HiFi2you Banner11

Single-wiring / Bi-wiring

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #2127 af nv
Besvaret af nv på emne Single-wiring / Bi-wiring
Nu det er en tråd om "Mystiske" hændelser indenfor kabler, har jeg et indput mere.

Som jeg skrev tidligere, har jeg kun dårlig erfaring med dyre high-end-strømkabler.

Men se lige her:
Jeg har en Daner Expan Gold step-up med Marelco strømforsyning og et vdh kabel (standart) til stikkontakten.
Jeg har en Daner Detal pre også med Marelco strømforsyning men med et rg-58 (hedder det vist) kabel til stikkontakten.

Når jeg bytter om på de to ens strømforsyninger, til mine to apparater,
fremstår lyden med lidt mindre substans!
Jeg har prøvet det nogle gange med samme resultat hver gang.
Så derfor ingen grund til ombytning.

Men for 1.5år siden, stod strømfors.til Detal af.
Men jeg var så heldig at kunne købe en gammel Expan (den oprindelige version), med en strømfors med samme elektriske mål, men mindre fysisk mål.
Strømforsyningen satte jeg derefter sammen med kablet RG-58,
og benytter det nu til min Detal, det lydder godt. Men den (strømfors) bliver meget varm.

Bytter jeg om, så den fysisk mindre strømfors sættes til min Expan Gold, bliver den ikke varm.
Men lyden fremstår stadig med mindre substans når der byttes om

Summa-Sumarum:
Jeg tolker det, som det er el- kablerne, på de ens strømforsyninger, jeg hører !?

Hvad siger i?
Er der andre (evt med samme udstyr) der kan komme med et input her?
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #2142 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Single-wiring / Bi-wiring
Det er jo meget udstyrsspecifikke observationer du her nævner.

Hvis jeg skulle komme med noget brugbart input, så vil det være, at du skal finde ud af, hvad det er dine apparater reagerer på.
Valget af Marelco i sin tid, kan jeg informere dig om, var pga de var svenske og dermed D mærkede, og kunne sælges i norden.
Desuden var de nok fra Aarhus Radiolager el. lign, hvilket var nemt og bekvemt.

Indholdet i disse bokse er en transformer og ikke ret meget andet.
Hvis du vil prøve noget alternativt, så er det altså blot transformere du skal have fat i.
RG58 vil jeg gætte på er fornuftigt til opgaven.

I den senere Dali Detal, da var transformeren med en meget stor kerne, hvilket giver fin immunitet overfor indstråling ad den vej.
Man kunne også overveje en enkelt trafo til begge apparater, men med fælles kerne. Altså en 230 - 2*24V transformer med passende effekt. 50VA 2*24VAC

Du kan så sætte den i et kabinet, som du forsyner med 4 benede XLR bøsninger, så står det dig frit, at eksperimentere med kablerne.

Fidusen er, at du får en større kerne, som godt nok deles af 2 apparater, men alt i alt burde det give en mere induktiv kobling til lysnettet.
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #2144 af nv
Besvaret af nv på emne Single-wiring / Bi-wiring
Da min Detal´s Marelco-strømforsyning holdt op med at trække vejret,
Fik jeg en bekendt, som arbejder med strømforsyninger, til at lave en erstatning.
Den blev forsynet med RG58-kablet, lagt i en pæn boks og var bestemt ikke underdimentioneret.
Men "den" lød bare ikke lige så godt som originalen.

Den ældre strømforsyning, som hørte til den oprindelige Expan, kom derimod helt i mål,
men bliver hulens varm.
Løsningen for mig må være, at bytte kablerne på mine to forsyninger,
for den bliver ikke varm med min Expan Gold.
Og så kan RG58-kablet og den originale forsyning komme på Detal.

Jeg syntes bare den lydmæssige forskel på de to strømforsyninger er interessant,
da der jo dybest set kun er kablerne til forskel.
Men måske de enkelte stumper har større betydning i forhold til hinanden,
med apparater som disse, hvor nærmest hver eneste stump er udsøgt?
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #2145 af nv
Besvaret af nv på emne Single-wiring / Bi-wiring
ps Nielsen.
Du skulle vel ikke tilfældigvis vide, hvor jeg finder lyttere til Expan og Detal?
Har du erfaring med om andre dur?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden #2146 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Single-wiring / Bi-wiring

nv skrev: ps Nielsen.
Du skulle vel ikke tilfældigvis vide, hvor jeg finder lyttere til Expan og Detal?
Har du erfaring med om andre dur?


Lytterne der sidder i Daner produkterne er fra Philips.
De valgte at sælge deres passive komponentafdeling til BC, under hvilket navn serien stadig eksisterer.
Lyden er desværre ikke den samme, nok mest fordi selve elektrolytten er en anden i dag.
Så med andre ord ser det lidt skidt ud.
Det jeg dog kan fortælle er, at det helst ikke skal være lavimpedante elektrolytter, men hellere nogle lidt mere "slatne" typer, hvis du vil have samme lyd.
De nyere og langt bedre typer der findes på markedet, vil nok virke lidt mere pumpede end de oprindelige.
Mit gæt er, at du mister lidt af den letflydenhed, som de apparater oprindeligt leverede.
Måske du kan finde nogle Wicon, der kan bruges. Der er nogen fra linoliebanden, som har nogen af dem liggende NOS fra tidernes morgen.
Værdierne er ikke specielt kritiske, idet de sidder som afkoblinger i strømforsyningerne.
Så hvis du skulle komme til, at sætte lidt mere kapacitet i, så gør det ikke så meget.

Vær dog opmærksom på ikke at mangedoble kapaciteterne, det giver sjældent noget godt resultat.

Hvis ingenting vil hjælpe, og lige meget hvad du gør, bliver ringere end det du har, så er man nærmest nødt til, at tænke det hele om igen.
Svjh sidder der Siemens polyester stackfoil kondensatorer parallelt med Philips lytterne ude ved strømforbrugeren.
Dem kunne man vælge, at skifte til enten PPS typer eller Polypropylene sammen med nye lavimpedante elektrolytter. Det kunne måske give det, som en udskiftning af elektrolytterne alene ikke byder på.
PPS fås fra Evox i leadede udgaver.
Om det virker efter hensigten ved jeg ikke, men teoretisk er det meget bedre end den originale afkobling.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #2206 af nv
Besvaret af nv på emne Single-wiring / Bi-wiring
Nielsen.

Du skriver . Nogen fra linoliebanden (hvad/hvem er det?) har nogen nos liggende,
hvem er det?
Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum