overførsel af data fra mit USB interface til min DAC.
Interfacet hedder Gustard U12, som kan studeres lidt nærmere her
DAC´en er vores egen digiLOG.

Gustard er hos mig ganske let modificeret, fordi der var enkelte åbenlyse muligheder, som jeg ikke kunne holde nallerne fra.
Det drejer sig primært om afkobling, hvor det nu om dage er blevet moderne, at montere tantaler i stedet for elektrolytter, og typisk er værdien blot 10% af det elektrolytten ville have været. Resultatet er en omgang lortelyd over alle grænser. Det stresser og både fylde og naturlighed er bare væk.
Så jeg har monteret polymerelektrolytter på rundhåndede værdier i stedet for. Hertil lidt bypass i udglatningen.
Altså ikke væsentlige ændringer.
Dernæst fandt jeg ud af, at den pulstrafo som Gustard havde valgt, faktisk ikke var det korrekte valg til opgaven, så jeg fandt en mere passende type fra Newava, som klart virkede bedre i dette tilfælde. Det er lidt kompliceret at forklare hvad forskellen på de 2 trafoer var, men det er teknisk korrekt.
I baghovedet havde jeg, at Scientific Conversion havde de suverænt bedste data, men at de ikke var til at komme i nærheden af.
Men nu er det lykkes mig at skaffe et par stykker af den type, som er skabt til lige netop det, som den skal lave i Gustard U12.
Dataarket er af en anden verden, kapaciteten er blot 20% af det min Newava har, overførselsfunktionen er udvidet med en faktor mange osv.
Og nu har jeg sgu loddet sådan en fætter i min Gustard U12, og jeg skal fanden galemig love for, at det er goddaw.

Så er det jeg kommer til at tænke, om der er andre, som afspiller via S/P/DIF og/eller computer, som ikke lige er helt opmærksom på overføringsfunktionen i pulstrafoerne. Her vil jeg sige, at det er værd, at være lidt opmærksom.

Teknisk set er der stor forskel på Scientific og de fleste andre pulstrafoer.
Newava er indstøbte typer med 4 ben og 2 viklinger, hvor Scientific er smd typer med 8 ben og 3 viklinger. Den 3. vikling er en stellet vikling, som er med til at opnå den rekord lave kapacitet.
Fidusen ved det hele er lavere jitter i kraft af, at kurveformen er klart mindre forvrænget.
Så hvis nogen har interessen, så er det hermed videregivet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4174 af Henrik B.
Besvaret af Henrik B. på emne S/P/DIF transmission
Hvor jeg bare haaader typer med så meget teknisk indsigt... :silly:

Nå, men billeder, billeder, billeder.... :-p

M.v.h.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4176 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne S/P/DIF transmission

Henrik B. skrev: Hvor jeg bare haaader typer med så meget teknisk indsigt... :silly:


M.v.h.


Det gør jeg også........ Men det er kun fordi jeg ikke er i besiddelse af 1/100 af den :-D
Man lærer så længe man lever, jeg kom bare en antydning for sent i gang :lol: :lol:
Men det er da virkelig prisværdigt med nogle stykker her med så meget viden ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4177 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne S/P/DIF transmission
Nu er det slet ikke raketvidenskab det her drejer sig om.
Det drejer sig alene om, at kigge efter flaskehalse eller ensrettede veje om man vil.
S/P/DIF er snitfladen mellem de fleste digitale kilder og DAC´s.
Man vil gerne have så tæt kontakt som muligt, men helst uden at overføre andet end lige præcist nyttesignalet.
Man kan tænke på det som sex, man vil gerne i nærkontakt, men lige præcist en befrugtning er måske ikke lige det mest populære :-p
Sådan er det også med overførsel af data fra specielt computere til audio systemer, man vil gerne overføre data så korrekt som muligt, men uden at blande stelplanerne sammen.
Det gælder med andre ord om, at finde det "Tyndeste kondom".

Kigger man lidt på dataark, så forstår man hurtigt, hvad det er man forsøger at opnå, så derfra er det ganske lavpraktisk med eksperimenter.
Det er så det jeg har beskæftiget mig med i et stykke tid.

Jeg skal se om jeg får taget mig sammen til, at skille dyret ad igen, for at tage bileder.
SC er så et firma, som har kastet sig ud i, at overføre så præcist som det pt. kan lade sig gøre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4178 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne S/P/DIF transmission
jeg troede den var USB ?
eller kan den også andet ?
du køre vel noget S/P/DIF til denne DAC ?
og denne overførsel vil du afkoble med en trafo ?
hvad er formålet ? hvad er dit problem ?
hvis du kan høre alle mulige ændringer på din lydkvalitet, når du KUN roder med ændringer på den digitale overførsel ?
er jeg bare slet ikke med, det kan jo normalt ikke lade sig gøre, der må være noget andet der driller, eller spiller ind.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 måneder siden #4182 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne S/P/DIF transmission

TommyBoy skrev: jeg troede den var USB ?
eller kan den også andet ?
du køre vel noget S/P/DIF til denne DAC ?
og denne overførsel vil du afkoble med en trafo ?
hvad er formålet ? hvad er dit problem ?
hvis du kan høre alle mulige ændringer på din lydkvalitet, når du KUN roder med ændringer på den digitale overførsel ?
er jeg bare slet ikke med, det kan jo normalt ikke lade sig gøre, der må være noget andet der driller, eller spiller ind.


Trafoen sidder i et USB til S/P/DIF interface.
Trafoen skal ikke afkoble men isolere interfacet fra audiosystemet.
Gustard U12 er født med en pulstransformer fra Pulse Technology, som jeg så har skiftet først til en Newava og nu altså en SC.
Fidusen med en pulstrafo er, at den separerer stelplanerne, således at computerens støjende stelplan ikke forbindes med audiosystemet.
Hvis ikke man gør det, så får man ikke computeraudio til at synge.
Og jo den digitale side er særdeles vigtig at optimere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum